Speldator tips på inköpslista tack! ca 12000

Medlem
Speldator tips på inköpslista tack! ca 12000

Hej!

Tänkte införskaffa en ny speldator i nov-dec och sitter därför och kollar lite hur det ser ut på marknaden nu, har byggt ihop följande paket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1013106/2011-10-19

Vet inte hur mycket nytt som kommer komma till december men vad säger ni om listan?

Hur länge tror ni grafikkortet kommer räcka, hade planerat att skaffa Crossfire efter ett tag, klarar moderkortet av det?

Tacksam för all hjälp!

Mvh
Dennis


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Ser ut som en bra lista jag har gjort några förändringar själv på den http://www.inet.se/kundvagn/visa/1013908/2011-10-19

lite av mina personliga tankar bara. Jag vet att den e ca 1k dyrare, men här får du snabbare minnen, 1tb extra på hddn, bättre grafikkort och en bättre prolle. Dock så är ju inte det fancy fläkten eller corsair H60n med.
Dock så tar du bort DVDn (199:-) och räknar med att du får Arkham City(399:-) gratis så har du ju tekniskt sätt tjänat in H60n

Men som sagt allt är personliga preferenser.

Medlem

Lägger mig i förslaget
Båda förslagen ser ju bra ut men med tanke på den ökade prestanda knuffen för drygt 1000kr mer så är Xtars förslag aningen bättre.

Men om du nödvändigtvis vill ha H60 kylaren och Scythe fläkten så kan du ju ta dem och välja en 2500k istället för 2600k. Det går i princip jämnt ut. Eller så väljer du 2500k för att komma ner i priset till nivån du valt ungefär.

Processorn kommer ändå hålla ett bra tag framöver och min 4år gamla i7 kommer klara minst 1-2 år till. I princip när nästa generations konsoler kommer ut är väl då man bör börja spara till en ny prolle. Det är ju tack vare dagens konsoler som man fortfarande kan klara sig på gamla CPU'er.

Lustigt moderkort den har fortfarande kvar PCI platser.
I alla fall så klarar den av SLI/Crossfire men då körs båda kanalerna i 8x. Med bara ett kort i så kör den i 16x. Bara värt att veta, men de flesta moderkorten fungerar på detta sätt om man inte är villig att lägga upp runt 2-3000kr.

EDIT-1
Har beställt ett Asus GTX580:

http://www.webhallen.com/hardvara/142300-asus_geforce_gtx_580...

men har börjat snegla på en 3GB variant för att se om det blir direkt märkbar skillnad. I 1920x1080 (önskar de även haft 1200 och 1440 men det får duga ändå)
så är det ingen större skillnad mellan 1.5GB och 3GB (inte mer än 5fps skillnad).

Korten är ifs lika snabba (olika tillverkare) men jag trodde det kunde blivit lite bättre i högre upplösningarna. Inte ens Crysis gav bättre resultat med så mycket mer minne och då kan man väl anse att den bara utnyttjar det som behövs även om det finns bra mycket mer. Verkar som nVidia har hittat en sweet-spot med deras 1.5GB eller något.

MEN det som är intressant är att de har med GTX580 referenskort samt ett överklockat HD6970.
http://www.hardwareheaven.com/reviews/1109/pg1/asus-geforce-g...

Det är visserligen inte så konstigt att ett GTX580 är så mycket bättre än ett 6970. 6970 motsvarar nVidias 570kort i prestanda trots allt. Tänkte att det kunde vara intressant läsning om något verkade oklart ang gfx iaf.

Medlem
Skrivet av Xtars:

Ser ut som en bra lista jag har gjort några förändringar själv på den http://www.inet.se/kundvagn/visa/1013908/2011-10-19

Vad ska TS med HT till när han ska spela? i5 2500k duger gott och väl.
Dessutom har du inte valt några extra chassifläktar, vilket kan behövas till ett high-end nvidia-kort i ett R3-chassi.

@TS:
Ditt paket ser bra ut, kör på det.

Frilansare

Hej!

PC Gamer tipsar varje månad om en komplett speldator för under 12 000, kallad PCG-riggen. Kolla in den!

