Skyrim-utvecklarna: pc är en huvudvärk

Medlem

Verkar vara många som tror att piratandet har något med försäljning att göra, det piratas friskt på både PC o konsol så förlusterna är stora oavsett plattform.

Försäljning ser ut så här:
PC exklusiva titlar säljer som smör
Multiplatformstitlar som är anpassade för konsol säljer som smör till konsol inte PC

Förstår inte varför utvecklare äns bryr sig om att släppa ett spel som inte är anpassat på något sätt till PC, det kommer inte sälja då, kolla bara på Rage o MW.

Förstår kritiken från folk som älskar PC, för min egen del är det en win-win då jag gillar o äger PC + samtliga konsoler.

Medlem

Beställde just från Webhallen. Har lite knapert med cash just nu så jag tog på faktura som man inte behöver betala förräns i februari. Sitter med icke så laglig kopia av skyrim just nu(jag vet jag vet, fy på mig), så får man väl föra över sina savegames när jag installerat det på riktigt nästa vecka.

Flyter på finfint med nästan allt på max, någon bugg här och där och har spelar i ett par timmar.

Medlem

väl värt pengarna. köp det på steam är väl lättast


signatur

//monster

Inaktiv

Jag förstår kritiken men det är ju ett icke problem. Jag vill minnas att det i början var mycket gnäll på att konsolerna var för komplicerade och därför fick man stå ut med buggar. Kul att de vänder på steken nu

Studie efter studie visar att piratkopieringen av spel till pc ökar försäljningen av spelet. Dags för Pete att släppa sargen och vara med i matchen.

Medlem

Det är bara sossar som inte har råd med ett så grymt bra spel för 350:-. Skaffa ett jobb, jävla bönder.

</trollning>


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Det är bara sossar som inte har råd med ett så grymt bra spel för 350:-. Skaffa ett jobb, jävla bönder.

</trollning>

Att vara bonde är ett jobb.

Medlem

"Bethesda VP of Marketing Pete Hines" är det ju som gör detta uttalandet....Vad har en sådan man för koll på saker egentligen?

Att det handlar om att maximera pengaflödet och minimera ansträngningen är ju självklart. Men för den typen av människor är faktumet om det är ett bra eller ett dåligt spel helt oväsentligt.

Med tonvis med reklam tjänar man oerhörda summor pengar idag. Det viktiga är att sälja spel, inte att sälja "bra" spel.

Tyvärr är spelen i sig ofta lite i skymundan nuförtiden. "Gamers" är inte målgruppen längre, där finns inte tillräckligt många för att det skall vara där man kan tjäna mest pengar.

Självklart skall dom tjäna pengar på sitt jobb, men när all fokus är på att dra in så mycket pengar så möjligt, så blir ju spelen ofta lidande.


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Skyrim (PC) är ett extremt bra lir. 10/10.
Det är inte många spel som jag skulle ge 10/10, särskilt inte när de innehåller grymt störande buggar. En sån enkel sak som att klicka i menyerna fungerar inte som det ska. Om man försöker klicka på vissa alternativ kan det hända att man går ett steg bakåt, som om texten inte fanns där. Eller så låser sig meny-alternativen så man får ändra med tangentbordet via pil upp och pil ned istället för musen. Det har även hänt att alternativen under settings börjar flimra så man inte ser ett piss av vilken inställning man använder. Många skulle kalla detta för småsaker, och det är det väl förvisso. Men det drar definitivt ner helhetsintrycket och spelet är farligt nära att få 9/10 bara för att de totalt missar såna grundläggande saker. Det är som om Volvo skulle sälja en bil där ratten inte alltid går åt rätt håll när man svänger, så därför finns det en extrapedal att trycka in när bilen inte gör som man vill.

Pricken över i:et som räddar spelet från att bara få 9/10 är mod-communityn. Det märks klart och tydligt att Bethesda tagit massvis med inspiration från Oblivion-moddar som förbättrat spelet avsevärt. Utan modcommunityns flit i Oblivion hade Skyrim troligtvis varit en medioker uppföljare. De satsar dessutom jättemycket på modding i Skyrim vilket ger konsumenterna mer inflytande.

