Någon som fotar här inne? Vad tycker ni om mina bilder?

Medlem
Någon som fotar här inne? Vad tycker ni om mina bilder?

Rätt ny på fotografering så det vore kul att höra era åsikter, dåliga som bra.

Leker lite med ljus och slutartid

"svävar bilder"

Försökt få till lite skräckfilm alá The Ring.. någon som svävar på en övervakningskamera..

Ute och svävar med hunden

Human on the wall?

Macro

Fly on the wall?

Svartvitt

En höstbild också

Och en på månen med 24x zoom


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Rätt trevliga bilder tycker om ett par av de, kanske nästa steg att leka lite runt med focus ? och få dissplacement eller som om far i ljusets hastighet ? Höst bilden skulle se så mycket mer awesome om du lyckades få sunshafts men men man kan inte kräva allt ^^ =). Som sagt bra job det är bara att fortsätta öva rekomenderar ett par experiment med ljus + vatten kan bli riktigt sjukt trevliga bilder


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Rätt trevliga bilder tycker om ett par av de, kanske nästa steg att leka lite runt med focus ? och få dissplacement eller som om far i ljusets hastighet ? Höst bilden skulle se så mycket mer awesome om du lyckades få sunshafts men men man kan inte kräva allt ^^ =). Som sagt bra job det är bara att fortsätta öva rekomenderar ett par experiment med ljus + vatten kan bli riktigt sjukt trevliga bilder

När du menar "leka runt med fokus", menar du som nedan?

Annars får du jättegärna förklara.. noob som man är

Vad är sunshafts för något?
Jag funderade lite på att använda vatten när jag gjorde dem gröna längst upp.. bra idé Freywiind!


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Jag kan ingenting om fotografiering men du har verkligen gjort många läckra bilder!
Svävarbilderna är riktigt häftiga.

Medlem

Kan inte heller något om fotografering men gillar också bilderna.

Kan du förklara hur man gör "svävarbilder"?


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Kan inte heller något om fotografering men gillar också bilderna.

Kan du förklara hur man gör "svävarbilder"?

Ställ slutartiden på runt 1/500 (500 eller snabbare, inte under 500 sekunddelar iaf) så blir bilden inte suddig.
Se till att du är stretchad i benen, hoppa sen för kung och fosterland och se till att du inte gör några "ta i" grimaser.. ingenting är alltså "photshoppat" utan det är bara jag som hoppar och kameran tar en supersnabb bild.

Det finns en Japansk tjej som e sjukt duktig på det, hon är proffs kan man säga.. kolla här: http://yowayowacamera.com/


signatur

"High life on low budget"

Medlem

yepp det är vad jag menade med focus sunshafts är dock lite svåra att få till, men det är då ljuset tränger genom träkronor och du får en typ av ljus som kan man säga synlig ? svårt att beskriva, för det krävs dock att du har stativ för att få till riktigt bra


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Jag gillar dina bilder. Du verkar ha skoj med kameran.
De där gröna "ART" bilderna är dock inte i min smak.
Tycker "hopp" bilderna är speciellt roliga.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag gillar också dina hoppbilder. Och dina mera vanliga med, medan dina första med grönt ljus inte riktigt ät i min smak.
Henne japanska flickan har jag sett på Flickr innan hon är helt otroligt bra på det. Finns en del som gör sådanna billder under vatten med, det är lika kul, men svårare med ljuset.
Fokus, eller Depth of Field (DOF om du ska googla) är kul och kan användas både som du gör i exemplet, till att ge en känsla, eller för att framhäva huvudmotivet vid porträtt. Då ska bakgrunden vara oskarp, och helst ska objektivet ha cirkulär blände, det ger snyggast bokeh.

Är själv en glad amatör jag med, vill du titta på mina bilder hittar du dom här: http://www.flickr.com/photos/ignavus_oculus/
En annan typ av bilder än din, du är redan på god väg att uttveckla ett eget bildspråk, det lovar gott för framtiden.

