Newell: "Piratkopiering är inte en prisfråga"

Medlem
Skrivet av raefzm88:
Skrivet av Friberg:

Därför alla älskar Valve och deras utomordentliga produkter. Kolla på Ubisoft, de skjuter sig själva i foten konstant.

Att Ubisoft inte har lärt sig ännu är för mig en gåta. .

Ja, det är en mycket bra fråga. De verkar inte vilja ha våra pengar iaf!

Medlem
Skrivet av Friberg:

Därför alla älskar Valve och deras utomordentliga produkter. Kolla på Ubisoft, de skjuter sig själva i foten konstant. Valve växer hela tiden.

Gearbox är en till. Allt de har är en pissig utdaterad securom som lätt bröts. Vet ni vad hände? Borderlands sålde 5 miljoner (sist jag kollade, kan vara mer nu).
Gör ett bra spel med mycket innehåll och folk köper.

Sen en till myt: att "piratering" på PC är åh så mycket värre än på konsoll. Ren bullshit, sök ni bara på 360 och ps3 torrents så kommer ni hitta lika mycket.

Medlem
Skrivet av Touhatsu:
Skrivet av Friberg:

Därför alla älskar Valve och deras utomordentliga produkter. Kolla på Ubisoft, de skjuter sig själva i foten konstant. Valve växer hela tiden.

Gearbox är en till. Allt de har är en pissig utdaterad securom som lätt bröts. Vet ni vad hände? Borderlands sålde 5 miljoner (sist jag kollade, kan vara mer nu).
Gör ett bra spel med mycket innehåll och folk köper.

Sen en till myt: att "piratering" på PC är åh så mycket värre än på konsoll. Ren bullshit, sök ni bara på 360 och ps3 torrents så kommer ni hitta lika mycket.

Helt rätt. Massor av BF3-torrenter ute till 360 redan.

Medlem

Priset är minst lika avörande, släpper de BF3 eller HF3 på release för 100kr tror jag ingen piratar, men kostar det 1000kr blir det inget köp oavsett "tjänster".
Valve lever inte på bra tjänster, de lever på massiv DRM, spam-reklam och bloatware som stackars PC-spelare lärt sig älska då de inte känner till något bättre, lite som Kinas diktatur.

Medlem

Pallar inte slösa tid på att tanka spel då man ändå vet att det mesta som släpps suger. Ända jag piratade var äldre godingar, sen fick jag reda på att gog.com fanns


signatur

Where are we runnin'?

Inaktiv

Påminner mig om den här:

http://www.youtube.com/watch?v=pLC_zZ5fqFk

Kära Gabe Newell vet vad han pratar om iallafall

Medlem

Visst har det mycket med kvalite, men kvalitet går hand i hand med pris...

Om priset för spel går upp skall kvaliteten gå upp, det har mera varit en kombination av att spel blivit dyrare och en god del mycket sämre också.

Med ett par undantag, självklart.

Man kunde ju typ köpa Deus Ex - GOTY för 20:- förra vintern, det är inte ens lönt att piratkopiera längre, jag hoppas de små nissarna förstår det där ute, eller så gör de det kanske bara för att de ska jäklas.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Men hur lång tid ska det ta att förstå!

"bjud" på singleplayer och för att spela multiplayer så krävs ett köp simple as that. Gör man ett bra spel med grym Coop/multiplayer så köper folk spelet för det går inte och spela på annat vis.

mark my words kommer bli så någongång i framtiden när de märker att det inte går att göra ett skit åt piratkopiering.


signatur

Godspeed

Medlem

And this is why Valve is the best <3

Medlem

Vissa laddar hem spel för dom inte har råd att köpa
Vissa laddar hem spel för dom är snåla
Vissa laddar hem spel för det är singleplayer spel och inte vill köpa ett singleplayer
Vissa laddar hem för att kunna lana med kompisar, om det ens finns såna spel längre
Vissa laddar hem spel för dom vill testa
Vissa laddar hem spel för dom vill se om dom ska köpa spelet

Det finns ett bra antal anledningar till varför folk laddar hem spel.
Har man inte råd med spelet så, Ja dom tjänar ju inget på att inte låta folket spela
Låter man inte heller folk testa och bedöma för sig själv så förlorar dom nog bra mycket även där

För att spela/testa singleplayer tycker jag det är ganska okej att pirata, men att spela multiplayer mot andra är bara mygel och ovärderligt. om det inte är för att lana lite inom lanet

Var ett bra tag sen jag laddade hem spel
Men jag förstår helt och hållet varför folk är villiga att ladda hem i stället för att köpa
En produkt som bara ger dig någon timmes kul känns onödigt att köpa, varför ska man betala lika mycket för ett kort spel som ett Långt spel som underhåller dig i flera år tänk på den
Borde vara krav på rolighetsfaktorn i vissa spel vissa är ju inte ens värda att köpa

Medlem

Det är samma sak när det gäller TV serier osv, måste vänta en längre tid innan de släpps utanför USA.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Valve lever inte på bra tjänster, de lever på massiv DRM, spam-reklam och bloatware som stackars PC-spelare lärt sig älska då de inte känner till något bättre, lite som Kinas diktatur.

Grumbledock... ständigt en konsol-pajas.

Medlem

Magnus Betnér tycker till om bl a piratkopiering: http://www.youtube.com/watch?v=3qDBAQlHNRM

Medlem
Skrivet av unavailable:
Skrivet av Grumbledock:

Valve lever inte på bra tjänster, de lever på massiv DRM, spam-reklam och bloatware som stackars PC-spelare lärt sig älska då de inte känner till något bättre, lite som Kinas diktatur.

Grumbledock... ständigt en konsol-pajas.

Haha exakt, "bloatware" lustigkurre "spam-reklam" stäng av reklamen om man inte gillar den

Medlem
Skrivet av Friberg:
Skrivet av cinderella:

Vad fan vet Newell egentligen!? Jag är så jävla lack på den gubben.

Troligtvis han som vet mest av alla inom industrin.

Han har väl delvis rätt, men för många, speciellt yngre personer kan det nog vara en prisfråga. Jag har själv laddat ner spel om de har släppts när jag inte har några pengar.

Medlem

Jag är så förbannat less på att köpa ett spel med "Intrycket" från deras gigantiska reklaminitiativ enbart för att installera spelet och inse att detta spel är skit, eller åtminstone inget för mig. Då har jag slängt allt mellan 399:- till 599:- åt helvete och ödslat tid på nåt jag köpte i god tro.

Men min goda tro har tagit slut.
Jag spelade BF3-betan så jag vet ungefär vad jag får, det är enda anledningen till varför jag inte tankat hem RELOADED-versionen för att vara säker innan jag köper det.

Folk gjorde ju en hel piratserverlista för MW2 med crackad klient för att t.ex group join och fuskare var så förargeligt. Det är fortfarande igång vad jag vet för att utvecklarna inte bryr sig ett piss.
Samma med MW1.
Börjar ni se en röd tråd?

(Är själv stolt ägare av både MW1, MW2 och förhandsbokat BF3 btw)

Edit: Justja, ville bara påpeka att jag körde den crackade versionen av MW2 för att den fungerade BÄTTRE än utvecklarnas bucket-o-cum till groupjoin MW2.

Medlem

Det handlar (som många sagt) mkt om KVALITÈT framför kvantiet.
Folk ÄR beredda att betala för BRA produkter.
Så är det i ALLA branscher, det går inte att komma ifrån.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Priset är minst lika avörande, släpper de BF3 eller HF3 på release för 100kr tror jag ingen piratar, men kostar det 1000kr blir det inget köp oavsett "tjänster".
Valve lever inte på bra tjänster, de lever på massiv DRM, spam-reklam och bloatware som stackars PC-spelare lärt sig älska då de inte känner till något bättre, lite som Kinas diktatur.

Var tvungen att logga in på steam och se ... och faen det stämmer jue .. Att jag har missat det så många gånger , snacka om störande... Eller vänta lite nu . :3


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem
Skrivet av Touhatsu:

Sen en till myt: att "piratering" på PC är åh så mycket värre än på konsoll. Ren bullshit, sök ni bara på 360 och ps3 torrents så kommer ni hitta lika mycket.

Eller så är det inte en myt:
http://www.tweakguides.com/Piracy_4.html

5-10 ggr fler piratade PC-spel.

Kan ju posta för Fallout 3 för direkt läsning:

Fallout 3 (released Oct. 30 2008):

PC Version:

Fallout 3-RELOADED--cgaurav™-- - 75,152
Fallout 3 Full-Rip Skullptura - 72,987
Fallout 3-RELOADED.[sitenameremoved.org] - 48,926
Fallout 3 [PC] - 45,130
Fallout.3-RELOADED.[sitenameremoved.com] - 12,226
Fallout 3-RELOADED [Full ISO/RPG/2008] - 12,110
FALLOUT 3-TRiViUM - 5,032

I counted almost 90 individual torrents for the full PC version of Fallout 3. The small sample listed above adds up to 271,563 downloads in a one month period.

XBox 360 Version:

Fallout 3 USA XBOX360-RUiNS - 6,649
Fallout 3 READNFO XBOX360-Seed4ME - 5,612
Fallout 3 PAL XBOX360-GLoBAL - 4,220
Fallout 3 GERMAN-0x0007 - 2,336
Fallout 3 USA PROPER RETAIL XBOX360-x360inT - 1,171

I counted around 30 individual torrents for the XBox 360 version of Fallout 3. The sample listed above adds up to 19,988 downloads in a one month period.

PS3 Version:

I couldn't find any Fallout 3 torrents which were labelled as or appeared to be for the PS3.

Så det är önsketänkande du har att problemet inte är något större på PC.

Medlem

Väl sagt!
Piratkopiorna får tjäna som demoversioner idag och tack vare dom har jag sluppit att lägga pengar på sk*tspel som oftast släpps idag.

Medlem
Skrivet av Curst[.se:

"]Väl sagt!
Piratkopiorna får tjäna som demoversioner idag och tack vare dom har jag sluppit att lägga pengar på sk*tspel som oftast släpps idag.

Väl sagt.
Fick en varning när jag skrev det för några månader sen.
Utvecklare får skylla sig själva att dem inte släpper demo versioner av sina spel. Köper sjukt mycket mindre spel utan att prova dem först. Beror mest på att jag har blivit sjukt cynisk mot spel företag dem senaste 2-3 åren tack vare att dem bara släpper massa skit nu för tiden. Buggiga, dåligt portade, ner dummat med sjukt kort singelplayer. Dem ända bra kvar är Valve, Blizzard, Relic, Rockstar och Ubisoft(Även om dem är utgivare så vet dem att PC och Consol är 2 helt olika plattformer.) Finns säkert några till men jag kommer inte på dem nu.


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Han har förstått. Tack.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Kan ju posta för Fallout 3 för direkt läsning

Det kopieras med största sannolikhet mer till PC, men exemplet du gav är ju skrattretande. Vem fan spelar Fallout 3 på konsol?

Medlem

Det är kopieringsskydd & krav på att skivan är i på 99.99% av spelen idag, MAN VILL JU SLÅ SIG SJÄLV HÅRT FÖR DET STOPPAR INGENTING FÖRUTOM ATT MAN VILL PIRATA ISTÄLLET, HHHHHHHHHAAAAAAAAALLLLLLLLLLLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ?????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.


signatur

Upset? puhlease youve never seen me very upset.

