Sökes: 2D-grafiker till mindre spelprojekt

Medlem
Sökes: 2D-grafiker till mindre spelprojekt

Hejsan.
Det är så att jag håller på med ett litet spelprojekt på fritiden. Jag börjar nu ha kommit så långt med spelmotorn att grafik börjar bli intressant; och då jag är rätt dålig på den biten själv så kommer jag att söka hjälp utifrån.

En kort beskrivning av spelidén:
Spelet är ett 2D actionspel som spelas i top-down perspektiv (tänk Zelda). Man spelar som 1-4 gladiatorer (lokal multiplayer) och ska ta sig igenom ett antal arenor fyllda med fiender (och kanske fällor) genom att slåss och samarbeta.
Mellan arenorna får man tillfälle att göra vissa uppgraderingar och utrustningsval i form av passiva skills, vapen och andra föremål.
När man klarat sig igenom banorna (5-10st) får man någon slags poäng och kan välja att börja om på en annan uppsättning banor.
Spelet kommer givetvis att vara gratis och därför är ersättning i form av betalning inte aktuellt (i nuläget iaf).

Finns det några duktiga grafiker här som skulle vara intresserade av att vara delaktig i att ha gjort ett spel?

Jag tänkte att vi håller diskussioner och frågor i tråden, och om ni vill "ansöka" så dra iväg ett email eller PM.

Medlem

annars så skulle du ju kunna testa ragespline till unity, då så kan du även göra spelet spelbart i webläsaren

fast nu har ju du säkert laggt ner massa tid på att bygga en spelmotor, men check it out anyway !

video:
http://youtu.be/XzRJosAiD98

Hemsida:
http://ragespline.com/

Medlem

Ska kika på det. Men tanken var att göra i stort sett hela spelmotorn själv, med så få externa bibliotek och saker som möjligt. Mest för att lära sig

Medlem

Ren allmän undran, hur svårt är det egentligen att göra en egen motor? För rent spontant känns det som att det borde vara väldigt jobbigt.

Medlem
Skrivet av Posuic:

Ren allmän undran, hur svårt är det egentligen att göra en egen motor? För rent spontant känns det som att det borde vara väldigt jobbigt.

Det beror helt på hur mycket motorn ska klara.
I mitt fall är det en ganska enkel 2D-motor med stöd för enklare fysik och animationer. Visst blir det en hel del kod, men som sagt, det är kul att lära sig saker, och det är bra att veta precis hur den funkar "under ytan" också

Medlem
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av Posuic:

Ren allmän undran, hur svårt är det egentligen att göra en egen motor? För rent spontant känns det som att det borde vara väldigt jobbigt.

Det beror helt på hur mycket motorn ska klara.
I mitt fall är det en ganska enkel 2D-motor med stöd för enklare fysik och animationer. Visst blir det en hel del kod, men som sagt, det är kul att lära sig saker, och det är bra att veta precis hur den funkar "under ytan" också

Låter väldigt kul också, får se om man försöker sig på något liknande efter lite högskolestudier.
Men vad är det för språk man skriver i då?

Medlem
Skrivet av Posuic:
Skrivet av MrMadMan:
Skrivet av Posuic:

Ren allmän undran, hur svårt är det egentligen att göra en egen motor? För rent spontant känns det som att det borde vara väldigt jobbigt.

Det beror helt på hur mycket motorn ska klara.
I mitt fall är det en ganska enkel 2D-motor med stöd för enklare fysik och animationer. Visst blir det en hel del kod, men som sagt, det är kul att lära sig saker, och det är bra att veta precis hur den funkar "under ytan" också

Låter väldigt kul också, får se om man försöker sig på något liknande efter lite högskolestudier.
Men vad är det för språk man skriver i då?

Valfritt. Jag valde Java för att jag var mest bekant med det när jag började (och är fortfarande). Idag hade jag nog valt C#.

Medlem

Har du några konceptskisser för hur du har tänkt dig att det skall se ut? Alternativt referens- eller inspirationsmaterial som man kan kika på för att få en uppfattning om vad du är ute efter?

Medlem
Skrivet av Max3er:

Har du några konceptskisser för hur du har tänkt dig att det skall se ut? Alternativt referens- eller inspirationsmaterial som man kan kika på för att få en uppfattning om vad du är ute efter?

Inga skisser tyvärr, men en mer tecknad look är att föredra framför något som ser realistiskt ut.
Castle Crashers, Zelda och Zenonia har designer jag gillar, men jag är väldigt öppen för förslag än så länge. Det behöver heller inte vara extremt detaljerat så länge det har en enhetlig look och gör sig bra ur det perspektiv spelet spelas i (tänk Zelda igen).

Och ingen manga/anime tack

1
Skriv svar