Medlem
Portal 2

Om jag måste välja en spelutvecklare som har berört mig mest med sin spel, så är det antagligen Valve. Half-Life 2 är mitt referensspel i hela FPS-genren, och det finns en stor kärlek till alla multiplayerspel utvecklaren ger liv i. Portal 2 är inget undantag i Valves kvalitetskompromisslösa spelhög. Det är en fröjd för de flesta sinnen, ljud och musik är i toppklass, bandesignen är i toppklass, grafiken är bra och storyn är väldigt underhållande. Jag har plöjt igenom både singleplayer- och co-opkampanjen och har diggat varenda minut. Det första som slår en, är hur mycket krut Valve har lagt på röstskådespelarna, i detta fallet Stephen Merchant som Wheatley och J.K. Simmons som Cave Johnson, där den senare är en storfavorit.

Eftersom att det mer eller mindre är en fortsättning på föregångaren, så känns mycket igen från både miljö och gameplay. Det är faktiskt nästan identiskt, med vissa tillägg. Tre färger gör intåg i Portal 2; blå, orange och vit. Blå färg gör så att du studsar, orange gör att du springer snabbare och vit färg gör så att du kan gör portaler på annars icke-portal-kompatibla väggar. Transportsträckorna är ganska många, men eftersom att du måste tänka efter själv hela tiden, och planera dina portaler, så blir det aldrig tråkigt. Speciellt när du hör GLaDOS eller Cave Johnsons utsvävningar om forskning så blir det extra roligt, och ett och ett annat flin sätter sig i ansiktet. Själva spelmekaniken är densamma, men är lika roligt de timmarna man spelar igenom spelet på. Du får reda på lite bakomliggande fakta och historia efter halva spelet ungefär, som är ganska intressant. Utan att avslöja för mycket, så är man i gamla testlokaler och härjar.

Ett tokmysigt spel från Valve som utmanar dina hjärnceller, men kunde varit lite mer varierat.

Nästa spel: #Medal of Honor alt. #Dead Island

To the moon and back...

#blogg

Medlem
Portal 2

Glados.. alltid lika vänlig..
Får hoppas att glados på FZ blir lite vänligare med väntetiderna än vad glados tyckte om robotarna.

Jag stod inte ut med första "Portal" ens, antagligen för jag tycker spelet är lite barnsligt, och det säger jag som gillar CoD. "Medal Of Honor", är det mest linjära på den här sidan av Half-Life, men MP-delen var faktiskt kul stundvis. Good lick!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hm lite spoiler-varning på bilden hörrödu...


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

F.ö. är Portal 2 underbart, riktigt bra.

Som vanligt ser jag. Ena stunden klagar walter på att skjutarspel är farligt, andra stunden är ett spel för barnsligt.

Skrivet av Siken:

F.ö. är Portal 2 underbart, riktigt bra.

Som vanligt ser jag. Ena stunden klagar walter på att skjutarspel är farligt, andra stunden är ett spel för barnsligt.

Skjutarspel är farliga och roliga, men de är även barnsliga och kul, och ibland farliga, hänger du med?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Portal 2 var lååångt ifrån värt priset vid släppet. Och de 4 timmar det tog att spela igenom var värt för kommentarerna, inte kamrarnas spelarvänliga pussel.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

Portal 2 var för bra för att vara sant.

Medlem

@walter_iego: Jag förstår vad du menar med att det är lite barnsligt, för det är väldigt lättillgängligt. Men å andra sidan så har det ett mer vuxet djup, i alla fall i tvåan. Medal of Honor testade jag på Gamex förra året, och det var coolt, men jag kan tänka mig att det är väldigt linjärt, precis som alla andra i den serien.

@StrongBad: Bara spoiler om man vet om vart man är

@Traveller in time: 4 timmar i singleplayer, sen 4-5 timmar i co-op och ytterligare några timmar i diverse multiplayer för de 200kr jag betalade är bra.

@Combi: För bra?

Medlem

Satt och diskuterade med en kompis om Valve förra veckan. De har aldrig haft någon flopp. Allt de berör blir automatiskt väldigt, väldigt framgångsrikt!

Inaktiv

Jag hade inga större förväntningar dock, men ändå. När Valve håller sig undan från left 4 dead serien så är dom top kvalité. Inte för att jag har något emot left 4 dead, men deras SP saker är mycket bättre.

Medlem

Jag måste säga att det första Left 4 Dead spelet var fruktansvärt roligt, roligare än båda Portalspelen enligt mig.

1
Skriv svar