Medlem
Steam vs Origin

Jag har använt Steam några år men förstår inte gnället över att vissa EA spel körs på Origin istället. Tycker Origin inte är sämre. Gillar inte att plötsligt laggar spelen på Steam för att spelfilerna ska valideras, klienten uppdateras och nedstängning av spelet krävs för att få bort laggen.

Jag är helt oförstående gnället på att Crysis 2 och Battlefield 3 inte går köra över Steam. Jag tänker:
- Hurra, jag slipper starta Steam.

Och, Steam har spelat ut sin roll med alla dessa 3:e parts DRM. Något som kundtjänsten inte kan hantera. De försöker slussa en till spelbolagen, securom mm och vad är det då för mening.
Just nu är det 2 spel som jag köpt från Steam men inte går att spela på grund av datorbyte, uppgraderingar, ominstallationer mm. Jag har försökt men vem vill slå sig genom djungeln av olika intressenter. Är ju nästan att man blir Pirat och slipper bekymmer som jag tycker att Steam, med sina priser, borde löst.

Lagliga köpare av begagnade konsolspel straffas också

Skrivet av Parzec:

...
De två stora problemen jag har med dem är att:
1/ deras försök att stoppa piratkopieringen (att få folk att betala) endast drabbar de som betalar för sig. De som laddar ner märker aldrig av det eftersom det är borttaget. (Som det där sjukt korkade klippet de har i början på film-DVD'er.. "you wouldn't steal a car.." osv. Tror de verkligen att de som rippar filmen och lägger ut på nätet tar med den biten ? Vem var snille nog att tro det ?)
...


signatur

Det var detta...

Medlem

Pest eller kolera.

Steam säger jag för att det inte söker igenom ens dator som Origin gör.... Så vitt jag vet.
Dessutom har Steam större utbud, dock är dom lite dyra ibland.

Medlem

Jag är inte alls särskilt förtjust i att ha spel på Steam men det har jag. Ett helt gäng till och med. Ibland har det helt enkelt funnits riktigt bra erbjudanden där. Vad jag trodde, men tydligen hade fel om, så såg Steam till att inte ha några andra DRM än sitt eget på de spel de säljer. Jag vill minnas att det var något härj om det för ett tag sedan och de tog bort det andra. Dags att bli än mer försikitg då.

Jag är i princip emot all form av DRM av flera anledningar och tyvärr har de inneburit att jag inte spelat alla spel jag velat. Men det är så'nt jag får ta. Jag föredrar det jämfört med att piratkopiera dem.

Vad gäller Steam vs Origin så tycker jag ändå Steam är det som är minst illa, det samlar visserligen in information men det är en väldigt begränsad mängd plus att de har så man kan välja ett offline-läge.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Online läge finns även i Origin (i alla fall med Battlefield 3 och Need for Speed Shift 2).

Jag trodde också innan att Steam körde sin egen DRM men nu kör de med dubbel och ibland 3 dubbel (GFWL). Inte kul att betala för spelen dessa dagar men någon måste, så att inte spelutvecklarna struntar i pc-plattformen. Fast forsätter EA mm att grisa sig mot betalande kunder dör kanske PC marknaden av sig själv.

Och det där med SteamRean. Ofta är spelen mer begränsade i hur många gånger man får om-installera dem.


signatur

Det var detta...

Medlem

Jag gillar inte något av dem, men jag bojkottar dock inte spel bara för att de använder sådana "onödiga" program.
Jag köper alla mina spel i fysisk form men jag får nästan känslan av att jag hyr spel när de kräver Steam eller Origin. Det känns inte som om jag äger dem.

Steam krånglar en del för mig. Att få upp meddelandet "This game is currently not available, please try again" när man startar ett spel man har installerat på sin hårddisk är ganska frustrerande.
Ibland har jag inte ens kunnat installera från skiva (det går fortare än att ladda ned med mitt 8Mbit internet).
Origin har inte hunnit krångla, då jag inte använt det mer än ungefär 70 timmar. En gång behövde jag logga in på det igen när jag anslöt till en BF3-server, trots att jag startat det tidigare. That's it, typ.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

vilket som jag hade tycker istället att man inte hade behövt någon av dem skulle vara bättre om man bara fick ha battlefield utan att behöva a origin i bakgrunden eller att steam i bakgrunden på spel. Man ska få bestämma själv. tycker också att spelen ska släppas på båda för att få lägre priser.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Tycker steam är mycket bättre Orgins är massa problem med konstant, jag har inte änns tittat på butiken men jag tvekar på att det finns lika stort utbud (och förmodligen 90% ea spel....(dock så har ju steam knappt några xD)) och till samma pris. Tycker steam är hur billiga som helst bara man tar det vi rätt tillfälle. (Fick homefront för 200kr : D)
Och enligt argumentet "jag behöver inte starta upp steam" så förstår jag inte riktigt xD behöver man inte starta origins? xD Och sen till sist så älskar jag steam layout och chatt och tycker origins är förvirrand och ganska segt.


