FAQ/Info - Hårdvara

nj
Medlem
FAQ/Info - Hårdvara

FAQ/info - Allmänt hårdvaruprat.
Tänkte göra en generell FAQ/info-tråd för forumet.
Grafikkortsspecifika frågor besvaras i en liknande tråd i grafikkortsforumet, och den här tråden tar upp övrig, allmänn hårdvara.
Överklockningsfrågor kommer att få en egen FAQ i överklockningsforumet.

Länksamling
Börjar med en länksamling för att göra den enklare att hitta.

Hårdvarusidor
Det finns massvis av hårdvarusidor, en del bättre än andra. De jag listar nedan tycker jag själv har väldigt bra artiklar och/eller forum för att hitta information.

AnandTech
Digit-Life
Nordic Hardware.com/Nordic Hardware.se
SPCR
Storage Review
SweClockers
Tom's Hardware
X-bit labs

Temperaturavläsning
Core Temp
SpeedFan

Hårdvaruinformation
CPU-Z
PC Wizard
SIW

Diagnostikverktyg
Memtest86
Memtest86+
Ultimate Boot CD

Processorer

"Är inte min gamla processor på X GHz snabbare än den nya som bara är på Y GHz?"

Ja, nej, och kanske.
Klockfrekvens är relativt, och enbart i enstaka fall något som kan användas för att mäta prestandan på en processor.
De gånger man kan använda klockfrekvensen för att avgöra om en processor är snabbare än en annan är när man jämför två, i övrigt, helt identiska processorer eftersom det finns väldigt mycket mer som spelar in. T.ex. mängden cache processorn har, dess systembuss, hur dess arkitektur är uppbyggd, etc.
MHz-myten är något som funnits i väldigt många år, dock så var det väl egentligen inte förens Intel lanserade Pentium 4-processorerna som det verkligen blev riktigt extremt.
I och med P4-processorerna så började Intel försöka lura i alla att klockfrekvens = prestanda (pga de valt att gå den vägen med sin NetBurst-arkitektur som P4-processorerna bygger på), dock så kunde AMDs Athlon XP/64-processorer ändå tävla mot dem trots mycket lägre klockfrekvenser.

Vill man veta hur sin flera år gamla processor står sig mot de nya generationernas processorer så är Tom's Hardwares CPU Charts en bra sida att besöka för att kunna jämföra flertalet olika processorer.

Moderkort

Moderkort kan vara en smärre djungel, olika tillverkare kan ha flera olika modeller av vad som verkar vara nästan exakt samma moderkort där det är några enstaka detaljer som skiljer oftast. Enklaste sättet att ta reda på skillnaderna är att besöka tillverkarens hemsida och granska specifikationerna för de modeller man är intresserad av.

När det gäller moderkortschipset så finns det i dagsläget egentligen bara tre stora tillverkare;

AMD (tidigare ATI)
Intel
nVIDIA

De två förstnämnda tillverkar chipset för sina respektive plattformar och nVIDIA har chipset för både AMD och Intels plattformar. Utöver dem så kan man fortfarande hitta en del moderkort med chipset från Via och möjligen även SiS. Dock så var det väldigt länge sedan dessa två tillverkare släppte något nytt chipset till de "vanliga" processorerna, Via utvecklar sin egen Epia-plattform.
Vill man tex ha ett moderkort som stödjer CrossFire/SLI-teknikerna så är det AMD och Intel-baserade moderkort som gäller för CrossFire, för att kunna nyttja SLI så är det bara moderkort med nVIDIAs egna chipset som fungerar.

Är det någon enstaka tillverkare man ska undvika?

Egentligen inte som jag ser det. Alla tillverkare har sin egen lilla nisch (eller stora om man ser till de större tillverkarna som har olika modeller) som de koncentrerar sig på.
Bara för att tillverkare som Asrock, ECS, mfl säljer billiga moderkort så betyder inte det automatiskt att de rakt genom är skit. Deras inriktning är inte direkt att ha de mest funktionsspäckade moderkorten som man kan överklocka ens processor maximalt med. Däremot så är de fullt funktionsdugliga för någon som är ute efter ett billigare moderkort som kanske inte behöver ha allt möjligt integrerat.
Däremot så är det alltid en bra idé att använda Google och söka efter information om de moderkort man finner intressanta.
Då bör man heller inte bara stirra sig blind på vad recensioner säger, utan det intressanta kan man hitta i forumtrådar eftersom spridningen av hårdvarukombinationer kan vara betydligt större, samt att man inte direkt behöver fundera över om det som lovordas är ett handplockat exemplar som tillverkaren skickat till recensionssidor.
Det är nämligen inte helt ovanligt att det finns enstaka moderkort/serier från de flesta/alla tillverkare som kan lida av rejäla fel som dröjer innan de åtgärdas (om de alls kan åtgärdas dvs). Detta oavsett om det är den största tillverkaren på marknaden eller en av de minsta som är fullständigt okänd.