Medlem

Istället för att skaffa CF senare (Nått som aldrig blir av) så kanske följande är nått att fundera på:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1016144/awezum

(Skaffa SSD senare då de inte ger en direkt prestandaboost mer än laddningstider)


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Har inte så mycket att påpeka i det du plockat ihop, utom att jag kan berätta om min dåliga erfarenhet med Gigabyte-komponenter.
Hade både moderkort och grafikkort utvecklat av dem, moderkortet ''glappade" och tappade nordbryggan lite titt som tätt efter ett års andvändning (Utgången garanti) och grafikkortet blev överbränt i voltregulatorerna. Jag klockade inte upp, låste enbart upp för att ställa in fläktarna på 75% då jag köpte twin turbo och satte på för att sänka ljudnivån.
(Och nej, jag placerade inte flänsarna dåligt eller med dubbelhäftande tejp, jag andvände klisterkylpasta)

Efter detta gick jag med ett asus p7p55D, en i5 750 @2,6ghz och ett nytt modulärt corsair-nätagg på 850w, samt uppgraderade till 6970 från XFX.

Jag personligen skulle inte välja ett gigabyte även om det fick ner priset..
Men som sagt, jag kanske fick 2x måndagsexemplar?

Medlem
Skrivet av Ariae:

Har inte så mycket att påpeka i det du plockat ihop, utom att jag kan berätta om min dåliga erfarenhet med Gigabyte-komponenter.
Hade både moderkort och grafikkort utvecklat av dem, moderkortet ''glappade" och tappade nordbryggan lite titt som tätt efter ett års andvändning (Utgången garanti) och grafikkortet blev överbränt i voltregulatorerna. Jag klockade inte upp, låste enbart upp för att ställa in fläktarna på 75% då jag köpte twin turbo och satte på för att sänka ljudnivån.
(Och nej, jag placerade inte flänsarna dåligt eller med dubbelhäftande tejp, jag andvände klisterkylpasta)

Efter detta gick jag med ett asus p7p55D, en i5 750 @2,6ghz och ett nytt modulärt corsair-nätagg på 850w, samt uppgraderade till 6970 från XFX.

Jag personligen skulle inte välja ett gigabyte även om det fick ner priset..
Men som sagt, jag kanske fick 2x måndagsexemplar?

Jag föredrar ASrock men de flesta väljer gigabyte då det är lättare att klocka med (Därför ligger det i kundvagnen), det finns likvärdigt (Om inte bättre) asrock moderkort för samma pris om trådskaparen inte skall klocka.(asrock är ej klockvänliga)


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Finns ett Asus i samma prisklass http://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3
Som enligt folk på Sweclockers är bra både för överklockning och har tydligen bra värmehantering? Vad nu det syftar på (nord- och sydbryggan kanske? ).

Medlem

Wow, tack för alla tips! Lite hur jag tänker här då:

1: Jag behöver inte en TB extra lagring, räcker gott och väl med den storleken jag redan valt.

2: När det gäller i5 mot i7 har jag alltid läst att en i5 är bättre för spel och klockar man upp den lite är det i princip helt lönlöst att lägga så mkt extra på en i7 som först gör sig rättvisa vid tung videoredigering eller vad det nu är? Rätt eller fel?

3: Ett grafikkort för 6000 spänn känns jäkligt overkill alltså, kan sträcka mig till följande: Gtx 580 och tar bort SSD och kör istället en extra hårddisk på typ 500 Gb för installationer? Men det måste väl vara jäkligt schysstare att köra SSD och slippa en massa laddningstider?

4: Har själv ett Gigabyte MB i min dator idag, inte varit några problem alls, helnöjd. När det gäller Crossfire hur står sig två 6970 kontra ett 6990? Om man får bättre prestanda med 6990 så köper jag självklart ett sånt ist och skippar SSD:n, känns ju dumt med två grafikkort som presterar sämre än ett kort av annan art..

5: Tänkte klocka processorn en bit, därav bra kylning samt flera extra chassifläktar, då jag vet att AMD-kort tenderar att bli lite varma i load.

återigen, tack för alla tips!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av daskedennis:

Wow, tack för alla tips! Lite hur jag tänker här då:

1: Jag behöver inte en TB extra lagring, räcker gott och väl med den storleken jag redan valt.

2: När det gäller i5 mot i7 har jag alltid läst att en i5 är bättre för spel och klockar man upp den lite är det i princip helt lönlöst att lägga så mkt extra på en i7 som först gör sig rättvisa vid tung videoredigering eller vad det nu är? Rätt eller fel?

3: Ett grafikkort för 6000 spänn känns jäkligt overkill alltså, kan sträcka mig till följande: Gtx 580 och tar bort SSD och kör istället en extra hårddisk på typ 500 Gb för installationer? Men det måste väl vara jäkligt schysstare att köra SSD och slippa en massa laddningstider?

