Klassiska Quake med modern spelmekanik?

Robot
Klassiska Quake med modern spelmekanik?

Ja, en intressant variant av dåtidens Quake med nutidsfunktionalitet har filmats ihop av en fyndig herre. En nypa salt and you're good to go!

#quake


Medlem
Klassiska Quake med modern spelmekanik?

Egoraptor lade upp en video med ungefär samma tema, en aning längre och mer på djupet dock: http://www.youtube.com/watch?v=8FpigqfcvlM

Medlem

Tragiskt nog har det faktiskt en poäng, även om det gått lite till överdrift i videon hehe.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Haha så underbart och så rätt!


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Urk, jag tycker sånt här alltid överdrivs. I t.ex. Quake kan man ju i princip bara skjuta och hoppa och detsamma för Megaman och Megaman X (som nån länka till). Jag spelar Singularity atm där man crouchar, skjuter, hoppar, manipulerar tiden, kastar "deadlocks", använder vapens extrafunktioner, uppgraderar sig, har sprint på en knapp etc och jag är jävligt glad över att spelet faktiskt berättar för mig vilken knapp det är man använder vilken på. Sen överdriver Egoraptor med när han vill få till att alla spel beskriver precis alla situationer man har framför sig.

Jag vet om att folk är trötta på tutorials och "Press A to use health potion!" men jämföra dagens spel med de gamla "Jump and Shoot!" är inte riktigt rättvist. Anledningen till varför man inte behövde tutorials förut var att det var verkligen bara styrkors/WASD + 2 knappar (och kanske START eller nummertagenter för att byta vapen)

Fantastiskt kul och träffsäkert!

Medlem

Varenda sekund i filmen = "så är det".


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Just den där "DLC"-delen av huvudmenyn.... finns inga ord, det är bara för sant.

Medlem
Medlem

Ha ha ha, så jävla sant, handkontroll styrning på det också. Så jävla klockren.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Urk, jag tycker sånt här alltid överdrivs. I t.ex. Quake kan man ju i princip bara skjuta och hoppa och detsamma för Megaman och Megaman X (som nån länka till). Jag spelar Singularity atm där man crouchar, skjuter, hoppar, manipulerar tiden, kastar "deadlocks", använder vapens extrafunktioner, uppgraderar sig, har sprint på en knapp etc och jag är jävligt glad över att spelet faktiskt berättar för mig vilken knapp det är man använder vilken på. Sen överdriver Egoraptor med när han vill få till att alla spel beskriver precis alla situationer man har framför sig.

Jag vet om att folk är trötta på tutorials och "Press A to use health potion!" men jämföra dagens spel med de gamla "Jump and Shoot!" är inte riktigt rättvist. Anledningen till varför man inte behövde tutorials förut var att det var verkligen bara styrkors/WASD + 2 knappar (och kanske START eller nummertagenter för att byta vapen)

Jag tror poängen är att dagens spel är på tok för lätta.
Även ett homage till den genre som idag är utdöd, dvs oldschool shooters som quake och unreal.

Och som du säkert förstår överdriver han med glimten i ögat i videon ovan.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Haha, gjorde min morgon

Enda som inte riktigt stämde var att han spelade med mus och tangentbord istället för gamepad.

Medlem
Skrivet av Wartex:

Haha, gjorde min morgon

Enda som inte riktigt stämde var att han spelade med mus och tangentbord istället för gamepad.

Jaså, tyckte han siktade så dåligt så jag trodde han körde handkontroll. Skyller på att jag var nyvaken, får kolla den igen efter jobbet då.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Urk, jag tycker sånt här alltid överdrivs. I t.ex. Quake kan man ju i princip bara skjuta och hoppa och detsamma för Megaman och Megaman X (som nån länka till). Jag spelar Singularity atm där man crouchar, skjuter, hoppar, manipulerar tiden, kastar "deadlocks", använder vapens extrafunktioner, uppgraderar sig, har sprint på en knapp etc och jag är jävligt glad över att spelet faktiskt berättar för mig vilken knapp det är man använder vilken på. Sen överdriver Egoraptor med när han vill få till att alla spel beskriver precis alla situationer man har framför sig.

Jag vet om att folk är trötta på tutorials och "Press A to use health potion!" men jämföra dagens spel med de gamla "Jump and Shoot!" är inte riktigt rättvist. Anledningen till varför man inte behövde tutorials förut var att det var verkligen bara styrkors/WASD + 2 knappar (och kanske START eller nummertagenter för att byta vapen)

Äsch då, vilket skitsnack!

Manualer eller keyboard/controller-setup är väl allt man behöver för att lära sig hur man gör?
Dessutom reagerade jag MEST på hur han drev med hur linjära alla spel är idag. Det är tragiskt hur linjära de flesta FPS-spel är idag Ett sånt här spel skulle definitivt fungera idag, eller rättare sagt, ett sånt här spel skulle världen behöva idag!


signatur

I want to play a game.

Medlem

Håller helt med. Förut fick man lära sig spelet och begå sina misstag. Idag hinner man inte göra ett misstag pga att hjälp i spelen hela tiden.

Btw. Började rysa direkt så fort man såg speed run började i quake.

Medlem

så jävla rätt. och jag håller fast vid att säga att rockstar är en av dom få tillverkare som inte gör skitspel med ny teknik. men det finns så jävla många som inte gör riktiga spel, har inte spelat igenom ett spel på länge där man fastnat helt på en level i några dagar.. men jag saknar det. man är ju Kungen i Djungeln när man lyckas ta sig vidare sen!

Medlem

"...försökt skapa en sarkastisk bild av dåtiden i en mindre fager kombination med nutiden. ".

Direkt tänkte jag konsolsjuka! Sen såg jag filmen...spot-on, spot-on


signatur

E6600 @ 3ghz | 4GB 800MHz DDR2 | P5N-E SLI | 2 x MSI GeForce GTX 260 896MB "Twin Frozr OC" (SLI) | Corsair 850W | Gigabyte Aurora Case

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Urk, jag tycker sånt här alltid överdrivs. I t.ex. Quake kan man ju i princip bara skjuta och hoppa och detsamma för Megaman och Megaman X (som nån länka till). Jag spelar Singularity atm där man crouchar, skjuter, hoppar, manipulerar tiden, kastar "deadlocks", använder vapens extrafunktioner, uppgraderar sig, har sprint på en knapp etc och jag är jävligt glad över att spelet faktiskt berättar för mig vilken knapp det är man använder vilken på. Sen överdriver Egoraptor med när han vill få till att alla spel beskriver precis alla situationer man har framför sig.

Jag vet om att folk är trötta på tutorials och "Press A to use health potion!" men jämföra dagens spel med de gamla "Jump and Shoot!" är inte riktigt rättvist. Anledningen till varför man inte behövde tutorials förut var att det var verkligen bara styrkors/WASD + 2 knappar (och kanske START eller nummertagenter för att byta vapen)

Liten rättelse:
Wasd+3-4 musknappar, 3-6 knappar till vapen, 3-10 binds för teamspeak, mm2(man fick stanna upp och skriva om man ville säga Sina mates nåt). Allt medan man bunnyjumpade mot nästa quad i ett tempo som dagens kids skulle få epilepsi-anfall av.

Det var bättre förr

Medlem
Skrivet av Fugge:
Skrivet av DarkZide8:

Urk, jag tycker sånt här alltid överdrivs. I t.ex. Quake kan man ju i princip bara skjuta och hoppa och detsamma för Megaman och Megaman X (som nån länka till). Jag spelar Singularity atm där man crouchar, skjuter, hoppar, manipulerar tiden, kastar "deadlocks", använder vapens extrafunktioner, uppgraderar sig, har sprint på en knapp etc och jag är jävligt glad över att spelet faktiskt berättar för mig vilken knapp det är man använder vilken på. Sen överdriver Egoraptor med när han vill få till att alla spel beskriver precis alla situationer man har framför sig.

Jag vet om att folk är trötta på tutorials och "Press A to use health potion!" men jämföra dagens spel med de gamla "Jump and Shoot!" är inte riktigt rättvist. Anledningen till varför man inte behövde tutorials förut var att det var verkligen bara styrkors/WASD + 2 knappar (och kanske START eller nummertagenter för att byta vapen)

Liten rättelse:
Wasd+3-4 musknappar, 3-6 knappar till vapen, 3-10 binds för teamspeak, mm2(man fick stanna upp och skriva om man ville säga Sina mates nåt). Allt medan man bunnyjumpade mot nästa quad i ett tempo som dagens kids skulle få epilepsi-anfall av.