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem

Origin behövs inte startas för att spela Battlefield 3. Det är bara att skriva in http://battlelog.battlefield.com/bf3/ i webbläsaren. Dock sparas inget i molntjänsten då men det är ju inga problem om man inte spelar spelet på fler än en dator. Jag spelar på två så då är faktiskt Origins och Steams molntjänster användbara och slipper synka save-mappar mellan datorerna med programmet SyncBack.


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av stormense:

Origin behövs inte startas för att spela Battlefield 3. Det är bara att skriva in http://battlelog.battlefield.com/bf3/ i webbläsaren. Dock sparas inget i molntjänsten då men det är ju inga problem om man inte spelar spelet på fler än en dator. Jag spelar på två så då är faktiskt Origins och Steams molntjänster användbara och slipper synka save-mappar mellan datorerna med programmet SyncBack.

När jag gör som du sa så startar origin upp automatiskt och sen "Startar Battlefield 3"

Så den gudien sket sig.

Medlem

Och en annan sak som också sket sig var att han glömde berätta om detta.

http://www.overclock.net/video-game-news/1155275-various-batt...

Hur Origin söker igenom din dator och skickar information tillbaka till EA, och nej, inte bara vad du surfat, utan precis alla filer på datorn.

Winning? Nej.

Medlem

Det har jag vetat hela tiden men jag bryr mig inte... Om dom använder informationen till och anmäla/utpressa kan jag anmäla dom för nånting, kommer inte ihåg vad det är just nu.

Medlem

ladda ner processmonitor och filtrera på origin.exe om ni är oroliga för att origin är och snokar där den inte ska.

själv fick jag upp ca. 6 miljoner inlägg på genomsökningar på min dator.
Dock inga utanför min spelmapp där jag har origin och bf3 installerat.

Ser mer ut som om origin kör checks hela tiden efter främmande filer som försöker greja med origin eller dess spel.

Så på den fronten har jag ännu inget emot origin..

Dock är jag emot påtvingade skräpklienter som inget tillför till spelen i sig, utan enbart utgör nån sorts ego-massage och maktutövande.

EA tycker jag inte om hur de än gör, evil assholes.

swg.. grumble grumble..

Medlem
Skrivet av totte1015:
Skrivet av stormense:

Origin behövs inte startas för att spela Battlefield 3. Det är bara att skriva in http://battlelog.battlefield.com/bf3/ i webbläsaren. Dock sparas inget i molntjänsten då men det är ju inga problem om man inte spelar spelet på fler än en dator. Jag spelar på två så då är faktiskt Origins och Steams molntjänster användbara och slipper synka save-mappar mellan datorerna med programmet SyncBack.

När jag gör som du sa så startar origin upp automatiskt och sen "Startar Battlefield 3"

Så den gudien sket sig.

Ja, den guiden från Dice sket sig rejält.


signatur

Det var detta...

Medlem

Nya användaravtalet till Origin. Läs det noga innan ni installerar. Inte bara läsa, studera det noga och spela imorgon istället

Detta slutanvändaravtal ("Licensen") är ett avtal mellan dig och Electronic Arts Inc. samt dotterbolag och samarbetspartners ("EA"). Licensen reglerar ditt användande av det här programmet och all relaterad dokumentation, samt uppdateringar och uppgraderingar som ersätter eller kompletterar programmet och som inte distribueras med en separat licens (sammantaget "programvaran"). Denna programvara licensieras till dig utan kostnad. [f]Du äger inte programvaran[/f].

Genom att installera eller använda programvaran samtycker du till att vara bunden till denna licens. Stycke 1.C och 2 nedan beskriver den data som EA kan samla in och använda för tjänster och support i samband med programvaran. Stycke 3 nedan beskriver dina Origin sekretessinställningar och hur de skyddar utlämning av din information inom detta program och i Origin-tjänster i mobil miljö. Avsnitt 17 nedan kräver att alla tvister som inte kan lösas mellan oss på informell väg ska överlämnas till bindande skiljedom på individuell basis. Om du inte godkänner samtliga villkor i denna licens får du inte installera eller använda programvaran.

1. Licensiering och användningsvillkor

A. Licens. EA ger dig en personlig, icke-exklusiv licens att installera och använda programvaran, för ditt eget personliga och icke-kommersiella bruk endast i enlighet med vad som anges i denna licens samt medföljande dokumentationen. Dina erhållna rättigheter är avhängiga ditt samtycke till detta avtal. Kommersiellt användande är förbjudet. Du är uttryckligen förbjuden att vidarelicensiera, hyra ut, leasa ut eller på annat sätt distribuera programvaran eller rätten att använda programvaran. Licensen börjar gälla det datum då du börjar installera eller på annat sätt använda programvaran, och upphör det datum då du gör dig av med programvaran eller då EA avslutar licensen.

B. Kopior. Du får ladda ned programvaran från en auktoriserad källa. Antalet kopior som du kan ladda ned under en sammanhängande period kan vara begränsad. Du får inte göra en kopia av programvaran tillgänglig på ett nätverk där den kan användas av flera användare samtidigt. Du får inte göra en kopia av programvaran tillgänglig på ett nätverk där den kan laddas ned av flera användare.

C. Giltighetsverifiering av licens. Programvaran och en internetanslutning krävs för att verifiera licensen för vissa produkter som distribueras av EA. Du tillstår och godkänner att programvaran automatiskt får verifiera licensrättigheter för vissa eller alla EA-produkter utan separat godkännande av dig. Detta innebär att programvaran måste vara installerad på din dator för att du skall kunna använda programvaran och vissa EA-produkter. Du tillstår och godkänner att programvaran får använda information om din dator, hårdvara, media, mjukvara och ditt användande av programvaran för att verifiera dina licensrättigheter och för att uppdatera programvaran.

D. Programuppdateringar. Du godkänner att programvaran får lov att automatiskt ladda ned och installera uppdateringar, uppgraderingar och andra funktioner som EA bedömer som rimliga för dig och/eller nödvändiga. Du tillstår och godkänner att eventuell eventuella åligganden som EA har gällande support för föregående version(-er) kan avslutas då uppdatering, uppgradering och/eller andra funktioner finns tillgängliga. Denna licens skall gälla alla eventuella uppgraderingar som inte distribueras med en separat licens eller ett separat avtal.

E. Rättighetsbegränsning och restriktioner. Programvaran är licensierad och inte såld till dig och får endast användas under villkoren för denna licens. Förutom vad som uttryckligen anges i detta dokument, förbehåller sig EA titel, intresse och alla rättigheter till programvaran (inklusive karaktärer, berättelse, bilder, fotografier, animationer, video, musik och text), samt all upphovsrätt, alla associerade varumärken och övriga immaterialrättsliga rättigheter. Licensen är begränsad till EA:s immaterialrättsliga egendom och företagets licenstagare i programvaran och inbegriper inte några andra rättigheter till patent eller immaterialrättslig egendom. Förutom utsträckning enligt gällande lagar får du inte dekompilera, disassemblera, eller "reverse engineer" programvaran på något som helst sätt, förändra, modifiera, förbättra eller skapa ett avlett verk till programvaran. Du får inte ta bort, ändra eller dölja produktkännetecken, copyright eller andra meddelanden om immaterialrättslig egendom från programvaran eller mjukvara levererad via programvaran.

F. Installation och avinstallation. Avinstallation av programvaran kan ske genom att man raderar filerna som bär titeln ”Origin” (”Programfiler”) via ”Lägg till/ta bort program” i Kontrollpanelen. Vissa tomma cache-mappar kan också bli kvar efter avinstallation av programfilerna, dessa kan raderas manuellt.

Medgivande till insamling och användning av data.

EA är medveten om att du vill veta hur information om dig samlas in, används och delas, och vi uppskattar att du har förtroende för att vi gör detta aktsamt och förståndigt. Information om våra kunder är en viktig del av vår verksamhet och EA skulle aldrig sälja uppgifter som kan identifieras med avseende på person till någon, inte heller skulle EA någonsin använda spionprogram eller installera spionprogram på användares maskiner. Vi delar inte information som personligen identifierar dig utan ditt samtycke, förutom i sällsynta fall där offentliggörande krävs enligt lag eller för att stärka EA:s lagstadgade rättigheter.

Förutom information som du tillhandahåller EA direkt samlar EA information som inte är personligt identifierbar (eller anonym) i syfte att förbättra våra produkter och tjänster, tillhandahålla tjänster för dig, underlätta tillhandahållande av programvaruuppdateringar, dynamiskt innehåll och produktsupport samt att kommunicera med dig. Den information som inte är personligt identifierbar som EA samlar in inbegriper teknisk och relaterad information som identifierar din dator (inbegripet IP-adressen) och ditt operativsystem samt information om din användning av programvara (inbegripet, men inte begränsat till, lyckad installation och/eller avinstallation), programvara, användning av programvara och kringutrustning. Som det anges ovan samlas denna information in med jämna mellanrum med syftet att förbättra våra produkter och tjänster, felsöka buggar och för att på andra sätt förbättra din upplevelse när du använder programmet.

Dessa och alla andra data som levereras till EA och/eller samlas in av EA i anslutning till din installation och användning av denna programvara samlas in, används, lagras och överförs enligt EA:s integritetspolicy som finns på www.ea.com <http://www.ea.com>. I de fall då något i detta avsnitt står i konflikt med eller är oförenligt med villkoren i EA:s integritetspolicy, ska villkoren i EA:s integritetspolicy gälla.

3. Programkommunikation och förhållnings-/sekretessinställningar

Programmet inkluderar sociala och andra funktioner online. Observera att vissa av dessa funktioner inte är tillgängliga för användare som är minderåriga enligt respektive jurisdiktioner. I den utsträckning det är möjligthttp://www.ea.com/www.ea.com <http://www.ea.com>. Genom att installera och använda denna programvara tillstår och godkänner du att följa EA:s servicevillkor och att inte:

● Skapa en falsk identitet i syfte att vilseleda andra;
● Förtala, missbruka, trakassera, hot, spamma, bryta mot andras rättigheter och/eller ingripa i andras användning och nyttjande av programvaran;
● Publicera, överföra eller distribuera eventuella olämpliga, obscena, motbjudande eller olagligt handlande;
● Överföra, strömma eller på annat vis tillgängliggöra material som innehåller virus, trojaner, worms, time bombs, cancel bots, korrupta filer eller annat liknande material som kan skada någon annans dator eller annan egendom;
● Använda någon del av programvaran för att samla in information om andra, inklusive men inte begränsat till e-postadress.

