Klassiska Prince of Persia konverterat till Commodore 64

Robot
Klassiska Prince of Persia konverterat till Commodore 64

Entusiastiskt fan har återskapat åttiotalsklassikern till gamla hemdatorn C64. Ursprungliga skaparen Jordan Mechner ger tummen upp!

#prince-of-persia


Medlem
Klassiska Prince of Persia konverterat till Commodore 64

Minns att jag spelade detta när jag var typ 8, kommer också ihåg att jag brukade ramla in i spikarna och ragequitta tills jag gav upp xD

Medlem

lol


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Jag köpte en c64 förra veckan nu har man ett par stycken!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av korosuu:

Minns att jag spelade detta när jag var typ 8, kommer också ihåg att jag brukade ramla in i spikarna och ragequitta tills jag gav upp xD

that makes two of us! x>

Medlem

ummm min bandstaion tar inte disketter?
är vic64 och c64 samma sak för det är en vic jag har.

Inaktiv
Skrivet av fluffmajster:

ummm min bandstaion tar inte disketter?
är vic64 och c64 samma sak för det är en vic jag har.

Tvivlar starkt på att det är samma. Är dock inte inte uppvuxen med c64 och andra såna där datorer men låter som att det är två olika tyvärr. Men någon annan har nog ett bättre svar. Men som sagt tror i lalla fall det är två olika

Medlem

Jag trodde Prince of Persia fanns redan för de lycko-ostar som hade en diskettstation till sina C64?
Minns man dräglade när de hade spelet påslaget i affären och man tittade på när storkillarna lirade, runt 1990.


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem
Skrivet av fluffmajster:

ummm min bandstaion tar inte disketter?
är vic64 och c64 samma sak för det är en vic jag har.

Ja. Det är samma.


signatur

Sinkh's Lair - En minuts grottkrälande.

Medlem

Lira det på DOS när jag var liten, fan va svårt det var! Tills man kom på fusket med ctrl + L och kunde hoppa till sista leveln

Men vad kom det till för plattform från början då?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Originalet är till en Apple II med 128 kB minne och 80-kolumnsgrafik. Spelet kräver alltså dubbelt så mycket minne som C64:an har, så det måste köras från cartridge - disk eller band funkar inte. Riktigt imponerande arbete, han har hållit på sedan 2008. För att få en bild av hur exakt portningen är kan man ta en titt på http://www.youtube.com/watch?v=GKCevu-3MYM

Medlem

imponerade


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jäkla tufft det här

Medlem

Coolt, har en c64 (med Diskettstation!) I garderoben Förutom laddningstiderna så är det är en riktigt bra speldator ^^...


signatur

"Nerf rock, paper is fine" - Scissor

Medlem

Skön kille Jordan Mechner, brukar annars vara: tummen upp, vi ses i rätten. Iof finns nog inte mycket och hämta här förutom nostalgin.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av fluffmajster:

ummm min bandstaion tar inte disketter?
är vic64 och c64 samma sak för det är en vic jag har.

Ja det är som redan sagt samma sak, egentligen heter den C64 (från Commodore 64, där 64 stod för RAM-minnet) men många kallade den även för Vic 64 , dess föregångare var Vic 20 (Vic står tydligen för Video Interface Computer), kollar man på Wiki så står det att de försäljarna valde att kalla den även för Vic 64 eftersom Vic 20 sålts så bra, om den bara hetat Commodore 64 eller C64 var den väl rädda för att man inte skulle förstå detta (och på den tiden var datorer något som var ganska okänt för den stora massan).
OT:

Grymt imponerande att någon lyckats med detta, C64 är starkt begränsad både när det kommer till minne och processor så detta kan inte ha varit lätt att åstadkomma direkt=).

Skrivet av Skrot:
Skrivet av korosuu:

Minns att jag spelade detta när jag var typ 8, kommer också ihåg att jag brukade ramla in i spikarna och ragequitta tills jag gav upp xD

that makes two of us! x>

and this makes three of us xD

Medlem

Imponerande bedrift minst sagt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

KoP
Medlem
KoP
Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av fluffmajster:

ummm min bandstaion tar inte disketter?
är vic64 och c64 samma sak för det är en vic jag har.

Ja det är som redan sagt samma sak, egentligen heter den C64 (från Commodore 64, där 64 stod för RAM-minnet) men många kallade den även för Vic 64 , dess föregångare var Vic 20 (Vic står tydligen för Video Interface Computer), kollar man på Wiki så står det att de försäljarna valde att kalla den även för Vic 64 eftersom Vic 20 sålts så bra, om den bara hetat Commodore 64 eller C64 var den väl rädda för att man inte skulle förstå detta (och på den tiden var datorer något som var ganska okänt för den stora massan).
OT:

Grymt imponerande att någon lyckats med detta, C64 är starkt begränsad både när det kommer till minne och processor så detta kan inte ha varit lätt att åstadkomma direkt=).

Å andra sidan har man ju sett 64‘an pushad betydligt hårdare av div. demogrupper. Men jag håller ändå med, det är imponerande att se PoP på gamla trotjänaren.

Inaktiv

Mycket impregnerande. Mer low-level kodning än så här blir det nog inte.

Medlem

Hade för mig att det fanns till 64án?
Måste vart Amigan i annat fall.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av fluffmajster:

ummm min bandstaion tar inte disketter?
är vic64 och c64 samma sak för det är en vic jag har.

Du kan (kunde?) köpa till en extern diskettläsare har jag för mig!

Skrivet av Konfucius:

Hade för mig att det fanns till 64án?
Måste vart Amigan i annat fall.

Sitter o lirar det på Amigan nu!

Medlem

lol vad patetiskt.
snacka om att inte ha nåt bättre för sig än att tänka "åh! jag ska konvertera det här spelet till det här formatet!"

snark.

KoP
Medlem
Skrivet av Darknessviking:

lol vad patetiskt.
snacka om att inte ha nåt bättre för sig än att tänka "åh! jag ska konvertera det här spelet till det här formatet!"

snark.

Varför ens ta dig mödan att kommentera något du förmodligen inte ens har ett intresse för? Låter mest bara som du kommit in för att trolla lite halv-arrogant och sparka på alla som finner detta genuint intressant.

Medlem
Skrivet av Darknessviking:

lol vad patetiskt.
snacka om att inte ha nåt bättre för sig än att tänka "åh! jag ska konvertera det här spelet till det här formatet!"

snark.

Du verkar inte veta hur många portar som öppnas yrkesmässigt genom hobbyprogramering?


signatur

Game long and prosper

1
Skriv svar