4: Har själv ett Gigabyte MB i min dator idag, inte varit några problem alls, helnöjd. När det gäller Crossfire hur står sig två 6970 kontra ett 6990? Om man får bättre prestanda med 6990 så köper jag självklart ett sånt ist och skippar SSD:n, känns ju dumt med två grafikkort som presterar sämre än ett kort av annan art..

5: Tänkte klocka processorn en bit, därav bra kylning samt flera extra chassifläktar, då jag vet att AMD-kort tenderar att bli lite varma i load.

återigen, tack för alla tips!

1: 2TB disken var inte så mycket dyrare och tar ju bara upp en plats. Men om du inte tror du kommer behöva det extra utrymmet till ja t.ex. film/musik etc etc så kör på det du tycker verkar bra.

2. Om du syftar på det jag tog upp angående min gamla i7 så var det Intels nylanserade Core i cpu'er så I5 fanns inte ens då. Egentligen kan man klara sig på en ännu äldre cpu än den jag har. Sweclockers pratar om AMD's nya cpu'er och de tar upp några bra punkter angående processorer så om du vill ha lite mer insikt kan du ju se på deras lilla film om AMD's nya cpu och processorer rent generellt sett.
http://www.sweclockers.com/artikel/14603-amd-fx-special-med-j...

3. Jag kör med en SSD och visst laddas saker in snabbare. Men t.ex. när jag och brorsan spelade BF3 betan så var jag inne på banan bara ett 10 tal sekunder innan. Skulle man köpa SSD för att BF3 skulle vara snabbare så är det lika bra att spendera pengarna på ett bättre GFX. Det är dock snabbare att ladda in program i windows och det känns avsevärt skönt när t.ex. Photoshop eller Premiere Pro laddar on på bara 5-10 sekunder med alla plugins etc.
Du skulle kunna välja 2TB disk och göra en liten system partition annars, men jag tycker personligen att SSD'er fortfarande är lite för dyra. Att spara kanske 30 sekunder för så mycket dyrare lagring känns lite svårmotiverat.
Det är något du nog ändå ska fundera längre över? 1500-1800kr är rätt mycket.

4. Två 6970 är bättre än ett 6990 i de flesta fallen. 6990 är två nerklockade 6970 som sitter på samma PCB.
http://www.guru3d.com/article/his-radeon-hd-6990-crossfire-re...
http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/powercolor_hd...

5. Ok

Medlem
Skrivet av daskedennis:

Wow, tack för alla tips! Lite hur jag tänker här då:

1: Jag behöver inte en TB extra lagring, räcker gott och väl med den storleken jag redan valt.

2: När det gäller i5 mot i7 har jag alltid läst att en i5 är bättre för spel och klockar man upp den lite är det i princip helt lönlöst att lägga så mkt extra på en i7 som först gör sig rättvisa vid tung videoredigering eller vad det nu är? Rätt eller fel?

3: Ett grafikkort för 6000 spänn känns jäkligt overkill alltså, kan sträcka mig till följande: Gtx 580 och tar bort SSD och kör istället en extra hårddisk på typ 500 Gb för installationer? Men det måste väl vara jäkligt schysstare att köra SSD och slippa en massa laddningstider?

4: Har själv ett Gigabyte MB i min dator idag, inte varit några problem alls, helnöjd. När det gäller Crossfire hur står sig två 6970 kontra ett 6990? Om man får bättre prestanda med 6990 så köper jag självklart ett sånt ist och skippar SSD:n, känns ju dumt med två grafikkort som presterar sämre än ett kort av annan art..

5: Tänkte klocka processorn en bit, därav bra kylning samt flera extra chassifläktar, då jag vet att AMD-kort tenderar att bli lite varma i load.

återigen, tack för alla tips!

4:
6970 CF Ger lite mer prestanda, för samma pris, men också mycket mer värmeutveckling, samt kräver mer kräm ifrån ditt nätagg.

Men ja... antingen ett 6990 eller 2 6970.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av daskedennis:

Wow, tack för alla tips! Lite hur jag tänker här då:

1: Jag behöver inte en TB extra lagring, räcker gott och väl med den storleken jag redan valt.

2: När det gäller i5 mot i7 har jag alltid läst att en i5 är bättre för spel och klockar man upp den lite är det i princip helt lönlöst att lägga så mkt extra på en i7 som först gör sig rättvisa vid tung videoredigering eller vad det nu är? Rätt eller fel?