När du skapar din programprofil kommer dina sekretessinställningar styra hur andra kan söka efter dig inom tjänsten, samt vem som kan se din profil, som visar vilka spel du har och spelar (bland andra objekt som du väljer att visa). Om du väljer att kommunicera med vänner i programmet och du är ”online” kommer dina vänner att få meddelanden om din spelaktivitet, ditt program och din statistik. Om du inte vill att dina vänner ska få sådana meddelanden vid någon tidpunkt eller se din onlinestatus kan du ange att du vill vara ”osynlig”. Du kan även när som helst ändra sekretessinställningarna och/eller blockera användare.

Om du anger ditt riktiga namn i din Originprofil kan andra användare söka efter dig med dit riktiga namn. Om du inte vill att man ska kunna söka efter dig med ditt riktiga namn kan du ta bort ditt riktiga namn från profilen.

Valda Origin-tjänster kommer att finnas tillgängliga på både PC och mobila plattformar. Du kan logga in på alla Origin-tjänster med ditt Origin-konto (tidigare EA-konto). Din Origin vänlista, om du väljer att ha en, är densamma oavsett var du loggar in. Till exempel om du använder Origin-funktioner på ditt Scrabble-program på mobil kommer dina Scrabble Origin-vänner att visas i din Origin-vänlista på PC när du loggar in och vice versa. Din Origin PC-vänlista visas också på din mobila Origin-vänlista när du loggar in där. Om du inte vill att vänner eller andra användare ska se din mobil och/eller PC-profil, inklusive en lista över dina mobila och/eller PC-spel eller andra enheter, ställ din profil till privat eller ”ingen kan se”. Du kan blockera vänner och/eller se dina sekretessinställningar när du vill. Dina profilinställningar kommer att förbli konstanta på alla Origin-plattformar. Din senaste ändring i profilinställningarna gäller för din profil på alla Origin-tjänsternas miljöer (dvs. mobil och PC). Inställning av sökbarheten på din e-post förblir också konstant, vilket innebär att om du tillåter dina vänner att hitta dig via e-postadress på Origin för mobil, kan medlemmar hitta dig genom att söka på din e-postadress i Origin-miljö för PC och vice versa. Din senaste inställning för sökbarheten för din e-post gäller alla Origin-tjänsternas miljöer (dvs mobil och PC). Kom ihåg att när du loggar in på Origin för mobil tillåter du andra medlemmar att söka på din e-postadress. Denna inställning gäller också din Origin-profil för PC. Om du inte vill vara sökbar på Origin via din e-postadress, gå in på dina sekretessinställningar via din profilsida. Observera dock att om du väljer att stänga av meddelanden till dina vänner om ditt spel och din statistik måste du göra detta på Origin i både mobil och PC-miljö. På PC måste du ange att du vill vara osynlig för att stänga av meddelanden. I Origin-miljön måste du deaktivera meddelanden separat via dina sekretessinställningar. Om du inte vill att medlemmar ska kunna hitta dig via Facebook Connect, logga ut från Facebook på Origin i både mobil och PC-miljö och justera dina sekretessinställningar. Kontrollera dina sekretessinställningar i alla Origin-miljöer ofta för att se till att de är enligt dina önskemål.

Var alltid försiktig när du ger ut eventuell personlig information om dig eller dina barn vid användning av programvaran. EA stödjer inte innehåll, meddelanden och/eller information som utbyts genom programvaran och därför godkänner du att EA inte ansvarar med avseende på programvaran i allmänhet och/eller eventuella följder därav.

Du ansvarar för alla händelser som sker i anslutning till Origin-kontot (tidigare ”EA-kontot”) som du använder för att registrera och logga in på denna programvara. Du förbinder dig att omedelbart meddela EA vid eventuell otillåten användning av ditt Origin- eller EA-konto eller om du känner till någon säkerhetsöverträdelse i programmet.

4. Samverkan med tredjeparts-sidor och tjänster.

Denna programvara kan låta dig samverka med trejdeparts-webbsidor, webbläsare och och webbtjänster (”länkar”). Länkarna kontrolleras inte av EA och EA ansvarar inte för innehållet i några av länkarna. EA tillhandahåller endast länkar som bekvämlighet och inkluderandet av en länk innebär inte EA:s stöd för länken eller något samröre med den som står för länken. Om du använder länkar, var vänlig se sekretesspolicyn och användarvillkoren som är publicerade i anslutning till dessa länkar. Observera att EA inte garanterar att tidigare gjorda inställningar för webbläsare eller föräldrakontroll kommer att gälla för länkar eller andra webbtjänster som nås från programvaran.

5. Systemsamverkan. Följande processer kan associeras med programvaran: Origin.exe, EACoreServer.exe, OriginClientService.exe. Programvaran kräver maskinresurser för att fungera.

6. Automatiska uppdateringar. Origin-tjänsten installerar uppdateringar för programvaran du installerar och/eller öppnar genom Origin-tjänsten automatiskt. Du kan avaktivera denna funktion genom att avmarkera ”Uppdatera mina spel automatiskt” under fliken Inställningar. Observera att genom att avaktivera funktionen kommer dina spel och annan programvara som installeras och öppnas via Origin-tjänsten inte att uppdateras.

7. Avslutande. Denna licens gäller tills den avslutas. De rättigheter som tillkommer dig enligt denna licens upphör omedelbart och automatiskt utan meddelande från EA om (i) du inte uppfyller något av licensens villkor och förbehåll; eller om (ii) EA avslutar sin support för programvaran. Vid licensens upphörande måste du genast sluta använda programvaran och förstöra alla kopior av programvaran som du förfogar över. Om EA säger upp licensen påverkar det inte EA:s övriga rättigheter eller möjligheter till kompensation. Avsnitten 2-13 i detta avtal gäller även efter detta avtals upphörande oavsett anledning.

8. Ansvarsfriskrivning. I DEN UTSTRÄCKNING SOM MEDGES AV TILLÄMPLIG LAGSTIFTNING, LEVERERAS PRODUKTEN TILL DIG ”I BEFINTLIGT SKICK”, MED ALLA FEL, UTAN UTFÄSTELSER AV NÅGOT SLAG, OCH DU ANSVARAR SJÄLV FÖR ANVÄNDANDET AV PRODUKTEN. ALLT ANSVAR FÖR TILLRÄCKLIG KVALITET ELLER PRESTANDA VILAR PÅ DIG. EA OCH EA:S LICENSGIVARE (SAMMANTAGET EA VAD GÄLLER DETTA AVSNITT OCH AVSNITT 6) GÖR INGA, OCH FRISKRIVER SIG HÄRMED FRÅN ANSVAR FÖR, UTFÄSTELSER AV VILKET SLAG DET VARA MÅ, UNDERFÖRSTÅDDA, UTTRYCKLIGA ELLER LAGSTADGADE, INKLUSIVE UNDERFÖRSTÅDDA GARANTIER OM SÄLJBARHET, TILLRÄCKLIG KVALITET, LÄMPLIGHET FÖR ETT VISST SYFTE, RÄTTIGHETSINTRÅNG ELLER EVENTUELLA GARANTIER SOM ÄR RELATERADE TILL HANDEL, ANVÄNDNING ELLER VERKSAMHETSPRAXIS. EA KAN INTE GARANTERA ATT DU KOMMER ATT TYCKA OM PROGRAMMET, ATT PROGRAMMET UPPFYLLER DINA FÖRVÄNTNINGAR, ATT ANVÄNDANDET AV PROGRAMMET INTE KOMMER ATT STÖRAS ELLER VARA FELFRITT, ELLER ATT PROGRAMVARAN ÄR KOMPATIBEL MED PROGRAMVARA FRÅN TREDJE PART ELLER ATT FEL I PROGRAMMET KOMMER ATT RÄTTAS TILL. INGA MUNTLIGA ELLER SKRIFTLIGA REKOMMENDATIONER FRÅN EA ELLER AUKTORISERAD PERSONAL SKA TOLKAS SOM EN GARANTIUTFÄSTELSE. I VISSA LÄNDER GÅR DET INTE ATT BEGRÄNSA ELLER UNDANTA UNDERFÖRSTÅDDA UTFÄSTELSER PÅ DETTA SÄTT, OCH I VISSA LÄNDER HAR KONSUMENTLAGSTIFTNING FÖRETRÄDE FRAMFÖR DENNA TYP AV FRISKRIVNINGAR, OCH DÄRFÖR ÄR DET INTE SÄKERT ATT OVANSTÅENDE UNDANTAG OCH BEGRÄNSNINGAR GÄLLER DIG.

9. Begränsat ansvar. I DEN UTSTRÄCKNING SOM MEDGES AV TILLÄMPLIG LAGSTIFTNING KOMMER EA, DOTTERBOLAG ELLER SAMARBETSPARTNERS INTE ATT KUNNA HÅLLAS ANSVARIGT FÖR NÅGON FORM AV PERSONSKADA, SKADA PÅ EGENDOM, UTEBLIVNA INTÄKTER, EXTRAKOSTNADER FÖR ERSÄTTNINGSPRODUKTER ELLER ERSÄTTNINGSTJÄNSTER, ELLER NÅGON FORM AV INDIREKTA, OAVSIKTLIGA, SÄRSKILDA ELLER ALLMÄNNA SKADOR SOM HÄRRÖR FRÅN ELLER ÄR RELATERADE TILL DENNA LICENS ELLER PROGRAMVARAN, UTAN HÄNSYN TILL ANSVARSFÖRHÅLLANDEN I KONTRAKT ELLER SKADESTÅNDSRÄTT (INKLUSIVE UNDERLÅTENHET ELLER LIKNANDE), ÄVEN OM EA HAR UNDERRÄTTATS OM MÖJLIGHETEN AV EN SÅDAN SKADA. I VISSA LÄNDER TILLÅTS INTE ANSVARSBEGRÄNSNING FÖR DÖDSFALL, PERSONSKADA, BEDRÄGLIGT FÖRFARANDE, ELLER VISSA AVSIKTLIGA HANDLINGAR ELLER FÖRSUMMELSER, ELLER BROTT MOT SPECIFIKA LAGRUM, ELLER BEGRÄNSNING AV INDIREKTA ELLER OAVSIKTLIGA SKADOR, VILKET KAN INNEBÄRA ATT DELAR ELLER ALLT I OVANSTÅENDE BEGRÄNSNING INTE GÄLLER DIG. EA:s sammanlagda skadeståndsansvar gentemot dig kommer under alla förhållanden (i den utsträckning som medges av tillämplig lagstiftning) inte att överstiga det belopp du betalat för programvaran.

