Medlem
Ny TV

Hej!

Har varit på jakt efter en ny TV ett tag nu och idag såg jag elgigantens pangpris på denna:
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/42LV340N/lg-42-...

Vad säger ni, är den bra, prisvärd?
Stor skillnad på LED TV-apparater idag?

Jag är ganska novis på TV-apparater så all feedback är uppskattad!

Medlem

Det är en edge-led, så du får räkna med ojämn bakrundsbelysning om ditt rum är mörkt. Däremot är den nog ganska miljövänlig.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Jo jag brukar kolla mycket TV sent om kvällarna då det oftast är ganska mörklagt på mitt rum. Är detta edge-led du pratar om sämre än andra typer av LED's?

Medlem

Vi håller oss till den här tråden och inte din dubblett i allmänt snack

Edge led är sämre men energisnålare är full-led, som brukar kosta lite mer.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Jo jag gjorde en post om att vi bör hålla oss till denna tråden. Ursäkta för dubletten.
Läste nyss om edge-led och det betyder att det bara finns LED i sidorna på TVn vilket gör att den kan se aningen mörkare ut i mitten än i sidorna. Till skillnad från så kallad "Full array" som har LED i alla fält.
Får väl helt enkelt åka ut där imorgon och bedöma själv och se om det syns mycket eller inte. Testa ett par olika kanaler/filmer.

Tack Spartan-123!

Medlem

Jo jag gjorde en post om att vi bör hålla oss till denna tråden. Ursäkta för dubletten.
Läste nyss om edge-led och det betyder att det bara finns LED i sidorna på TVn vilket gör att den kan se aningen mörkare ut i mitten än i sidorna. Till skillnad från så kallad "Full array" som har LED i alla fält.
Får väl helt enkelt åka ut där imorgon och bedöma själv och se om det syns mycket eller inte. Testa ett par olika kanaler/filmer.

Tack Spartan-123!

Medlem

Inte bara i kanterna, bildgoogla på "clouding" så får du se.

Annars bara kul och hjälpa till när en TV-tråd syns till i hårdvaruforumet, som mest drunknar i datorfrågor


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Det där med "clouding" verkar inte så jäkla skoj. Full-LED verkar väl helt klart bättre men jag är inte beredd att lägga det dubbla för att få det. Ska till Elgiganten imorgon och kolla på TVn o höra med dem om fenomenet. Om det är för kass bild är det väl bara till att lämna tillbaka den, då Elgiganten verkar ha en schyst ångerrätt. Och föga 4000kr för 42" "LED" är ju inget att rynka pannan åt.

Medlem

kan ju säga som så att du kommer ångra dig om du inte köper en tv med minst 100hz i dagens läge för det ger en sjukt stor skillnad bildmässigt så lägg på en tusenlapp extra så kan du nog hitta något som har 100hz ett litet tips sen finns det ju en massvis extra andra funktioner som är bra att ha med men 100hz är nog ett av det bästa råden jag skulle kunna ge dig att titta efter

Medlem

Försök och inte skaffa lg


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Kan ju lika gärna skaffa en CLD, mindre problem och lägre pris
I alla fall tills du har råd med en TV med riktig LED (25000kr+) eller en OLED. Skulel föreslå att du besöker minhembios forum när de3t gäller köp av TV, de kan sina saker (om än de är lite väl kära i plasma)

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Försök och inte skaffa lg

Och vad är det för fel på LG då?

Medlem

Skulle nog säga inte direkt något fel på lg men samsung är det företaget som helt klart ligger bäst till när det gäller tv nu

Medlem

Va o kollade på TVn idag och kan säga att den va ganska bra, men inte tillräckligt bra för att uppgradera från min 40" HD-ready LCD som jag sitter med nu. Väntar tills ett annat erbjudande dyker upp. @writemaster91 så har du helt rätt i att jag bör köpa en 100-hertzare. Sjukt stor skillnad i bildkvalité!

Medlem
Skrivet av writemaster91:

Skulle nog säga inte direkt något fel på lg men samsung är det företaget som helt klart ligger bäst till när det gäller tv nu

Absolut, jag har både LG och Samsung och jag håller med om att Samsungen är bättre, men jag tycker absolut inte att LGn är dålig på något som helst sätt.

