Klassiska Quake med modern spelmekanik?

Medlem
Skrivet av Ischim0n:
Skrivet av Frux:
Skrivet av mordsint:
Skrivet av Frux:

Folk klagar på att dagens spel är för linjära och lyfter fram QUAKE som förebild?!? Ett av de mest linjära spelen någonsin? Herregud man baxnar. Jag är 30 år och har varit med från början. Spelen var sjukt mycket mer linjära förr, hur mycket än nostalgikerna försöker intala sig motsatsen.

Och angående tutorials så nä, det behövdes inte i Quake. Allt man kan göra är ju att hoppa och skjuta. Return to the combat zone osv behövs ju inte när det bara är en enda korridor man kan gå i. No shit.

Men snälla människa, jag tror ingen lyfter fram Quake främst för dess singleplayer som uppriktigt sagt är skitkasst i mina ögon. När folk pratar om Quake så är det för dess hardcore multiplayerdel med TDM, CTF, TF och 1on1.

Det är ju exakt det som görs! De klagar på att dagens spel är fördummade och linjära, samtidigt som de nämner Quake & Co med glansiga nostalgiska ögon. Som sagt, de spelen behövde inga tutorials för det var så begränsat vad man alls kunde göra, dvs självförklarande.

Jag tryckte på LAN i timmar och körde Quake, UT och CS, både i software och 3D. Det var det senaste då. Idag känns de spelen rejält föråldrade.

Snälla, jämför inte Quake med CS. Herre gud, CS var början till dagens trista spel, allt i CS skulle vara så "verkligt" som möjligt.

Om man skulle vara bra på Quake (och quake 2, någon som möjligen spelade Action Quake 2?), så skulle man kunna förutse, vara snabbtänkt, klara av fartfylld action. Strafe jump ftw.

Sen kom CS, var man skulle klara av o ducka, sikta o skjuta. Enda du behövde förutse där var hur långt en granat / flashbang hann förren den sprängde. Visst, strafe jump fanns en tid i CS, men sen togs det bort, IQn för de flesta CS spelare va för låg för att klara av något sånt.
.

Quake är om något ett av världens mest hjärndöda spel. Hoppa o skjuta är ju det enda man gör. SIMPELT är det rätta ordet o en schimpans kan nog klara av att lira quake utan problem.

Höj inte ett gammalt skitspel som quake till skyarna. Idag så tröttnar man ju efter 3-4 minuters spel.
Jag leker hellre med hundskit än spelar Quake igen.

Inaktiv
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Ischim0n:
Skrivet av Frux:
Skrivet av mordsint:
Skrivet av Frux:

Folk klagar på att dagens spel är för linjära och lyfter fram QUAKE som förebild?!? Ett av de mest linjära spelen någonsin? Herregud man baxnar. Jag är 30 år och har varit med från början. Spelen var sjukt mycket mer linjära förr, hur mycket än nostalgikerna försöker intala sig motsatsen.

Och angående tutorials så nä, det behövdes inte i Quake. Allt man kan göra är ju att hoppa och skjuta. Return to the combat zone osv behövs ju inte när det bara är en enda korridor man kan gå i. No shit.

Men snälla människa, jag tror ingen lyfter fram Quake främst för dess singleplayer som uppriktigt sagt är skitkasst i mina ögon. När folk pratar om Quake så är det för dess hardcore multiplayerdel med TDM, CTF, TF och 1on1.

Det är ju exakt det som görs! De klagar på att dagens spel är fördummade och linjära, samtidigt som de nämner Quake & Co med glansiga nostalgiska ögon. Som sagt, de spelen behövde inga tutorials för det var så begränsat vad man alls kunde göra, dvs självförklarande.

Jag tryckte på LAN i timmar och körde Quake, UT och CS, både i software och 3D. Det var det senaste då. Idag känns de spelen rejält föråldrade.

Snälla, jämför inte Quake med CS. Herre gud, CS var början till dagens trista spel, allt i CS skulle vara så "verkligt" som möjligt.

Om man skulle vara bra på Quake (och quake 2, någon som möjligen spelade Action Quake 2?), så skulle man kunna förutse, vara snabbtänkt, klara av fartfylld action. Strafe jump ftw.

Sen kom CS, var man skulle klara av o ducka, sikta o skjuta. Enda du behövde förutse där var hur långt en granat / flashbang hann förren den sprängde. Visst, strafe jump fanns en tid i CS, men sen togs det bort, IQn för de flesta CS spelare va för låg för att klara av något sånt.
.

Quake är om något ett av världens mest hjärndöda spel. Hoppa o skjuta är ju det enda man gör. SIMPELT är det rätta ordet o en schimpans kan nog klara av att lira quake utan problem.

Höj inte ett gammalt skitspel som quake till skyarna. Idag så tröttnar man ju efter 3-4 minuters spel.
Jag leker hellre med hundskit än spelar Quake igen.

Du har testat spela det på nätet och blev bokstavligen rövknullad av volcano god på dm4 va?

