Recension: BULLETSTORM (PS3)

Medlem
Recension: BULLETSTORM (PS3)

Jag måste erkänna att jag till en början var intresserad av detta spel, men bestämde mig för att inte spela det efter att ha testat demo-versionen som ploppade upp på PSN.

Men så blev det att jag införskaffade det ändå. Varför? Det var något som långt bak i skallen ropade "Ge det en chans! Det är nog ganska coolt ändå!".

Sagt och gjort. Spelet påbörjades för en veckan sedan och var i söndags avklarat.

Till att börja med måste jag säga att det var mycket mer underhållande än jag trot att det skulle vara. I demo-versionen känndes det storylöst och helt inriktat på pang pang utan hjärna eller hjärta.

Att följa Grayson Hunt och hans vän Ishi i jakten på general Serrano var faktiskt mycket underhållande. Lite som ett aningen blodigare matinéäventyr.

Vad skiljer Bulletstorm från alla de andra FPS-spelen? Först och främst deras "skillshot"-system. Under spelets gång kommer det nya sätt att ta kol på sina fiender. Det ena galnare än de andra. Man får poäng beroende på hur komplicerat man gör det. Kan låta tröttsamt att behöva hålla koll på sånt genom hela spelet, men det sjunker faktiskt in i skallen och man gör det undermedvetet. Istället blir varje fight mer varierad. Man skjuter inte bara skallen av sina motståndare, utan drar nytta av omgivningen runtom, bläddrar genom sin vapenarsenal eller helt enkelt bara sparkar skiten ur dom tills dom inte pallar mer.

Spelet är rått och blodigt och du kan räkna med explosioner var och varannan minut. Minibossar här och där kryddar lagom, medans de stora bossarna tyvärr inte är så många som de borde varit då de få som finns med är riktigt bra.

Det är grafiskt väldigt snyggt för att vara ett spel som satsat på just "skillshot"-systemet. Inget alls att klaga på där.

Som med alla spel nu för tiden läggs det ju alltid upp för att en tvåa skulle kunna dyka upp. I detta fall tror jag nog tyvärr inte det då Epic sagt att det inte blev någon lönsamhet alls på Bulletstorm. Lite synd, men absolut inte hela världen. Men det får gärna komma ett liknande spel. Det behövs fler FPS-spel där det inte är på fullaste allvar hela tiden. Spel som är lite överdrivna och komiska. Relastiska FPS-spel har vi ju trots allt ganska gott om.

Jag menar, hur många spel får man bonus för att sparka in sina motståndare i en kaktus eller genom att peppra deras bakdel full med bly?

Gillar du Bulletstorm bör du även testa Vanquish som jag hade riktigt roligt med förra hösten. Ett framtids FPS med bra svårighetsgrad, mycket variation, snygga miljöer med högsta växeln genom hela resan!

BETYG: 4/5

#blogg

Titel

"Bulletstorm" var faktiskt ganska uppfriskande. Rekommenderas.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Kul med kompisar. "+" skall spelet ha för "Sixten men on a dead mans chest" citatet i början av spelet.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar