Brevet från låtskrivarna

Medlem
Brevet från låtskrivarna

Vår näringsminister, Annie Lööf gick ut med en vågad idé om att illegal fildelning ska legaliseras vid privat bruk. Nu har många av Sveriges låtskrivare och producenter svarat i ett öppet brev:

"Vi läser ofta om svensk musikexport i media. Svenska artister som skördar stora framgångar och hjälper till att sätta Sverige på kartan. Men bakom alla de artister som syns på löpsedlar, i tv, på internet och hörs på radio jobbar vi - ett stort antal låtskrivare. Det är oftast vi som skriver och spelar in låtarna som alla sedan går runt och sjunger med i.
Vårt arbete möjliggör "det svenska musikundret". Men vår ersättning kommer inte av konsertbiljetter, sålda T-shirts, sponsorer eller välbetalda reklamjobb.

Vi låtskrivare lever enbart på Stim-pengar, det vill säga upphovsrättsliga ersättningar, på en minskande skivförsäljning som nu ersätts av ett hopp om att streamingtjänster som Spotify, Wimp, Grooveshark med flera kommer att börja generera pengar - även för dem som inte äger aktier i dessa bolag, men som fyller tjänsterna med innehåll.

Den ekonomiska verkligheten för oss låtskrivare ser ut som följer:

Av nästan 60.000 Stim-anslutna var det under 2010 bara ca 250 personer som fick mer ersättning än 200.000 kronor förra året. Från denna ersättning för vårt heltidsarbete dras även skatt och sociala avgifter, så att kanske drygt hälften återstår.

I Aktuellt den 31 augusti sa du, Annie Lööf, att du vill "öka friheten på internet" genom att göra den nedladdning som idag är illegal "laglig för privat bruk". Detta trots att du samtidigt hävdade att äganderätten också ska gälla på internet. Det du faktiskt säger med detta uttalande är att du vill slopa hela grunden för betalning för kulturen på internet. Grunden i form av ersättning för nyttjande av verk.

Detta är för oss helt oacceptabelt och vi påminner om Sveriges grundlag:

"Regeringsformen, Kapitel 1, paragraf 2:

Den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.

Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd skall vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Det skall särskilt åligga det allmänna att trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt att verka för social omsorg och trygghet och för en god levnadsmiljö."

Vi låtskrivare och producenter har nog med att handskas med illegal
fildelning, minskad skivförsäljning och oskäligt dåligt betalda lagliga
alternativ som ovan nämnda streaming-tjänster. När nu du, Sveriges
nyblivna näringsminister, vill ta bort vår rätt till möjligheten att kunna
livnära oss på vårt arbete är botten nådd.

Bara för att de produkter vi tillhandahåller är populära och tilltalar
potentiella förstagångsväljare, bör inte du som näringsminister propagera
för att våra rättigheter ska åsidosättas. Istället bör du stå upp för
värdet av de kreativa näringarna, värdet av musik och annan kultur och
skicka en signal om att det inte är OK att tillskansa sig kreativt arbete
och immateriella värden vid sidan av en gryende digital marknad. En
legalisering av nedladdning "för privat bruk" utgör en attack av
regeringen på kreativa näringar - inte ett skydd.

Vi kräver att du och Sveriges regering skall verka för att alla
yrkesgrupper skall fortsätta ha samma förutsättningar att kunna livnära
sig, och att regeringen uttalat motverkar opportunistisk iver att dela ut
saker gratis - på andras bekostnad. Oavsett om det handlar om materiella
eller immateriella värden.

Om regeringen börjar ifrågasätta ett så självklart och grundläggande
begrepp i en demokrati som äganderätten, blir nog många även utanför våra
led oroliga för vad nästa steg kan bli. Tycker du, Annie Lööf, till
exempel också att patent på uppfinningar och mediciner ska kunna spridas
lika godtyckligt, utan ersättning till upphovsmännen?
Vem är det då näringsministern hade tänkt skall betala för utvecklingen av
nya saker och idéer? Skattebetalarna?

/UniSon (United Songwriters)"

#blogg

Brevet från låtskrivarna

Hmm, ännu en korkad politiker i lekstugan. Suck. Det kommer inte gå igenom ändå, hoppas jag.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

skit i låtskrivarna och ge oss riktiga artister som gör sina egna låtar.


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

På något sätt tycker jag det låter härligt "Headcutter", men vi kommer nog ha det som vi har det ett bra tag framöver.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Håller med dig Headcutter, men det är nog tyvärr inte en realitet i dagsläget. One-hit-wonders och allt det där.

Ett välskrivet brev från skivindustrin ser man inte varje dag och jag förstår deras problem till fullo. Problemet som jag ser det är dock att tekniken och utvecklingen rusat ifrån musikbranschen fullständigt. Minns hur man slet sitt hår andra hälften av 90-talet när man såg skivbolagen frenetiskt försöka bromsa utvecklingen på Flintstone-manér istället för att komma ikapp och erbjuda en legal digital lösning.

Jag skrev själv en insändare i slutet på 90-talet där jag uppmanade musikbranschen att erbjuda en ny försäljningsattityd där ett köp innebär en licens och rätt att lyssna på låten/skivan oavsett plats och medium. Att de skulle erbjuda skivan i fysisk OCH digital form som nedladdning, i en kvalitet som endast inspelningsstudion kunde erbjuda och därför gav något som piraterna inte kunde nå rent kvalitetsmässigt. Det har nu gått ytterligare 12-13år och väldigt lite har hänt.

Ett annat problem är de artister som vägrar befinna sig i t ex Spotify (Metallica, AC/DC, Led Zeppelin m fl.). Får man inte möjligheten att ha allting samlat på ett och samma ställe så minskar ytterligare sannolikheten att kunderna accepterar och tar sig an en ny plattform.

Om nu låtskrivarna måste vara separerade från de faktiska artisterna, nått som verkar omöjligt att komma ifrån, så låter det som att låtskrivarna måste omförhandla sin del av kakan. Jag förstår verkligen att situationen är ohållbar annars.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Satsar min högra hand på att flertalet av dessa STIM anslutna också laddar ner eller har laddat ner musik olagligt.

Tänk vilken skillnad det hade varit om detta brev hade innehållit konstruktiv kritik: I vår aktuella ekonomiska situation kan vi inte rättfärdiga en sådan drastisk handling, men vi skulle kunna se en version av detta då...

Medlem

Konceptet som acdc kör på är ju att om man köper en skiva så kanske man lockas till andra utav deras låtar/skivor .
Men uppkommande musiker har det svårt när de inte kan få pengar ifrån sina skivor.


signatur

"Med Gud och segrande vapen" Gustav II Adolf

Vilket ovanligt obegåvat uttalande. Jag är förbluffad, bluffad och fluffad.

1
Skriv svar