3: Ett grafikkort för 6000 spänn känns jäkligt overkill alltså, kan sträcka mig till följande: Gtx 580 och tar bort SSD och kör istället en extra hårddisk på typ 500 Gb för installationer? Men det måste väl vara jäkligt schysstare att köra SSD och slippa en massa laddningstider?

4: Har själv ett Gigabyte MB i min dator idag, inte varit några problem alls, helnöjd. När det gäller Crossfire hur står sig två 6970 kontra ett 6990? Om man får bättre prestanda med 6990 så köper jag självklart ett sånt ist och skippar SSD:n, känns ju dumt med två grafikkort som presterar sämre än ett kort av annan art..

5: Tänkte klocka processorn en bit, därav bra kylning samt flera extra chassifläktar, då jag vet att AMD-kort tenderar att bli lite varma i load.

återigen, tack för alla tips!

4:
6970 CF Ger lite mer prestanda, för samma pris, men också mycket mer värmeutveckling, samt kräver mer kräm ifrån ditt nätagg.

Men ja... antingen ett 6990 eller 2 6970.

Räcker det med ett 750W eller måste det vara högre?

Edit:

Vad sägs om denna setupen då: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1017500/2011-10-20

Ändringar:

Bytt ut 6970 mot ett gtx 580

För att spara in de drygt 1000 kr bytet kostar tog jag bort SSDn och lade till en 320gb hdd för os+spel.

Vilket är mest värt?:

Köra en SSD med ett 6970?

Eller vanlig HDD med ett 580?

Kostar ca lika mkt, men vilket kommer jag tycka är mest värt? Antar att 580 kommer hålla längre, innan jag behöver SLI?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Nätagget borde klara av 580 i SLi till och med. Kollade lite snabbt på extreme outervisions PSU calculator och med två 580 plus 2 sata diskar och en dvd spelare OCH lite extra lull lull (om du t.ex. skaffar ett sound blaster x-fi kort) så landade den på 662watt (670watt för 6970 crossfire).

Jag har inte haft något Antec nätagg innan så jag vet inte om den är bra. Jag skulle nog lagt till några extra hundringar för att få ett 80+bronze eller liknande. Personligen skulle jag valt:
http://www.inet.se/artikel/6909557/corsair-ax-750w-80-gold-mo...
eller
http://www.inet.se/artikel/6909558/corsair-ax-850w-80-gold-mo...

Det kanske är lite overkill att välja ett 80+gold enligt vissa men prisskillnaden är rätt liten och du får fler modulära kablar vilket är rätt smidigt. Köpte själv ett Corsair i AX serien och det var nice att bara behöva ha 4 kablar (moderkortets ström och cpu ström räknar jag som en kabel).

GTX 580 och HD6970 är inte så långt ifrån varandra i SLi/CF faktiskt. Men ett ensamt GTX580 är ganska mycket bättre än ett ensamt 6970. AMD har lyckats lite bättre på crossfire fronten i 6000 serien.
Men jag skulle nog valt ett GTX580 om jag vetat att jag inte skulle kunna spendera sådan stor summa på datorn på ett par år iaf.

Medlem
Skrivet av daskedennis:
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av daskedennis:

Wow, tack för alla tips! Lite hur jag tänker här då:

1: Jag behöver inte en TB extra lagring, räcker gott och väl med den storleken jag redan valt.

2: När det gäller i5 mot i7 har jag alltid läst att en i5 är bättre för spel och klockar man upp den lite är det i princip helt lönlöst att lägga så mkt extra på en i7 som först gör sig rättvisa vid tung videoredigering eller vad det nu är? Rätt eller fel?

3: Ett grafikkort för 6000 spänn känns jäkligt overkill alltså, kan sträcka mig till följande: Gtx 580 och tar bort SSD och kör istället en extra hårddisk på typ 500 Gb för installationer? Men det måste väl vara jäkligt schysstare att köra SSD och slippa en massa laddningstider?

4: Har själv ett Gigabyte MB i min dator idag, inte varit några problem alls, helnöjd. När det gäller Crossfire hur står sig två 6970 kontra ett 6990? Om man får bättre prestanda med 6990 så köper jag självklart ett sånt ist och skippar SSD:n, känns ju dumt med två grafikkort som presterar sämre än ett kort av annan art..

5: Tänkte klocka processorn en bit, därav bra kylning samt flera extra chassifläktar, då jag vet att AMD-kort tenderar att bli lite varma i load.

återigen, tack för alla tips!