Det är ju just det som är grejen. Otroligt lätt att lära sig men omöjligt att bemästra vilket gör att skickligheten skiner igenom allt du gör i spelet medan en dålig spelare går att identifiera efter 10 sek.

Medlem

Spelen ger ju inte ens moddarna chansen längre, de vet att en populär modd kan kosta dem i framtiden.

Dice var ju så beräknande att de anlitade Trauma (nuvarande Kaos) som gjort
Desert combat till Bf1942 för att "testa" BF2 vilket fick de flesta DC spelarna att gå över till BF2
då de trodde att Trauma hade haft något med det att göra.
Egentligen fick Trauma bara testa spelet och ge synpunkter.

Så fort spelet släpptes sparkades Trauma ut.

Nej BF3 blir mitt sista spel från DICE tror jag... trött på att bli lurad på konfekten.

Medlem
Skrivet av DAoG:
Skrivet av Ischim0n:
Skrivet av Frux:
Skrivet av mordsint:
Skrivet av Frux:

Folk klagar på att dagens spel är för linjära och lyfter fram QUAKE som förebild?!? Ett av de mest linjära spelen någonsin? Herregud man baxnar. Jag är 30 år och har varit med från början. Spelen var sjukt mycket mer linjära förr, hur mycket än nostalgikerna försöker intala sig motsatsen.

Och angående tutorials så nä, det behövdes inte i Quake. Allt man kan göra är ju att hoppa och skjuta. Return to the combat zone osv behövs ju inte när det bara är en enda korridor man kan gå i. No shit.

Men snälla människa, jag tror ingen lyfter fram Quake främst för dess singleplayer som uppriktigt sagt är skitkasst i mina ögon. När folk pratar om Quake så är det för dess hardcore multiplayerdel med TDM, CTF, TF och 1on1.

Det är ju exakt det som görs! De klagar på att dagens spel är fördummade och linjära, samtidigt som de nämner Quake & Co med glansiga nostalgiska ögon. Som sagt, de spelen behövde inga tutorials för det var så begränsat vad man alls kunde göra, dvs självförklarande.

Jag tryckte på LAN i timmar och körde Quake, UT och CS, både i software och 3D. Det var det senaste då. Idag känns de spelen rejält föråldrade.

Snälla, jämför inte Quake med CS. Herre gud, CS var början till dagens trista spel, allt i CS skulle vara så "verkligt" som möjligt.

Om man skulle vara bra på Quake (och quake 2, någon som möjligen spelade Action Quake 2?), så skulle man kunna förutse, vara snabbtänkt, klara av fartfylld action. Strafe jump ftw.

Sen kom CS, var man skulle klara av o ducka, sikta o skjuta. Enda du behövde förutse där var hur långt en granat / flashbang hann förren den sprängde. Visst, strafe jump fanns en tid i CS, men sen togs det bort, IQn för de flesta CS spelare va för låg för att klara av något sånt.
.

Quake är om något ett av världens mest hjärndöda spel. Hoppa o skjuta är ju det enda man gör. SIMPELT är det rätta ordet o en schimpans kan nog klara av att lira quake utan problem.

Höj inte ett gammalt skitspel som quake till skyarna. Idag så tröttnar man ju efter 3-4 minuters spel.
Jag leker hellre med hundskit än spelar Quake igen.

Haha den helt galna skickligheten som finns i quake ser man inte till idag.
"Gammalt skitspel".. allt som det spelet gett oss idag..


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Skribent

Väldigt träffande tycker jag och speciellt det med achivements. Vad är det med achivements som man får "gratis"? Oj nu kom du vidare i spelet, här får du en achivement. Om man nu vill jaga sådana ska det väl krävas lite. Ok att man kan få en för att man klarat spelet men varför dela ut dem för allt man gör?

Efter jag skrivit klart kom jag på att eftersom man i dagens samhälle hela tiden ska uppdatera folk om exakt det man gör, så finns det väl 18372198 achivements för att folk ska veta hur långt du kommit, hur mycket du spelat osv.

Medlem

Schimpanser som kan lira Quake utan problem skulle dominera valfritt annat trams-fps. Inlärningkurvan är tämligen brutal. Nybörjarna slutar alltid i ett hörn, gråtandes och muttrandes om glidmedel. Räcker med en match eller två för att skrämma iväg dem till närmsta BF, CoD eller CS.

Skrivet av Grumbledock:

Omedvetet så påpekade du just felet med StarCraft 2, inget nytt. spelet är fast på 90-talet och har i princip inte utvecklats alls, och det som skett tycker iaf inte jag är något som gjort det roligare, om något simplare. Tacka vet jag originalet, eller AoE 1-2, eller EE 1, gamla RTS där skicklighet, samlande av resurser och taktik var avgörande. Nyare spel blir bara enklare, färre resurser att samla, mer erbjuds direkt i basen, färre "specialenheter" och lättare att blocka dem, usch.

