Medlem
BF3 på low?

Hejsan, har också en liten fråga om min data klarar av BF3,
Det är en bärbar data Acer Aspire 7745G
cpu: Intel Core i5 CPU M 460 @, 2.53 GHz :: mem: 1625/3765 MB (43%) :: gfx: ATI Mobility Radeon HD 5850 (1600x900x32bit 60Hz)

Behöver inte ha snygg grafik vill bara att spelet ska flyta på, spela betan på low och hade runt 30-35fps? kan tyvärr inte så mycket om datorer. tyckte att det kunde lagga till när alla starta på samma ställe
Tack på förhand!

Medlem

[http://www.systemrequirementslab.com/cyri/]

klarar du den low på BFBC2 så ska det nog kunna de på BF3 med


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

Tja.
Datorn håller sig inom ramen för minimum requirements om man ser rent på vad sakerna heter. Men de brukar inte gå att jämföra ett mobilt (bärbara versioner) grafikkort med en desktop variant. Det är nog därför utvecklare aldrig kan säga vilka mobila versioner av grafikkorten som fungerar med spelen. De brukar skriva något i stil med: Mobile versions of graphics cards may work but are not tested.
Eller något liknande.

En fråga.. körde du betan på low i 1600x900? eller sänkte du din upplösning i spelet till något lägre? Typ 1280 eller 1024?

Skrivet av BF3 Sys. min. req.:

Minimum System Requirements
OS: Windows Vista (Service Pack 2) 32-Bit
Processor: 2 GHz Dual Core (Core 2 Duo 2.4 GHZ or Althon X2 2.7 GHz)
Memory: 2 GB
Hard Drive: 20 GB
Graphics Card (AMD): DirectX 10.1 compatible with 512 MB RAM (ATI RADEON 3000, 4000, 5000 OR 6000 series, with ATI RADEON 3870 or higher performance)
Graphics Card (NVIDIA): DirectX 10.0 compatible with 512 MB RAM (NVIDIA GEFORCE 8, 9, 200, 300, 400 OR 500 series with NVIDIA GEFORCE 8800 GT or higher performance)
Sound card : DirectX compatible
Keyboard and Mouse
DVD ROM Drive

Detta är ett litet citat från en hemsida som testat laptops:

Skrivet av Notebookcheck.net:

Compared to desktop graphics cards, the Mobility Radeon HD 5850 should perform slower than a Radeon HD 5750 due to the slow clock rate.

Och tittar man på det minimum krav som Dice satt upp för BF3 så borde din dator klara det på low.
Betan var ju brutalt o-optimerad dessutom.
Ena stunden sprang jag runt med 70fps men när man var vid sista Mcom stationerna på Métro så gick den ner till under 20 fps konstant (även inne i husen var den så låg). Min teori har att göra med spelet renderar allting som finns där hela tiden istället för att bara rendera det jag direkt tittar mot. Såna misstag har jag gjort när jag gjort banor till CSS.

Jag kan tro att din dator klara BF3 på low i 1280x720 baserat på vad du sagt om din fps och att jag antar du körde med din skärms native upplösning.
Enligt vad DICE har sagt till Sweclockers så har ju spelets kod blivit avsevärt mer optimerad än vad beta-koden var så det det är ju troligt att du (alla, jämfört med betan) kommer få en prestanda buff i fulla versionen.

Medlem
Skrivet av USF-BH:

[http://www.systemrequirementslab.com/cyri/]

klarar du den low på BFBC2 så ska det nog kunna de på BF3 med

När jag testa på BFBC2 får jag fram svar: Congratulations, your system passes the Recommended requirements! You should have a great experience running this product.!

