Kan ringa men inte SMSa Swe->USA, varför?

Medlem
Kan ringa men inte SMSa Swe->USA, varför?

Tjenare alla pågar.

Bytte telefon häromdagen (Från HTC Wildfire -> LG Optimus 2X), och kan sen dess inte skicka sms till tjejen som bor i Amerika. Har fungerat perfekt förut med gamla luren. Mitt SIM-kort, telefonnummer och allt är detsamma. Den nya luren är inte rootad, inte heller den gamla.

Hon bor i MO, St. Louis, vilket alltså torde bli

001-314-*** ****

Vilket också är vad som står i min nuvarande lista, och i kontaktlistan på den gamla telefonen. Trots detta, kommer inte SMS'n fram. Någon som kan hjälpa mig med varför? Har t.ex telefonen någon spärr aktiverad mot utomlands-kontakt?

Ger gärna mer info om det behövs! (Så länge det inte är telefonnummer. )

Edit1: Jag kan ringa framgångsrikt och utan problem, men ej SMSa.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Tjenare alla pågar.

Bytte telefon häromdagen (Från HTC Wildfire -> LG Optimus 2X), och kan sen dess inte skicka sms till tjejen som bor i Amerika. Har fungerat perfekt förut med gamla luren. Mitt SIM-kort, telefonnummer och allt är detsamma. Den nya luren är inte rootad, inte heller den gamla.

Hon bor i MO, St. Louis, vilket alltså torde bli

001-314-*** ****

Vilket också är vad som står i min nuvarande lista, och i kontaktlistan på den gamla telefonen. Trots detta, kommer inte SMS'n fram. Någon som kan hjälpa mig med varför? Har t.ex telefonen någon spärr aktiverad mot utomlands-kontakt?

Ger gärna mer info om det behövs! (Så länge det inte är telefonnummer. )

Edit1: Jag kan ringa framgångsrikt och utan problem, men ej SMSa.

Provat att göra utan streck mellan siffrorna ?


signatur
Medlem

Jajjemen.

Har provat
001314*******
001-314-*******
001314-*******

Och som sagt, jag kan ju ringa.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag tror den enklaste lösningen är att slå en pling till din telekomoperatör. Det kan ju vara något som strular med dina sms-inställningar eller deras meddelandecentral.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

Jo börjar överväga det. Mailar nog först dock då jag ogillar telefon-köer.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Jo börjar överväga det. Mailar nog först dock då jag ogillar telefon-köer.

Skicka ett SMS-till dem och förklara att du ogillar att telefonera.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Hah! Bra där, får nog nästan göra det.. Minns att det var liknande problem med förra mobilen dock, men så helt plötsligt började det fungera.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag jobbar på ett föreag som sysslar med SMS-trafik och svaret är att USA-operatörerna har allt som oftatst blockerat inkommande SMS. Det gäller all inkommande trafik, detta för att dom vill ha kontroll på det som skickas in i landet och iom att dom inte har kapacitet (nej, inte ens USA har det) att kontrollera all trafik så blockar dom den.

Om man vill skicka SMS till USA så måste man höra av sig till en operatör som öppnar upp möjligheten för det. Antagligen genom att vit-lista nummret och operatören du skickar från. Exakt hur detta går till vet jag inte just nu då vi inte har tjänster mot USA, men om du verkligen vill skicka så går det nog att fixa. Se bara till att ha plånboken redo....

// edit

Såg nu efter din post att det gick att SMSa förr. Som sagt kan det bero på operatör, men om det har fungerat förr men inte gör det nu är det lite konstigare. Är du säker på att den nya luren skickar SMS och inte MMS?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Som det står i första posten kunde jag smsa finfint till henne innan jag bytte telefon.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Hm.. jag SMS'ade till USA idag och fick SMS-svar. Inga problem. Jag har tele2 om det nu spelar roll.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Hmm, kan kolla upp det mer noggrant, det kanske bara var MMS. Jag återkommer när jag vet mer.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Även jag har tele2. ingen förändring än.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Detta är taget från SweC

Citat:

Jag tror inte Verizon automatiskt accepterar SMS som kommer utifrån USA, jag har haft samma problem. (Jag har skickat till folk i USA hos andra operatörer, så det är inte min ände problemet ligger hos).

[http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/772991-ski...]

Det kan vara så att hon bytt operatör?

Eller från FB

Citat:

Har hon någon mobiltelefon med abonnemang som stöder SMS då? USA ligger ungefär 15 år efter sverige när det gäller SMS och det är inte alls säkert att det fungerar. Många amerikanska operatörer roamär inte in utländska SMS, andra tar bra betalt och i många fall så måste man betala saftiga avgifter för att ens kunna använda SMS. I vissa nät fungerar bara SMS inom samma operatör.

[https://www.flashback.org/t584110p2]

99.se

Citat:

... det är olika från provider till provider. Mer för att de ligger lite efter i gsm-utvecklingen där.

[http://www.99.se/mobiltelefoner/74672-skicka-sms-till-usa.htm...]

Som sagt, det där med USA och SMS/MMS är lite svårt.

Sedan kan det vara, som du skrev i första posten, att när du köpte den nya telefonen att dom kollade typ om du var student eller liknande och spärrade utland. Eller av någon annan anledning. Köpte du telefonen via operatörens webb eller i butik?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

För att klargöra;

Varken hon eller jag har bytt operatör.
Att de skulle fråga om jag är student och därför spärrat utlandet ser jag ingen logik alls i; Svaret är alltså nej. Den är köpt i butik.
Det fungerade innan jag bytte telefon, och inget har förändrats alls förutom den.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

istället för 001 använd +1, lg telefonen kanske inte fattar vad som menas med 00. + brukar användas i mobiltelefoner.


signatur

thank you, come again

Medlem

Jepp, har testat det också.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar