Skyrim en dassig besvikelse....

Medlem
Skyrim en dassig besvikelse....

Efter att ha väntat såpass länge efter föregångaren som var en höjdare både grafiskt och upplevelsemässigt som håller fortfarande, så får man ett spel som t.o.m är värre grafiskt än lågbudgetspelet The Witcher. Detta är uruselt av Beteshda.

Spelar fonden på håll någon roll (obs rim) när grafiken är så dålig att det sticker motbjudande i ögonen?

Inställningarna med Ultra överallt förändrar ingenting, träden är kantiga liksom närområdet i övrigt och det är segspelat med tangentbord och mus. Jag fattar inte hur recensenterna kan rosa det här överhypade skitspelet. Hade grafiken varit som i Rage som jag gått över till igen, hade allt varit frid och fröjd men sådan här p*ssig grafik finns det ingen ursäkt för. Bortkastade pengar....

Medlem

Witcher gjordes för PC, Skyrim gjordes för konsoller. Kan ju knappast varit någon större överraskning för dig? Det är bara gilla läget att de flesta av dagens spel görs för konsoller med prestanda som en miniräknare. Snart får vi väl "dela" utveckling med tablets också. Just wait and see.

Medlem
Skrivet av tamigibrasan:

Efter att ha väntat såpass länge efter föregångaren som var en höjdare både grafiskt och upplevelsemässigt som håller fortfarande, så får man ett spel som t.o.m är värre grafiskt än lågbudgetspelet The Witcher. Detta är uruselt av Beteshda.

Spelar fonden på håll någon roll (obs rim) när grafiken är så dålig att det sticker motbjudande i ögonen?

Inställningarna med Ultra överallt förändrar ingenting, träden är kantiga liksom närområdet i övrigt och det är segspelat med tangentbord och mus. Jag fattar inte hur recensenterna kan rosa det här överhypade skitspelet. Hade grafiken varit som i Rage som jag gått över till igen, hade allt varit frid och fröjd men sådan här p*ssig grafik finns det ingen ursäkt för. Bortkastade pengar....

Åsikter som dessa är vad som förstör spelindustrin! Har du spelat spelet eller bara tittat på polygonerna?


signatur

Imperator

Medlem

Förstår inte när dom påstår att PC versionen ska vara mycket snyggare osv..
varför ljuger dom?


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

"Åsikter som dessa är vad som förstör spelindustrin!"

Att enformigt rapa efter hyllningskören tillför knappast någonting.

Beteshda kan uppenbarligen sin sak vilket man bevisade med råge i Oblivion så varför göra ett grafikmässigt SÄMRE spel nu (PC)? Jag har givetvis spelat och storyn och uppdragen kan jag hålla med om, är efter förväntan men grafiken förstör samma känsla man hade i Oblivion där man kunde stanna halva dagen och ha riktigt kul.

Detta är någonting helt annat.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Förstår inte när dom påstår att PC versionen ska vara mycket snyggare osv..
varför ljuger dom?

De ljuger inte. Det är snyggare.

Medlem

Har för mig att Beteshda hävdade att PC var huvudplattform i förhandstitten eller kommer jag ihåg fel?


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Alla vet väl att det alltid handlar om pengar, fast att förstå hur det hela ter sig är en annan femma. Delar med mig av det jag lärt mig.

Först måste man förstå att pengarna i spelbranschen i dagsläget ligger hos konsolerna, varken nytt eller konstigt. Fast detta gäller inte bara antal sålda spel, viktigare är antal sålda konsoler & antal nöjda/trogna kunder. Vi tar Microsoft som exempel, detta företag får in pengar för varje pinal i sina sålda enheter, tillbehör & spel, samma gäller inte för PC där det råder salig blandning av olika hårdvaruföretag, tillbehör som Razermöss och oberoende spelutvecklare som alla får varsin del av hobbyns stora summa. <-- Company no like, Company no want to share! Det ska vara Microsofts logga på spelen, konsolen & handkontrollen...