Det var bättre förr

+1

Medlem

Kmoosman borde få en medalj. Han slår huvudet direkt på spiken. Tycker han beskrev dagens situation med fpser väldigt bra. Quake har för mig alltid handlat om skills.

Dock finns det moderna spel med potential, som t ex hard reset.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hur sentimental jag än tillåter mig vara så kan jag fortfarande inte tycka att det var bättre förr.
jag gillar att spelen går framåt och att fps spelas av så mycket fler nu.
Det är inte bara 15-18 åriga pojkar som spelar längre. Det kan vara en generationsfråga men jag tror att tillgängligheten spelar stor roll.

Så här ser jag det, hellre en tutorial för mycket om det är det som krävs för att flytta in fps spelen i vardagsrummet.

Det roliga är att de gamla spelen finns ju kvar, så spela på!

Skrivet av Soulless:

Jag tror poängen är att dagens spel är på tok för lätta.

Poängen var att dagens gamers är dåliga, otåliga och dumma. Sedan anpassas spelen efter dessa.

What the hell happened?

Utvecklarna, påhejade av kundkretsen, (för det ÄR ju ändå konsumenterna som bestämmer) drev grafikhets och spelens komplexitet till en punkt där projekten blev så dyra att man blev tvungen att expandera målgruppen till icke-gamers. Att få med folk som egentligen inte ville spela spel fick högre prioritet.

Vill ni ha äkta DX11-grafik? Vill ni ha nya konsoller? Fläskigare projekt? FÖRDUMMNING ÄR DET NI FÅR!
Det är varken bögarnas eller konsollernas fel. Det är budgetarnas fel. Det går inte längre att göra trippel-A-spel riktade enbart mot hardcore-gamers. Utvecklarna försöker blidka även dessa, men kompromisserna för casuals måste finnas där, annars går man inte runt ekonomiskt och då försvinner man från marknaden!

Fuck BF3. Fuck COD. Fuck Mass effect, Uncharted och allt som Rockstar står för.
Det var fan bättre förr.

Finns dock en liten ljusglimt kvar: downloadable-scenen där det fortfarande är hållbart att göra lågbudgetprojekt med bra spelmekanik riktade mot en snävare målgrupp.

Inaktiv
Skrivet av Fugge:
Skrivet av DarkZide8:

Urk, jag tycker sånt här alltid överdrivs. I t.ex. Quake kan man ju i princip bara skjuta och hoppa och detsamma för Megaman och Megaman X (som nån länka till). Jag spelar Singularity atm där man crouchar, skjuter, hoppar, manipulerar tiden, kastar "deadlocks", använder vapens extrafunktioner, uppgraderar sig, har sprint på en knapp etc och jag är jävligt glad över att spelet faktiskt berättar för mig vilken knapp det är man använder vilken på. Sen överdriver Egoraptor med när han vill få till att alla spel beskriver precis alla situationer man har framför sig.

Jag vet om att folk är trötta på tutorials och "Press A to use health potion!" men jämföra dagens spel med de gamla "Jump and Shoot!" är inte riktigt rättvist. Anledningen till varför man inte behövde tutorials förut var att det var verkligen bara styrkors/WASD + 2 knappar (och kanske START eller nummertagenter för att byta vapen)

Liten rättelse:
Wasd+3-4 musknappar, 3-6 knappar till vapen, 3-10 binds för teamspeak, mm2(man fick stanna upp och skriva om man ville säga Sina mates nåt). Allt medan man bunnyjumpade mot nästa quad i ett tempo som dagens kids skulle få epilepsi-anfall av.

Det var bättre förr

Det var sannerligen bättre förr. Eller rättare sagt; spelen var bättre från den tiden.

Mitt första inlägg på FZ handlar om QuakeWorld. Det måste vara ett omen. Jag borde börja spela det igen eller något sånt. BF3? Pfft.