Medlem
Skrivet av Freywiind:

yepp det är vad jag menade med focus sunshafts är dock lite svåra att få till, men det är då ljuset tränger genom träkronor och du får en typ av ljus som kan man säga synlig ? svårt att beskriva, för det krävs dock att du har stativ för att få till riktigt bra

Förstår precis.. ungefär när ljus tränger in i en dammig lokal, och dammet visar strålarna.. typ som man ser i Battlefield 3 under ett uppdrag


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av MMLazarus:

Jag gillar också dina hoppbilder. Och dina mera vanliga med, medan dina första med grönt ljus inte riktigt ät i min smak.
Henne japanska flickan har jag sett på Flickr innan hon är helt otroligt bra på det. Finns en del som gör sådanna billder under vatten med, det är lika kul, men svårare med ljuset.
Fokus, eller Depth of Field (DOF om du ska googla) är kul och kan användas både som du gör i exemplet, till att ge en känsla, eller för att framhäva huvudmotivet vid porträtt. Då ska bakgrunden vara oskarp, och helst ska objektivet ha cirkulär blände, det ger snyggast bokeh.

Är själv en glad amatör jag med, vill du titta på mina bilder hittar du dom här: http://www.flickr.com/photos/ignavus_oculus/
En annan typ av bilder än din, du är redan på god väg att uttveckla ett eget bildspråk, det lovar gott för framtiden.

Ska leka runt lite mer med DOF då, låter kul.
Church of driftwoodm sädesfelt och thunderstorm var sjukt fetsnygga bilder! Fantastiskt bra motiv måste jag säga, men min favorit var alla gånger Dead Tree.. himlen och trädet i förgrunden blev riktigt bra. Du verkar vara en jävel på motiv/landskapsbilder.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Jag gillar dina bilder. Du verkar ha skoj med kameran.
De där gröna "ART" bilderna är dock inte i min smak.
Tycker "hopp" bilderna är speciellt roliga.

Fastnat lite för slutartider och att leka med ljus, men min största kärlek är svartvitt och på "trasiga saker" så som rost, gamla båtar, öde hus, ensamma platser osv..

Har några sådana här:

Hoppbilderna är mer på skoj, men vore coolt om man kunde bli så bra som hon Japanskan, här är en hoppbild till, där jag ville få det att se ut som om jag blir utsparkad genom dörren... ja.. leker lite väl mycket ibland


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Du borde gå med i gruppen "övergivna platser" på Facebook, där finns det massor av Urbexing och förfallsbilder.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Ska leka runt lite mer med DOF då, låter kul.
Church of driftwoodm sädesfelt och thunderstorm var sjukt fetsnygga bilder! Fantastiskt bra motiv måste jag säga, men min favorit var alla gånger Dead Tree.. himlen och trädet i förgrunden blev riktigt bra. Du verkar vara en jävel på motiv/landskapsbilder.

Tack.
Jo, DOF är jättekul, du kan ju själv styra hur djup den ska vara med kombinationen av blände och avstånd till motivet. Jag har bilder där ögat är i fokus, men redan öronen är ur fokus.

Medlem
Skrivet av MMLazarus:

Du borde gå med i gruppen "övergivna platser" på Facebook, där finns det massor av Urbexing och förfallsbilder.

Hatar Facebook.. kör google+
Men tack för tipset iaf.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av MMLazarus:
Skrivet av bent toe:

Ska leka runt lite mer med DOF då, låter kul.
Church of driftwoodm sädesfelt och thunderstorm var sjukt fetsnygga bilder! Fantastiskt bra motiv måste jag säga, men min favorit var alla gånger Dead Tree.. himlen och trädet i förgrunden blev riktigt bra. Du verkar vara en jävel på motiv/landskapsbilder.

Tack.
Jo, DOF är jättekul, du kan ju själv styra hur djup den ska vara med kombinationen av blände och avstånd till motivet. Jag har bilder där ögat är i fokus, men redan öronen är ur fokus.

Är det här jag ska erkänna vilken kamera jag har?
Jag har en bridgecamera vilket innebär att det är en kompaktkamera fast med flertalet utav systemkamerans finesser, dock inte lika brett, exemplevis har jag bara ISO 1600 max, slutartiden är max 8 sekunder, ingen manuell fokus eller zoom...

Det är en väldigt prisvärd kamera för nybörjare, kännde inte att jag ville slänga ut 6.000sek på en systemkamera när jag knappt kan hantera ISO..

MEN, som ni ser så är det en kamera som man kan lära sig grunderna med och främst ha väldigt kul med. Jag rekommenderar den dock gladeligen till ala som funderar på en kamera för under 2.000sek.

Fujifilm Finepix s3200 (finns på netonnet för 1699kr) heter den.
http://www.photographyblog.com/reviews/fujifilm_finepix_s3200...

Dock så har jag redan nu sneglat lite på fujifilms HS20 EXR med Cmos och ännu mer features ännu närmare en systemkamera, det roliga med fujifilms kameror är att dem faktiskt har allt en systemkamera har OCH 24-30x zoom på sina widelenses.

