Indie-utvecklare utsatt för allvarligt inbrott

Robot
Indie-utvecklare utsatt för allvarligt inbrott

Utvecklaren bakom Project Zomboid blev i helgen utsatt för inbrott och bland blev man av med två datorer innehållande det mesta av arbetet av den kommande uppdateringen. "Ett enormt bakslag", enligt utvecklaren själv.

#project-zomboid, #the-indie-stone


Medlem
Indie-utvecklare utsatt för allvarligt inbrott

Vilken otrevlig situation. Hoppas dem lyckas spåra tjuvarna.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

NÄJJJ!!! Detta indie-spel var ju banne mig underbart

Medlem

Project zomvoid är riktigt bra. Tycker synd om skaparna

Moderator | Testpilot

Best of luck.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Grymt tråkigt för dem. Endast testat demot på hemsidan och det var riktigt underhållande

Medlem

Tragiskt givetvis men att de som företag inte tar regelbundna externa backuper är helt galet dåligt.
Rent krasst får man väl säga att de är en klassisk dyr läxa för dom.
Med det sagt så kan tjuvarna göra världen en tjänst och åka ut mitt på Vättern och hoppa överbord, med varsin av datorerna fasttejpade runt midjan.


signatur

"This is what every PvP argument boils down to:
Dear Devs: Rock is overpowered, please nerf. Paper is fine. // Yours, Scissors"

Inaktiv
Skrivet av Paiden:

Tragiskt givetvis men att de som företag inte tar regelbundna externa backuper är helt galet dåligt.

Precis. Backuper är kanske jobbigt och tråkigt, men ovärderligt när det väl händer något.

Medlem

Kan man donera en slant någonstans för att uppmuntra fortsatt utvecklande?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Inte för att det rättfärdigar rån på något sätt, men man får faktiskt skylla sig själv lite när man inte använder extern backup. Ovärderligt ifall det skulle hända något.

KoP
Medlem
Skrivet av Stubben:

Inte för att det rättfärdigar rån på något sätt, men man får faktiskt skylla sig själv lite när man inte använder extern backup. Ovärderligt ifall det skulle hända något.

Nu vet man ju inte men dom kanske hade backup på någon extern hårddisk, som också blev stulen. Men visst, borde ju ha backuppat på en skiva också.

Medlem

Eller försöker dom få ut lite extra pengar för datorerna bara igenom att dom är "stulna"

Bara en idée tror knappast de att dom skulle göra nå sånt

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Stubben:

Inte för att det rättfärdigar rån på något sätt, men man får faktiskt skylla sig själv lite när man inte använder extern backup. Ovärderligt ifall det skulle hända något.

Nu vet man ju inte men dom kanske hade backup på någon extern hårddisk, som också blev stulen. Men visst, borde ju ha backuppat på en skiva också.

Citat:

De har för vana att spara säkerhetskopior, men dessvärre sällan externt.

Tror inte de hade några externa.

Medlem

De hade tydligen allting sparat på en laptop som var säkerhetskopierad till en annan laptop, bägge förvarade på samma plats vilket ledde till att bägge blev stulna. Antingen rent korkat, eller så la de inte speciellt mycket värde på sitt arbete.


signatur

Victims; aren't we all?

Medlem

Vanligtvis brukar jag inte ta backup för att jag tror att någon ska stjäla datorn. Det är lätt att vara efterklok.

Medlem

Detta låter lite för bra för att vara sant. Läste för ett tag sen ett par posts från personer som följt utvecklingen av spelet sedan start. Många av dom var kritiska till hur dom (utvecklarna) hanterade uppdateringar (bla. hur ofta dom uppdaterade osv), hur dom censurerade sitt forum och betedde sig mot sina fans samt hur dom hanterade betalningar. En av dom skrev till och med att han var rädd för att de skulle bli ett vaporware ELLER att de skulle komma på någon dålig förklaring för att inte färdigställa..... Hrm Hrm!

Medlem
Skrivet av Gurant:

Vanligtvis brukar jag inte ta backup för att jag tror att någon ska stjäla datorn. Det är lätt att vara efterklok.

Det borde ändå anses vara standard att ha en extern backup då vad som helst kan hända.

