MSI:s boothbabe-onani

Medlem
MSI:s boothbabe-onani

I veckan har en hätsk debatt blossat upp om MSI, och mer specifikt deras tävling där man genom att posta en sexig bild på sig själv på deras Facebook-wall kunde försöka bli deras officiella boothbabe på Dreamhack genom att få flest like:s. Det vill säga ungefär samma mekanism som får osäkra trettonåriga tjejer att nästan, men inte riktigt, visa brösten på snyggast.se och andra förnedringssajter.

Xboxflickan sammanfattar det hela bäst i ett blogginlägg. Läs det om du vill veta exakt vad som hänt, och läs även inlägget efter det om du vill ha mer av hennes utmärkt formulerade åsikter i frågan.

Jag har bara en kommentar till MSI och alla flåshurtiga grabbar som blir sura för att någon vågar säga ifrån: väx upp, släpp kuken och kom ut ut pojkrummet, för helvete! De som kommenterar på Angelicas inlägg ovan, och på MSI:s Facebook (ja, även MSI själva, de verkar ju försöka skämta bort hela grejen) missuppfattar förstås hela problemet, omedvetet eller medvetet, för att försöka förringa det faktum att objektifiering av 50% av befolkningen INTE är okej.

Jag menar inte att DH-deltagare eller andra tar skada av att se lite hud. Men det verkliga problemet är att branschens största aktörer vägrar inse att kvinnor faktiskt också är människor, inte bara porrdockor att dra till sig hormonstinna fjortisars uppmärksamhet med. Sådant får inte direkt fler kvinnliga gamers att komma fram ut skuggorna, tvärtom skrämmer det bort dem. Och ju fler som sällar sig till den kåtflåsande ursäktskören för MSI och andra som gör på det här sättet, desto färre tjejer vill eller vågar "komma ut" som gamers. Men visst, ni kanske vill sitta och cirkelrunka i introverta små grabbgäng på era CoD-servrar i all evighet...

#blogg

Medlem
MSI:s flåsrunkande

Äh, det spelar personligen ingen roll att det finns bikinikontest på DH... visst får de vara där, bara de ger fan i kinnarps arena, QL och SC2!

Medlem

+1 eller vad man säger.
Ja, håller med 100%!

Medlem

Alltså, jag mena att jag håller med Mats Nylund. Jag tycker vi kan slippa sån skit nu för det spelar visst roll

Medlem

Nu handlar ju inte mitt blogginlägg om Tomtefars personliga värld, utan om världen därute, där alla andra lever :). Och där är det faktiskt ett problem att kvinnor objektifieras, även om det ÄR svårt att se det som man - jag hade nog sällat mig till "vad är det för fel på lite naket"-kören för tio år sedan t ex.

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

Nu handlar ju inte mitt blogginlägg om Tomtefars personliga värld, utan om världen därute, där alla andra lever :). Och där är det faktiskt ett problem att kvinnor objektifieras, även om det ÄR svårt att se det som man - jag hade nog sällat mig till "vad är det för fel på lite naket"-kören för tio år sedan t ex.

Men jag lever ju i min värld TRODDE DETTA VAR ETT FRITT LAND! (emo emo emo skräp)

Nae jag vet att det inte är så, man hade ju kunnat köra dit några halv nakna killar också för att jämna ut ration?

Dock är ju detta bara PR för att få små pojkar att veta vad MSI är och va det gör och komma ihåg just det namnet för att sedan köpa deras produkter, har egentligen inget med tjejerna i sig att göra utan för att de ska få en massa reklam, fri reklam får de nu från alla olika håll och kanter, Feber, Xboxflickan, FZ, SweClockers, Facebook, you name it.

Medlem
Skrivet av Tomtefar:
Skrivet av Mats Nylund:

Nu handlar ju inte mitt blogginlägg om Tomtefars personliga värld, utan om världen därute, där alla andra lever :). Och där är det faktiskt ett problem att kvinnor objektifieras, även om det ÄR svårt att se det som man - jag hade nog sällat mig till "vad är det för fel på lite naket"-kören för tio år sedan t ex.

