Skyrim-utvecklarna: pc är en huvudvärk

Medlem
Skrivet av Deep Throat:

Jag har provat Skyrim både PC och 360, ja flera veckor innan release, så jag antar att det är piratversionerna vi pratar om, men jag har även spelat "Köpt" version, där finns INGENTING som skiljer dem åt, mer än att den hackade versionen laddar snabbare.

Inget köp för min del, för det är inte ens snyggt, horribel grafik och ni tjabblar om rage, det var iaf roligt och stundtals riktigt coolt.

Nope mina pengar hamnar på Asscreed Revelations och MGS Collection, grymt roliga spel, lagom svåra på flera svårighetsgrader och förbannat grymt gameplay, ACR är förbannat snyggt, långlivat även om det är repetativt.

MGS2, MGS3 och Peace Walker måste vara även om gammalt den bästa kollektionen på väldigt länge.
Körde igenom snakeeater och skall man ha tag på allting så är det gott och väl 25-30 tim game ni har framför er.

Och nej, 360 behöver inte ens skiva, man kör hårddisk eller ssd, vare sig den är jtagad eller utvecklingsmaskin, om man nu har turen att få tag på en *lol*, spelen laddar rekordsnabbt och man behöver inte vara rädd för skivor som spinner sönder eller repas och man kan lira / köra precis vad man vill, boota linux?, fine nema prblema

Spelindustrin biter sig själva alt skjuter sig själva i foten p.g.a att tillverkningsprocessen på spel har stagnerat, både vad det gäller ide, grafik och nöjesvärde, alltså vad kunden får för det han / hon betalar för?

Producenter säljer hårdvara i form av dvdskivor och brännare, andra tillverkar program och spel, och när allting erbjuds hyffsat billigt så tror man inte att folk kommer missbruka detta.

Jag ställer en fråga, är ni nöjda med er utveckling då det gäller spelande?
Hård och mjukvara, vad jag menar, är ni nöjda med att först behöva sitta och trixa, kanske flera timmar innan ni får senaste versionen av Cod, Arma2 eller någon annan shooter, arcade, plattform, rpg att fungera, dessutom inkluderas DRM, så utan en juste uppkoppling så kan ni inte lira det fullt ut. Likadant på konsoll, hur många originalskivor tror ni inte har gott åt helvete för flera av oss pga att dem spinner, skrapar eller repar sönder skivan?

Jag köpte MW2 på gamestop för 899kr när det kom ut, lirade det i en vecka sen repade min dåvarande falcon sönder hela skiten, fick jag någon ny skiva på garanti? = NEJ!

Så vilket är bäst, Ha allting på en och samma burk bara en knapptryckning ifrån.
Hela ASScreed, Splintercell, Halo, MGS serien på hårddisk, utan skiva eller DRM, fritt att göra backuper på och kan hoppa mellan sömlöst utan strul.

Framförallt, ha möjligheten att lira ALLA gamla spel från Xbox, PS1, PS2, Wii och Emulatorer med alla klassiker i ORIGINAL, där har ni arkadmaskinen nr1

Eller sitta där och swappa skiva efter skiva för att systemet inte är bättre optmerat.

PS3 går ju an då det mesta är Bluray, men fan vet om jag inte föredrar cartridge som det var på Neogeo, N64, Atari, Nes, nintendo 16bit, det var tider det. Pirater har funnits enda sen man kom på iden av att kopiera saker. fast Cartridges ställde till det för dem för alla kunde inte kopiera.

Med dagens teknik finns inte argumentet längre med CD eller dvdskiva, släpp spelen som dem var tänkta på minneskort, 16, 32, 64gb istället, hårdkoda spelen på minnena så att inte majoriteten kan knäcka dem. och sälj dem för en skälig summa.

899 för mw2, inte ens värt hälften.

Jag skulle gladeligen betala för möjligheten att ladda ned, spara, backa upp och spela olika format på en och samma konsol, det går men det är få förunnat!

/DT

Vem skulle inte vilja ha superarkadmaskinen nr1 som spelar allt, men de kan vi fete glömma så länge Sony, Microsoft och Nintendo slåss om tronen

Håller med dig om CD/Bluray. Min önskan nästa konsolgeneration är att de kommer använda antingen minneskort eller Bluray och då ha 1TB hårddiskar minst. Sen får man en nyckel man kan registrera sitt spel med om man vill kunna spela utan kort/skiva.