10. Ansvarsbegränsningen är ett bärande villkor i detta licensavtal. Du samtycker till att de förbehåll i licensen som begränsar EA:s ansvar är bärande i detta licensavtal. Föregående begränsning av ansvar skall gälla även om ovanstående kompensation under det begränsade garantiåtagandet inte har uppfyllt sitt huvudsakliga syfte.

11. Oberoende delar och giltighet. Om något villkor av denna licens befinns vara delvis olaglig eller delvis omöjlig att verkställa i enlighet med tillämplig lagstiftning, kommer återstoden av villkoret kompletteras i enlighet med den ursprungliga formuleringens syfte och samtliga övriga villkor i denna licens fortsätter att äga maximal verkan.

12. Begränsade rättigheter för USA:s regering. Om du är en slutanvändare inom regeringen i USA gäller detta villkor dig. Den Programvara som tillhandahålls under denna Licens har utvecklats helt på privat bekostnad, enligt definitionen i FAR avsnitt 2.101, DFARS avsnitt 252.227-7014(a)(1) och DFARS avsnitt 252.227-7015 (eller motsvarande eller efterföljande myndighetsföreskrift därom), och tillhandahålls som ”handelsvara”, ”kommersiell datorprogramvara” och/eller ”dokumentation för kommersiell datorprogramvara”. I enlighet med DFARS avsnitt 227.7202 och FAR avsnitt 12.212, och i den utsträckning som krävs under federal lagstiftning i USA, de minsta begränsade rättigheter som anges i FAR avsnitt 52.227-19 (eller motsvarande eller efterföljande myndighetsföreskrift därom), ska all användning, modifiering, mångfaldigande, vidareleasing, framförande, uppvisning, avslöjande eller distribution därav av eller för USA:s regering, styras enbart av denna Licens och ska vara förbjuden utom i den utsträckning som uttryckligen tillåts av denna Licens.

13. Rätt till ersättning. Du medger att ett brott mot detta licensavtal påverkar EA:s rättigheter till programmet och att detta orsakar EA irreparabla skador som inte kan ersättas endast med skadeståndsbelopp, och att EA äger rätt till ersättning utöver vad som medges enligt tillämplig lagstiftning.

14. Lagrum. Om du bor i ett land som är medlem i Europeiska unionen: (i) Englands lagar, exklusive lagar som reglerar konflikter mellan lagstiftningar, reglerar denna licens och ditt användande av programvaran; och (ii) du samtycker uttryckligen till att den exklusiva domsrätten över en tvist med EA som gäller denna licens och/eller ditt användande av programvaran tillfaller Englands domstolar, och du samtycker vidare till att dessa domstolars domslut är bindande för sådan tvist. Om du bor i ett annat land: (i) delstaten Kaliforniens lagar, exklusive lagar som reglerar konflikter mellan lagstiftningar, reglerar denna licens ditt användande av programvaran, och (ii) för anspråk som inte lyder under skiljedomsbestämmelsen som framläggs i punkt 17 nedan, samtycker du uttryckligen till att den exklusiva domsrätten över alla anspråk eller åtgärder som härrör från eller har anknytning till denna licens, och/eller ditt användande av programvaran, tillfaller de federala domstolarna eller de delstatsdomstolar som dömer över San Mateo County, Kalifornien, och du samtycker uttryckligen till att dessa domstolar utövar egen jurisdiktion. Observera att ditt uppförande också kan vara föremål för andra lokala lagar, delstatslagar, nationella eller internationella lagar. Parterna accepterar att FN-konventionen om kontrakt vid internationell handel (Wien, 1980) inte är tillämplig på denna licens eller kan åberopas vid tvister som härrör från denna licens.

15. Export. Du samtycker till att lyda USA:s lagar och andra tillämpliga lagar för kontroll av export och samtycker till att inte överföra Programvaran till någon utländsk medborgare, eller nationell destination, som är förbjuden enligt sådana lagar, utan att först inhämta, och därefter följa, alla erforderliga regeringsfullmakter. Du intygar härmed att du inte är en person som EA inte har rätt att handla med enligt tillämplig lagstiftning.

16. Fullständighet. Denna licens utgör det fullständiga avtalet mellan dig och EA med avseende på programvaran, och ersätter alla tidigare eller gällande relevanta överenskommelser. Inga tillägg till eller ändringar av detta licensavtal är bindande om tillägget eller ändringen inte godkänts skriftligen av EA. Bristande eller senfärdigt utövande av någon av parternas rättigheter eller förbehåll som definieras i detta licensavtal ska inte påverka avtalets giltighet, och utövande av någon viss rättighet ska inte påverka möjligheten att utöva andra rättigheter i licensavtalet. Om det uppstår en konflikt mellan detta avtal och relevanta köpavtal ska villkoren i detta licensavtal äga företräde.

17. Tvistlösning genom bindande skiljedom .
Syftet med detta avsnitt är att tillhandahålla en effektivare metod för att lösa eventuella tvister mellan oss. Som avhandlas nedan, i punkt 17.f, kommer EA, om vi inte kan lösa våra tvister på informell väg och du vid skiljedom tilldelas en summa som överstiger EA:s senaste förslag om uppgörelse till dig, att betala dig 150 % av skiljedomen, upp till $5000 över din skiljedom.
LÄS DETTA NOGA. DET PÅVERKAR DINA RÄTTIGHETER.
A. De flesta användarfrågor kan lösas snabbt och tillfredsställande genom att du loggar in på vår kundtjänst med ditt konto på http://support.ea.com/. Om EA mot förmodan inte kan lösa en användarfråga på ett tillfredsställande sätt (eller om EA inte kan lösa en av dina frågor efter försök att göra det informellt), så godtar du och EA följande bindande procedur för att lösa alla tvister mellan oss. Denna bestämmelse gäller alla konsumenter i lagens största möjliga utsträckning, men exkluderar uttryckligen invånare i Quebec, Ryssland, Schweiz och medlemsstaterna i Europeiska unionen. Genom att ingå detta avtal avsäger du och EA utryckligen rätten till juryrättegång eller att delta i stämning i grupp. Detta avtal ska tolkas i vid bemärkelse. Det omfattar alla tvister mellan oss (”Tvister”), inklusive, utan begränsning:
(a) krav som uppstår ur relationen mellan oss, oavsett om det grundas på kontraktet, kränkning, lag, bedrägeri, förfarande eller annan juridisk term;
(b) krav som uppstod innan detta avtal eller annat tidigare avtal (inklusive, men inte begränsat till, krav relaterat till marknadsföring);
(c) krav som som just nu är föremål för en pågående process för stämning i grupp där du inte är medlem i en certifierad grupp; och
(d) krav som uppstår efter att detta avtal avslutats.
De enda tvister som som inte täcks av detta avsnitt 17 är följande:
1) krav på genomdrivning eller skyddande gällande giltigheten av någon av dina eller EA:s (eller någon av EA:s licenstagares) immateriella äganderätt;
2) krav relaterat till, eller grundat på, utsago om stöld, piratkopiering, eller icke auktoriserad användning;
3) Dessutom ska ingenting i detta avtal förhindra någon av parterna att initiera en mindre skadedomstolsprocess.
Med hänvisning till detta avsnitt 17, hänvisningar till ”EA,” ”du,” och ”oss” inkluderar våra respektive filialer, dotterbolag, agenter, anställda, intresseföreträdare och efterträdare, liksom auktoriserade eller icke auktoriserade användare eller förmånstagare av tjänster eller programvara under detta eller tidigare avtal mellan oss. Denna EULA bevisar en handelstransaktion mellan stater, och därför styr federala skiljedomslagen tolkning och verkställighet av detta Avsnitt 17. Detta skiljedomsdokument är giltigt även efter att detta användaravtal har avslutats.
B. Informella förhandlingar/notering om tvist. Du och EA godtar att först förhandla alla tvister informellt i minst (30) dagar innan skiljedom initieras. Sådana informella förhandlingar startar vid första skriftliga meddelandet från en av parterna till den andra (”Notering om tvist”). Notering om tvist måste: (a) inkludera hela namnet och kontaktinformation för klagande; (b) beskriva grunden för tvisten; och (c) klargöra kompensationen som söks (”Krav”). EA skickar sin notering om tvist till din faktureringsadress (om du lämnat den till oss) eller till den e-postadress du lämnat till oss. Du skickar din notering om tvist till: Electronic Arts Inc., 209 Redwood Shores Parkway, Redwood City CA 94065, USA, ATTENTION: Legal Department.
