Test: Windows 8 (Developer Preview)

Medlem
Test: Windows 8 (Developer Preview)

OBS! Detta är en pre-beta version av Windows 8, och kommer med all säkerhet förändras innan release.

Jag har testat en tidig version av Windows 8 (x64) lite idag och tänkte bara skriva lite kortfattat om vad det är. Uppenbarligen så är det ju Microsofts nästa installation av operativsystemet Windows, version 8. Den stora förändringen, kanske den största förändringen i Windows någonsin, är optimeringen till touchbaserade enheter och allt vad det medför. Det betyder att det första som möter oss vid uppstart är Microsofts nya "Live-Tile" system, och stilen "Metro". De introducerar dessutom appar direkt i operativsystemet, via en integrerad "Store".

Välkommen till Metro

Efter att systemet har startats upp, och du har låst upp din dator, vilket på touchpads kan göras genom att dra upp fönstret som en rullgardin, så möts vi inte av vår det vanliga skrivbordet. Startmenyn är numera grön i bakgrunden och fylld med "Live-Tiles", eller "fyrkanter med funktioner" om man så vill. Här ser vi i standardutförande, genvägar till skrivbordet, affären, kontrollpanelen och en massa apps, som vi kommer till senare. Hit kommer du om du trycker på Windowstangenten, vilket tar ett tag att vänja sig vid. Om du inte har en "padda", så navigerar du med page up/down-tangenterna, och den lösningen känns väldigt tråkig om man har mus och tangentbord. Tydligt visas det vilket fokus detta operativsystem har. Det finns numera två kontrollpaneler, den första (yttre) som vi hittar direkt i Startskärmen, är en enklare panel för lättare inställningar som användare, tangentbord och trådlöst nät. Den andra (inre) är den vi har i Windows 7, som innehåller resten av de mer avancerade verktygen.

[ia=409208 Blockbonanza!]

[ia=409211 Kontrollpanelen (Yttre)]

Skrivbordet

Som tur är kan man ändå gå till skrivbordet med ett klick (ett klick för mycket!). Här känner vi oss som hemma, och det mesta är sig likt. Man kan se att designen är lite mer fyrkantig även här inne, än innan. Allting känns dock lite tydligare och enklare att beskåda, vilket känns bra. En irriterande grej är som sagt Windows/Start-ikonen, som nu istället för att öppna en meny, skickar oss direkt tillbaka till Startskärmen, en grej jag nog aldrig kommer att vänja mig vid. Om man håller markören över startikonen och flyttar sig till vänster, så får man upp en extraruta med lite olika alternativ. Ett av dessa alternativ är en ny sökfunktion som är ganska trevlig, där man kan filtrera efter diverse filtyper beroende på vad man söker efter. Har man en vanlig dator så är det antagligen bara här man kommer att vara.

[ia=409213 Sökfunktionen]

[ia=409495 Skrivbordet]

[ia=409212 Aktivitetshanteraren]

Appar, integrerad gemenskap och andra nyttigheter

Nu kommer vi då till det mest kontroversiella med Windows 8, eller mest nödvändiga beroende på hur du ser på det. De flesta känner säkert till Apples iPad och Samsungs Galaxy Tab. De flesta känner säkert till utvecklingen som har hänt de senaste två åren. Appar är det nya svarta. Små applikationer som ska göra din vardag enklare och roligare, och de kan vara och se ut precis hur som helst. Microsoft hakar på apptåget och har matat in diverse funktioner direkt i startskärmen du möts av. Bland annat ser vi Väder, Aktier och Nyhetsflöde. De är precis vad de heter, och visar information om hur vädret är där du bor, hur dina favoritaktier går och uppdaterar dina RSS-flöden. Vi ser även Socialite och Tweet@rama. Socialite är en integrerad Facebookmodul, som helt enkelt synkar ditt Facebookkonto till den Live-Tilen och visar nyheter om dina vänner därifrån. Tweet@rama är ganska glasklar, inbyggt Twitter. Picstream synkar dig mot Flickr, ja, ni förstår grejen.

Där var alla nyttigheter slut, för det övriga som finns smetat på startskärmen är bara tokdåliga, superdassiga, ogenomtänkta, halvfärdiga Appar. Alarm funkar som ett alarm och Piano är ett urdåligt mjukvaruklaver som våldför sig på dina trumhinnor och så fortsätter det tyvärr. Affären går logiskt nog inte att använda än, och när den gör det, så kommer den med all säkerhet ha portade Windows Phone 7 applikationer redo för nerladdning, och mycket mer.

