Söker "det-måste-du-ha-spelat!"-spel

Medlem
Söker "det-måste-du-ha-spelat!"-spel

Godkväll kära vänner!

Jag söker spel till pc som är sådana där spel man måste ha spelat, klassiker, om man så vill!
Spelar ingen roll vilken typ av spel det är, bara de är så bra så att man fastnar vid de på direkten och knappt kan sluta spela!

De får gärna hålla sig inom tidsspannet 1995-2009 typ, och de skall självklart inte vara omöjliga att få tag i på någon nätshop!

Indiespel kan ni också få tipsa om, gamla som nya

Hoppas på riktigt fina & bra tips nu!

Medlem

Heros of Might and Magic serien.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Call of Cthulhu: Dark Corners of the earth. En buggig upplevelse, men en sinnessjukt stämningsfull sådan!


signatur

Videomupp

Medlem

Freelancer! har du inte spelat det har du inte levt!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Call of Cthulhu: Dark Corners of the earth. En buggig upplevelse, men en sinnessjukt stämningsfull sådan!

Absolut en favorit och väl värd att spela.

För att tillföra något till tråden säger jag System Shock 2 från 1999, föregångaren till Bioshock som är bra mycket bättre i min mening. Går att spela i co-op också om man så vill.

Medlem

KKND: Extreme, Futurecop LAPD, Baldurs Gate 1+2, Simon The Sorcerer 1+2 och typ monkey island spelen.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

En personlig favorit är helt klart Desperados: Wanted Dead or Alive (rekommenderar verkligen ingen av uppföljarna dock...)

Medlem

The Curse of Monkey Island för att det är så jävla mysigt!

Medlem

Knights of the old republic måste rekommenderas om du inte spelat det. Kan även slå ett slag för Bioshock som iallafall hamnar på min topp 10 lista!

Medlem

GOG.com:
Heroes of Might & Magic II Gold & III Complete
Duke Nukem 3D
Blood
Fallout 1-2
Baldur's Gate 1-2
Planescape Torment
The Settlers II
Witcher 2

Steam:
Stalker Shadow of Chernobyl, tillsammans med Complete 2012 modden
Mafia
Plant vs Zombies
World of Goo
And Yet it Moves
Braid
Portal 1-2
Halflife 1-2+episodes+Obsidian Conflict
Garry's Mod
Max Payne 1-2
Monkey Island 1-2

Prisjakt eller butik:
Command & Conquer: The First Decade
Worms Armageddon
System Shock 2
Grim Fandango
Warcraft 1-2
Starcraft 1+Broodwar
Carmageddon 1-2

Sådär nu orkar jag inte nämna fler spel

Medlem

Helt klar alla command & conquer spel (du kan skippa command & conquer 4 då det var bara skit imo).

Rise of nations Gold är också ett riktigt skönt RTS lir i Age of empires/Empire earth anda.

Bastion är ett relativt nytt spel men även det är ett måste om man gillar hack n slash spel.

Sen har jag lite sidor för indie spel (helt lagligt! )
IndieDB
IndieGames


signatur

I love the smell of napalm in the morning.

Medlem

marc ecko's getting up !

Skrivet av Sebastian Lind:

#Recettear: An Item Shop's Tale. Efter du har spelat det är du hel.

Håller med, chipparna kan verkligen om dom vill det! (Japaner men detalj)

Medlem

dom jag kan komma på just nu är
Desperados: Wanted Dead or Alive
Grim Fandango
Max Payne
Mafia
GTA Vice City
Backpacker 2-3
Safecracker

Medlem

Mina rekommendationer. Jag börjar med två spel som aldrig sålde så bra, men som är klassiker som man MÅSTE ha spelat:
Beyond Good & Evil (länken går till den nya HD versionen, men originalet finns på GOG.com)
Psychonauts - Tim Schaefer klassiker, underbar humor och en originell historia

Total Annihilation - föregångaren till Supreme Commander. Fortfarande ett utav de bästa RTS-spelen som skapats.
Freespace - Innan Volition gjorde spel där man slår sönder Mars bit för bit gjorde de en utav de bästa rymdstridssimmarna (och uppföljaren Freespace 2) som tog de bästa bitarna ur X-wing vs TIE fighter och Wing Commander-spelen och skapade något bättre.
Outcast brukar nämnas som ett utav de klassiska spelen (fast jag får erkänna att jag inte spelat det själv)
Thief, Thief II och Thief III tycker jag att man skall ha spelat. Det första spelet skapade i princip hela "smygarspel"-genren.