Så MMLazarus, jag får börja i mindre doser av det du säger... jag ska dock se om jag kan testa vissa utav fokusgrejerna... förmodar att jag måste använda ultra macro (2 cm ifrån) då får jag bäst ofokus på omgivningen.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Nej, du har svårare för att skapa kort skärpedjup, men det går ändå. Använd längsta zoomen, minsta bländen och placera huvudmotivet långt från bakgrunden, då får du snygg oskärpa i bakgrunden ändå.

Edit: förtydligande. Med minste bländen menar jag lägste talet, inte minsta bländeöppning. Det ska nämlig vara största öppningen du kan få.

Medlem

Snajsiga bilder! Me like!

Medlem
Skrivet av MMLazarus:

Nej, du har svårare för att skapa kort skärpedjup, men det går ändå. Använd längsta zoomen, minsta bländen och placera huvudmotivet långt från bakgrunden, då får du snygg oskärpa i bakgrunden ändå.

Edit: förtydligande. Med minste bländen menar jag lägste talet, inte minsta bländeöppning. Det ska nämlig vara största öppningen du kan få.

3.1 är lägsta jag kan få när det är på W (ingen zoom), inte testat detta med zoom, men förmodar att jag kan få olika bländartal då? Jag kan ju zooma upp till 24x zoom.


signatur

"High life on low budget"

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Snajsiga bilder! Me like!

Tack tack.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

http://www.google.com/search?q=field+of+depth&hl=sv&client=fi...

Testar as we speak, när jag zoomar in en himla massa, så kan jag gå så lågt som 5.1, inte lägre.
Men han fokuserar foretfarande på saker i bakgrunden.. kanske är dem för mså? ställt tre fyra flaskor bakom.. alla är fokus på... hmmm..

edit*
Ok, nu fick jag till det, precis som du sa så måste jag zooma rätt kraftigt och fokusera på objektet så blir bakgrunden oskarp, dock får jag inte till så bra bilder som i länken jag postade... antar att jag måste testa lite till.


signatur

"High life on low budget"

Jag tycker du har många fina ansatser i bilderna, med det menar jag att du inte följer idéen hela vägen ut, det kan vara för att du ännu inte hittat din "plats", eller känner dig bekväm med ditt bildspråk än.

De svart och vita bilderna tyder på ett visst förhållningssätt till fotografiet som konst, medan de i färg känns som "fluxxus", en konstform som i grund och botten handlar om ögonblicket, det som sker mellan betraktaren och bilden.

Jag skulle nog vilja rekommendera att du "lekte" och experimenterade med balans och hittade ett eget sätt att tolka ljus och skuggor, det kan man lära sig mycket av.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det har du nog rätt i Walter.. man skulle kort och gott kunna säga att jag är en riktig noob


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Använd dock inte blixt när du fotor där det är mörkt, ser inte snyggt ut. Försök att fixa bättre ljussättning med extra belysning isället.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Neatherblade:

Använd dock inte blixt när du fotor där det är mörkt, ser inte snyggt ut. Försök att fixa bättre ljussättning med extra belysning isället.

Ja..har också funderat på det, men när man är utomhus/iväg och det inte finns el-uttag.. är det stora strålkastarlampor med 76st batterier i då som gäller? Tips?


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Snygga motiv, dåliga bilder.

Du blir inte en bra fotograf bara för att du har snygga motiv.


signatur
Medlem
Skrivet av cammo:

Snygga motiv, dåliga bilder.

Du blir inte en bra fotograf bara för att du har snygga motiv.

Nä, långt ifrån.
Givetvis har jag så pass stor självinsikt att jag förstår att jag är inte i närheten av vad en bra fotograf kan klara av, men jag skulle också vilja påstå att kameran i sig sätter en del begränsningar också.
Det är ju trots allt en bridgecamera/långzoom och inte en systemkamera..

Men tack för input.


signatur

"High life on low budget"

Medlem

Haha! Fint hopp där!

Ja, de rostiga bilderna är verkligen bra. Intressanta att titta på.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Haha! Fint hopp där!

Tack.. man är inte äldre än vad man känner sig...


signatur

"High life on low budget"

Skrivet av bent toe:

Det har du nog rätt i Walter.. man skulle kort och gott kunna säga att jag är en riktig noob

Där är du nog lite hård mot dig själv, en n00b hade glömt att ta bort objektivskyddet Fota på!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

123
Skriv svar