Tänk På Ett Tal uppgifter?

Medlem
Tänk På Ett Tal uppgifter?

Tjena,

Hade tråkigt denna Söndag och bestämde mig för att städanundan lite då jag hittade några "Tänk På Ett Tal" uppgifter sen grundskolan.

tex.

"Tänk på ett tal
Multiplicera med 2
Addera 8
Dividera med 2
Subtrahera 4

Vad får du för tal?"

Undrar om någon har lite svårare uppgifter?


signatur

"Everybody has emotions, if you don't have emotions, you're not a human being" - James Root

Medlem

Jag kommer ihåg att vi körde en variant på den där;

1) Tänk på ett tal (X)
2) Dubbla talets värde
3) Lägg till (Y)
4) Dividera med 2.
5) Dra bort det du tänkte på i början (-X)
6) Nu tänker du på (Y/2)

Här tänker alla på hälften av Y, dvs efter den här ramsan har personerna alltid kvar hälften av vad man ger dom i steg 3. På mellanstadiet roade jag mig med att göra detta på 3-4 klasskamrater åt gången, vilket fungerar alldeles utmärkt. Ja, förutsatt att dina kamrater kan räkna och att du kommer ihåg vilket värde man sätter på Y åt de olika personerna.

Avancerad tankeläsning, hö hö hö. Är väl inte lika imponerande i dag dock.

Medlem
Skrivet av Rankvist:

Jag kommer ihåg att vi körde en variant på den där;

1) Tänk på ett tal (X)
2) Dubbla talets värde
3) Lägg till (Y)
4) Dividera med 2.
5) Dra bort det du tänkte på i början (-X)
6) Nu tänker du på (Y/2)

Här tänker alla på hälften av Y, dvs efter den här ramsan har personerna alltid kvar hälften av vad man ger dom i steg 3. På mellanstadiet roade jag mig med att göra detta på 3-4 klasskamrater åt gången, vilket fungerar alldeles utmärkt. Ja, förutsatt att dina kamrater kan räkna och att du kommer ihåg vilket värde man sätter på Y åt de olika personerna.

Avancerad tankeläsning, hö hö hö. Är väl inte lika imponerande i dag dock.

Fungerade inte då jag tänkte mig X som -1 och Y som 2.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Rankvist:

Jag kommer ihåg att vi körde en variant på den där;

1) Tänk på ett tal (X)
2) Dubbla talets värde
3) Lägg till (Y)
4) Dividera med 2.
5) Dra bort det du tänkte på i början (-X)
6) Nu tänker du på (Y/2)

Här tänker alla på hälften av Y, dvs efter den här ramsan har personerna alltid kvar hälften av vad man ger dom i steg 3. På mellanstadiet roade jag mig med att göra detta på 3-4 klasskamrater åt gången, vilket fungerar alldeles utmärkt. Ja, förutsatt att dina kamrater kan räkna och att du kommer ihåg vilket värde man sätter på Y åt de olika personerna.

Avancerad tankeläsning, hö hö hö. Är väl inte lika imponerande i dag dock.

Fungerade inte då jag tänkte mig X som -1 och Y som 2.

Det borde det göra...
-1(X)*2 = -2
-2+2(Y) =0
0/2 =0
0-(-1) = 1
1 = 2/2 = Y/2


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem
Skrivet av Klfh:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Rankvist:

Jag kommer ihåg att vi körde en variant på den där;

1) Tänk på ett tal (X)
2) Dubbla talets värde
3) Lägg till (Y)
4) Dividera med 2.
5) Dra bort det du tänkte på i början (-X)
6) Nu tänker du på (Y/2)

Här tänker alla på hälften av Y, dvs efter den här ramsan har personerna alltid kvar hälften av vad man ger dom i steg 3. På mellanstadiet roade jag mig med att göra detta på 3-4 klasskamrater åt gången, vilket fungerar alldeles utmärkt. Ja, förutsatt att dina kamrater kan räkna och att du kommer ihåg vilket värde man sätter på Y åt de olika personerna.

Avancerad tankeläsning, hö hö hö. Är väl inte lika imponerande i dag dock.

Fungerade inte då jag tänkte mig X som -1 och Y som 2.

Det borde det göra...
-1(X)*2 = -2
-2+2(Y) =0
0/2 =0
0-(-1) = 1
1 = 2/2 = Y/2

Kanske enklare att se enligt (X*2+Y)/2-X = X + Y/2 - X = Y/2. Så det stämmer ju för alla tal. Vad vet jag. Vore roligt med lite kluriga varianter av sådana här uppgifter. Hittade en bara för att jag var tvungen att kolla runt lite:
1. Tänk på ett positivt heltal (max fyra siffror).
2. Multiplicera talet med 3.
3. Lägg till 1.
4. Multiplicera svaret med 3.
5. Lägg till det tal som du först tänkte på.
6. Stryk den sista siffran i svaret och du har fått tillbaka det tal du tänkte på.

Den här var också ganska kul, om än kanske lite svårare att lista ut hur den fungerar. Tittar in imorgon igen och ser om någon listat ut den.

1
Skriv svar