Men jag lever ju i min värld TRODDE DETTA VAR ETT FRITT LAND! (emo emo emo skräp)

Nae jag vet att det inte är så, man hade ju kunnat köra dit några halv nakna killar också för att jämna ut ration?

Dock är ju detta bara PR för att få små pojkar att veta vad MSI är och va det gör och komma ihåg just det namnet för att sedan köpa deras produkter, har egentligen inget med tjejerna i sig att göra utan för att de ska få en massa reklam, fri reklam får de nu från alla olika håll och kanter, Feber, Xboxflickan, FZ, SweClockers, Facebook, you name it.

Tycker de kunde ha reklamat sig med hjälp av ett coolt spel istället eller liknande. Jag har hört småpojkar gillar sånt också. Visst, jag känner till att "all PR är bra PR" även om den är negativ, men jag tror nog inte det gäller här. De har nog skjutit sig själva i foten den här gången

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av Tomtefar:
Skrivet av Mats Nylund:

Nu handlar ju inte mitt blogginlägg om Tomtefars personliga värld, utan om världen därute, där alla andra lever :). Och där är det faktiskt ett problem att kvinnor objektifieras, även om det ÄR svårt att se det som man - jag hade nog sällat mig till "vad är det för fel på lite naket"-kören för tio år sedan t ex.

Men jag lever ju i min värld TRODDE DETTA VAR ETT FRITT LAND! (emo emo emo skräp)

Nae jag vet att det inte är så, man hade ju kunnat köra dit några halv nakna killar också för att jämna ut ration?

Dock är ju detta bara PR för att få små pojkar att veta vad MSI är och va det gör och komma ihåg just det namnet för att sedan köpa deras produkter, har egentligen inget med tjejerna i sig att göra utan för att de ska få en massa reklam, fri reklam får de nu från alla olika håll och kanter, Feber, Xboxflickan, FZ, SweClockers, Facebook, you name it.

Tycker de kunde ha reklamat sig med hjälp av ett coolt spel istället eller liknande. Jag har hört småpojkar gillar sånt också. Visst, jag känner till att "all PR är bra PR" även om den är negativ, men jag tror nog inte det gäller här. De har nog skjutit sig själva i foten den här gången

Njaah, vet inte det jag, visst hade jag aldrig åkt till DH och betalat 700 (eller vad det nu kostar) för att se tjejer med silikonbröst men att folk kanske snappar upp det och DH själva ropar ut detta över hela salarna så att alla vet om det så kan det ju vara så att fler drar sig dit bara för att se, även om det är "hm, vad är detta om?" så går folk dit och vet vad MSI är bara för att det är i vägen för brösten.

Medlem

Själv tycker jag tävlingen är hemsk, fast det kanske var själva tanken bakom tävlingen.

Som sagt, MSI kanske bara ville göra någonting skandalöst som får folk att bli upprörda eller "kåta".

All PR är bra PR?

Medlem
Skrivet av Tomtefar:

Nae jag vet att det inte är så, man hade ju kunnat köra dit några halv nakna killar också för att jämna ut ration?

Nja, så funkar det ju inte riktigt. Män är överrepresenterade och överpriviligierade i dagens samhälle, så det är helt enkelt inte samma sak. Det är lättare för oss att säga att vi inte bryr oss om objektifiering av män, eftersom vi helt enkelt sitter tryggt och inte hotas på samma sätt av sådant här. Vilket jag inte ens hade tänkt på för 5-6 år sedan, måste jag lite skamset medge.

Och visst får MSI lite gratisreklam av det här. Förhoppningsvis får deras marknadsavdelning lite att tänka på också, fast av deras kommentarer på Facebook att döma har de inte ens fattat varför någon blev upprörd över det här.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Tycker de kunde ha reklamat sig med hjälp av ett coolt spel istället eller liknande. Jag har hört småpojkar gillar sånt också. Visst, jag känner till att "all PR är bra PR" även om den är negativ, men jag tror nog inte det gäller här. De har nog skjutit sig själva i foten den här gången

Fördelen med DET är ju att kvinnor också gillar spel! Även om MSI uppenbarligen inte känner till den saken.

