Laptop till rimligt pris (max 7k)

Medlem
Laptop till rimligt pris (max 7k)

Tjena,

ska (äntligen) göra mig av med min härdsmälta till dator, Compaq Presario CQ60, som förmodligen har gjort att jag aldrig kommer kunna bli pappa i framtiden, perfekt slipper man gå och göra en sterilisering i framtiden, det tog presarion hand om när man gibbade Rocket Arena 3 i knät.

Funderar på en MSi GE620DX-291NE för att den har Full HD och ser ganska bra ut specifikationsmässigt i förhållande till priset, 7k är absolut max då jag pluggar heltid på högskolan och har för mycket andra "roliga" utgifter att lägga pengarna på (bil, mat, hyra, öl - ej nödvändigtvis i den rangordningen)

Full HD är inget krav men definitivt något jag tycker är ett stort plus då jag brukar spela onlinepoker en hel del och vill kunna spela med åtminstone 4-6 bord utan massive overlap, som det är nu så klarar min 1366 x 768 inte fler än två bord innan de överlappar varandra. Skulle man vilja kolla på en fräck film nån gång så är det ju inte heller fel med lite högre resolution?

Som jag ser det så är det här den enda datorn med full HD-resolution som inte kostar mer än 7k men tycker ni datorkunniga att det finns en anledning att behålla 1366 x 768 och köpa någon annan dator istället?

Känns halvdåligt att den inte är utrustad med Blurayläsare men jag får väl fortsätta o spela sådana i ps3:an istället då.

Vill även ha möjlighet att spela StarCraft II och Diablo III när det väl kommer, rätt säker på att den mäktar med SC2 men lite mer osäker på D3..? :/ Den ska alltså vara en kompetent gamingmaskin men jag förväntar mig definitivt inga underverk för det priset, den kommer 50% användas till surfning och poker, 10% gaming och 30% mediakälla skulle jag tro. I nuläget har jag jätteproblem med buffring och/eller hack när jag streamar från presarion till ps3:t och det verkar ha med datorn att göra av det jag läst mig till på nätet.

länk till den jag funderar på: http://www.inet.se/artikel/1968984/msi-ge620dx-291ne-geforce-...

Har för övrigt läst tråden på sweclockers där de testar datorn, dock är skillnaden att han som skriver recensionen har testat med i7 processor och jag ska ha i5-varianten så det kanske skiljer mer än vad jag förstår.

Beställer datorn senast nästa vecka för jag står inte ut många dagar till med den jag har i nuläget...

Jättetacksam för (seriösa) svar

Filip

p.s Om det är någon som har den här datorn så vill jag gärna veta vad du upplever är positivt/negativt med den d.s

Medlem
Medlem

Letar också ny laptop i samma prisklass och jag måste då fråga, vad är skillnaden mellan i5o ch i7 egentligen?


signatur

Videomupp

Medlem

Det beror på vad man vill göra med datorn. Om håller på med seriös musik/film-produktion så är i7 det rätta valet men vill te.x spela så duger det bra med i5=D

Medlem

Jag ska ha den lite för spel, men också för filmproduktion. Vad innebär det då? Snabbare renderingar och dylikt eller?


signatur

Videomupp

Medlem

i5:an har två minneskanaler medans i7:an har tre minneskanaler vilket betyder att minnesbandbredden är bättre på i7 vilket är bra om man ska använda avancerade program.

Medlem

jag var inne på komplett.se innan idag och kollade på en HP med i7 också, men som du säger Jalla så saknar även den Full HD och den kommer definitivt inte användas till varken film- eller musikproduktion

mediakälla, förfestmusikdator, pokerlappie, enstaka spel... blir mer och mer övertygad att MSi:n är mitt rätta val, har tyvärr ingen i min närhet som har haft en MSidator innan så jag har ingen aning om vad man ska förvänta sig av de. Efter lite sökande på nätet idag upptäckte jag att det är ett taiwanesiskt företag, 20 år gammalt som har en rejäl årsomsättning så de känns ju mer och mer seriösa och inte bara som en noname uppstickare.

Medlem

Är själv snart i behov av en ny bärbar då min gamla bärbaras moderkort har börjat strula. Hittade en intressant sida där man kan bygga sin egen laptop. Finns det några andra ställen som har liknande? Så vitt jag vet är skelettet från Clevo (som är ifrån Thailand) och det lilla jag tittade på nätet igår om dessa ska dessa vara bra byggda.

http://pc-konsulten.se/


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

blev MSi:n för mig iaf, beställde från Inet idag så hoppas jag får den nån gång i nästa vecka.

1
Skriv svar