Battlefield 3 bojkottas: Spelare tvingas godkänna att allt på datorn skannas av

Medlem
Battlefield 3 bojkottas: Spelare tvingas godkänna att allt på datorn skannas av

Sökte(Bojkott, Scannar) och såg ingen tråd om detta. Från artikeln.
https://svt.se/2.22620/1.2589627/natbojkott_mot_nya_svenska_s...

För att kunna spela måste man först acceptera ett avtal som ger utgivaren Electronic Arts (EA) rätt att skanna av och lagra information om allt innehåll man har på sin dator, vilka apparater man har kopplat till datorn och vilka hårdvarudelar datorn består av.

Medlem

Det är för jevligt! Vad ska dom att ha göra med all onödig information över huvudtaget?
Gillar dock ''hacket'' men tänk om det finns en trojan i den också?

Medlem

Lagra allt kan dom göra om det hjälper dom att göra bättre spel, jag är inte kliniskt anal.


signatur

Upset? puhlease youve never seen me very upset.

Medlem

Lite konstigt känns det väll, men jag orkar inte bry mej, inte som om jag har nått viktigt på datorn i vilket fall!

Medlem
Skrivet av Souldestroyer:

Lagra allt kan dom göra om det hjälper dom att göra bättre spel, jag är inte kliniskt anal.

Fast, det känns inte så logiskt. Ok, dom sa att ''de'' skulle bara lagra info angående spelet, fast jag kan forfarande inte knyta an till det du sa. Skulle du kunna utveckla det du menade?

Medlem

För min del blir det en automatisk bojkott eftersom jag inte vill spela spelet =p

Tycker inte om den här utvecklingen dock. Jag tror inte jag har något att skäms för kvar på datorn längre men det betyder inte att jag för den skull vill att de rotar igenom den för det. Känns olustigt. Tycker faktiskt att det är lika illa som någon skulle klampa in i mitt hem och snoka igenom hela rasket; jag har inga bomber, skjutvapen, knark, hembränt eller något annat olagligt att dölja men det spelar ingen roll. Finns ju trots allt en anledning till att poliser måste ha tillstånd till att göra husrannsakan.

Jag är rätt övertygad om att i slutänden så är en bojkott rätt tandlös. Det är för få som bryr sig om sådant här och bara vill spela sitt spel. Företagen bryr sig nog inte så mycket om den lilla klick som sätter sig på tvären när de kan koncentrera sig på att dammsuga den stora massans datorer på information. Det enda som kan få dem att sluta är nog om någon domstol dömer att de gör något olagligt. Tror det var någon som skrev det i den andra tråden, att det är möjligt att deras skickande av uppgifter hit och dit kan strida mot EU-lagar åtminstonde.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

I slutändan tycker jag att de som har pengar bör skaffa sig en gaming-pc ( ENBART för GAMEING, ingenting annat på datorn) och en dator enbart för att surfa eller vad man än nu använder datorn utanför spel-området. Plus 2 skärmar. Egentligen räcker bara 1 skärm. Om man pallar koppla in och ur den.

Medlem

Du menar en äckligt dyr konsoll ?

Nae, det är ingen lösning. Även om det kringgår problemet är det fel väg att gå. Jag nöter hellre Open Transport Tycoon Deluxe till dödagar än att installera något så kränkande som den där dammsugaren. Skulle väl vara om jag någon gång skaffar en dator kraftig nog att köra skiten i en Virtual Machine.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Jag bryr mig då inte det minsta om vad de skannar.

Medlem
Skrivet av Parzec:

Du menar en äckligt dyr konsoll ?

Nae, det är ingen lösning. Även om det kringgår problemet är det fel väg att gå. Jag nöter hellre Open Transport Tycoon Deluxe till dödagar än att installera något så kränkande som den där dammsugaren. Skulle väl vara om jag någon gång skaffar en dator kraftig nog att köra skiten i en Virtual Machine.

Hörru du du, jag sa PC, inte nån konsoll. Den som vill får gärna skaffa en äckligt dyr konsoll (btw, va menar du med det, garvar när jag tänker på det) för att slippa i mina ögon, en trojan.

Eller, så kan vi ''döda'' hela spel-branchen, kort sagt allting inom spel. Det är en annan lösning.