Trots urlöjliga buggar är detta ett riktigt grymt spel. Årets spel skulle jag vilja hävda. Dock tycker jag inte att Bethesda har någon rätt att yttra sig om pirater. Den dagen som Bethesda tar tag i buggar på allvar kan de klaga att folk piratkopierar deras spel. Tills dess tycker jag det är fullt rimligt att folk fultankar deras spel oavsett hur bra de är. Det hade varit ett mindre helvete att ens starta igång spelet om det inte var för Google. Spelhelvetet vägrade starta bara för att ljudenhetens bitrate i WIndows var för hög (!). Så länge det finns allvarliga buggar, crashar etc. som de vägrar fixa tycker jag det bara är positivt att folk piratar det.

Medlem

Piratverksamhet drabbar alla plattformar och att det är svårare att utveckla spel till PC är ingen nyhet. Det har ju snackats om det sen iaf, 360/PS3. Jag har ett flertal dubletter, spel till t.ex. 360 och PC och 360 är i princip buggfri. PC:n buggar i det sammanhanget jäkligt ofta.


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Ha! "Huvudvärk" Bethesda är huvudvärk. Att ett spel släpps 2011 och fortfarande kör Dx9 är ett skämt. Dx11 är så mycket snyggare och är ett bättre verktyg för utvecklarna. Köra Skyrim på Ultra-grafik är inte Ultra. En jäkla massa inställningar som du själv får editera i .ini-filer för att få det till Ultra.

Kan hålla med om att hårdvaran till PC kan ge huvudvärk i vissa fall men...
"Som ni såg med Rage så är allt som krävs några dåliga grafikkortsdrivrutiner för att åratal av hårt slit ska få intrycket av att vara "buggigt", när det faktiskt är frågan om ett riktigt solitt, stabilt spel, säger Bethesdas Pete Hines" Vänta nu... Har dom ingen kommunikation med utvecklarna av hårdvaror, dom vet hur lite det krävs för att bli "buggigt" - Pete Hines "fäll ner pungen å landa".

Trots allt detta så är Elder Scrolls Oblivion/Skyrim ett av mina favoritspel.
Mod-vänligheten samt den stora mängden av nedladdningsbara mod är vad som gör Elder Scrolls så jäkla bra.

Medlem

Den "normal" piraten gör det väll främst för att se om spelet överhuvudtaget går att köra på sina maskiner samt få en känsla av kvaliteten innan dom köper. Detta kallades för i tiden för ett DEMO. Vilket allt för ofta numera kommer "långt" efter att ett spel släppts... Ja det finns många förklaringar/ursäkter till piratande. Det viktiga är att man någon gång om man gillar spelet (köper billigare t.ex.) ger "utvecklarna" pengar för sitt arbete. Och det ganska snart så en massa folk inte blir av med sina jobb!

Det här med avsaknad av DEMO retar skiten ur mig iaf.

Edit: Det som retar mig ännu mer är att jag köper/förbeställer spel (t.ex. BRINK) innan jag provat demot, och blir besviken. Jag från går alltså mina egna principer hela tiden!!!


signatur

E6600 @ 3ghz | 4GB 800MHz DDR2 | P5N-E SLI | 2 x MSI GeForce GTX 260 896MB "Twin Frozr OC" (SLI) | Corsair 850W | Gigabyte Aurora Case

Medlem

Litet inlägg till verklighetsfrånvända, konsolhatande PC-fanboys och troliga pirater (ni vet vilka ni är).
1. Pirata på PC: Ladda hem en bra release, installera/följ instruktionerna, klart (mormor klarar det).
Pirata på konsol: Flasha konsolen (krävs verktyg/kunskap/rätt moderkort i datorn), ladda hem spelet, bränn ut med rätt brännare i rätt hastighet med rätt layerbreak på rätt skiva, koppla aldrig någonsin upp dig till nätet för uppdateringar för då blir du tids nog bannad. Krävs. Skillz, rejäla pengar för varje spel, ger buggiga spel eller bannad konsol.
2. Intäkter PC: Spelen säljer ganska bra, men trots väldigt stor marknad med miljarder? datorer så når bara några få procent, av dessa köper ännu färre.
Intäkter konsol: Alla som har en konsol vill spela, spelet säljer långt bättre än till Pc (generellt) och till ett högre pris, stor uppslutning av kunder bland de potentiella kunderna.
3. Kostnader PC: Utvecklingen är allt annat än gratis, kostar en hel del och tar tid, men oavsett hur mycket som spenderas är det omöjligt att göra spelet felfritt för alla pga alla olika mjuk/hårdvarukonfigurationer, dvs spelet blir "buggigt" hur som helst, lägg till dyr DRM.
Kostnader konsol: Utveckla spel är lätt och billigt, alla motorer på marknaden är kompatibla med de flesta om inte alla aktuella konsoler, det finns bara 2 (3) olika hårdvaror/mjukvaror att ta hänsyn till vilket gör det enkelt och billigt att utveckla och fixa buggar. Ingen DRM behövs, sådant sköter konsoltillverkarna.

