Snart släpps källkoden till Doom 3 fri

Robot
Snart släpps källkoden till Doom 3 fri

"Vi väntar bara på juridiskt klartecken", tvittrar programmerings-Jesus John Carmack.

#doom-3-2, #id-software


Medlem
Snart släpps källkoden till Doom 3 fri

kommer bli awesome för linux användare

Medlem

Vad ska vi med en sådan plastig och föråldrad motor till?


signatur

AYY LMAO

Medlem

Detta är awesome! Tänk alla plattformar man kommer kunna porta Doom 3 till
Och även andra spel baserade på Doom 3-motorn (Quake 4, Prey, med mera...)

Medlem
Skrivet av Haziza:

Vad ska vi med en sådan plastig och föråldrad motor till?

bygga på å göra bättre ?

byggt på quake 2's engine:
http://youtu.be/_cxFf9zmt6A

Medlem
Skrivet av tuckdragon:
Skrivet av Haziza:

Vad ska vi med en sådan plastig och föråldrad motor till?

bygga på å göra bättre ?

byggt på quake 2's engine:
http://youtu.be/_cxFf9zmt6A

Helt sjukt! Trodde inte på dig först men de använder verkligen ID Tech 2


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Undrar om Dark Mod kommer använda sig av källkoden något, det är redan bästa anledningen till att köpa Doom 3.

Medlem

Vore fräckt med ett nytt System Shock i Doom 3-motorn. Har alltid tyckt att D3 har haft en del features som skulle passat bra i ett System Shock-spel, som interaktiva kodlås och terminaler, för att inte nämna själva miljöerna.

Medlem
Skrivet av tuckdragon:
Skrivet av Haziza:

Vad ska vi med en sådan plastig och föråldrad motor till?

bygga på å göra bättre ?

byggt på quake 2's engine:
http://youtu.be/_cxFf9zmt6A

Sjukt att det där ser bättre ut än många delar av rage!
Störde mig enormt på hur dåligt saker som datorer och skrivbord var modellerade och texturerade.

Iofs kanske lite lättare när dom bara lägger allt krut på ett enda rum och inte ett helt spel, men sjukt intressant att se vad dom lyckats göra!

Vadå? Menas detta att vi får program och sånt så att vi kan göra EGNA spel med detta? Förstår inte riktigt...

Medlem
Skrivet av Haziza:

Vad ska vi med en sådan plastig och föråldrad motor till?

Skaffa vapen som finns på riktigt med ljud som får en att må illa och reproducera detta till ett nytt spel varje år.

Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Vad ska vi med en sådan plastig och föråldrad motor till?

Kan du tipsa om någon annan som är gratis, bättre och lätt att arbeta med?

Medlem

Haha, keep up the good work med grejerna ni slänger in i slutet på artiklarna

Förstår fortfarande inte riktigt... vad är det för speciellt med källkod? Är det så att man själv kan göra egna spel?

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Förstår fortfarande inte riktigt... vad är det för speciellt med källkod? Är det så att man själv kan göra egna spel?

Källkod = Den kod som krävs för att göra ett visst program eller som i det här fallet en spelmotor. Nu när denna källkod blir öppen för alla kommer all koden att kunna laddas ner och modifieras av vem som helst (om man har kunskaperna) för att bli helt nya spel som sen kan delas fritt för alla som är intresserade. Epic stuff... epic.

Förutsätter att du vet hur program görs, annars kommer en snabb titt på wikipedia att göra dig mycket mer upplyst

Skrivet av Zpiritual:
Skrivet av LoyalCrystalean:

Förstår fortfarande inte riktigt... vad är det för speciellt med källkod? Är det så att man själv kan göra egna spel?

Källkod = Den kod som krävs för att göra ett visst program eller som i det här fallet en spelmotor. Nu när denna källkod blir öppen för alla kommer all koden att kunna laddas ner och modifieras av vem som helst (om man har kunskaperna) för att bli helt nya spel som sen kan delas fritt för alla som är intresserade. Epic stuff... epic.

Förutsätter att du vet hur program görs, annars kommer en snabb titt på wikipedia att göra dig mycket mer upplyst

Så jag kommer kunna göra Doom 3 med t. ex BF2 grafik? Göra ett eget spel? göra VAD SOM HELST? Om så så kommer jag bara nörda.

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av Zpiritual:
Skrivet av LoyalCrystalean:

Förstår fortfarande inte riktigt... vad är det för speciellt med källkod? Är det så att man själv kan göra egna spel?

Källkod = Den kod som krävs för att göra ett visst program eller som i det här fallet en spelmotor. Nu när denna källkod blir öppen för alla kommer all koden att kunna laddas ner och modifieras av vem som helst (om man har kunskaperna) för att bli helt nya spel som sen kan delas fritt för alla som är intresserade. Epic stuff... epic.

Förutsätter att du vet hur program görs, annars kommer en snabb titt på wikipedia att göra dig mycket mer upplyst

Så jag kommer kunna göra Doom 3 med t. ex BF2 grafik? Göra ett eget spel? göra VAD SOM HELST? Om så så kommer jag bara nörda.

Ja men kära du det kräver ju att du kan dina saker, det är ingen 360 wannabe map-editor inkluderad direkt. Ska du gräva i koden krävs det programmeringsskills och vill du mappa bör du ha en hel del erfarenhet också om du skall åstadkomma något vettigt. Och är du såpass duktigt borde du säkerligen kunna bygga egna spel om än i mindre skala.

Inaktiv
Skrivet av tuckdragon:

kommer bli awesome för linux användare

Är väl awesome för alla programmeringskunniga oavsett OS?

Medlem
Skrivet av robineng:
Skrivet av tuckdragon:

kommer bli awesome för linux användare

Är väl awesome för alla programmeringskunniga oavsett OS?

jovisst, men linux är det OS som har minst med vettiga game engines, stor del av deras spel utvecklare använder fortfarande id tech 3

Inaktiv
Skrivet av tuckdragon:
Skrivet av Haziza:

Vad ska vi med en sådan plastig och föråldrad motor till?

bygga på å göra bättre ?

byggt på quake 2's engine:
http://youtu.be/_cxFf9zmt6A

Måste tacka för det tipset. Ska hålla ett stadigt öga på Overdose Såg riktigt grymt ut. Coolt som fan att man kan göra ett sådant snyggt spel med en sådan gammal motor.


signatur

ASUS Maximus Gene-Z | Intel i5 2500 3.3GHZ (OC 4.3GHZ) | 16GB DDR3 1600MHZ | 1xEVGA GTX 670 2GB FTW | DELL U2412M | 2x1TB 7200rpm HD

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Så jag kommer kunna göra Doom 3 med t. ex BF2 grafik? Göra ett eget spel? göra VAD SOM HELST? Om så så kommer jag bara nörda.

För att göra ett eget spel kanske HL2: Source-motorn är smidigare: http://www.youtube.com/watch?v=dJlWmsQ0v4E

1
Skriv svar