Två Starcraft II-proffs talar ut

Kul läsning, hoppas på mer sådan täckning i framtiden! Vet inte vem Bomber är men jag var ett fan av July för några år sedan och tycker det är kul att han fortfarande är aktiv.

Ang. sport eller inte, nyckeln ligger i prefixet e-: E-sport. Det säger ju sig självt där att det inte är samma sak som att fysiskt springa över fält så varför detta bråk om ifall det är en sport eller inte? Oavsett vad det kallas har många väldigt kul med att följa tävlingar, matcher, lag och individer och det är ju huvudsaken.

Inaktiv

det sjuka är att dom kan få vilka brudar somhelst i sydkorea, bara för dom är bra på starcraft

Medlem
Skrivet av riktigninja:

det sjuka är att dom kan få vilka brudar somhelst i sydkorea, bara för dom är bra på starcraft

lol


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem
Skrivet av Tompa:

Tänker t.ex. snooker som inte kräver mer än grundläggande mänsklig fysik för att utföra, men järnpsyke och enorm koncentrationsförmåga under flera timmars eller dagars tid för att bli framgångsrik. Det kräver oerhört mycket träning, även om träning och sporten/tävlingen inte är särskilt fysiskt krävande

Säg inte det, har hört någonstans att de riktiga proffsen i snooker kan gå flera mil under bara en match för att se bordet från olika vinklar. Din exempelbild motsäger väl iofs det men kan nog ligga något i det iaf

Anyway, för att tillföra fler åsikter till ämnet så är här min definition av de olika termerna:
Tävling = Något man kan vinna, kan vara lotto tex
Sport = Tävling som kräver skicklighet att vinna.
Idrott = Någonting som gör dig svettig.

Finns ju utryck som tex "Det var ju ingen sport att göra det där", vilket antyder på att det inte krävdes någon skicklighet eller insats, eller syftas det på uthållighet eller något annat där?

Shysst intervju iaf

Medlem

För att följa på i sport-debatten så tänker jag länka till wikipedia-artikeln om sport:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sport
Det är som flera redan sagt i tråden att det har skett en språklig förväxling mellan sport och idrott. Ett bra exempel på att ordet sport inte bara syftar på idrott är begreppet frågesport.

Medlem

skriv inte "talar ut"... ffs..


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Medlem
Skrivet av Mortalis:

tv/datorspel kommer aldrig att kunna bli en sport...och det kommer aldrig att bli accepterat som en sport.
Vem fan vill sitta och titta på andra folks skärmar och betala för det? Och hur ska du sponsra detta, med möss??? Det är en jävla hobby, ingen SPORT, skidor, fotboll, hockey, bilkörning det är SPORT.
Ni kommer säkert inte fatta vad jag menar, men MÅNGA tänker som jag...e-sport är för idioter

Om vi fick göra oss av med alla som tänker som dig, skulle den här planeten vara en bättre plats att leva på!

Medlem

Väldigt nice läsning! keep it up FZ


signatur

Bara gör det.

Medlem
Skrivet av Mortalis:

tv/datorspel kommer aldrig att kunna bli en sport...och det kommer aldrig att bli accepterat som en sport.
Vem fan vill sitta och titta på andra folks skärmar och betala för det? Och hur ska du sponsra detta, med möss??? Det är en jävla hobby, ingen SPORT, skidor, fotboll, hockey, bilkörning det är SPORT.
Ni kommer säkert inte fatta vad jag menar, men MÅNGA tänker som jag...e-sport är för idioter

Hur kan du kalla att köra bilkörning för sport, men inte datorspel för en sport?

12
Skriv svar