slutsats. Utveckla på Pc ger möjlighet till den snyggaste grafiken, den bästa AIn, de största världarna etc. vilket är kul i teorin men inte betalar några räkningar. Endast en minimalt fåtal kan ens uppleva den bra grafiken, de flesta spel måste anpassas till flera år gamla systemkrav för att täcka en så stor marknad som möjligt (se blizzard) medan "snygga" spel säljer betydligt sämre (Crysis).
Konsol däremot är enkelt, billigt, och du har en stor skara trodna kunder som gärna köper spelet, uppföljaren och DLCn utan att ens tänka på att pirata. Även om några (marginell siffra, ofc) tankar så påverkar det inte försäljningen märbart, då de måste köpa spelet för att få patchar, dLC, spela online och slipap ban.

Medlem
Skrivet av LittleFriend:

Jag känner flera personer med chippade 360 som inte köper ett enda spel på ärlig väg. Det är inte svårare att spela piratspel på 360 än på PC. Same shit, ladda ner och bränn.

Digitala lagliga nedladdningar av spel är något som jag tror minskar den illegala nedladdningen, men innan det kan bli ett riktigt bra alternativ till piratmarknaden måste priserna på lagliga spel som laddas ner bli bättre.
Det är inte rimligt att behöva betala 500:- för ett nedladdat spel via exempelvis Steam samtidigt som det kostar 3-400:- att beställa spelet på fysisk skiva. Halva poängen med digital försäljning är att kostnaderna minskas genom att man sparar in på bla distribution, konvolut, skivor, lagerhållning, frakt etc. Då ska priserna också sättas där efter. Skyrim för 500:- på Steam är inte prisvärt. The Sims 3 för 400:- på Cdon download är inte rimligt. Den som säger att illegal nedladdning inte har att göra med prissättning och tillgänglighet av produkter har fel. Det är väldigt viktiga faktorer.

Vem är det som tvingar någon att köpa från Steam då?
Problemet med digital nedladdning är att det finns inte lika många nedladdningsställen som det finns butiker som säljer fysiska boxar - därav dålig konkurrens. Orkar man inte vänta en dag på leverans - eller vad är det som gör digitalt oumbärligt.

Personligen tycker jag 3-400 kr för ett spel är busbilligt. Gå på bio kostar 100 spänn och ger 1.5-2 tim underhållning. Ett spel ger dig 10-50ggr mer underhållning.

De som har inställning som en parasit laddar ned pirat - och inga argument kommer någonsin att ändra det. De är barn som fastnat i utvecklingen och - jag vill ha - som är barnets perspektiv.

Den som blivit vuxen upplever glädjen i att kunna ge tillbaka något till den som uppenbarligen gjort något som man har glädje av.

Undanflykterna är många från parasitgänget - listan kan göras hur lång som helst.

Medlem
Skrivet av jettemakaron:
Skrivet av StrongBad:

Det är bara sossar som inte har råd med ett så grymt bra spel för 350:-. Skaffa ett jobb, jävla bönder.

</trollning>

Att vara bonde är ett jobb.

haha (...vad gör vi då i den här djungel?!?)


signatur

E6600 @ 3ghz | 4GB 800MHz DDR2 | P5N-E SLI | 2 x MSI GeForce GTX 260 896MB "Twin Frozr OC" (SLI) | Corsair 850W | Gigabyte Aurora Case

Medlem

Den enda huvudvärken jag har upplevt är den jag fick på grund av den störiga default-foven i Skyrim !

Medlem
Skrivet av eXile:
Skrivet av StrongBad:

Ett spel som ger så ENORMT mycket underhållning så länge är värt varende litet öre av 350:-. Piratar ni det här spelet så är ni obotligt dum i huvudet.

+1! Extremt efterblivet om man piratar detta spel. Har spelat ca 17 timmar än så länge och det är äckligt bra och underhållande i mina ögon.

+1 Jag har spelat över 20 timmar och kanske krashat ett par gånger, men inget jag stör mig på.

Medlem

Nu är det huvudvärk, när motorn i stort sett hanterar allt redan?
Bättre texturer, ändra lite i menuerna, upplösningar med diverse standard som direct X borde inte vara så svårt. Däremot att göra spelet till två vitt skillda maskiner så som PS3 och Xbox 360 (helt annan CPU arkitektur). Det är snarast enklast att fokusera där pengarna finns.