C. Bindande skiljedom. Om du och EA inte kan lösa en tvist genom informella förhandlingar inom 30 dagar efter att notering om tvist har mottagits, kan du eller EA välja att tvisten ska lösas slutgiltigt och exklusivt av bindande skiljedom. Om den ena parten väljer skiljedom är detta beslut bindande för den andra parten. DU ÄR INFÖRSTÅDD MED ATT DU OCH EA GENOM DENNA BESTÄMMELSE AVSTÅR FRÅN RÄTTEN ATT STÄMMA INFÖR RÄTTA OCH HA EN JURYRÄTTEGÅNG. Tvisten ska påbörjas och fullföljas enligt de kommersiella tvistregler som American Arbitration Association (”AAA”) fastställt och, om tillämpligt, AAA:s tilläggsprocedurer för konsumentrelaterade tvister (”AAA:s konsumentregler”), båda är tillgängliga på AAA:s webbsida www.adr.org <http://www.adr.org>. Dina avgifter för tvisten och din del av skiljedomarens ersättning styrs av AAA:s regler och, om tillämpligt, begränsas av AAA:s konsumentregler. Om sådana kostnader avgörs vara orimligt höga av skiljedomaren, eller om du skickar EA en notering om tvist på ovanstående adress som indikerar att du inte kan betala de avgifter som krävs för att initiera en tvist kommer EA omedelbart betala alla utgifter för skiljedomen. Tvisten kan fullföljas personligen, genom tillhandahållande av dokument, via telefon eller online. Skiljedomaren fattar ett beslut skriftligen och ska författa en förklaring av skälen på begäran av någon av parterna. Skiljedomaren måste följa tillämplig lag och ersättningen kan utgå om detta inte sker. Du och EA kan processa i rätten för att driva fram tvisten, fortgå med pågående tvist, eller bekräfta, modifiera, frånträda eller ange bedömning för ersättningen som angetts av skiljedomaren.
D. Restriktioner. Du och EA godtar att tvister begränsas av tvisten endast mellan dig som individ och EA. I den utsträckning lagen tillåter: (a) ingen tvist ska sammanfalla med en annan; (b) det finns ingen rätt eller auktoritet för någon tvist som ska bedömas på basis av stämning i grupp eller använda sig av procedurer för stämning i grupp; och (c) det finns ingen rätt eller auktoritet för någon tvist att tas upp i en pågående representativ kapacitet för allmänheten eller andra personer. DU OCH EA GODTAR ATT BÅDA PARTER ENDAST KAN LÄGGA FRAM KRAV MOT DEN ANDRA PARTEN I DIN ELLER DESS INDIVIDUELLA KAPACITET, OCH INTE SOM MÅLSÄGANDE ELLER MEDLEM I EN PÅGÅENDE PROCEDUR I GRUPP. Dessutom, om inte du och EA kommer överens om något annat, kan skiljedomaren inte konsolidera mer än en persons krav och kan inte på annat sätt äga rum över någon form av representativ process eller process i grupp. Om detta särskilda villkor anses vara ej verkställbart ska hela detta skiljedomsdokument förklaras ogiltigt.
E. Plats. Om du bor i USA äger skiljedomen rum på en plats som är rimlig för dig. För invånare utanför USA ska tvisten initieras av County of San Mateo, delstaten Californien, USA, och du och EA godtar att följa den personliga jurisdiktionen i den domstolen, för att processa tvisten, för att fortgå med pågående tvist, eller bekräfta, modifiera, frånträda eller ange bedömning för ersättningen som angetts av skiljedomaren.
F. Avskrivning och advokatarvode. Om skiljedomaren avgör till din fördel de krav som du ställt gentemot EA och tilldömer dig en ersättning som är större i monetärt värde än EA:s senast skrivna förslag till uppgörelse som gjorts innan överlämnande gjorts till skiljedomare, så kommer EA:
(a) Betala dig 150 procent av din skiljedomsersättning, upp till 5 000 dollar över din skiljedomsersättning; och
(b) Betala din advokat, om sådan finns, det advokatarvode (inklusive avgifter för expertvittne) som du eller din advokat rimligen får för undersökning, förberedelse, och processande av ditt krav i tvisten ("advokatarvodet").
Skiljedomaren kan avgöra och lösa tvister vad gäller betalning och ersättning av utlägg, utgifter, och alternativ betalning och advokatarvodet när som helst under processen och på begäran av en av parterna inom fjorton (14) dagar efter skiljedomarens avgörande.
Rätten till advokatarvode och utgifter enligt ovan kompletterar rättigheter till advokatarvode och utgifter som du har enligt tillämplig lag, även om du inte kan få dubbel ersättning för advokatarvode. EA avsäger sig eventuella rättigheter att söka ersättning för advokatarvode och utgifter i samband med tvister mellan oss.
F. Begränsning av skiljedomarens auktoritet. Skiljedomaren kan tilldela förklarande eller påbjudande ersättning endast till fördel för den individuella part som söker ersättning och endast i den utsträckning som är nödvändig för att ge den ersättning som är garanterad för denna parts individuella krav.
G. Ändringar i avtalet. Oaktat eventuellt dokument i detta avtal som motsäger detta godtar vi att om EA gör framtida ändringar till detta skiljedomsdokument (annat än en ändring av adressen för notering om tvist), kan du avböja sådana ändringar genom att sända oss en skriftlig notering inom trettio (30) dagar efter ändringen till adressen för notering om tvist ovan. Genom att avböja framtida förändringar godtar du att du fullföljer tvist mellan oss enligt språket i detta dokument.


signatur

Det var detta...

Medlem

Citera INTE ^^denna^^ post!!!

1
Skriv svar