Jag avslutar med tre underbara spel i den i min mening ledsamt borttynande genren FPRTS (First Person Real Time Strategy):
Hostile Waters - Antaeus Rising (fanns tidigare på GOG.com men tyvärr verkar de ha tagit bort det)
Battlezone och Battlezone II - lite förvirrande så har de samma namn som arkadspelet från 1980, men de spelen jag syftar på är Activisions PC remakes.

Medlem

Deus Ex.

Prisas år efter år som det bästa spelet som någonsin gjorts av flera stora gaming-sajter och tidningar

http://www.pcgamer.com/2011/02/16/the-100-best-pc-games-of-al...

http://www.computerandvideogames.com/164289/featuresthe-101-b...

För att nämna några...


signatur

Imperator

Medlem

Daggerfall. Soldier of Fortune 2. Majesty. Dungeon Keeper. Unreal Tournament.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Black and white 1 & 2, master of orion 2, Civilization 2, Caesar 3, Quake 1

Utöver det har de andra inläggen redan tagit de flesta.

Medlem

Half life serien går inte att missa asså!
Köpte the orange box för tf2, men man fick med hl2 serien också så jag körde den, och nu kan jag inte bärga mig för hl3.
Du ska inte heller missa The Elder Scrolls serien och Minecraft.

Medlem

Planescape: Torment

Do it! Do it Naoh!

Medlem

Vampire the Masquerade: Bloodlines - Se till att installera unofficial patchen. Den hittar du enkelt genom att googla. Grymt RPG som utspelar sig i "dagens" Los Angeles. Vampyrer, fast utan sparkles! Voice-actingen är superb, och det är enbart strids-mekaniken som är sämre än superb i hela spelet.

X-com: Ufo Defense - Gammalt turnbased spel som går ut på att försvara jorden mot utomjordingar. Även X-com: Terror from the Deep är bra, fast mycket svårare.

Thief 1, 2, 3 - Redan nämnda men jag lägger även min röst här.

Indiespel: Dwarf Fortress - http://www.bay12forums.com/smf/index.php?topic=59026.0 Youtuba lite tutorials och liknande, för annars kommer spelet vara grymt mot dig. Det kommer det förresten att vara i alla fall, men ändå. Spelets motto är "Losing is fun!" och det ska väl säga dig rätt mycket. Går ut på att med hjälp av sju starter-dvärgar tillslut skapa ett enormt dvärga-samhälle.

Inaktiv

Fallout 1 & 2, givetvis.

Medlem

Freespace 2

Det enda överlägsna Space Sim som finns, kör du på hard måste du jaga torpedos för att skydda capital ships osv... Sen finns det en bunt moddar osv till detta... Är top 5 spel för mig - resten är välkända.

/Dac

Medlem

Outcast givetvis.

http://www.youtube.com/watch?v=gPQWc-bvj-A

finns på good old games.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Age of Empires II: The Age of Kings. Ett RTS som utspelar sig under medeltiden.

KoP
Medlem

KQ, PQ, SQ, LSL.

Medlem

Max payne fyfan va ja tyckte de va kul, var dock ett tag sen ja spelade det

Medlem
Skrivet av grypon:

Max payne fyfan va ja tyckte de va kul, var dock ett tag sen ja spelade det

Det håller fortfarande. Köpte det för någon krona på Steam-rea.
Har för mig att jag fick göra någon enkel (välkänd) fix för att ljudet skulle fungera på en ny dator.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Max Payne och Serious Sam The Second Encounter.

När jag och en polare körde igenom Serious Sam i co-op i somras så kändes det som jag hittat ett spel som arkeologiskt fynd producerat av en bortglömd civilisation i en bortglömd tidsålder. Gubbar kommer skrikandes med bomber utan huvuden, obegränsat med liv, rum där man studsar upp och ner hundratals meter medans man försöker skjuta skelett som också studsar upp och ner. Wtf??? xD
Sista banan öste det in fiender i ett aldrig tidigare skådat slag, det var fruktansvärd slakt i 10 minuter lol


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

1
Skriv svar