SC2 har skapats med tio år som e-sport i bagaget. "Inget nytt och fast i nittiotalet"? Seriöst? Där det fanns någon poäng att utveckla har det utvecklats rejält. Utöver det så är Blizzard en av de sorgligt få utvecklarna som faktiskt lyckats göra ett modernt AAA-spel som bygger på genuin spelglädje.
Om du anser att skicklighet inte längre är avgörande, säg det till proffsen som drar in ett par miljoner om året på att tävla.

Medlem

Skojiga, och sanna, videos.

Roligare att kastas in i ett spel och vara tvungen att tänka lite grann, istället för att få en massa information nedproppad i halsen. Beroende på spel förstås. Spel så som Call of Duty behöver ingen tutorial (att COD faktiskt har en tutorial är tragiskt. TRAGISKT.) medan andra spel, typ RPGs och skit, (kanske) behöver det.

Nåja. Dagens ungdomar är helt enkelt dummare.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Grumbledock:

Omedvetet så påpekade du just felet med StarCraft 2, inget nytt. spelet är fast på 90-talet och har i princip inte utvecklats alls, och det som skett tycker iaf inte jag är något som gjort det roligare, om något simplare. Tacka vet jag originalet, eller AoE 1-2, eller EE 1, gamla RTS där skicklighet, samlande av resurser och taktik var avgörande. Nyare spel blir bara enklare, färre resurser att samla, mer erbjuds direkt i basen, färre "specialenheter" och lättare att blocka dem, usch.

SC2 har skapats med tio år som e-sport i bagaget. "Inget nytt och fast i nittiotalet"? Seriöst? Där det fanns någon poäng att utveckla har det utvecklats rejält. Utöver det så är Blizzard en av de sorgligt få utvecklarna som faktiskt lyckats göra ett modernt AAA-spel som bygger på genuin spelglädje.
Om du anser att skicklighet inte längre är avgörande, säg det till proffsen som drar in ett par miljoner om året på att tävla.

du har rätt, dom ahr lagt till ett flertal nyheter, alla usla. dom har gått samma väg som fpsgenren, simplifikera allt.
skicklighet är mycket mindre avgörande

Skrivet av gfdhgfdhgf:

du har rätt, dom ahr lagt till ett flertal nyheter, alla usla. dom har gått samma väg som fpsgenren, simplifikera allt.
skicklighet är mycket mindre avgörande

Att simplifiera och streamlina är en positiv process. Det finns inget egenvärde i att göra saker krångliga. Spelet ska inte handla om ren krånglighet, det ska handla om att ta rätt beslut och göra det snabbt, och att kunna hantera många uppgifter samtidigt i högt tempo.
Att skicklighet skulle vara mindre avgörande är bullshit, spelet hade inte fått samma genomslagskraft som E-sport om ditt påstående hade varit sant.
Näe, dom har simplifierat så att skicklighetsfaktorn kan få STÖRRE betydelse, och samtidigt möblerat om lite så att det ska bli roligare att spela och roligare att titta på.

Jämför med hur FPS-genren har utvecklats sen Quake. Där har man krånglat till det på områden där skicklighet spelar mindre roll, med unlocks, fordon, killstreaks, plottrig realistisk grafik, etc. Och slarvat bort fokuset på core-loopen där den egentliga skicklighetsmätningen brukade äga rum.

Men det är möjligt att vi är helt i osynk, vad pratar du om för förändringar som gjort att skicklighet blir mindre avgörande?

tka
Medlem

Denna videon kunde inte vara mer träffsäker

Medlem

Sjukt bra, märks att man börjar bli gammal när man sitter å fånler åt sånt här och tycker det stämmer alldeles utmärkt :-). Fov 120 och D_Mipcap ftw!

Medlem

Är inte ironi precis som Quake rätt så mycket 90-tal? Upplever man det jobbigt att följa med i utvecklingen får man välan se till att leda den i stället.
Quake, ja tack (fast 1996)
BF3, ja tack.

Medlem

Mer Quake, mindre Battlefag 3/Call of Doody.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Day Of Deafeat @ Half Life, det första jag börja lira rejält online 1.x, åh vad jag saknar den tiden sitta på 56k och spela.

Medlem
Skrivet av tka:

Denna videon kunde inte vara mer träffsäker

+1

Medlem
Skrivet av Friberg:

Just den där "DLC"-delen av huvudmenyn.... finns inga ord, det är bara för sant.

sad but true

Medlem

Man behöver ju inte klanka ner på CS bara för "att". Att jämföra CS med dagens Cod,BF och andra casualiserade spel är ju helt absurt. Seriöst alla dessa klassiker INKLUSIVE CS var alla byggda på skill och inget annat trams. Man fick inte tonvis med hjälpmedel och man hade möjlighet att modda och anpassa spelet precis till sin vilja, vilket gjorde alla spelen till legender.

No offense & håller med många , men de som samtidigt säger att CS == Cod/Bf kan jag inte ta seriöst, dessutom var/är CS den största dominerande e-sport spelet i världen tillsammans med Starcraft, Quake serien.(Ja starcraft har gått om på senaste dagar endast). Alla dessa har bidragit enormt till scenen, pc gaming och industrin generellt.

123
Skriv svar