Medlem

De som piratar detta är de som ändå aldrig skulle köpt spelet.

Det är jävligt synd att till och med spelutvecklare börjar bli bortskämda snorungar som bara vill ha och ha, "OMG DET ÄR SÅ MYCKET ARBETE!". Nähä? Verkligen?

Varför börjar de gnälla nu av alla tider för? Det har väl ändå alltid varit extra arbete med PC-versioner...?

Så jävla korkat. Men vad kan man förvänta sig av ett företag som stämde Mojang över användningen av ETT ORD.

Medlem

Anledningen till att utvecklare klagar mer på PC kopieringen är pga. att det är mycket enklare och dessutom så är det många fler som kopiera till PC om man jämför med antalet spelare som det finns på PC, vilket inte är så många.

Jag det finns kanske fler pirater till konsollerna men dem har också en otroligt mycket större spelarbas vilket gör att det knappt märks, medan PC är mycket mindre. Själv är jag inbiten PC lirare och tycker det är synd att spelindustrin blivit så casual och simpel.

Medlem

det finns inga ursäkter för att stjäla ett spel eller fuska i spel, samma sak med filmer och musik.
drägg beteende.

Medlem
Skrivet av jettemakaron:
Skrivet av StrongBad:

Det är bara sossar som inte har råd med ett så grymt bra spel för 350:-. Skaffa ett jobb, jävla bönder.

</trollning>

Att vara bonde är ett jobb.

En bonde är till och med egenföretagare och röstar troligen på centerpartiet.


signatur

Think of a future without Bush!
No one to blame for the World War 3.

Medlem

Its all about the money.... dum dum dum <3


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Its all about the money.... dum dum dum <3

Ja, de lär ju inte vara ett gäng med kommunister som enbart gör spel fört att ha kul och ge bort gratis...


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Problemet är att de skiter fullständigt i att utnyttja vad PC:n kan göra med tangentbord och Mus.
De låter mig endast spela med 360-kontroller, eller endast mus+tangentbord.
Det går alltså inte att gå och slåss med 360-kontrollern för att sedan byta till mus och tangentbord för att fippla i inventoryt.... Inte för att det hjälper när inventorysystemet suger

Medlem
Skrivet av El Presidente:
Skrivet av magma:

Its all about the money.... dum dum dum <3

Ja, de lär ju inte vara ett gäng med kommunister som enbart gör spel fört att ha kul och ge bort gratis...

Klart man ska kunna leva på sitt yrke eller verksamhet och få företaget att gå runt.
Skulle gärna betala 500kr för ett pc spel om det var välpolerat, bra modverktyg, utnyttjar modern hårdvara till max och designa spelet efter önskemål från kunderna. Betesha borde se och lära från Blizzard. De borde ha släppt ett tidigt pc demo och låtit folk fått prova spelet för att se vad man kan jobba vidare med. Klart att piratkopiering svider för deras ekonomi, men hur man än vrider och vänder på situationen tycker jag Betesha markerar tydligt vilken väg de har valt.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Buhu, riktiga utvecklare satsar på PC!

Medlem
Skrivet av Nomz:

De som piratar detta är de som ändå aldrig skulle köpt spelet.

Det är jävligt synd att till och med spelutvecklare börjar bli bortskämda snorungar som bara vill ha och ha, "OMG DET ÄR SÅ MYCKET ARBETE!". Nähä? Verkligen?

Varför börjar de gnälla nu av alla tider för? Det har väl ändå alltid varit extra arbete med PC-versioner...?

Så jävla korkat. Men vad kan man förvänta sig av ett företag som stämde Mojang över användningen av ETT ORD.

Håller med. Jävligt synd. Självklart ska ett företag som gjort ett spel tjäna pengar på sin produkt men jag önskar ändå att företag inte skulle vara så giriga som dom är idag. I dagens samhälle så handlar det inte längre om konsumenten utan det handlar om att tjäna så mycket pengar som man kan.

Hoppas det dyker upp ett spel företag som är mer för sina spelare och inte bara tänker på vinst vinst vinst i överdriven form. Själv skulle jag iallafall villja tro att om jag startade ett spelföretag och det gick bra för mig så skulle jag inte vara så girig, och mer tänkte på mina kunder än att bara tjäna pengar och sen skita i vilket.