4:
6970 CF Ger lite mer prestanda, för samma pris, men också mycket mer värmeutveckling, samt kräver mer kräm ifrån ditt nätagg.

Men ja... antingen ett 6990 eller 2 6970.

Räcker det med ett 750W eller måste det vara högre?

Edit:

Vad sägs om denna setupen då: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1017500/2011-10-20

Ändringar:

Bytt ut 6970 mot ett gtx 580

För att spara in de drygt 1000 kr bytet kostar tog jag bort SSDn och lade till en 320gb hdd för os+spel.

Vilket är mest värt?:

Köra en SSD med ett 6970?

Eller vanlig HDD med ett 580?

Kostar ca lika mkt, men vilket kommer jag tycka är mest värt? Antar att 580 kommer hålla längre, innan jag behöver SLI?

750w räcker och blir över!
En 320gb hdd till os är onödigt om det inte är SSD

Vattenkylare, skall du klocka? Annars är det onödigt.

3x 120 mm fläktar är onödigt i ett R3 Chassi, du borde skaffa en 120mm och 2 140mm utöver de som följer med i chassit.

Med ett 580 får du runt 10fps mer i spel än 6970, men i sli/CF är skillnaden mycket liten.
Är du helt 100% säker på att du kommer köpa en GPU till så skulle jag satsa på 6970+ssd.
Annars får du nog fundera, 10fps mer eller (mycket)kortare laddningstider.

Fläktkontrollern du valt är i stort sett onödig, fractals 120mm är tysta och det medföljer en Fläktctrl. för 3st fläktar i chassit (som du kan använda till de fläktar som väsnas)


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Ser ut såhär nu då, blir det mest troliga: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1018337/2011-10-20

bryter budget rätt ordentligt, men vafan, får en bra dator och slipper uppgradera på ett bra tag, känns skönt. lite lättare när man inte är student längre haha.

Inte aktuellt än, men nu vet jag iaf vad jag liksom vill ha, typ kanske.

TACK FÖR ALL HJÄLP!


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av daskedennis:

Ser ut såhär nu då, blir det mest troliga: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1018337/2011-10-20

bryter budget rätt ordentligt, men vafan, får en bra dator och slipper uppgradera på ett bra tag, känns skönt. lite lättare när man inte är student längre haha.

Inte aktuellt än, men nu vet jag iaf vad jag liksom vill ha, typ kanske.

TACK FÖR ALL HJÄLP!

Fortfarende för många 120mm fläktar.... eller?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av daskedennis:

Ser ut såhär nu då, blir det mest troliga: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1018337/2011-10-20

bryter budget rätt ordentligt, men vafan, får en bra dator och slipper uppgradera på ett bra tag, känns skönt. lite lättare när man inte är student längre haha.

Inte aktuellt än, men nu vet jag iaf vad jag liksom vill ha, typ kanske.

TACK FÖR ALL HJÄLP!

Fortfarende för många 120mm fläktar.... eller?

Alltså, vissa säger att det är bra med extra fläktar till det chassit, andra säger inte... vissa säger bra med en fan-control till flera fläktar, andra säger, skit i det.. Jag är lite kluven alltså.. ?

Hur vart blir det egentligen i ett chassi med ett 580? Tänkte ha en i sidan 120mm och en i fronten och en i toppen. följer med i fronten och i bak tror jag.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av daskedennis:
Skrivet av Ladestam:
Skrivet av daskedennis:

Ser ut såhär nu då, blir det mest troliga: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1018337/2011-10-20

bryter budget rätt ordentligt, men vafan, får en bra dator och slipper uppgradera på ett bra tag, känns skönt. lite lättare när man inte är student längre haha.

Inte aktuellt än, men nu vet jag iaf vad jag liksom vill ha, typ kanske.

TACK FÖR ALL HJÄLP!

Fortfarende för många 120mm fläktar.... eller?

Alltså, vissa säger att det är bra med extra fläktar till det chassit, andra säger inte... vissa säger bra med en fan-control till flera fläktar, andra säger, skit i det.. Jag är lite kluven alltså.. ?

Hur vart blir det egentligen i ett chassi med ett 580? Tänkte ha en i sidan 120mm och en i fronten och en i toppen. följer med i fronten och i bak tror jag.

2x 120mm i front (En medföljer)
1x120mm bak (Medföljer)
2x 140mm top

Så en extra 120mm och 2 140mm.

utöver dessa platser så har du 1st 140mm plats i botten och 1st 140mm i sidan.

Skulle tro att det blir bättre flöde då.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

1
Skriv svar