Who's with me?

Medlem
Skrivet av v1lle3:

Jag bryr mig då inte det minsta om vad de skannar.

Det är bra det! Det är så en äkta MLG gamer ska handla sådana PRO-blem! :D:p:D

Medlem

Vad trevlig, EA vet vad vi har på våra datorer och Google vad vi gör på nätet.
"Thie obbjekt is taeken" plingar nog fram på dålig engelska hos EA för var dator och vi alla har glömt varför väst hatade öst under kalla kriget.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av shadoozle:
Skrivet av v1lle3:

Jag bryr mig då inte det minsta om vad de skannar.

Det är bra det! Det är så en äkta MLG gamer ska handla sådana PRO-blem! :D:p:D

Ingen aning om vad MLG innebär

Medlem
Skrivet av shadoozle:

Hörru du du, jag sa PC, inte nån konsoll. Den som vill får gärna skaffa en äckligt dyr konsoll (btw, va menar du med det, garvar när jag tänker på det) för att slippa i mina ögon, en trojan.

Det jag menar med "en äckligt dyr konsoll" är en game'ing-dator man inte använder till något annat än att spela. Är det datorns enda uppgift är det inget annat än en väldigt dyr konsoll. En äckligt dyr konsoll. (Äckligt kanske var ett dåligt ordval men tycker det är rätt passande, faktiskt.)


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av v1lle3:
Skrivet av shadoozle:
Skrivet av v1lle3:

Jag bryr mig då inte det minsta om vad de skannar.

Det är bra det! Det är så en äkta MLG gamer ska handla sådana PRO-blem! :D:p:D

Ingen aning om vad MLG innebär

Master Leauge Gaming.

Medlem
Skrivet av Parzec:
Skrivet av shadoozle:

Hörru du du, jag sa PC, inte nån konsoll. Den som vill får gärna skaffa en äckligt dyr konsoll (btw, va menar du med det, garvar när jag tänker på det) för att slippa i mina ögon, en trojan.

Det jag menar med "en äckligt dyr konsoll" är en game'ing-dator man inte använder till något annat än att spela. Är det datorns enda uppgift är det inget annat än en väldigt dyr konsoll. En äckligt dyr konsoll. (Äckligt kanske var ett dåligt ordval men tycker det är rätt passande, faktiskt.)

Först av allt, tack för att du sa vad det innebärde.
Second: Äckligt är utmärkt! Allvarligt talat. Kunde inte ha sagt det bättre!
Turd: Du skulle ändå ha sagt dator. Inte konsoll. I grund och botten är det en dator.
4: Varför vill du inte prata om att ''mörda'' hela spel-branchen? Låter det absurt?

OBS: Ibland händer det att man uppfattar en sorts sarkasm eller ironi i mina texter! Dock inget att bli rädd för. Det är så jag skriver.

Nästa dator jag bygger ihop blir en renodlad speldator som jag inte kommer att använda till att surfa med eller göra privata ärenden med, då får de gärna försöka skanna så mycket de vill.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Varför lackar folk? Allt vi gör scannar folk.. varenda liten bokstav vi skriver här på FZ scannas!

Vill någon hacker ta reda på vilka sidor jag var inne på igår är det bara att hacka sig in.. allt är öppet på internet!

Medlem

Mjo, visserligen är det i grund och botten en dator men det kan man ju säga om xbox och ps med (särskilt ps3 när det fanns möjlighet att slänga in linux på den). Anledningen att jag valde konsoll är för att det är vad den blir. Gör man inget annat än att spela på den så är det ingen skillnad på den och en konsoll. Den kanske kan annat men det är inte vad den är.

Anledningen till att jag inte brydde mig om att gå vidare med diskussionen om att mörda spelbranschen så är det så att jag faktiskt inte vill det. En del cancersvulster skulle jag gärna vilja ha dän men till det stora hela är det något jag gillar.