Medlem

Glad att jag kunde ge ett tips till dig. jag är lämligen med i tv bytar tagen fast jag har redan en 42"full hd Lg tv men tänkte byta upp mig till en samsung 46LED 3d tv i 6000 serien. kan ju rekomendera Hifi Klubbens hemsida

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Försök och inte skaffa lg

Lg brukar oftast ha sämre kvalite (Bygg inte bara bild) än sony som ligger snäppet efter både Panasonic och Samsung.

Skillnaden mellan Panasonic och samsung är olika ju mest teknologier, skillnaden i kvalite är inte så stor.

Te.x Samsung har sin "true cinema 3d" (passiva glasögon). Vilket ger billigare glasögon och helt okej flow.

Panasonic kör som de flesta med "vanlig 3d" (aktiva glasögon) Villket gör att glasögonen kostar skjortan men detta ger också en bättre bildkvalite.

Men man måste nästan gå ut och se vad man bäst tycker om, själv tycker jag Samsungs LED skärmar ser leta "låtsas" ut. (egen åsikt)


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Sant så sant men samsung har ju också aktiva glasögon till sina tv apparater vilka också är ganska dyra funderar på att införskaffa 2st uppladdningsbara till tvn isf

Medlem

Jag äger en Samsung LE40C535 som jag är nöjd med. Den verkar dock vara på väg att försvinna.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=587796

Medlem
Skrivet av writemaster91:

Sant så sant men samsung har ju också aktiva glasögon till sina tv apparater vilka också är ganska dyra funderar på att införskaffa 2st uppladdningsbara till tvn isf

Jo sant men deras "true cinema" är ju inte helt etablerad ännu. Vänta bara.

Design och funktion brukar vara Samsungs starka sidor (Appar och snygga tv's)

Panasonic brukar vara lite fulare... ha mindre utbud av appar men en bättre bildkvalle


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av writemaster91:

Sant så sant men samsung har ju också aktiva glasögon till sina tv apparater vilka också är ganska dyra funderar på att införskaffa 2st uppladdningsbara till tvn isf

Jo sant men deras "true cinema" är ju inte helt etablerad ännu. Vänta bara.

Design och funktion brukar vara Samsungs starka sidor (Appar och snygga tv's)

Panasonic brukar vara lite fulare... ha mindre utbud av appar men en bättre bildkvalle


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

möjligt har inte tänkt så mycket på just det men en sak är ju säker och det är att skulle jag köpa plasma så hade jag tagit panasonic i första hand men tror ändå jag håller samsung högst när det gäller LED tv atm

Medlem

Panasonics plasmor är nog de bästa man kan få tag på (om man inte avser att köpa high-end), men Samsungs LCD:er är bäst i de lägre prisklasserna.


signatur

Övning ger träning.

Medlem
Skrivet av Miindz:

@writemaster91 så har du helt rätt i att jag bör köpa en 100-hertzare. Sjukt stor skillnad i bildkvalité!

Då får du vara försiktig då de samtidigt brukar ha högt input lag, även i game mode. Här är en testsida som tar hänsyn till alla faktorer som gör en TV bra eller dålig: http://www.hdtvtest.co.uk/


signatur

Övning ger träning.

Medlem

Nu har jag hittat en annan TV med bra pris, 100HZ 40" Philips "Edge-led"-LED.

Denna också på Elgiganten. 4500kr är priset.

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/40PFL5606H/phil...

Vad säger ni, älskade experter?:)

Medlem

För det priset så ja den är helt klart en prisvärd tv.

Medlem

Har ingen aning om input lag på den, jag har heller ingen aning hur jämn belysningen på Phillips edge-apparater brukar vara, det är det enda som säger emot.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

beställde min TV igår det blir en samsung UE46D7005 LED [http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/led-tv/samsung_u...] tillsammans med en blu-ray spelare från NAD T567[http://www.hifiklubben.se/produkter/platt-tv/led-tv/samsung_u...] blir nog bra tillsammans med mitt Concept högtalar system kommer bli många timmar framför tv med både spel och film

Medlem

Har man cash att spendera så varför inte, Writemaster91. Va o kolla på den Philips:en jag linka lite högre upp i tråden. Det här med TV-apparater är nåt jäkla trams. "Perfekt motion rate - 100HZ" är ju inte lika med att TVns uppdateringsfrekvens ligger på 100HZ, rättare sagt ligger den på 50HZ. Löjligt. Tydligen något påfund av Samsung för att sälja mer.

Medlem

Ja så är fallet blev lite lurad på första gången jag köpte tv fast det var en lg som hade något som heter tru motion rate

12
Skriv svar