Minne

I dagsläget så är DDR2 den standardiserade minnestypen. DDR3 har börjat dyka upp lite smått men kostar betydligt mycket mer än DDR2 och erbjuder väldigt liten/ingen prestandaökning i dagsläget.
De, numera, utfasade "vanliga" DDR-minnena går fortfarande att köpa, men ingen ny plattform som släpps i dagsläget använder sig av dessa och pga den låga tillverkningen/efterfrågan på dem så är priset betydligt högre än DDR2-minnen.

Varför har DDR*-minnen två olika klockfrekvenser?

DDR är förkortningen för Double Data Rate och ersatte SDR-tekniken (Single Data Rate) i början av 2000-talet. Det som skiljer dem åt är att DDR-tekniken klarar av att behandla data två gånger per klockcykel istället för bara en vilket SDR-tekniken var begränsad till.
Detta har orsakat att DDR-minnen har fått sin egentliga klockfrekvens angiven som att den vore dubbelt så hög som den egentligen är. Ett minne vars klockfrekvens är angiven till 533MHz arbetar tex egentligen i 266MHz, och man brukar säga att 533MHz då är minnets effektiva klockfrekvens.
När det gäller minnen på grafikkort så kan detta vara oerhört förvirrande då vissa tillverkare anger minnets egentliga klockfrekvens, medans andra tillverkare kan ange minnets effektiva klockfrekvens.

Vad är de olika PC****-märkningarna för något egentligen?

Detta är mer eller mindre det standardiserade sättet att ange minnens hastigheter i dagsläget, förmodligen till viss del pga den "felaktiga" angivelsen av DDR-minnens klockfrekvens.
Det PCxxxx-angivelsen visar är den teoretiskt maximala bandbredd som minnet kan erbjuda.

Bandbredd - Klockfrekvens (effektiv) - Minnestyp - Kommentar

  • PC1600 - 100MHz (200MHz) - DDR

  • PC2100 - 133MHz (266MHz), DDR

  • PC2700 - 166MHz (333MHz), DDR

  • PC3200 - 200MHz (400MHz), DDR/DDR2

  • PC3500 - 216MHz (433MHz), DDR

  • PC3700 - 233MHz (466MHz), DDR

  • PC4000 - 250MHz (500MHz), DDR

  • PC4200 - 266MHz (533MHz), DDR/DDR2 - Anges ibland som PC4300.

  • PC4400 - 275MHz (550MHz), DDR

  • PC5300 - 333MHz (667MHz), DDR2 - Anges ibland som PC5400 för DDR2

  • PC5400 - ~337MHz (675MHz), DDR2

  • PC6400 - 400MHz (800MHz), DDR2

  • PC7200 - 450MHz (900MHz), DDR2

  • PC8000 - 500MHz (1000MHz), DDR2

  • PC8500 - 533MHz (1066MHz), DDR2/DDR3

  • PC8888 - ~556MHz (1111MHz), DDR2

  • PC9136 - 571MHz (1142MHz), DDR2

  • PC9200 - 575MHz (1150MHz), DDR2

  • PC10000 - 625MHz (1250MHz), DDR2

  • PC10600 - 667MHz (1333MHz), DDR3

  • PC11000 - ~313MHz (1375MHz), DDR3

  • PC12800 - 800MHz (1600MHz), DDR3

  • PC14400 - 900MHz (1800MHz), DDR3

CAS/CL/timings?

CAS/CL är samma sak, det är en av minnets olika så kallade timings.
Minnets timings är en sak som avgör dess prestanda, och i det här fallet så är låga värden att föredra framför höga.
Det finns många http://www.google.com/search?q=memory+timings+explained%7Cart... som går genom vad det är och hur det fungerar. Om jag ska peka mot någon särskild så tycker jag att CoolTechZones artikl förklarar det på ett bra sätt.

"Vilka minnen ska jag ha till min processor?"