Dessa är de faktorer som gör den stora skillnaden gentemot PC-marknaden. Det är exklusiviteten som gör konsoler till företagens guldgruvor. Så varför är detta ett stort problem? De bromsar utveklingen! Ska försöka förklara förenklat.

Giganter som Microsoft & Sony vill självklart dra in kosing & då är det viktigt med trogna kunder som nöjer sig med ett spelsystem billigt som grus. Om grafiken anpassas efter nutidens speldatorer skulle konsolerna förlöjligas, det får inte hända ryter företagen som håller branschen i järngrepp.

Man kan tycka att ett spel som Battlefield 3 är snyggt men jag kan garantera att det är absolut ingenting emot hur spelen borde se ut idag om utvecklingen inte hölls tillbaka av dessa giriga företagsjättar som vill kräma ut maximal vinst på varje såld spelenhet år efter år tills nästa konsoler är redo för försäljning. Det har pumpats ut så mycket dynga om piratkopiering, kompabilitetsproblem & tillgänglighet så folk i allmänt tror att denna kvarlevande generations konsoler är bättre än PC för både gamers & utvecklare... Minns ni när en speldator blev utdaterad på ett halvår & spelen gjorde revolutionerande framsteg på samma tid? Tyck vad ni vill om det.

Därför ser Skyrim ut som det gör på PC, varken arbetstid eller prioritering finns inte & även om den fanns så får det inte se mycket bättre ut. Konsoler som vill agera PC är spelvärldens nemesis!

Edit. http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111112/skyrim-utvecklarna...
Komiskt nog snubblade jag över detta nu. Dance puppets, dance!

Medlem
Skrivet av Grön:

Alla vet väl att det alltid handlar om pengar, fast att förstå hur det hela ter sig är en annan femma. Delar med mig av det jag lärt mig.

Först måste man förstå att pengarna i spelbranschen i dagsläget ligger hos konsolerna, varken nytt eller konstigt. Fast detta gäller inte bara antal sålda spel, viktigare är antal sålda konsoler & antal nöjda/trogna kunder. Vi tar Microsoft som exempel, detta företag får in pengar för varje pinal i sina sålda enheter, tillbehör & spel, samma gäller inte för PC där det råder salig blandning av olika hårdvaruföretag, tillbehör som Razermöss och oberoende spelutvecklare som alla får varsin del av hobbyns stora summa. <-- Company no like, Company no want to share! Det ska vara Microsofts logga på spelen, konsolen & handkontrollen...

Dessa är de faktorer som gör den stora skillnaden gentemot PC-marknaden. Det är exklusiviteten som gör konsoler till företagens guldgruvor. Så varför är detta ett stort problem? De bromsar utveklingen! Ska försöka förklara förenklat.

Giganter som Microsoft & Sony vill självklart dra in kosing & då är det viktigt med trogna kunder som nöjer sig med ett spelsystem billigt som grus. Om grafiken anpassas efter nutidens speldatorer skulle konsolerna förlöjligas, det får inte hända ryter företagen som håller branschen i järngrepp.

Man kan tycka att ett spel som Battlefield 3 är snyggt men jag kan garantera att det är absolut ingenting emot hur spelen borde se ut idag om utvecklingen inte hölls tillbaka av dessa giriga företagsjättar som vill kräma ut maximal vinst på varje såld spelenhet år efter år tills nästa konsoler är redo för försäljning. Det har pumpats ut så mycket dynga om piratkopiering, kompabilitetsproblem & tillgänglighet så folk i allmänt tror att denna kvarlevande generations konsoler är bättre än PC för både gamers & utvecklare... Minns ni när en speldator blev utdaterad på ett halvår & spelen gjorde revolutionerande framsteg på samma tid? Tyck vad ni vill om det.