Svar till dig Fuidama,
Vill börja med och tacka för hjälpen,
Jag ställde bara in "low" på inställningarna så är ganska säker på att jag körde på 1600x900?
För jag står i valet och kvalet om jag ska köpa det till PC eller PS3, tycker man ska spela BF spel till PC o vill därför helst köpa det till PC

Medlem

Körde du Caspian Border under betan? Den banan var lite bättre optimerad än Métro men ändå bra mycket större och mer saker var ju synliga samtidigt. Hade själv bara runt 30-35FPS. Jag har ifs också ett snart 4 år gammalt gfx kort (4870) som kommer pensioneras när BF3 kommer ut. Men du kanske hade bättre FPS på den banan tack vare optimeringarna?

Medlem

Sen tror jag inte det går att titta så mycket på BC2 för att jämföra prestandan.
I alla fall inte i samma upplösning/gfx inställning. Då skulle det snarare varit medium/high i BC2 för att klara low/medium i BF3. För trots att det var en o-optimerad beta kod så får jag runt 100fps på high i BC2 (DX10 inte dx9).
Jag körde dessutom på medium i 1280 i BF3 betan. Så det går inte att översätta low/medium/high i bc2 till samma inställningar i BF3. Visserligen fortfarande ofärdig kod, men säger man det så går det inte att använda BC2 som ref över huvud taget alls innan spelet släpps.

Dice har ju tilll och med sagt att ska man maxa BF3 i 60fps 1080 behöver man GTX580 i SLi, men generellt sett ska det gå med en SLI/Crossfire setup av 6970 570 i vilken upplösning frames har ingen sagt nått om, men troligen samma som med GTX580 SLi är det nog tänkt.
Att maxa BC2 räcker ett GTX480 till, och blir mer över (mer över=fps som är högre än 60). Rekommenderade GFX kortet till BC2 är "bara" ett 4650 trots allt.

Medlem

Spela både Metro och Caspian Border tror jag låg på samma FPS på båda banorna,
Men är tänker på det du sa, Bytte ju bara till " LOW " så tror jag hade på 1600x900,
tror du det blir skillnad om jag går ner till 1280x720?

Medlem
Skrivet av linusp89:

Spela både Metro och Caspian Border tror jag låg på samma FPS på båda banorna,
Men är tänker på det du sa, Bytte ju bara till " LOW " så tror jag hade på 1600x900,
tror du det blir skillnad om jag går ner till 1280x720?

Det blir nog en skillnad mellan FPS och självklart utseendet. Du kommer nog inte få så drastiskt mycket mer FPS men du hamnar nog i 40+fps istället för under. Trots ringa skillnad mellan 1920x1200 och 1920x1080 så ser man ändå runt 5fps skillnad.

Din dator ska ju klara av minimum kraven i alla fall. Även om man har i åtanke att ditt mobila gfx skulle vara något sämre än ett HD5750.

Medlem

Kommer inte kunna spela allt för mycket så är inte redo att köpa ny data tyvärr, men tror jag beställer till PC funkar det så funkar det:)

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Det blir nog en skillnad mellan FPS och självklart utseendet. Du kommer nog inte få så drastiskt mycket mer FPS men du hamnar nog i 40+fps istället för under. Trots ringa skillnad mellan 1920x1200 och 1920x1080 så ser man ändå runt 5fps skillnad.

Personligen tycker jag det är rätt stor skillnad på 1080 och 1200. Speciellt på en stor TV är 1080 rätt låg upplösning. Men, i brist på vettiga upplösningar på TV har man inget val.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Personligen tycker jag det är rätt stor skillnad på 1080 och 1200. Speciellt på en stor TV är 1080 rätt låg upplösning. Men, i brist på vettiga upplösningar på TV har man inget val.

Tyvärr så har det inget med sammanhanget här att göra. Men visst, det är trist att det inte kommer TV apparater med "1200p".

Och teknologin finns. Men priset och tillgängligheten är nog snarare problemet. Om man var en oljeshejk så skulle man nog kunnat köpa en 8k tv från Sharp när det behagar en själv även om Sharp inte tänkt släppa en konsument variant på flera år.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=9U7e_q...

Medlem

Har nu Beställt BF så hoppas det kommer funka nu:)

1
Skriv svar