[ia=409207 Vädret]

[ia=409210 Nyhetsflöde]

[ia=409214 "Piano]

För alla er som har surfplattor så kommer Windows 8 passa er bra, det är min uppfattning. Microsoft har optimerat Windows 8 så att det ska passa så många olika enheter som möjligt, till och med mobiler på sikt. Processorarkitekturen ARM håller på att få stöd, och det är ett faktum att touch är den stora funktionen och navigeringsverktyget just nu. Jag hoppas dock att det kommer att komma en mer anpassad version för oss som sitter på stationära datorer, en version utan den utsida vi inte behöver, utan bara insidan av det vi gillar så mycket.

#blogg

Medlem
Test: Windows 8 (Developer Preview)

Kört Dev Builden på min backup dator sen den kom ut och jag tycker win8 känns väldigt robust redan. dock håller jag med dig om Metro.

Jag gillar verkligen alla små nyheterna som finns i win8 under Metro (typ flikar i utforskaren)

Så det ultimata vore ju om man kunde stänga av Metro på sin stationära och bara köra win8 utan Metro.


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Robust ja, men min build är lite halvslö och hänger sig i Store lite då och då. Väl inne i skrivbordet funkar det som det ska. Det är skönt att de har lagt lite tid därinne också.

Medlem

Intressant läsning måste jag säga. Själv sitter jag fortfarande och klämmer på gamla hederliga WinXP, av flera anledningar. Är dock helt inne på att det inte håller att använda det hur länge som helst.

Jag gillar inte allt extra trams man tvingas på som det verkar här med Win8. Hur mycket kan man stänga av egentligen så man kommer tillbaka till ett lite mer sparsmakat operativsystem istället för en cirkus ?


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Största fördelen med Windows 8 är att det är en cloud-baserad platform som jag förstår det. Tydligen ska du lätt kunna synka med alla dina andra apparaturer som också kör W8.

Medlem

@Parzec: Tack!

Jag är säker på att det kommer dyka upp work-arounds, fina som fula, för att slippa själva startskärmen. Det borde gå att ändra hyffsat lätt, men det är lite andra grejer som stör också, som med windowsknappen och startikonen. Min gissning är att det blir hundra procent cirkus!

@BeeJac

Jepp, och så kommer framtiden se ut för alla operativsystem. Vissa kör med det redan, och Microsofts huvudtanke är enhetlighet, du ska kunna köra samma grejer oavsett enhet.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

Största fördelen med Windows 8 är att det är en cloud-baserad platform som jag förstår det. Tydligen ska du lätt kunna synka med alla dina andra apparaturer som också kör W8.

Det är ju förstås fint för de som vill ha det så. Jag är väldigt trögstyrd när det gäller ändringar och ser ogärna en massa påtvingade program. Valmöjligheter är bra men i sann windows-anda lär det väl inte att gå att stänga av någon av funktionerna och än mindre att avinstallera de man inte tänker använda.

Allra helst skulle jag då förstås skippa windows och köra linux eller något istället men det får blir när jag blivit gammal, sur och lessnat på att spela spel


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Tummad!


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Parzec : Varför kör du XP ? om du har en dator från senaste åren så finner jag ingen anledning att du ska köra det faktiskt

Windows 7 är fruktansvärt mycket bättre. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till Xp nu


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem
Skrivet av Boomer:

Tummad!

Stabilt Boomer, merci!

Medlem
Skrivet av Dinskugga:

Parzec : Varför kör du XP ? om du har en dator från senaste åren så finner jag ingen anledning att du ska köra det faktiskt

Windows 7 är fruktansvärt mycket bättre. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till Xp nu

Som sagt, flera anledningar. Jag skulle kunna tänka mig att byta till Win7 men:
1/ Datorn jag har är gammal som gatan med dagens mått. (amd x2 64 dual core 4200+, 2gb minne, nvidia gts450 1gb)
2/ Win7 kostar en hel del. När den också förmodligen skulle dräpa min stackars dator så känns inte den sortens "uppgradering" särskilt lockande
3/ Än så länge kan jag klamra mig fast i mitt lilla grässtrå eftersom inget spel jag velat spela hitills har varit WinVista+ exklusivt. Även om den dagen närmar sig =/ (Bryr mig inte ens lite om DX11 och det där, jag är tydligen halvblind för jag ser ingen märkbar skillnad om man inte tar screenshots och verkligen nagelfar två bilder jämte varandra.)

Så är det väl också för att jag är trög får jag väl erkänna. Tycker inte alls om tanken att operativsystemet i sig ska se ut som en cirkus, dra en massa resurser i onödan samt mer eller mindre tvinga en att använda funktioner jag hellre skulle vilja vara utan.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

1
Skriv svar