Medlem

har föjt dem här sen start, Å det är tragiskt hur mycket skit dem får ta emot av folk som ska vara deras "fans" ute på nätet, ja jag är också irriterad på situationen, hur Lemmy(en av utvecklarna) inte förvarat backupen på ett säkrare ställe eller hur hans oproffesionella sätt han svarar på kritik (förstår han dock, jag är inte heller bra på ta emot skitig kritik från småbarn som håller sig anonyma på internet) eller hur vi fått vänta på uppdateringar när dem lovat och sagt den kommer när som helst(lite valve varning på deras kalender) men hur irriterad jag än är på dessa saker går jag inte så lågt med att klanka ner på dem, beskylla dem för konspirations teorier och allt annat löjligt som skrivs om dem på deras egna forum eller på reddit.com

Jag önskar indiestone all lycka, hade verkligen sett fram emot regelbundna uppdateringar men jag har inte gett upp, jag vet att dem kommer komma tillbaks får bara hoppas dem undviker att följa allt skitsnack som dem får ta emot, då det knappast genererar en bra arbetsmoral


signatur

Suup homie

Medlem

dom får ju i alla fall en hel del reklam av det här, har inte hört om spelet tidigare

Medlem

Det är ju sant, att man tar backup för att skydda sig från HDD-krascher och ohyra i datorn. Men man kanske inte väntar sig att någon bryter sig in och snor hela datorn.

Medlem

Skrämmande att de inte har ordentliga backup-rutiner.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Inaktiv

skydrive.live.com

Medlem

Så jädra tråkigt .
Idioter som har tat datorerna.

Medlem
Skrivet av Atlas Redscale:

Det är ju sant, att man tar backup för att skydda sig från HDD-krascher och ohyra i datorn. Men man kanske inte väntar sig att någon bryter sig in och snor hela datorn.

Nja, är det verkligen viktig data brukar man se till att en off-site backup. Skulle olyckan vara framme i form av brand, stöld eller något annat katastrofalt så ska ju företaget inte behöva gå under...

Hoppas de klarar sig iaf. Project Zomboid är ju ett väldigt annorlunda och intressant spel.

Medlem

fyfan vilka svin, hade det varit hos ea, ubisoft, blizzard whatever men ett stackars indie företag? hur lågt kan man sjunka egentligen..

Medlem

Tragiskt. Men backup på extern plats hade kunnat förhindra ev. delay.

Medlem

Att som utvecklare inte ha backup (något man får lära sig den hårda vägen när man håller på med datorer) är helt otroligt. Och om de nu hade backup men förvarade de på samma ställe så är det minst lika korkat. Sedan ska man inte tala om hur de verkar ha hanterat den kritik de fått, tro sjutton att de får kritik om folk betalat dom pengar för fortsatt utveckling av spelet, är visserligen inte direkt insatt i detta men baserat på det jag vet om det så tycker jag denna utvecklare varit väldigt arrogant. För tusan man förvara ALDRIG backuper på samma ställe och en backup är inte värt ett skvatt om man inte också testat den (skulle inte bli förvånad om de inte ens gjorde detta).

Skrivet av weizenbier:

har föjt dem här sen start, Å det är tragiskt hur mycket skit dem får ta emot av folk som ska vara deras "fans" ute på nätet, ja jag är också irriterad på situationen, hur Lemmy(en av utvecklarna) inte förvarat backupen på ett säkrare ställe eller hur hans oproffesionella sätt han svarar på kritik (förstår han dock, jag är inte heller bra på ta emot skitig kritik från småbarn som håller sig anonyma på internet) eller hur vi fått vänta på uppdateringar när dem lovat och sagt den kommer när som helst(lite valve varning på deras kalender) men hur irriterad jag än är på dessa saker går jag inte så lågt med att klanka ner på dem, beskylla dem för konspirations teorier och allt annat löjligt som skrivs om dem på deras egna forum eller på reddit.com

Om man arbetar som utvecklare får man helt enkelt lära sig att ta denna skit, hur tror du det hade gått för Blizzard eller andra utvecklare om de behandlat sina kunder på det sätt denna utvecklare verkar ha gjort? Det finns en anledning till att Blizzard, Bioware, Valve med flera idag är så stora som de är, de lyssnar på sina fans och som indie utvecklare idag är du grymt beroende av dina fans, utan dom kan du lika gärna se dig om efter ett annat arbete eller hoppas på att du får anställning av en annan utvecklare.

Problemet är att detta kan få konsekvenser för andra utvecklare eftersom fansen kanske inte längre vågar satsa pengar på något som detta i fortsättningen då de är rädda att bli lurade igen (spelar ingen roll om denna utvecklare blivit bestulen eller inte, det är vad deras fans tror som spelar roll). Oavsett om de har blivit bestulna eller ej så är det som sagt var helt otroligt att de förvarade backuper på SAMMA ställe, när jag läser detta tänker iaf jag att de antingen var väldigt naiva eller så var koden inte speciellt värdefull för dom.

Medlem

Det gick åt skogen med tidplanen - vi anmäler datorerna som stulna så vi slipper skadestånd.

Det är bara inte möjligt att utvecklare som varit med ett tag gör såna missar.

1
Skriv svar