Det beror mycket på vad man är ute efter. Att ha minnen som matchar processorns FSB är iaf att föredra då att köra minnet osynkat mot processorn kan ge en prestandasmäll.
För att matcha minnets hastighet med processorns FSB. Numera så är det inte alltid det enklaste att veta vad detta är med tex processorer som internt ökar den effektiva busshastigheten på liknande sätt som gjorts med DDR-minnen jämfört med SDR-minnen.
Intel har sedan sina Pentium 4-processorer använt QDR-teknik internt i processorerna för att fyrdubbla dess busshastighet, detta ger att dagens Core 2 Duo-processorer som har 800/1066/1333MHz systembuss i grund och botten egentligen har 200/266/333MHz systembuss.
Vill man överklocka så är det en bra idé att ta minnen som är snabbare än processorns FSB för att ge utrymme att kunna köra minnets och processorns klockfrekvens synkade även vid överklockning.
Att ha minnen som är snabbare kan även ge en viss prestandavinst även om man inte överklockar. AnandTech har en artikel som visar hur prestandan skalar med snabbare DDR2-minnen på både AMDs AM2-plattform samt för Intels Core 2-processorer.

Nätaggregat

Om jag kommenterade att moderkort är en djungel så kan nätagg räknas som en outforskad planet...

Frågor som "Räcker mitt ***W-nätagg till X?!" är allt annat än ovanliga, och rent generellt är det enda egentliga svaret; "Prova så märker du."
När det gäller nätagg så är dess effekt inte enbart den viktiga detaljen, utan även vilka strömstyrkor det klarar av att leverera på sina olika railar är väldigt viktiga.
Nätaggregat ger ifrån sig flera olika spänningar, av dessa så är 3.3V, 5V och 12V de som är viktigast, med betoning på 12V (då dagens grafikkort och processorer enbart drar ström från denna). 12V-railen kan även vara uppdelad i flera olika railar, allt mellan en till fyra stycken är inte helt ovanligt.
Dock så kan man inte stirra blint på vad tillverkare angett att en rail klarar att leverera för strömstyrka heller.

Om en tillverkare tex anger 12V1/12V2 maximalt kan leverera 16A vardera så betyder det inte automatiskt att nätagget kan leverera 32A totalt till 12V-rail:arna, utan många tillverkare brukar ha en angivelse om att maximalt kan 12V belastas med xA/xxxW (dela då effektvärdet med 12 för att få dess strömstyrka) vilket då innebär att 12V1 kan tex belastas fullt ut till 16A, men 12V2 då bara kan belastas med den strömmängd som finns över.

Tyvärr så anger inte alla tillverkare vad som är de maximala värdena som de olika rail:arna kan belastas med samtidigt, vilket innebär att det inte behöver betyda att två nätagg som har samma angivelser är lika kraftfulla alls.

Utöver det så finns det även många lågpristillverkare som är oerhört duktiga på att ange väldigt felaktiga värden för sina nätagg som är allt annat än vad de presterar. Detta gäller dock inte enbart budgetalternativ, utan det finns mer kända tillverkare som har olika nätagg som har lite för högt angivna specifikationer.
Det finns redan ett flertal olika källor till vad som är bra och dåliga nätagg, så istället för att fylla hela den här FAQ:n med diverse information om sådant så nöjer jag mig med att länka till hårdvarusidor som listar nätagg, testar dem och dylikt.

http://www.overclockers.com.au/wiki/Power_Supply_Unit - Mycket bra wiki-inlägg som bla listar olika nätagg som är passande för olika datorkonfigurationer. Även listor över bra/dåliga tillverkare, vilka olika nätaggsserier som är bra/dåliga från olika tillverkare samt bra information.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2... - FAQ-inlägg om nätagg i SweClockers forum. Lite utdaterad, men innehåller fortfarande en hel del bra information.
http://www.jonnyguru.com/ - En, i mitt tycke, mycket bra sida för recensioner av nätagg. Grundliga tester som visar om nätaggen klarar av vad tillverkaren anger, ljudnivåer, mm.
http://www.silentpcreview.com/section10.html - Även SPCR har bra recensioner, som inriktar sig lite mer mot ljudnivåer än vad JonnyGURU gör.
http://www.silentpcreview.com/article699-page1.html - SPCR:s lista över rekommenderade nätagg.
http://www.xbitlabs.com/articles/other/ - Testar en del nätagg till och från.

Medlem

Oj, riktigt bra intiativ.

Bra jobbat nj


signatur

thank you, come again

Medlem

instämmer i ovanstående! bra gjort.

dock skulle jag vilja vet vad "rails" är! kanske en noobfråga, men man lär ju sig något.

Medlem

Tack så mycket nj! Tydligt och överskådligt. Mycket bra.

