Epics mål: nästa Unreal Engine till nästa konsolgeneration

Robot
Epics mål: nästa Unreal Engine till nästa konsolgeneration

Meddelar även att de lärt sig mycket om multiplattformsutveckling och olika sorters utvecklare, vilket snabbt kommer märkas till vid spelmotorns släpp.

#epic-games


Medlem
Epics mål: nästa Unreal Engine till nästa konsolgeneration

Om UE 4 utvecklas till nästa konsolgeneration så betyder det indirekt att om denna motor och kommer till PCn så kommer vi förhoppningsvist se ett betydligt trevligare motor (med tanke på Samarian demo) att köra spel på, eftersom PC marknaden (bortsett från vissa spel) har legat och haltat på "denna" generations så kallade konsol-grafik.

Medlem

Fan på tiden att grafiken börjar bli snyggare. Less på stenåldersgrafik. Jag är inte ens så peppad på Skyrim efter jag sett grafiken i Skyrim

Zax
Medlem

Det är väl en förutsättning?

Medlem

Livet i 8 bitar ... :/

Medlem

Var det inte Epic som skulle gå tillbaka till PC som huvudplattform? Skitsnack.

Medlem

Tror inte Unreal Engine 4 kommer vara speciellt imponerande eller lika framgångsrik som UE3 när den väl kommer ut. Dels verkar Epic ha atttidyden att dem från början måste komprimessa och anpassa motorn efter konsolernas hårdvara som troligtvis kommer vara ännu mer efter den PC hårdvaran som kommer finnas när motorn släpps. Dvs om nu inte nästa generations konsoler är dubbelt så stora så att dem pallar att ha dem feta grafikkorten och nätaggen (jämför dagens grafikkorts storlek och strömförbrukning med dem som ligger i ps3/xbox360).

Sen ligger Epic redan nu efter många andra utvecklare som Crytek, Dice, Croteam, GSC Game World, 4A Games osv som gjort spel med mycket av den teknik som kommer finnas nästa i generations konsoler. Visst Epic visat upp ett techdemo men det är långt ifrån den erfarenhet man får genom att använda ny tekniken i riktiga spel som också ska fungera med ny hårdvara utan allt för stora buggar, framedrops och frysningar.

Inte för jag tror att detta kommer innebära slutet för Unreal Engine men det lär nog åtminstone bli färre som kommer använda den. EA tex har redan nu Frostbyte 2 Engine redo inför nästa gen, en motor som dem troligtvis kommer nyttja mer och mer. Och jag skulle inte bli förvånad om fler utgivare också börjar föra samman teknik och använda motorer från deras egna utvecklare.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Tror inte Unreal Engine 4 kommer vara speciellt imponerande eller lika framgångsrik som UE3 när den väl kommer ut. Dels verkar Epic ha atttidyden att dem från början måste komprimessa och anpassa motorn efter konsolernas hårdvara som troligtvis kommer vara ännu mer efter den PC hårdvaran som kommer finnas när motorn släpps. Dvs om nu inte nästa generations konsoler är dubbelt så stora så att dem pallar att ha dem feta grafikkorten och nätaggen (jämför dagens grafikkorts storlek och strömförbrukning med dem som ligger i ps3/xbox360).

Sen ligger Epic redan nu efter många andra utvecklare som Crytek, Dice, Croteam, GSC Game World, 4A Games osv som gjort spel med mycket av den teknik som kommer finnas nästa i generations konsoler. Visst Epic visat upp ett techdemo men det är långt ifrån den erfarenhet man får genom att använda ny tekniken i riktiga spel som också ska fungera med ny hårdvara utan allt för stora buggar, framedrops och frysningar.

Inte för jag tror att detta kommer innebära slutet för Unreal Engine men det lär nog åtminstone bli färre som kommer använda den. EA tex har redan nu Frostbyte 2 Engine redo inför nästa gen, en motor som dem troligtvis kommer nyttja mer och mer. Och jag skulle inte bli förvånad om fler utgivare också börjar föra samman teknik och använda motorer från deras egna utvecklare.

Så sant så. Jag väntar mig också att Valve jobbar på en motor som troligtvis kommer slå de flesta med häpnad så som Source gjorde.

Medlem

Source 2 eller vad den nu kommer heta skulle inte vara helt fel. Vore så förbannat schyst om vi fick se ett Half Life 3 som är lika revolutionerande som HL2 var. I dagens trista spelmarknad behövs det också ett nytt spel som kan höja ribban igen, inte bara inom teknik som tex AI (seriöst det har typ inte hänt något här dem senaste 3-4åren) och fysik utan också ett spel som kan verkligen nyttja tekniken på ett fantasifullt, smart och roligt sätt. Shit det är typ fyra år sedan dem släppte Ep 2, måtte Valve ha något rejält att visa upp snart som kan rädda oss från dagens allmänt trista spelvärd, visst spel som L4D och Portal 2 är nice men kan knappast ersätta den riktiga kungen av fps.

Medlem

Håller med dig till 100%. Valve behöver visa vad de går för igen och slå världen med häpnad. Source var verkligen en revolution! Dagens spelmarknad är så otroligt tråkig och stel att man knappt bryr sig när nya spel annonseras.

Medlem

Inte för att "burst your bubble" eller något, men en Source 2 lär vi inte få se på många år. Valve fokuserar istället på att uppgradera motorn med ny teknik hela tiden, likt Epic med deras Unreal Engine, istället för att behöva börja om från början om och om igen.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Zax
Medlem
Skrivet av Sapiens:

Source 2 eller vad den nu kommer heta skulle inte vara helt fel. Vore så förbannat schyst om vi fick se ett Half Life 3 som är lika revolutionerande som HL2 var. I dagens trista spelmarknad behövs det också ett nytt spel som kan höja ribban igen, inte bara inom teknik som tex AI (seriöst det har typ inte hänt något här dem senaste 3-4åren) och fysik utan också ett spel som kan verkligen nyttja tekniken på ett fantasifullt, smart och roligt sätt. Shit det är typ fyra år sedan dem släppte Ep 2, måtte Valve ha något rejält att visa upp snart som kan rädda oss från dagens allmänt trista spelvärd, visst spel som L4D och Portal 2 är nice men kan knappast ersätta den riktiga kungen av fps.

Man undrar verkligen när Valve kastar loss half life episode three.. speciellt efter det lilla avslöjandet i portal 2 som visar att ett litet ljus än lever. Dota 2 hinner nog ut innan dess efter alla tuneringar och information, Source 2 får vi hoppas kommer men det dröjer antagligen då en ny motor sannolikt kommer presenteras tillsammans med Valves signum alltså Half life 3. Jag vet att jag inte är ensam om att kan känna att det går väl lång tid mellan speltitlarna.

Medlem

Grafik = Bra spel!!!! *p12 gråter över sina 4 nya grafikkort som inte används*

Anledningen att Unreal dominerar marknaden (förvånar mig att det finns någon som missat detta?) är just tack vare konsolerna!
Den kan pressa ut riktigt bra grafik på begränsad hårdvara (konsol) men även till PC, där fula spel/de med låga systemkrav säljer sjukt mycket bättre än de med höga systemkrav, där de största exklusiva utvecklarna gör spel som är långt fulare än de konsolexklusiva (Valve, Blizzard). Grafik = skit, sant.

Många unga spelare har svårt att sätta sig in i saker som story, design, djup och liknande men de kan lätt bedömma grafik, alltså blir grafik enligt dem den viktigaste faktorn. Att de sen sitter och lirar casualiserade korridors-FPS som CoD förvånar ingen, tvärt om.
Nej, riktiga spel erbjuder mer och en bra motor kan ge det. Snygg grafik är kul men inte nödvändigt, tvärt om. Bra grafik brukar ske på bekostnad av spelare, flyt, balans, story och annat som offras för att grafiken ska putsas, inte minst kan långt färre kunder ens lira spelet (på PC).

Unreal är marknadsledande, inte snyggast, störst eller labilast men bäst. Den fungerar utmärkt på en sunkig enkelkärnig PC från 2003, eller på en high-end ivy bridge direkt från testlabbet. Den är ruskigt enkel att avända och har sjukt bra stöd för moddar samt egna skapelser, den är billig, effektiv och väldigt flexibel. Sen kan den prestera långt snyggare grafik än Source 2 (asgarv), Cryengine, till och med Dice senaste failmotor (Frostbyte), med hästlängder (samaritan). Detta trots att den kan skalas till äldre datorer, konsoler, till och med mobiltelefoner. Fortsätter epic på samma stil nästa generation kommer de (återigen) att krossa alla, men personligen tror jag Crytec och Dice tvingas tänka om, de måste göra bra motorer, inte bara "snygga" för p12orna räcker ändå inte till.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Grafik = Bra spel!!!! *p12 gråter över sina 4 nya grafikkort som inte används*

Anledningen att Unreal dominerar marknaden (förvånar mig att det finns någon som missat detta?) är just tack vare konsolerna!
Den kan pressa ut riktigt bra grafik på begränsad hårdvara (konsol) men även till PC, där fula spel/de med låga systemkrav säljer sjukt mycket bättre än de med höga systemkrav, där de största exklusiva utvecklarna gör spel som är långt fulare än de konsolexklusiva (Valve, Blizzard). Grafik = skit, sant.

Många unga spelare har svårt att sätta sig in i saker som story, design, djup och liknande men de kan lätt bedömma grafik, alltså blir grafik enligt dem den viktigaste faktorn. Att de sen sitter och lirar casualiserade korridors-FPS som CoD förvånar ingen, tvärt om.
Nej, riktiga spel erbjuder mer och en bra motor kan ge det. Snygg grafik är kul men inte nödvändigt, tvärt om. Bra grafik brukar ske på bekostnad av spelare, flyt, balans, story och annat som offras för att grafiken ska putsas, inte minst kan långt färre kunder ens lira spelet (på PC).

Unreal är marknadsledande, inte snyggast, störst eller labilast men bäst. Den fungerar utmärkt på en sunkig enkelkärnig PC från 2003, eller på en high-end ivy bridge direkt från testlabbet. Den är ruskigt enkel att avända och har sjukt bra stöd för moddar samt egna skapelser, den är billig, effektiv och väldigt flexibel. Sen kan den prestera långt snyggare grafik än Source 2 (asgarv), Cryengine, till och med Dice senaste failmotor (Frostbyte), med hästlängder (samaritan). Detta trots att den kan skalas till äldre datorer, konsoler, till och med mobiltelefoner. Fortsätter epic på samma stil nästa generation kommer de (återigen) att krossa alla, men personligen tror jag Crytec och Dice tvingas tänka om, de måste göra bra motorer, inte bara "snygga" för p12orna räcker ändå inte till.

Blir du själv aldrig trött på att trolla?

Inaktiv
Skrivet av cinderella:

Fan på tiden att grafiken börjar bli snyggare. Less på stenåldersgrafik. Jag är inte ens så peppad på Skyrim efter jag sett grafiken i Skyrim

Instämmer, jag älskar spel, men känner knappt nåt nöje längre att köpa spel, för det mer eller mindre står still grafiskt,
man går runt och tittar i spelhyllorna och ser spel som man skulle köpt om dom hade vart snyggare, men allt ser likadant ut så man låter det mesta stå kvar i hyllorna.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Skrivet av Sapiens:

Tror inte Unreal Engine 4 kommer vara speciellt imponerande eller lika framgångsrik som UE3 när den väl kommer ut. Dels verkar Epic ha atttidyden att dem från början måste komprimessa och anpassa motorn efter konsolernas hårdvara som troligtvis kommer vara ännu mer efter den PC hårdvaran som kommer finnas när motorn släpps. Dvs om nu inte nästa generations konsoler är dubbelt så stora så att dem pallar att ha dem feta grafikkorten och nätaggen (jämför dagens grafikkorts storlek och strömförbrukning med dem som ligger i ps3/xbox360).

Sen ligger Epic redan nu efter många andra utvecklare som Crytek, Dice, Croteam, GSC Game World, 4A Games osv som gjort spel med mycket av den teknik som kommer finnas nästa i generations konsoler. Visst Epic visat upp ett techdemo men det är långt ifrån den erfarenhet man får genom att använda ny tekniken i riktiga spel som också ska fungera med ny hårdvara utan allt för stora buggar, framedrops och frysningar.

Inte för jag tror att detta kommer innebära slutet för Unreal Engine men det lär nog åtminstone bli färre som kommer använda den. EA tex har redan nu Frostbyte 2 Engine redo inför nästa gen, en motor som dem troligtvis kommer nyttja mer och mer. Och jag skulle inte bli förvånad om fler utgivare också börjar föra samman teknik och använda motorer från deras egna utvecklare.

Låter som att du syftar på att UE4 kommer att ha svårt att komma ifatt på grafiksidan? Att motorn inte är redo för att dra nytta av kraftfullare hårdvara? Sedan drar du slutsatsen att UE kommer att tappa mycket mark på grund av detta?

När man väljer middleware till sin studio så gör man det baserat på en hel del faktorer. Två av de absolut viktigaste är: hur lämpad motorn är för spelet, och hur smidig den är att arbeta med.
Det är här som UE är en otroligt bra motor. Den är både flexibel och kan hantera många olika sorters spel, samtidigt som verktygen är riktigt bra.
Men häftig nextgen-teknik då?
Det är en LÖJLIGT LITEN uppgift att uppgradera sin motor med den senaste grafikteknologin, jämfört med hur mycket jobb det är skapa den editor, den flexibilitet och den smidighet som finns i UE.

Betrakta även hur mycket jobb det är för en studio att byta motor. Enligt uppgift så tar det ungefär ett år för ett team att bli effektivt med UE. Underskatta inte hur duktiga Epic har varit på att etablera UE som en standardmotor i spelbranschen!

UE kanske tappar lite mark till nymogna motorer som visar sig vara mer lämpade för vissa specifika projekt. Vill man göra snygg skog kanske Cryengine är bättre lämpad. Men de kommer knappast förlora sin marknadsledande position.
Att göra en marknadsledande spelmotor handlar om så mycket annat än att släppa de fläskigaste, mest revolutionerande spelen.

1
Skriv svar