De två stora problemen jag har med dem är att:
1/ deras försök att stoppa piratkopieringen (att få folk att betala) endast drabbar de som betalar för sig. De som laddar ner märker aldrig av det eftersom det är borttaget. (Som det där sjukt korkade klippet de har i början på film-DVD'er.. "you wouldn't steal a car.." osv. Tror de verkligen att de som rippar filmen och lägger ut på nätet tar med den biten ? Vem var snille nog att tro det ?)
2/ De tror de får göra precis som de vill bara de skriver in det i användaravtalet som de på flit gör så långt och krångligt att nästan ingen orkar eller kan läsa det. "Ni får inte kopiera våran data men vi kopierar allt vi vill från er", tycks de tro är OK.

Alla är inte sådana så jag gör så gott jag kan och håller mig borta från de värsta av dem. Jag använder dock Steam men vad jag vet är de i alla fall inte så hemska.

Edit:

Skrivet av showerguy:

Varför lackar folk? Allt vi gör scannar folk.. varenda liten bokstav vi skriver här på FZ scannas!

Vill någon hacker ta reda på vilka sidor jag var inne på igår är det bara att hacka sig in.. allt är öppet på internet!

Så du har inget problem med att lämna ditt hem öppet för vem som helst att komma in och snoka ? Det är inte exakt samma sak men nära nog. Internet är som den riktiga världens gator och torg medans ens dator är som ens egna hem. Jag tycker om att hålla hemmet mitt privat.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Tar upp det där med öst igen. I DDR ville staten veta allt om medborgaren. Det tyckte vi i väst var hemskt. Idag gör Google, Facebook och EA samma sak men vem bryr sig.

Parsek, belysr branchens storhetsvansinne i punkt 1 och vi kan tycka det är löjligt men anledningen är nog att de vill ha kontroll över spelen vi tror oss köpa men egentligen bara hyr rätten att använda på deras villkor i fråga om antal installationer mm.


signatur

Det var detta...

Medlem

Vem bryr sig om detta? Många företag kör med detta, känns ju lite old att börja bry sig vid det här lagret. Många har ju att de inte får sälja/ge bort informationen så vad ska hända?

Har ni några TB porr ni skäms över eller?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av shadoozle:
Skrivet av v1lle3:
Skrivet av shadoozle:
Skrivet av v1lle3:

Jag bryr mig då inte det minsta om vad de skannar.

Det är bra det! Det är så en äkta MLG gamer ska handla sådana PRO-blem! :D:p:D

Ingen aning om vad MLG innebär

Master Leauge Gaming.

Nope, Major Leuge Gaming. De ordnar turneringar och liknande, typ "professionell gaming" och e-sport på konsol och PC.

Skrivet av mosoloa1:

Vem bryr sig om detta? Många företag kör med detta, känns ju lite old att börja bry sig vid det här lagret. Många har ju att de inte får sälja/ge bort informationen så vad ska hända?

Har ni några TB porr ni skäms över eller?

Smart tänkt, av någon anledning misstänker jag att du är en ungdom (ej vuxen), eller?
Vem ska bry sig om mänskliga rättigheter och liknande, det är ju bättre att någon kontrollerar allt man gör och bestämmer allt åt en, man slipper tänka själv etc (Kina låter perfekt alltså?).

Företagen kan sälja informationen och gör det idag, Google och Facebook är lysande exempel då de anpassar sin reklam efter vad du gör, ändrar du status till upptagen/förlovad visas mer reklam för romantiska resor etc.
de kan ju scanna dina bankuppgifter om de vill, kontrollera dina inköp, se vad du röstar och/eller har för politiska åsikter och liknande. Kanske det inte passar sig att du läser manga (aka barnporr numera) och att du kan få betala för att hålla det hemligt. Om du är ute och strular kanske du inte vill frugan (i framtiden) ska få veta, ska chefen veta är du tar "sjukledigt" för att lira Bf3?
Kanske det blir kul när en add för någon skum porr kommer upp när svärmor lånar datorn. Jag vet att PC-spelare numera är en bruten "ras" gamers, att de är vana att helt sakna rättigheter, ni får ju inte ens sälja spel eller låna ut dem tack vare Steam m.fl. Allt man gör på datorn ska registreras, kontrolleras och sparas för framtida bruk, det utan att ni får något tillbaka. Nej tack, inget steam och inget origins på min dator. JAg köper bara spel som jag får sälja/ge bort eller installera om, och inte får google (chrome) spionera på mitt surfande heller. Ingen facebook dynga och mina affärer sköter jag via VPN.
Hellre privat än utlämnad, hellre rättigheter än storebrors slav, hellre tänka själv än att låta andra tänka åt mig, hellre indie än mainstream, hellre Tisdagarna med Morris än Twilight.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av shadoozle:
Skrivet av v1lle3:
Skrivet av shadoozle:
Skrivet av v1lle3:

Jag bryr mig då inte det minsta om vad de skannar.

Det är bra det! Det är så en äkta MLG gamer ska handla sådana PRO-blem! :D:p:D

Ingen aning om vad MLG innebär

Master Leauge Gaming.

Nope, Major Leuge Gaming. De ordnar turneringar och liknande, typ "professionell gaming" och e-sport på konsol och PC.

Skrivet av mosoloa1:

Vem bryr sig om detta? Många företag kör med detta, känns ju lite old att börja bry sig vid det här lagret. Många har ju att de inte får sälja/ge bort informationen så vad ska hända?

Har ni några TB porr ni skäms över eller?

Smart tänkt, av någon anledning misstänker jag att du är en ungdom (ej vuxen), eller?
Vem ska bry sig om mänskliga rättigheter och liknande, det är ju bättre att någon kontrollerar allt man gör och bestämmer allt åt en, man slipper tänka själv etc (Kina låter perfekt alltså?).

Företagen kan sälja informationen och gör det idag, Google och Facebook är lysande exempel då de anpassar sin reklam efter vad du gör, ändrar du status till upptagen/förlovad visas mer reklam för romantiska resor etc.
de kan ju scanna dina bankuppgifter om de vill, kontrollera dina inköp, se vad du röstar och/eller har för politiska åsikter och liknande. Kanske det inte passar sig att du läser manga (aka barnporr numera) och att du kan få betala för att hålla det hemligt. Om du är ute och strular kanske du inte vill frugan (i framtiden) ska få veta, ska chefen veta är du tar "sjukledigt" för att lira Bf3?
Kanske det blir kul när en add för någon skum porr kommer upp när svärmor lånar datorn. Jag vet att PC-spelare numera är en bruten "ras" gamers, att de är vana att helt sakna rättigheter, ni får ju inte ens sälja spel eller låna ut dem tack vare Steam m.fl. Allt man gör på datorn ska registreras, kontrolleras och sparas för framtida bruk, det utan att ni får något tillbaka. Nej tack, inget steam och inget origins på min dator. JAg köper bara spel som jag får sälja/ge bort eller installera om, och inte får google (chrome) spionera på mitt surfande heller. Ingen facebook dynga och mina affärer sköter jag via VPN.
Hellre privat än utlämnad, hellre rättigheter än storebrors slav, hellre tänka själv än att låta andra tänka åt mig, hellre indie än mainstream, hellre Tisdagarna med Morris än Twilight.

Wooo, Vilket svar! Och ja, jag är en ungdom som du märkte. Du fick mig faktiskt tänka lite i andra banor, låter som det är mot kommunismen hållet rent ut sagt, vilket jag inte är ett stort fan av.

Har svårt att komma med ett motargument, men att företagen går så långt låter otroligt. Visst, man gör mycket för pengar, men de själva måste väl visa lite goodwill annars kanske de inte blir så mycket kunder (pengar) till slut.

Vilket fall finns det också massor av positiva saker med att information sprids, som att få bättre tjänster som just vissa personer vill ha. Hämta feedback om hur du spelar Battlefield 3 på din nya dator och vad du kör med för bakgrundsprogram låter för mig som att de får gratis feedback som i sin tur kan förbättra spelupplevelsen. Detta är alltså bra. Samma sak gäller väl med många fler saker, inkluderar det dåliga.

Det finns gott & ont, bara det inte går till en överdrift då det kanske blir lite Kina-style över det hela som du säger.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Det här är väl ganska gamla nyheter? Har ju varit känt sen EA sa att Origin skulle krävas för BF3

Medlem
Skrivet av Simmoo:

Det här är väl ganska gamla nyheter? Har ju varit känt sen EA sa att Origin skulle krävas för BF3

Mjo, det har ju varit kännt ett tag. Vad som är hyffsat nytt (gammalt nu med internet-mått mätt) är istället att för att få spela BF3 så måste man godkänna att EA tittar igenom hela din dator.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Annars tycker jag Origin är en tekniskt bättre tjänst än tunga Steam.

Gamla nyheter? Simmoo Vad ligger i ordet gamla nyheter? Menar du att Eragord är en nostalgiker?

"The Firm"/Sony gillar orden:
- These days: bad news is forgotten, quickly removed, so do not worry, go ahead!


signatur

Det var detta...

ojdå... nu kommer dom hitta min peter north samling.....

Medlem
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av shadoozle:
Skrivet av v1lle3:
Skrivet av shadoozle:
Skrivet av v1lle3:

Jag bryr mig då inte det minsta om vad de skannar.

Det är bra det! Det är så en äkta MLG gamer ska handla sådana PRO-blem! :D:p:D

Ingen aning om vad MLG innebär

Master Leauge Gaming.

Nope, Major Leuge Gaming. De ordnar turneringar och liknande, typ "professionell gaming" och e-sport på konsol och PC.

Skrivet av mosoloa1:

Vem bryr sig om detta? Många företag kör med detta, känns ju lite old att börja bry sig vid det här lagret. Många har ju att de inte får sälja/ge bort informationen så vad ska hända?

Har ni några TB porr ni skäms över eller?

Smart tänkt, av någon anledning misstänker jag att du är en ungdom (ej vuxen), eller?
Vem ska bry sig om mänskliga rättigheter och liknande, det är ju bättre att någon kontrollerar allt man gör och bestämmer allt åt en, man slipper tänka själv etc (Kina låter perfekt alltså?).

Företagen kan sälja informationen och gör det idag, Google och Facebook är lysande exempel då de anpassar sin reklam efter vad du gör, ändrar du status till upptagen/förlovad visas mer reklam för romantiska resor etc.
de kan ju scanna dina bankuppgifter om de vill, kontrollera dina inköp, se vad du röstar och/eller har för politiska åsikter och liknande. Kanske det inte passar sig att du läser manga (aka barnporr numera) och att du kan få betala för att hålla det hemligt. Om du är ute och strular kanske du inte vill frugan (i framtiden) ska få veta, ska chefen veta är du tar "sjukledigt" för att lira Bf3?
Kanske det blir kul när en add för någon skum porr kommer upp när svärmor lånar datorn. Jag vet att PC-spelare numera är en bruten "ras" gamers, att de är vana att helt sakna rättigheter, ni får ju inte ens sälja spel eller låna ut dem tack vare Steam m.fl. Allt man gör på datorn ska registreras, kontrolleras och sparas för framtida bruk, det utan att ni får något tillbaka. Nej tack, inget steam och inget origins på min dator. JAg köper bara spel som jag får sälja/ge bort eller installera om, och inte får google (chrome) spionera på mitt surfande heller. Ingen facebook dynga och mina affärer sköter jag via VPN.
Hellre privat än utlämnad, hellre rättigheter än storebrors slav, hellre tänka själv än att låta andra tänka åt mig, hellre indie än mainstream, hellre Tisdagarna med Morris än Twilight.

Jag håller med. Ett sätt är bra dessa funktioner finns men dom ska också vara frivilliga.
Sen hur många läser igenom ett avtal när man installerar? Säg att det står i avtalet för att dom ska få komma hem och gå igenom allt ni äger hade ni godkänt det då?

Jag har inget att dölja men som efter som en bild säger mer än tusen ord:

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/299911_290856084276222_224159070945924_1093128_1222434329_n.jpg

Medlem

Ni som är oroliga (host PIRATER) behöver nog inte vara nervösa. Även Battlefield 2142 samlade på sig information hos användaren . Jag var likt hela Sveriges p16 kår en väldigt aktiv nätpirat på den tiden men fick inga som helst konsikvenser.

Jag tror nog ärligt talat inte Origin-FRA spionerna kommer bry sig såvidare dom inte hittar flera flera piratkopierade EA spel på din burk.


signatur

Game long and prosper

Medlem

Man får inte ta utan att fråga


signatur

Jag vill ha page...

1
Skriv svar