Därför ser Skyrim ut som det gör på PC, varken arbetstid eller prioritering finns inte & även om den fanns så får det inte se mycket bättre ut. Konsoler som vill agera PC är spelvärldens nemesis!

Edit. http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111112/skyrim-utvecklarna...
Komiskt nog snubblade jag över detta nu. Dance puppets, dance!

Må så vara att "spelutvecklingen" (grafisk bara då?) bromsas. Men personligen säger jag tack och lov för det jag vill inte köpa ny hårdvara varje år eller vartannat år bara för att kunna spela bra spel på hyfsad grafik inställning och fps.

Jag kör skyrim på high med en mid-range datorn och jag tycker grafiken är utmärkt (något jag är tacksam för då jag varken vill eller har råd att uppgradera datorn). Tråkigt att vissa folk bara tycks stirra sig blinda på grafik så mycket nu för tiden så att dom inte längre kan uppskatta ett bra spel.

Tror för övrigt att utvecklare skulle bromsa grafik utvecklingen på spel även om konsolerna inte funnits annars skulle spelindustrin själv dö om dom BARA riktar in sig på den senaste highend tekniken.

Mesta tekniken idag blir fortfarande "utdaterad" på ett halvår/år bara det att den inte blir "obrukbar" lika snabbt. Något som väl ändå kan anses som positivt?

Alltså inte för att vara den men nästintill ALLA företags mål är att gå med maximal vinst så varför skulle det inte vara så inom spelindustrin? Lägger man ner stora summor på att ta fram en produkt så vill man ju tjäna pengar på den?

Medlem

Säger du att Oblivion och Skyrim är likgiltiga grafikmässigt så borde du testa oblivion igen.

Skrivet av Saarela81:

...

Nej nej nej inte bara grafiskt, raka motsatsen! Det kändes dock irrelevant att ta upp de stora & viktiga bitarna när tråden bara tagit upp den visuella. Förstår det är lätt att tro att jag förespråkar någon önskan om hippieföretag men det är bara ett missförstånd, detta är svårt att förklara över ett forum men jag ska försöka få med lite kortfattat.

Alla stora framsteg är sammanlänkade med små steg emellan sig & hela teknikvärlden bygger på konceptet med ständig uppdatering. Microsofts 360 har en beräknad livslängd på tio år, att sälja samma hårdvara under tio års tid är en genial affärsplan som gynnar Microsoft något enormt fast det drabbar utvecklare såväl som spelare, även där något enormt. Tio år är en evighet inom spelvärlden, det är illa om de riktiga framstegen i fortsättningen bara ska komma i samband med släppen av nya konsoler.

Så vad vill jag?
Först bör plattformen med kraften & potentialen leda utvecklingen framåt. Det är multiplattform-konceptet (främst tunga PCtitlar som bantas för konsol) som agerar boven i dramat & de negativa konsekvenserna dessa bringar kan vi se tydligt genom att läsa på valfritt spelforum, klagomålen florerar. Nu gråter exempelvis Bethesda högt över hur svårt det är att göra spel till PC på grund av kompabilitetsproblem, fast det nämns ingenting om att få stabil fps på en GPU motsvarande ett 7900 GTX, kan det hela egentligen röra sig om prioriteter kanske?

Det är inte bara att utvecklingen står stilla, spelen blir aldrig lika bra när de utvecklas för tre olika system. Jag vill att konsolernas exklusivitet på nytt ska tas hela vägen, spel som utvecklas för konsol ska inte påverka spelen för PC & tvärt om. Det är skamligt vilka dåliga portar vi får till PC idag, inte ens menyer får de till...

Sen har vi den fördummande konsolsjukan men nog om detta nu, det är både tröttsamt & svårt att få ner detta i skrift. Hoppas du i alla fall uppskattar det ^^

Medlem
Skrivet av tamigibrasan:

Efter att ha väntat såpass länge efter föregångaren som var en höjdare både grafiskt och upplevelsemässigt som håller fortfarande, så får man ett spel som t.o.m är värre grafiskt än lågbudgetspelet The Witcher. ....

Och jag som just köpte The Witcher för grafikens skull. Gillar inte knapptrycknings-svärdspel men vissa spel köper man för det grafiska och vissa för en bra kampanj (tyvärr hör Quicktime-BF3 till det först nämnda). Enligt dig är Skyrim inget för mig.

Spelet är snart installerat och ska se om jag tycker som du.
Svar: Bra grafik i The Witcher (åsikten om spelet håller jag för mig själv). Då duger nog Skyrim också.


signatur

Det var detta...

Medlem

Det jag stör mig på (förutom att de för varje spel plockar bort saker som funnits tidigare) är att de släpper samma användargränssnitt till konsol och PC.

P.s. Jag menar inte storleken på text eller upplösning.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag tror att det beror mer på anpassning till stora HDTV skärmar.

Sitter själv och spelar PC-spel från min 42 tums LG TV. Jag tänker på Steam där, om man, ska rota i översta menyerna, är tvungen att ställa ner upplösningen till 720p om man ska kunna läsa. Jag tror att det är vanligare i USA och Fjärran Öster att folk har det som jag.


signatur

Det var detta...

Testpilot

Hah jag garvar åt er grafikkåta dårar som inte klarar av att uppskatta ett spel utan att grafiken skall vara maxad..
Jag tar Skyrim över grafikporrkorridorpangpang i Crysis 2 eller BF3.

PC är snyggare:
http://youtu.be/o921p4TIzH4

Medlem

Tycker spelet är jättefint... Efter att varit spektisk mot PC kontrollerna så har jag gått från att hata till att ha blivit van. Ganska soft att inte behöva musen mer än nödvändigt och det är ergonomiskt!:).

Tycker inte det är det snyggaste spelet rent tekniskt. Men tycker att själva miljöerna och vyerna är episkt. Kan tillägga att jag inte tyckte vidare om oblivion men skyrim har jag fastnat före rejält.

Enligt mig kan man spela på låga inställningar och fortfarande få ut någonting vackert. Kanske inte rent tekniskt.. Och att alla gubbar halkar omkring som på såpa är ju också lite fult. Men man vänjer sig:)

Medlem

Helt ärligt. Jag har spelat Skyrim (PC) sen den 13/11 och jag har blivit väldigt positivt överaskad av den nya grafikmotorn. Har inte sett hur spelet ser ut på konsol men att påstå att det skulle vara fulare än Oblivion är nog att ta I.
Jag har väl si så där slagit ihjäl en 180h bakom Oblivion och jag kan ärligt talat se en enorm skillanad på dessa spelen.
T.ex så ser karaktärerna inte längre ut som f..n.
Jag kör spelet på very high med ett budgetkort (AMD HD6770 1024MB), Phenom II X4 3,4GHz Black, 4GB-ram.
Nema problemma. Skär som en varm kniv genom smör. och snyggt är det

Medlem
Skrivet av Mr_Fill:

Helt ärligt. Jag har spelat Skyrim (PC) sen den 13/11 och jag har blivit väldigt positivt överaskad av den nya grafikmotorn. klipp

Visst är det en uppdaterad fallout-motor?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Nja.. är inte helt säker på det.. Vad jag vet så är Fallout en uppdatering på Oblivion motorn.
Detta är nog en annan bas. Men jag kan ha fel

Medlem
Skrivet av Mr_Fill:

Nja.. är inte helt säker på det.. Vad jag vet så är Fallout en uppdatering på Oblivion motorn.
Detta är nog en annan bas. Men jag kan ha fel

Jag har för mig att moddare hittat gammal fallout-kod i skyrimmotorn.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Hah jag garvar åt er grafikkåta dårar som inte klarar av att uppskatta ett spel utan att grafiken skall vara maxad..
Jag tar Skyrim över grafikporrkorridorpangpang i Crysis 2 eller BF3.