Medlem

spot-on .. spot-on


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Fugge:

Liten rättelse:
Wasd+3-4 musknappar, 3-6 knappar till vapen, 3-10 binds för teamspeak, mm2(man fick stanna upp och skriva om man ville säga Sina mates nåt). Allt medan man bunnyjumpade mot nästa quad i ett tempo som dagens kids skulle få epilepsi-anfall av.

Det var bättre förr

Och nu är det ju för "orealistiskt att bunnyjumpa" (läs: "kan inte kidsen träffa om det hoppas hela tiden") så det får man ju inte göra i spel längre.

Flakmonkey

Tycker inte spelen var bättre förr, men det innebär inte att alla spel som släpps nu är bättre än de som släpptes för 10 år sedan. Skulle jag vara tvungen att välja mellan att bara spela gamla spel och bara spela nya så hade det definitivt blivit de nya spelen. Att säga något annat skulle bara vara att ljuga för mig själv och andra i ett försök att framhäva att vissa delar inom spelindustrin går åt fel håll (imo). Hur mycket jag än förespråkar gameplay så skulle jag ha enormt svårt att ta mig igenom ett FPS som såg ut som Quake 1 när jag istället kan spela ett modernt FPS som Killzone 3, Modern Warfare 3, Battlefield 3 (mycket treor där ^^). Sätter jag mig vid det första Quake eller Unreal nu så är det kul i början pga nostalgitrippen, men utöver just den biten så finns det inte mycket som lockar. Så jag förstår verkligen att "kids" inte spelar de spelen och inte förstår storheten, för i ärlighetens namn är de rätt bleka jämfört med dagens produktioner.

Sen så ska man ju dock inte påstå att allt är bättre nu. Jag gillar inte att spel i dagsläget håller dig i handen varje steg på vägen med ideliga checkpoints och jag hatar med hela mitt hjärta onlineshooters där du måste låsa upp en massa vapen och där allting handlar om att gå upp i ranking. Det sistnämnda tycker jag är en styggelse men i ärlighetens namn är det de gamla spelen vi hyllar som startade hela den trenden. Vilka spel var de första man kunde spara i var man än var? Till en början var det lite bökigt eftersom man måste gå ut i menyerna, men sen kom quicksave, tryck på F5 var tionde sekund och du kommer cruisa fram genom spelen. Självklart tog utvecklarna fasta på detta. Sen började de lägga in att man skulle köpa vapen och därifrån till att du måste låsa upp vapen är steget inte särskilt långt...

Men men, hur utvecklingen än går så är det vi som konsumenter som kan styra över den. Om vi slutar köpa "enkla" spel eller kanske framförallt börjar köpa de som bjuder på en liten större utmaning så kommer utvecklarna även göra såna spel. De är ju inte dumma i huvudet, så kan de tjäna pengar på att göra old school-spel så kommer de göra det. Tyvärr har ju de bara kunnat se hur försäljningen av snabba FPS (om vi nu ska ta dem som exempel) tokdygt sedan 99 när Quake 3 och UT kom ut. Visst hade du ett visst uppsving med UT2003 och UT2004, men inte ens de spelen blev lika populära som föregångaren och det berodde till stor del på att väldigt många vägrade "byta" upp sig. Samma sak kunde man ju se genom hela Quake-serien. Quake 2 kom och många stannade kvar i QW. Quake 3 kom sedan och splittrade communityn ytterliggare. Skillnaden då var att den samlade massan fortfarande var tillräckligt stor för att det skulle vara värt utvecklingen, men när de sedan märkte hur det gick för Quake 4 ja då är det inte konstigt att de gav upp på de stora retailtitlarna och istället satsade på Quake Live istället (vilket är ett fantastiskt initiativ). Jag skulle inte heller vilja lägga ner en massa tid och pengar på att utveckla något som jag inte skulle gå runt på, det vore bara korkat.

Så vad vill jag säga med det här? Jag vet inte riktigt. Annat än att spel inte var bättre förr men att de hade vissa egenskaper som var bättre samt att det är vårt fel (som konsumenter) att det blivit som det blivit.

Inaktiv

Fy fagerlund så jädra bra!!!