Inaktiv

I mitt fall tjänar piratkopior i regel som demoverisioner. Jag köper spelen sedan om jag gillar dem. Det blir kanske 10 köp om året, det dubbla om man räknar med steamreor och lågprisspelen.

Släpps spelet dessutom tidigare i någon annan världsdel då är det självklart att det laddas hem och testkörs.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:

Det kommer alltid finnas en klick parasiter i samhället som tror grejen är att stjäla från andra - med barnets perspektiv att "jag vill ha, jag vill ha". De struntar i alla argument - de vill vara fröken tvärtemot hela samhället bara och ser sig som rebeller.

Inget att bry sig om.

Vanlig sund information eliminerar piratproblemet för stora massorna - klicken är inget att hänga upp sig på.

Jag kan köpa att många blir irriterade över folk som piratkopierar, men att kalla det stöld är att gå till överdrift. Lagboken har helt olika paragrafer för stöld och upphovsrättsbrott vilket är ganska rimligt, eftersom det ju är två väldigt olika saker.

Jag har svårt att tro att information gör någon större nytta. Fast det beror kanske på vad man menar med information. Vill minnas att Playstation hade en lång copyright notice i nästan varje spel som inte gick att klicka bort, typ "Piracy harms consumers as well as the developers of the game.." Vilken effekt har den typen av information? Jag tror på den rakt motsatta än vad det var tänkt. Att stjäla (notera ordvalet) 10 sekunder av hederliga konsumenters liv och försöka skrämma upp dem med en nästan anklagande text är inte rätt väg att gå.

Sedan har vi filmer som är proppade med både reklam och antipirat-lobbying som ofta inte går att spola bort. Ja, vi konsumenter är bra lättlurade som köper film och spel överhuvudtaget när vi ändå bara blir pissade i ansiktet. Jag förstår många pirater till fullo, då jag själv piratar spel om det saknas demo eller om demot är för kort och inte ger en korrekt bild av produkten. Spelindustrin går ju nästan bara ut på hype och att vartenda kotte ska förhandsboka och få diverse exklusiva features så man känner sig tvungen att boka. Jag säger bara att jag inte tänker bli blåst när jag vet vad som försiggår. För min del får folk gärna köpa grisen i säcken, men själv är jag trött på att förlita mig på recensioner, trailers och marketing bs och slänga en halv lax i sjön för ett mediokert lir.

Medlem

Skriver som jag skrivit förr.
Man kan inte jämföra ett nerladdat exemplar med ett stulet fysiskt! Om någon snor en produkt i en butik så förlorar butiken pengar på det, om någon laddar hem produkten så förlorar ingen på det, snarare så att de möjligtvis fått en ny kund.
Jag köper inte spel idag om jag inte får testa dom först.
Demon är något vi sällan ser längre, kanske inte så konstigt med tanke på att de spel som släpps idag är väldigt opolerade.


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Köplusten lär generellt minska drastiskt om man har en väl fungerande piratkopia.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Skriver som jag skrivit förr.
Man kan inte jämföra ett nerladdat exemplar med ett stulet fysiskt! Om någon snor en produkt i en butik så förlorar butiken pengar på det, om någon laddar hem produkten så förlorar ingen på det, snarare så att de möjligtvis fått en ny kund.
Jag köper inte spel idag om jag inte får testa dom först.
Demon är något vi sällan ser längre, kanske inte så konstigt med tanke på att de spel som släpps idag är väldigt opolerade.

Precis... blir så trött på alla idioter som inte kan förstå skillnaden mellan att "kopiera" något och att "ta" något.

Själv laddar jag hem spel eftersom jag inte vill slänga ut pengar på sådant. Ej heller lägger jag några pengar på musik eller film.

Skulle detta inte finnas så lättåtkomligt som det gör idag så skulle jag iallafall inte spendera mer pengar än vad jag gör idag.

123
Skriv svar