PC är snyggare:
http://youtu.be/o921p4TIzH4

Garvar med dig


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Förstår inte när dom påstår att PC versionen ska vara mycket snyggare osv..
varför ljuger dom?

erhm, har du spelat spelet?

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Hah jag garvar åt er grafikkåta dårar som inte klarar av att uppskatta ett spel utan att grafiken skall vara maxad..
Jag tar Skyrim över grafikporrkorridorpangpang i Crysis 2 eller BF3.

PC är snyggare:

https://www.youtube.com/embed/o921p4TIzH4

Själv är jag grafikkåt som tusan. För mig är grafiken 50% och själva spelet 50%. Jag kan tex inte spela GTA 4 på PS3 därför att jag inte kan tillgodose mig spelet utan att spy (bokstavligen gjorde jag det för det var det hemskaske jag upplevt i yrselanfall mm). Okej, MSG Snike funkade bra på konsol medan tex Motorstorm låg strax under gränsen. Skänkte bort min PS3.

Njöt lite av korridorpangarna BF 3 och Crysis 2 pga den stundtals fantastiska grafiken. Älskade BF Bad Company 2 pga av spelet och grafiken.

Angående ditt YouTube klipp så kollade jag det i 1080p och närmast PC kom som vanligt Xbox 360. Beror troligen på att först görs spelet till Xbox 360 för att sedan portas till PS 3 och PC. Men efter 20 minuters spelande brukar hjärnan ändå protestera och man känner att det är ett konsolspel eller dålig PC-portning. Finns gamla PC-spel, som tex Half Life 2, där man kanske inte upplever senaste grafiken men ändå är snygga och behagliga att spela.

PS - Skyrim tycker jag ser ut på filmen att vara en billig portning till PC. Särskilt när det blir blodigt. Men älskar man Skyrim duger nog grafiken och mer därtill! Men för mig som är grafikkåt och inte gillar historiska svärdspel lockar inte spelet ett pizz.

EDIT

Kände mig tvungen att testa spelet och satte högsta på allt, även det utanför de automatiska. Inte var det ful grafik om man inte kom för nära föremålen. Fastnade dock i början när jag ramlade ur borgen under tiden draken anföll. Sprang omkring 20 minuter med bundna händer och försökte komma ut från området eller in i borgen igen men till slut fick jag stänga av spelet och troligen för gott. För mycket film för min smak. Det blir inget köp men många yngre polare spelar spelet på Steam.


signatur

Det var detta...

Skrivet av stormense:

...

Stundvis så är det inte så vackert, speciellt när höstfärgerna skär sig & skuggorna känns överdrivet tilltagna i det blekaste solsken men oftast så är det väldigt estetiskt tillfredsställande att utforska Skyrim. Konstigt nog så är allt fult som stryk precis i början, det tar ett litet tag innan man når de områden där grafiken skiner. Att ströva kring lugna vattendrag som letar sig ner mot en suddig horisont av bergskedjor under skimrande norrsken & klar stjärnhimmel är sjukt episkt. Farligt tidsslukande spel det där, för bra för att vara hälsosamt...

Medlem

Jadu Grön. Kanske ger det en chans att köpa hem lagom till Steams julrea.


signatur

Det var detta...

KoP
Medlem
Skrivet av tamigibrasan:

Efter att ha väntat såpass länge efter föregångaren som var en höjdare både grafiskt och upplevelsemässigt som håller fortfarande, så får man ett spel som t.o.m är värre grafiskt än lågbudgetspelet The Witcher. Detta är uruselt av Beteshda.

Spelar fonden på håll någon roll (obs rim) när grafiken är så dålig att det sticker motbjudande i ögonen?

Inställningarna med Ultra överallt förändrar ingenting, träden är kantiga liksom närområdet i övrigt och det är segspelat med tangentbord och mus. Jag fattar inte hur recensenterna kan rosa det här överhypade skitspelet. Hade grafiken varit som i Rage som jag gått över till igen, hade allt varit frid och fröjd men sådan här p*ssig grafik finns det ingen ursäkt för. Bortkastade pengar....