Kanske låter lite wierd men är trött och orkar inte sitta och formulera mig bättre och tydligare just nu

Medlem

Hade nog blivit lättare om de förstått att majoriteten av PC spelare använder sig av mus och tangentbord och vill kunna ändra kommandona efter eget tycke... I dagsläget går det ju lite sisådär...


signatur

A badly drawn wolf

D.K
Medlem

Vart kan man finna siffror på att det piratas mer till xbox 360 än till PC som vissa påstår här? Tittar jag på de stora torrentsidor jag har tillgång till så har PC-versionen laddats ner 4-5 gånger mer än till xbox 360.

Medlem

Jag har provat Skyrim både PC och 360, ja flera veckor innan release, så jag antar att det är piratversionerna vi pratar om, men jag har även spelat "Köpt" version, där finns INGENTING som skiljer dem åt, mer än att den hackade versionen laddar snabbare.

Inget köp för min del, för det är inte ens snyggt, horribel grafik och ni tjabblar om rage, det var iaf roligt och stundtals riktigt coolt.

Nope mina pengar hamnar på Asscreed Revelations och MGS Collection, grymt roliga spel, lagom svåra på flera svårighetsgrader och förbannat grymt gameplay, ACR är förbannat snyggt, långlivat även om det är repetativt.

MGS2, MGS3 och Peace Walker måste vara även om gammalt den bästa kollektionen på väldigt länge.
Körde igenom snakeeater och skall man ha tag på allting så är det gott och väl 25-30 tim game ni har framför er.

Och nej, 360 behöver inte ens skiva, man kör hårddisk eller ssd, vare sig den är jtagad eller utvecklingsmaskin, om man nu har turen att få tag på en *lol*, spelen laddar rekordsnabbt och man behöver inte vara rädd för skivor som spinner sönder eller repas och man kan lira / köra precis vad man vill, boota linux?, fine nema prblema

Spelindustrin biter sig själva alt skjuter sig själva i foten p.g.a att tillverkningsprocessen på spel har stagnerat, både vad det gäller ide, grafik och nöjesvärde, alltså vad kunden får för det han / hon betalar för?

Producenter säljer hårdvara i form av dvdskivor och brännare, andra tillverkar program och spel, och när allting erbjuds hyffsat billigt så tror man inte att folk kommer missbruka detta.

Jag ställer en fråga, är ni nöjda med er utveckling då det gäller spelande?
Hård och mjukvara, vad jag menar, är ni nöjda med att först behöva sitta och trixa, kanske flera timmar innan ni får senaste versionen av Cod, Arma2 eller någon annan shooter, arcade, plattform, rpg att fungera, dessutom inkluderas DRM, så utan en juste uppkoppling så kan ni inte lira det fullt ut. Likadant på konsoll, hur många originalskivor tror ni inte har gott åt helvete för flera av oss pga att dem spinner, skrapar eller repar sönder skivan?

Jag köpte MW2 på gamestop för 899kr när det kom ut, lirade det i en vecka sen repade min dåvarande falcon sönder hela skiten, fick jag någon ny skiva på garanti? = NEJ!

Så vilket är bäst, Ha allting på en och samma burk bara en knapptryckning ifrån.
Hela ASScreed, Splintercell, Halo, MGS serien på hårddisk, utan skiva eller DRM, fritt att göra backuper på och kan hoppa mellan sömlöst utan strul.

Framförallt, ha möjligheten att lira ALLA gamla spel från Xbox, PS1, PS2, Wii och Emulatorer med alla klassiker i ORIGINAL, där har ni arkadmaskinen nr1

Eller sitta där och swappa skiva efter skiva för att systemet inte är bättre optmerat.

PS3 går ju an då det mesta är Bluray, men fan vet om jag inte föredrar cartridge som det var på Neogeo, N64, Atari, Nes, nintendo 16bit, det var tider det. Pirater har funnits enda sen man kom på iden av att kopiera saker. fast Cartridges ställde till det för dem för alla kunde inte kopiera.

Med dagens teknik finns inte argumentet längre med CD eller dvdskiva, släpp spelen som dem var tänkta på minneskort, 16, 32, 64gb istället, hårdkoda spelen på minnena så att inte majoriteten kan knäcka dem. och sälj dem för en skälig summa.

899 för mw2, inte ens värt hälften.

Jag skulle gladeligen betala för möjligheten att ladda ned, spara, backa upp och spela olika format på en och samma konsol, det går men det är få förunnat!

/DT


signatur

Denon / Pioneer

Skriv svar