Glömmer aldrig när jag satt på internetcafé med ISDN, grymmaste uppkopplingen ever! Vi var ett gäng som körde public och bytte färg på våra gubar så fort de skrek i chatten att alla skulle gå på "vår" färg
Det var tider det.

För att återgå till filmen i fråga, i mitt tycke är det detta som är skill, sikta och skjut helt enkelt. Inga perks/killstreaks och annat lull lull.

Men som Tomas Ledin och Agneta Fältskog sjunger... "Never again" om man ser till utveckligen bland dagens gamers.

MVH


signatur

äldre än dig!

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Utvecklarna, påhejade av kundkretsen, (för det ÄR ju ändå konsumenterna som bestämmer) drev grafikhets och spelens komplexitet till en punkt där projekten blev så dyra att man blev tvungen att expandera målgruppen till icke-gamers. Att få med folk som egentligen inte ville spela spel fick högre prioritet.

Vill ni ha äkta DX11-grafik? Vill ni ha nya konsoller? Fläskigare projekt? FÖRDUMMNING ÄR DET NI FÅR!
Det är varken bögarnas eller konsollernas fel. Det är budgetarnas fel. Det går inte längre att göra trippel-A-spel riktade enbart mot hardcore-gamers. Utvecklarna försöker blidka även dessa, men kompromisserna för casuals måste finnas där, annars går man inte runt ekonomiskt och då försvinner man från marknaden!

Detta är ju så jävla sant. Och det är också anledningen till att det främst är indiespel och moddar som står för det mesta av min spelunderhållning när det gäller nyproducerade saker. AAA-titlarna har allt för ofta diskvalificerat sig i denna gamers ögon genom konsolifiering och neddumning.

Som tur är finns 35 år av spelhistoriens guldklimpar att ta av när man är som mest nedstämd över dagens produktioners underlägsenhet, så det går ingen nöd på mig.

Medlem

Grym video! Fan vad man saknar q1 och FRAG zone 1.0.

Quake 1 var och är nog det snabbaste fps spelet genom tiderna, och skulle göra sig gott på dagens e-sport scen. Men dagens generation gamers skulle må illa av ett så "fult" spel. Vill ha en remake nu på q1 och inget nytt utan allt ska vara som förr, utom grafiken. Kanske det skulle bli populärt igen? (Officiel remake från ID) gief quake live q1 versionen!

/High ping warrior!

http://www.fz.se/information/bilder/fzg1_stor.jpg glömde posta in den här.


signatur

IDKFA

Inaktiv
Skrivet av Forcie:
Skrivet av slartibartfast:

Utvecklarna, påhejade av kundkretsen, (för det ÄR ju ändå konsumenterna som bestämmer) drev grafikhets och spelens komplexitet till en punkt där projekten blev så dyra att man blev tvungen att expandera målgruppen till icke-gamers. Att få med folk som egentligen inte ville spela spel fick högre prioritet.

Vill ni ha äkta DX11-grafik? Vill ni ha nya konsoller? Fläskigare projekt? FÖRDUMMNING ÄR DET NI FÅR!
Det är varken bögarnas eller konsollernas fel. Det är budgetarnas fel. Det går inte längre att göra trippel-A-spel riktade enbart mot hardcore-gamers. Utvecklarna försöker blidka även dessa, men kompromisserna för casuals måste finnas där, annars går man inte runt ekonomiskt och då försvinner man från marknaden!

Detta är ju så jävla sant. Och det är också anledningen till att det främst är indiespel och moddar som står för det mesta av min spelunderhållning när det gäller nyproducerade saker. AAA-titlarna har allt för ofta diskvalificerat sig i denna gamers ögon genom konsolifiering och neddumning.

Som tur är finns 35 år av spelhistoriens guldklimpar att ta av när man är som mest nedstämd över dagens produktioners underlägsenhet, så det går ingen nöd på mig.

Håller till viss del med MEN, varför inte blidka båda sidor?

Om utvecklare själva släpper en avskalad pro-mod/avskalat spelläge alá Quake1 tillsammans med det andra skiten som så många gillar så får ju ALLA sitt. Som det är nu känns det som att spelutvecklare världen över har glömt bort oss som faktiskt var där från början och fortfarande vill men inte kan njuta av ett FPS till fullo.


signatur

äldre än dig!

123
Skriv svar