Medlem
Gymnasieval

Tjena , jo nu är det snart dags för mig (och andra) att välja gymnasium, jag är intresserad av att börja på någon skola med estetisk inriktning med mer dator , alltså typ som media gymnasiet. Men jag har hört att skolan inte skulle vara så bra, stämmer det? någon som går där nu som skulle kunna säga om den är bra eller inte . Uppskattar tips och så.

/ nervösa femton åringen


signatur

"eyuup"

Medlem

försök välja nån kommunalskola, då är du hundra på att det är kvalité på skolan, jag valde en fristående skola, och jag trivdes verkligen inte, lärarna var som clowner...så vill du känna dig säker på ditt val ska du välja nån kommunalskola för dom fristående är oftast bara ute efter pengar, iaf så jag känner!

Medlem

Tja, jag gick mediaprogrammet på gymnasiet, och jag tycker inte det var något fantastiskt att rekommendera. Jag jobbar nu inom mediabranschen ändå, men det var mer för att jag valde att studera vidare inom det på hogskolenivå. Det anmärkningsvärda är att de tre åren på mediegymnasium inte direkt ledde till något. Efter 2 månader på högskola var mina kamrater som kommit från andra gymnasiala program ikapp den utbildning jag fått på tre år, plus och minus lite erfarenhet. Ska väl sägas att jag sysslar med video och utbildade mig inom detta, men du är kanske inne på spelutveckling? Eller vad menar du mer exakt att du vill syssla med när du vill utbilda dig inom dator och estetik?


signatur

Videomupp

Medlem

Instämmer med Simon, friskolor verkar inte vara något vidare i många fall. Gå och fråga studievägledaren. Om hon/han verkar pantad (vilket är vanligt) kan du ju om inte annat försöka boka en tid och helt enkelt göra ett besök på skolan och se om det verkar vara någonting för dig.

Medlem

Är det spelutveckling (programmering eller projektledning) du vill sikta på så rekommenderar jag starkt ett naturvetenskapligt program med mycket matematik.

För att bli en BRA utvecklare krävs det förståelse. Ska du programmera grafikmotorer eller AI krävs det t.ex. mycket matematik. Jag studerar nu till civilingenjör inom datateknik/teknisk datavetenskap och hoppas kunna arbeta som projektledare inom mjukvarubranschen så småningom; gärna eget företag eller inom spelbranschen. Jag känner att ett "övertag" i matematik i kombination med kreativitet och problemlösning hjälper mig otroligt mycket på utbildningen.

Förövrigt så kan jag rekommendera ett naturvetenskapligt program vad du än vill bli. Det är inte säkert att du vill bli det du vill bli nu om 3 år och ett naturvetenskapligt program håller många dörrar öppna inför framtiden. Förövrigt har jag pluggat både teknik, naturvetenskap och estetisk musik på gymnasiet. Den naturvetenskapliga linjen höll absolut högst kvalité.


signatur

Have a good time!

Medlem

Jag har nyligen valt Portalen (en data/teknik skola) (gick på barn och fritid i 1 helt år men bytte data på början av andra året av BF. Och jag stormtrivs. Det finns en kurs på 1000 poäng som handlar om att du ska göra 3d modeller. Då använder du program som blender osv. Dessa 3d modeller kan du tex sätta in i spel. En kille har gjort en hatt till tf2 ^.^

Medlem

1000 poäng? Låter ju helt stört. Blir inte det typ 16 år studier?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

1000 poäng? Låter ju helt stört. Blir inte det typ 16 år studier?

Inte högskolepoäng.
Har för mig att en gymnasieutbildning är på 2500 poäng.


signatur

Have a good time!

Medlem

ska ge dig några tips, det första alternativet för dig är att antingen så söker du till en friskola som har den sorts av förberedande utbildning som du behöver för att kunna plugga vidare till vad du vill sen, men som Simon skrev kan kvalitén på skolorna variera då som mitt nästa tips till dig är att söka en linje som tex samhällslinjen teknisk eller natur på en kommunal skola, då du sen kan i stort sätt välja precis vad du vill att plugga vidare som, visserligen spelar ju betygen en ganska stor roll där dock. Du kan ju också välja en annan linje men tänk då på att kolla upp om du behöver lägga till vissa kurser i din kursplan (om det finns som alternativ) så du vet att du har de kurser som krävs för ev vidarestudier till det program på högskola som du vill gå på. det är mycket att tänka på så det sista och kanske bästa alternativet är att söka upp skolans studie och yrkesvägledare så borde hon/han kunna svara och ge dig tips.

Medlem

Det viktigaste är väl att du känner att det är du själv som har valt linjen och att du "vill" lära dig. Motivation är allt.
Sen kan jag ju lugnt rekommendera en teknisk eller naturvetenskaplig linje som ger dig bred behörighet och fler valmöjligheter senare i livet.

Medlem

Det är inte avgörande för din framtid vad du väljer för gymnasium, mitt råd till dig är att välja något med bredd, så att du är mer förberedd på högskolan.

Medlem

Går andra året på media, inriktingen musikproduktion där jag lär mig att skapa musik via dator, spela in musik och sedan antingen bara förbättra ljudets kvalitet av det vi spelat in eller förändra och göra häftiga sounds utav det! Har mycket med ljudets lära att göra. En väldigt rolig och teknisk kurs! Sen beror det ju helt på var man går med ju

Hade sedan tänkt plugga vidare ihopp om att kunna arbeta med att skapa musik till spel eller film!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Brain:

Är det spelutveckling (programmering eller projektledning) du vill sikta på så rekommenderar jag starkt ett naturvetenskapligt program med mycket matematik.

För att bli en BRA utvecklare krävs det förståelse. Ska du programmera grafikmotorer eller AI krävs det t.ex. mycket matematik. Jag studerar nu till civilingenjör inom datateknik/teknisk datavetenskap och hoppas kunna arbeta som projektledare inom mjukvarubranschen så småningom; gärna eget företag eller inom spelbranschen. Jag känner att ett "övertag" i matematik i kombination med kreativitet och problemlösning hjälper mig otroligt mycket på utbildningen.

Förövrigt så kan jag rekommendera ett naturvetenskapligt program vad du än vill bli. Det är inte säkert att du vill bli det du vill bli nu om 3 år och ett naturvetenskapligt program håller många dörrar öppna inför framtiden. Förövrigt har jag pluggat både teknik, naturvetenskap och estetisk musik på gymnasiet. Den naturvetenskapliga linjen höll absolut högst kvalité.

Tack så mycket för informationen jag ska nog börja leta efter en bra skola med ett bra naturvetenskapligt program


signatur

"eyuup"

Medlem

Tack så mycket för allas svar ! Gav mig mycket bra information!


signatur

"eyuup"

Medlem

Jag hade det verkligen svårt att välja gymnasieprogram, men så tog jag handel(random) och det var bra tills i slutet av tvåan då jag kände att programmering var min grej men jag fick välja till programmering a-b osv så det brukar gick bra i slutet vilket som..

Medlem

Har ni varit inne och jämfört hemsidorna något då? hur de visar upp sina program?

1
Skriv svar