Frågor om 6950 i crossfire

Medlem
Frågor om 6950 i crossfire

God kväll!

På söndag anländer mitt andra 6950 som jag ska köra i Crossfire med detta kort! Nu har jag en liten fundering angående detta.

Hur ska jag placera korten utifrån kylningens perspektiv. Är något av dessa kort att föredra att ha lite öppnare och vilket ska jag placera i nedre delen av chassit? Konstig formulering av frågan, men jag hoppas ni förstår vad jag är ute efter!

Finns det något annat jag bör känna till? Hårdvara och liknande har jag koll på så det är inget jag behöver ha hjälp med.

Tack så länge!

Medlem

I och med att kortet blåser ut luften genom "taket" så att säga, så blir det svårt att hålla nere tempen på det understa kortet.. Ett alternativ är ju att du sätter i kort Nr. 2 i antingen 4x eller 2x PCI-E utgången så du får lite space emellan korten;) Viktiga centimeter! Annars kan du placera en fläkt framför korten om du har plats för det. (Fanns en fläktplats framför PCI-E utgångarna och lite under minnesstickorna på mitt FD R3) Lycka till!

Medlem

Tack för svaret!

Grejen är att jag har det här moderkortet. Min kompis kör på samma och han har inga problem med värme, dock vet jag inte vad han sitter på för kort och om han har stock kylarna kvar på dessa. Som det ser ut som så finns det ingen plats för någon kylare mellan korten, men det kanske inte kommer upp i farligt höga temperaturer ändå?

Medlem

Jaa okej! (Riktigt trevligt moderkort förövrigt (y))

Varmluften från det undre kortet kommer ju att blåsa upp på det övre kortet, vilket kan skapa lite temperaturskillnader på korten.(Dock ingen skada)

Jag körde crossfire med två st. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646720&cks=ASS&assoc=9AC... .

Det fungerade bra låg med båda korten i x16, och trots att korten blev lite väl "heta" stundtals så gick de aldrig över 80° i load förutom när jag körde furmark eller liknande. Dock valde jag att köra ena kortet i x16 och det andra i x4 när jag körde eyefinity då korten gick över 80° i idle..... Genom att flytta korten så att det blev åtminstonde 4cm mellanrum så sänktes tempen väldigt mycket.

Tror dock inte att det blir några som helst problem för dig att köra Crossfire med dessa kort, men märker du av att temperaturen sticker iväg ibland så kan jag rekommendera att du flyttar ner ett av korten till x4 porten:)!!!

Inaktiv

Jag kör två 6950 upplåsta och hela kittet men jag bestämde mig för att sätta det andra kortet längre ner i en 8x pci-e slot men det var helt klart värt det då värmen på topp kortet vart sjukt högt.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

Ledsen att jag bumpar upp tråden, men jag har stött på problem!

Fick alltså hem mitt kort i söndags, men har inte riktigt haft tid att börja pyssla om i datorn förens nu, men har alltså problem att få igång det. Jag har skruvat i båda korten och det snurrar och lyser som det ska. Jag har installerat de senaste drivrutinerna och CAP4. I CCC har jag kryssat i Crossfire rutan, jag ser båda korten och kan ändra fläkthastighet och dylikt, så den verkar känna av båda korten som dom ska. Men när jag ska spela (Battlefield 3, som ska stödja det utmärkt) så går det ena kortet upp i 100% load medan det andra kortet ligger och vilar nere på 0%.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av Crossfire över huvudtaget och förstår mig alltså inte på vad problemet kan vara, det känns så skumt att den vägrar arbeta även fast den känner av allting.

Karma och kudos till den som försöker hjälpa mig med detta!

Medlem

Problemet är nu löst, var tvungen att ställa om till "Bios 2" på mitt referenskort, allting fungerar nu prima och jag rullar på med 60+ FPS konstant på maxinställningar i BF3!

1
Skriv svar