Medlem
Skrivet av Räven:

Själv tycker jag tävlingen är hemsk, fast det kanske var själva tanken bakom tävlingen.

Som sagt, MSI kanske bara ville göra någonting skandalöst som får folk att bli upprörda eller "kåta".

All PR är bra PR?

Det är väl lite sant, tyvärr. Men jag tror att de bara körde på som man alltid gjort i lyxkonsumtionsbranscher som bilar, musik och spel. Och om ingen säger något så fortsätter det ju så av gammal vana och ren slöhet.

Jag skriver om jag gjorde på min blogg. Helt rätt att det blir reaktioner och att MSi bashas för sin okunskap och dåliga stil.

Dock så är reaktionerna med "sluta köpa deras produkter för detta" och liknande litet för grova om du frågar mig.

Sedan i en kommentar fick jag veta om en annan annons från MSi där de sökte tjejer som var 16-25 medan killarna som fanns med den här gången skulle vara 18-30. Allt från lön till arbetssuppgifter skiljer sig mellan könen och det är ännu dåligare stil än deras Boothbabe tävling på Facebook.


signatur

otoboku.se - english is fun
deculture.se - Den enda webtidningen om anime, manga, tv-spel och visual novels på svenska

Medlem

Zetta, jag håller med. Det mest deprimerande är dock alla internet-troll som vägrar inse att det i grunden är nyanser av samma sak.

Medlem

Borde de inte ha gjort en tävling där de skulle klä ut sig som något spelrelaterat? Är det inte det de är ute efter eller är det bara "a piece of nice meat" att kolla på?

Har aldrigt förstått det där med boothbabes eller "snygga" brudar på kampsports tjafs eller på bilutställningar heller.

Medlem

Där ser man! Någon på MSI har tagit till sig det här i alla fall.

Men jag kan för all del förstå många av de som inte fattar grejen. Den här världen är byggd av och för vita, heterosexuella män, det är inte lätt att inse att vi tillhör en priviligierad grupp och att vi kanske bör ta lite hänsyn till de som INTE gör det. Men så är det, tyvärr.

Medlem

Jag tror att mycket handlar om en radikal kulturkrock. I många delar av världen, kanske Asien i synnerhet, så promotar man nästan allt med lättklädda damer.

Hela grejen är helt absurd om man tänker efter en aning.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Sånt här gör mig besviken, besviken och arg. Väx upp! ,resten av branschen försöker men sånt här pubertalt skit drar ner allt i smörjan. Detta Och Cosplay, Stay the fuck away!. Allt är inte guld! Djävla Weebos.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Det moraliska förfallet visar inga gränser.
Riktigt vidrigt av MSI.

Medlem

Jag anser att människor är kapabla att själva avgöra hur de vill nyttja sina kroppar och ser ingen anledning att hytta ett moralens finger åt vare sig de som ställer upp i en sådan här tävling (de gör det trots allt av egen fri vilja) eller åt de som anordnar den. Att göra så vore närmast att omyndigförklara de inblandade.

Att män på något sätt skulle vara överpriviligierade i dagens samhälle är för övrigt rent snicksnack. Gruppen män som helhet besitter inte några exklusiva privilegier som gör livet lättare. Tvärtom har män det sämre på flera punkter jämfört med kvinnor.

Medlem
Medlem
Skrivet av Fairfax:

Att män på något sätt skulle vara överpriviligierade i dagens samhälle är för övrigt rent snicksnack. Gruppen män som helhet besitter inte några exklusiva privilegier som gör livet lättare. Tvärtom har män det sämre på flera punkter jämfört med kvinnor.

Vilka punkter?

Medlem

Tja, det finns nog ett par.
Kvinnor har exempelvis lägre krav på sig för att bli brandmän och poliser.
Sen kan man säkert lägga in att kvinnor ofta får positiv behandling i vårdnads-tvister osv.

Jag har hört att kvinnor kan göra två saker samtidigt, jag kan knappt skriva och tänka samtidigt, utan för göra en sak i taget


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar