Datorn blev segare än sirap...

Medlem
Datorn blev segare än sirap...

Tjena tjoo.

Köpte ett Asus GTX580 med BF3 bundle från webhallen. Super lycklig var jag att jag äntligen kunde uppgradera från mitt gamla ATI 4870.

Detta är i princip händelseförloppet (bortsett från lite svordomar och suckande):

Först avinstallerade jag mina ATI drivers medans jag fortfarande hade kvar ATI 4870 i datorn.
Stängde av datorn och bytte ut gfx. Jag hade redan laddat ner drivrutinerna som nVidia släppte för några dar sedan inför BF3 releasen.

Redan vid uppstart så märkte jag att allt var lite segare än vanligt.

Windows visade Welcome skärmen efter ca 5 minuter. Normalt brukar det gå på under 1 minut.
Upplösningen var satt till 800x600 och windows började direkt med att installera sina egna drivrutiner för grafikkortet.
---Hur sjutton stänger man av den funktionen? Så man får själv säga åt windows vad man vill installera...

Det tog ungefär 30 minuter för windows att installera sina drivers för grafikkortet.
Efter det så skulle jag installera nVidias egna drivers, och efter nästan EN TIMME så var den klar, men hade då misslyckats med flera av drivrutinerna men fick med display drivers (3D Vision var en som misslyckades t.ex.).

Jag trodde (även dem på Webhallen som jag pratade med) att det var min SSD som hade gjort sitt och ville ge upp.

Men så klart när jag byter tillbaka till mitt gamla 4870 så flyter allt på som smör igen.

Lite tekniska fakta då:

Windows 7 pro 64bit
Intel Core i7 920 (stock speed)
MSI Eclipse SLI
9GB ram
SSD på 120 gb
Corsair AX1200 PSU
6st vanliga sata diskar plus en dvd spelare.

Jag vet att moderkort kan behöva flashas för att nyare CPU'er ska fungera. Dock har jag inte hört talas om att det ska behövs för GPU, även om det kan vara en idé det också. Bara att det inte nämns något på MSI's hemsida om stöd för nyare GPU'er.
Första gången jag stöter på något sånt här så jag är fett lost och utan kompass.
Kommer ta ett snack med webhallen imorgon och får väl kanske kortet utbytt.

EN sak som kan vara relaterat:
Nordbryggan blir riktigt varm på mitt moderkort och jag kunde inte kolla hur varm den var de fåtal gånger jag lyckades komma in i windows, men kan den bli så varm att hela datorn blir seg på det här sättet om t.ex. ett högpresterande kort sätts i?
Det finns några sidor med fixar men jag har haft datorn sedan 2008 utan några problem, fram tills nu, så jag har inte tänkt mer på att testa dem.
Ett förslag är att byta ut flänsen på nordbryggan till en annan och det är nog den lösningen jag skulle göra om jag är tvungen.

Hoppas någon har insikt i mitt problem och kan komma med tips.
Tack i förhand

Medlem

För lite sladdar/kräm till din gpu?

Ärligt talat så låter det lite underligt :/


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

För lite sladdar/kräm till din gpu?

Ärligt talat så låter det lite underligt :/

Mjo, rätt mysko. Köpte ett 1200watts 80+ gold psu och två 8 pinnare går till kortet. Men ska testa installera om windows igen med gamla gfx kortet och sedan byta gfx innan jag startar windows "första gången".

Medlem

Köpte exakt samma bundle som dig och det rullar kanon här, hoppas du lyckas reda ut det.


signatur

Ja, jag kanske är ute och cyklar men det är fanimej miljövänligt - purresnurre@2005

Medlem

Det låter riktigt skumt det där. Aldrig hört talas om ett liknande fel..
Skulle dock gissa på något mjukvarufel. Har du prövat att wipea Windows och göra en omformatering på din SSD?


signatur

Have a good time!

Medlem

om du ändå tänker installera om så gör det med det nya kortet i.

Medlem

Jag tänkte att en ominstallation av windows kanske skulle hjälpa men det är värre med installations programmet än när datorn ska ladda in windows. Bara att få fram windows setup tar en drygt 10 minuter och att scrolla runt i menyerna för att välja språk, tidszon etc får sniglar att verka snabba. Jag testade att ta en Repair Windows och då sa den att den hittade fel i boot managern så jag lät den reparera det och starta om. DET var tydligen inte felet iaf.

Förstår inte att ett gfx kort kan få datorn att bete sig på det här sättet bara för att det var ett annat kort i tidigare. Dessutom när drivrutinerna inte finns kvar (men antar att viss skräp sparas i registret eller nått). Ska testa med Drive sweeper och om inte det fungerar så blir det att installera om. Funkar inte DET heller så hoppas jag det är något slags måndags exemplar jag fått.

1
Skriv svar