Idag var ellära på schemat

Flakmonkey
Idag var ellära på schemat

Ännu en arbetsdag vid stugan är avklarad och det har varit en lång men både kul och lärorik. Lång eftersom den startade 06:30 och varade till 19:00. Kul för att det helt enkelt är kul att bygga och jobba på något eget tillsammans med de man älskar (jo jag inser hur corny det låter). Lärorik har den varit eftersom vi jobbat med att dra el idag. Har borrat och huggit fram utrymme för dosor, böjt rör för kablarna och dragit kanlarna genom dessa rör.

Det hela låter nu kanske int så avancerat men det var mass anytt för mig och jag fick lära mig en massa bra knep från min far för att få det att fungera. Är ju lite grejjen med att renovera en egenbyggd stuga. Allt är inte rakt och perfekt till att börja med så man får improvisera en del, men det är ju en del av det roliga också. Och jo jag vet att man inte ska trixa med el själv. Men grannen är elektriker och han har godkänt planen och ska komma och inspektera allt innan det slås igång så att vi får en godkäntstämpel. Mågot annat vore ju idioti.

Hursom så ska farsan göra klart det hela imorgon medan jag ska bege mig till IKEA med lillebror och hans sambo för att titta på köksluckor och lite annat som vi ska ha till stugan. Skulle ju kunna tro att det är mite softare men något säger mig att IKEA på en löningshelg kan vara nog så jobbigt

#blogg

Idag var ellära på schemat

Var försiktig, vill inte veta av några BZZT olyckor.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Härligt med el. Är själv elektriker :). Arbetat i yrket sedan 2007 och "bara" fått stöt 1 gång. Men det kändes rejält att få 230 volt genom ena armen.
Ett tips är om du kopplar försök ha en hand "fri". Skulle något vara tok-fel och elen skulle vara påslagen så kan inte elen passera genom din kropp. Utan stannar mellan handen och axeln.
Better safe then sorry så att säga. Så brukar åtminstone jag göra, speciellt när man står och kopplar i elcentraler. (Även om man vet att elen är avstängd).

1
Skriv svar