Medlem

Tack för PC-XXXX infon
nu vet jag äntligen att det är snabbheten:)


signatur

hejsanhejsanhejsan

nj
Medlem

Tack

Sitter och plitar på lite uppdateringar, ska bla kasta in lite fler länkar som jag kom på att jag glömde i efterhand, samt lägga till lite mer info, bla om skärmar. Har dock varit upptagen med annat, samt knåpat lite på en liknande tråd för grafikkortsforumet för att ha tid att skriva allt.

Är det någon som vill ha med något särskilt så skriv det mer än gärna i tråden. Jag skriver det jag kommer på, det jag vet brukar frågas om i tid och otid samt lite oftare än så, men det finns givetvis mer vettig info att ha med.

Medlem
Inaktiv

kanske socklar, vilken processor till vilken socket coh kanske vilken grafikkorts socket(pci-e/agp/pci) modellen stöde? Kanske lite smått om kylning och fläktar och så?

Riktigt bra med faq! Ge honom ett halsbannd!:) hehe får bli nya kakan:P åååh gud vad duktig du är, here have a neckle

Inaktiv

hmm vad menas med " AUX" på speedfan? min ligger på 122C

Medlem
Skrivet av L1ightF00t_:

hmm vad menas med " AUX" på speedfan? min ligger på 122C

det är en bugg, den mäter något som inte finns och det är helt normalt att den visar 122


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Inaktiv

ahh, kk låter bra

Medlem

Men herregud det är ju en hel doktors avhandling:)


signatur

Antec 900 Gamer-Asus P5K Premium-Intel Quad 6700-Creative S-Fi Fatality Pro-Asus 8800Gts 512Mb-Samsung 500Gb HD-Corsair 4Gb 6400 Ram-Vista 32Bit

Medlem
Skrivet av Silenz:

Men herregud det är ju en hel doktors avhandling:)

Mja, en nj:s avhandling.


signatur

<Raven> I tried setting my hotmail password to penis.
<Raven> It said my password wasn't long enough. :(

Medlem

HW Monitor från gänget bakom CPU-Z är en bra utility som kan visa temperaturer på det mesta. Det fungerar t.ex. bra på min Dell XPS M1530 under Vista.

Medlem

HD Tune är ett program som kan testa hårddiskarna.

Medlem

Trevligt, bra inlägg, tackar...

Medlem

Om man känner sig väldigt obildad när man läser det här, var börjar man lära sig allt? Finns det några bra newb guider nånstans eller är det bara learning by doing och wikipedia som gäller?


signatur

Silence fills the empty grave, now that I am gone.
But my mind is not at rest, for questions linger on.

Inaktiv
Skrivet av Amtays:

Om man känner sig väldigt obildad när man läser det här, var börjar man lära sig allt? Finns det några bra newb guider nånstans eller är det bara learning by doing och wikipedia som gäller?

Lära sig allt om hårdvara? Antar att du menar generellt om hårdvara.
Ett tillvägagångssätt är att först utröna vilka komponenter som ingår i en dator och vad deras huvuduppgift är lite grovt.
En rätt typisk dator för spel bör ha:
Chassi + nätaggregat
moderkort
processor
minne
grafikkort
hårddisk

Nu ska du reda ut vilka som är bäst, billigast osv och varför de har de attributen.
Ett snabbt tips kan ju vara att gå in på inet.se eller någon annan butik och titta på den billigaste datorn för spel och den dyraste datorn för spel och jämföra vilka prylar de innehåller. Sen googlar du vad du vill ha reda på enligt ex "Core i5 + benchmark", "phenom II benchmark" eller "HD5850 vs GTX 275".

Du kan även fula lite och kolla priser på en gång, generellt är ett kort som är dyrare än ett annat från samma tillverkare bättre än det billigare :). Det är bara läsa alla tester som finns, ex på sweclockers.com så får du snart ett hum om vad som är vad.


signatur

CM Elite 340 | P5K-VM | E7200@3.4GHz | 4GB DDR2 | GTX 260+ OC | WD 640GB | Corsair 450w | ViewSonic vx2235wm

Medlem
Skrivet av Amtays:

Om man känner sig väldigt obildad när man läser det här, var börjar man lära sig allt? Finns det några bra newb guider nånstans eller är det bara learning by doing och wikipedia som gäller?

Datorbyggarskolan på Nordichardware rekommenderas!

http://www.nordichardware.se/testlabb/26-guides/22131-datorby...

Medlem

Ja...den är delvis uppdaterad och snyggt skriven från början, men tror det behövs en helt ny och omgjord tråd på detta topic nu.

No bad feelings till (nj) utan tack för fint iniativ och ursäkta jag nämner detta.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

1
Skriv svar