Spela spelet istället för att stirra dig blind på grafiken. Hur tror du vi old gamers gjorde förr i tiden? Man fick liksom fylla ut avsaknaden av bra grafik/ljud med sin egna fantasi och skapa sig en känsla för det bakomliggande. Gameplay ffs. Trist att du inte kan njuta av ett potentiellt kanonspel för att du stör dig på något så "trivialt" som grafiken (som för övrigt dom flesta säkerkligen skulle klassa som mer än godkänd i Skyrim).

Medlem
Skrivet av stormense:
Skrivet av Harakiri:

Hah jag garvar åt er grafikkåta dårar som inte klarar av att uppskatta ett spel utan att grafiken skall vara maxad..
Jag tar Skyrim över grafikporrkorridorpangpang i Crysis 2 eller BF3.

PC är snyggare:

https://www.youtube.com/embed/o921p4TIzH4

Själv är jag grafikkåt som tusan. För mig är grafiken 50% och själva spelet 50%. Jag kan tex inte spela GTA 4 på PS3 därför att jag inte kan tillgodose mig spelet utan att spy (bokstavligen gjorde jag det för det var det hemskaske jag upplevt i yrselanfall mm). Okej, MSG Snike funkade bra på konsol medan tex Motorstorm låg strax under gränsen. Skänkte bort min PS3.

Njöt lite av korridorpangarna BF 3 och Crysis 2 pga den stundtals fantastiska grafiken. Älskade BF Bad Company 2 pga av spelet och grafiken.

Angående ditt YouTube klipp så kollade jag det i 1080p och närmast PC kom som vanligt Xbox 360. Beror troligen på att först görs spelet till Xbox 360 för att sedan portas till PS 3 och PC. Men efter 20 minuters spelande brukar hjärnan ändå protestera och man känner att det är ett konsolspel eller dålig PC-portning. Finns gamla PC-spel, som tex Half Life 2, där man kanske inte upplever senaste grafiken men ändå är snygga och behagliga att spela.

PS - Skyrim tycker jag ser ut på filmen att vara en billig portning till PC. Särskilt när det blir blodigt. Men älskar man Skyrim duger nog grafiken och mer därtill! Men för mig som är grafikkåt och inte gillar historiska svärdspel lockar inte spelet ett pizz.

EDIT

Kände mig tvungen att testa spelet och satte högsta på allt, även det utanför de automatiska. Inte var det ful grafik om man inte kom för nära föremålen. Fastnade dock i början när jag ramlade ur borgen under tiden draken anföll. Sprang omkring 20 minuter med bundna händer och försökte komma ut från området eller in i borgen igen men till slut fick jag stänga av spelet och troligen för gott. För mycket film för min smak. Det blir inget köp men många yngre polare spelar spelet på Steam.

Medlem
Skrivet av IceMan:

Förstår inte när dom påstår att PC versionen ska vara mycket snyggare osv..
varför ljuger dom?

Ledsen att säga det Ice men det är snyggare på PC, och nu har moddarna börjar släppa uppdaterade texturer också vilket tar det ännu högre


signatur

Vila i frid, Mikael "The_Maxx" Löfgren
Tack för den tid du var med oss, även om den var alltför kort

Medlem

Ibland kraschar spelet frekvent. Inte bra.

Senast såg jag texturer i en grotta som var blå. De var så fula att jag antog att spelet buggat ur igen (blå texturer). Efter omstart såg jag att det inte var något fel.

JAg måste säga att SKILLS-menyn är nog det klumpigaste menysystem jag sett på länge. Att hitta en viss perk eller att jämföra mellan olika perks i olika "träd"/"stjärntecken" är omständigt.

Nåväl, blir till att modda.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skriv svar