Skyrim FOV

Pansarknekt
Skyrim FOV

Det här började som en liten preview på min upplevelser i Skyrim. Jag har dock "bara" spelat 3 timmar hittills och det delat över 2 nissar.

Något som jag tycker är positivt är att till skillnad från Oblivion så kan man lua genom inledningsekvensen i grottan utan vänta på stornissen. Så med tanke på att jag inte ens börjat skrapa på ytan av spelet så blir det preview senare. Istället vill jag prata om ett specifikt problem spelet har.

Det handlar om spelets synvinkel, så kallade "Field of View". Eftersom spelet är en konsolportning så ligger den på 65 eller 60 tror jag.

För vad en synvinkel med 60graders inställning resulterar i är en varelse utan något som helst periferiseende. Känslan blir faktiskt något klaustrofobisk när man spelar. En anledning till utvecklarna använder detta är just för att det är ett kosollir.

Och detta är en av de så kallade telltale känslorna av att ett spel är en konsolportning och dålig sådan, eller rättare sagt, en bra portning är en sådan man inte märker att det är ett konsollir..

När man lirar konsol så hade en synvinkel på säg 90grader varit för stor eftersom ens naturliga periferiseende ligger på omgivningen utanför TV. Detta beroende på att man sitter en bit ifrån TV, vanligtvis. Dock är det tvärtom när man sitter med skallen 30cm från en dators monitor. Ens periferiseende blir förvirrat av att bara se allt i en smal kon framför en. Detta låter kanske som en liten sak men det är faktiskt jävligt märkbart när man lirar. Det är ju därför man dessutom växlar såinihelvete mellan 3e personsvy och 1e person..
Det finns två anledningar till, att utvecklarna gör så här. Den andra är att man spelar spelet med kontroll på kosol. Det innebär att om man hade sett allt ett periferiseende hade erbjudit hade det varit en jävla massa vändande på gubben vilket enkelt sagt inte är en rolig sak att behöva göra med handkontroll timmar i sträck.
Den 3e och mer relevanta anledningen är att dagens kosoler har 7år på nacken. Så om man har mindre FOV så behöver konsolen rendera mindre av världen på en given tidpunkt. Det innebär att man kan höja grafikkvalitén så den inte verkar lika utdaterad som den egentligen är.

Nu har jag relaterat det här problemet till nya och tillsynelsevis grymma Skyrim, men FOV är en hemlig prestanda lösning som finns i nästan alla först persön shooters som kommer ut på konsol idag. Call of Duty som ska vara så jävla bra har samma FOV som Skyrim. Och jag kan säga direkt att denna FOV är en av anledningarna till att Call of Duty aldrig kommer bli en Esport. Förutom deras egenfinansierade tävlingar som man måste betala för att vara med i.

Finalen på denna post blir att det på PC går att ändra Field of View manuellt genom att ändra i inifilerna eller i konsolen. Ändra till 90 och genast kommer en känsla av PC-spel infinna sig.

#blogg


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skyrim FOV

Vart kan man hitta denna inställningen?
SkyrimPrefs?

Medlem

FOV 85

Tex, bara skriv det i konsolen som han skrev.

Medlem

Jaha, tack!
Bara FOV 85?

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Jaha, tack!
Bara FOV 85?

Japp, bara skriva FOV sedna vad du vill ha, 90, 100, 12 osv var riktigt lätt och var förvånad att det faktiskt funka så lätt

Medlem
Skrivet av Tomtefar:
Skrivet av Svanberg:

Jaha, tack!
Bara FOV 85?

Japp, bara skriva FOV sedna vad du vill ha, 90, 100, 12 osv var riktigt lätt och var förvånad att det faktiskt funka så lätt

Tack så mycket, ska testa det nästa gång jag sätter mig och spelar!
Vad kör du med för FOV?

Medlem

spelar med 85 på 1920x1200

Medlem
Skrivet av Tomtefar:

spelar med 85 på 1920x1200

Jag tycker nämligen mina vapen och armar blir lite.. utdragna.. dom ser konstiga ut när jag ändrar FOV:en. Körde med 75 på 1680x1050, kan det vara min upplösning som gör att det ser konstigt ut?

Inaktiv

Det verkar som många av gamebryos kommandon fungerar även i skyrim,

kill = dödar den markerade npc'n
resurrect = återupplivar markerad npc
tgm = godmode

osv..


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Muhammed:

Det verkar som många av gamebryos kommandon fungerar även i skyrim,

kill = dödar den markerade npc'n
resurrect = återupplivar markerad npc
tgm = godmode

osv..

Precis som i Oblivion då med andra ord
Även Unlock = lås upp och tcl=no clip, kan vara bra.

Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Tomtefar:

spelar med 85 på 1920x1200

Jag tycker nämligen mina vapen och armar blir lite.. utdragna.. dom ser konstiga ut när jag ändrar FOV:en. Körde med 75 på 1680x1050, kan det vara min upplösning som gör att det ser konstigt ut?

Nja, det är inte upplösningen på skärmen som är dum utan det är mer att man ska hitta det du vill ha, sedan så tror jag att det finns någon sådan där "regel" hur FOVen ska vara till upplösningen, inte säker på detta dock!

Bra tips, kanska posta det i forumet med så alla kan ta del av det?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Denna generation har hemsk FOV i spelen, fullständigt avskyr när man inte ser ett skit, BÅDE på konsoll och PC. Om det sitter bildnissar (hihi) och seriöst påstår att det inte märks på en TV så kan man alldeles för lite för att inse att man inte kan allt.
PC har ju den tjusningen att man alltid eller oftast iaf kan ändra på den.

1
Skriv svar