Medlem

och konsollerna är en stjärtvärk, har ju inte ens mus och tngtbrd

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Litet inlägg till verklighetsfrånvända, konsolhatande PC-fanboys och troliga pirater (ni vet vilka ni är).
1. Pirata på PC: Ladda hem en bra release, installera/följ instruktionerna, klart (mormor klarar det).
Pirata på konsol: Flasha konsolen (krävs verktyg/kunskap/rätt moderkort i datorn), ladda hem spelet, bränn ut med rätt brännare i rätt hastighet med rätt layerbreak på rätt skiva, koppla aldrig någonsin upp dig till nätet för uppdateringar för då blir du tids nog bannad. Krävs. Skillz, rejäla pengar för varje spel, ger buggiga spel eller bannad konsol.
2. Intäkter PC: Spelen säljer ganska bra, men trots väldigt stor marknad med miljarder? datorer så når bara några få procent, av dessa köper ännu färre.
Intäkter konsol: Alla som har en konsol vill spela, spelet säljer långt bättre än till Pc (generellt) och till ett högre pris, stor uppslutning av kunder bland de potentiella kunderna.
3. Kostnader PC: Utvecklingen är allt annat än gratis, kostar en hel del och tar tid, men oavsett hur mycket som spenderas är det omöjligt att göra spelet felfritt för alla pga alla olika mjuk/hårdvarukonfigurationer, dvs spelet blir "buggigt" hur som helst, lägg till dyr DRM.
Kostnader konsol: Utveckla spel är lätt och billigt, alla motorer på marknaden är kompatibla med de flesta om inte alla aktuella konsoler, det finns bara 2 (3) olika hårdvaror/mjukvaror att ta hänsyn till vilket gör det enkelt och billigt att utveckla och fixa buggar. Ingen DRM behövs, sådant sköter konsoltillverkarna.

slutsats. Utveckla på Pc ger möjlighet till den snyggaste grafiken, den bästa AIn, de största världarna etc. vilket är kul i teorin men inte betalar några räkningar. Endast en minimalt fåtal kan ens uppleva den bra grafiken, de flesta spel måste anpassas till flera år gamla systemkrav för att täcka en så stor marknad som möjligt (se blizzard) medan "snygga" spel säljer betydligt sämre (Crysis).
Konsol däremot är enkelt, billigt, och du har en stor skara trodna kunder som gärna köper spelet, uppföljaren och DLCn utan att ens tänka på att pirata. Även om några (marginell siffra, ofc) tankar så påverkar det inte försäljningen märbart, då de måste köpa spelet för att få patchar, dLC, spela online och slipap ban.

bra inlägg ^^


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

Blir så trött på detta tjat om att pc = pirat. Det kopieras ju friskt i konsolvärlden, om inte mer. Det är bara en ursäkt som dom skyller på för att tjäna ännu mer pengar. Spelindustrin är ena giriga jävla sliskar.

Medlem
Skrivet av krad:

Blir så trött på detta tjat om att pc = pirat. Det kopieras ju friskt i konsolvärlden, om inte mer. Det är bara en ursäkt som dom skyller på för att tjäna ännu mer pengar. Spelindustrin är ena giriga jävla sliskar.

tro du spelindustrin syssla med välgörenhet?


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av krad:

Blir så trött på detta tjat om att pc = pirat. Det kopieras ju friskt i konsolvärlden, om inte mer. Det är bara en ursäkt som dom skyller på för att tjäna ännu mer pengar. Spelindustrin är ena giriga jävla sliskar.

tro du spelindustrin syssla med välgörenhet?

Det finns ju lite nyanser mellan "girighet" och "välgörenhet". ( det finns det även mellan "konsolhatande PC-fanboys" och "PC-hatande konsolfanboys" för övrigt )

Men när man t.ex. läser Bobby Koticks uttalanden så lutar det mer åt girighet


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Medlem

Det är så tråkigt när alla spel blir allt mer PCfierade med värsta grafiken och dylikt. De borde satsa mer på konsolspel.

*trumvirvel med efterföljande cymbal*


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

De skiter helt enkelt i sina mest lojala, trogna och kreativa spelare och släpper en dåligt optimerad konsolportning till dem istället. Tack för den. Aldrig igen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Antar att deras formaga att gora ett bra spel som Skyrim har redan natt sin grans da det gjordes til konsoler, att sedan be Bethesda att gora det bra till Pc verkar vara valdigt mycket over deras kapacitet och intullekt.

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det är så tråkigt när alla spel blir allt mer PCfierade med värsta grafiken och dylikt. De borde satsa mer på konsolspel.

*trumvirvel med efterföljande cymbal*

Haha! Jag antar att du även har en blomma som sprutar vatten och en röd lösnäsa?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av LariosoDog:
Skrivet av LittleFriend:

Jag känner flera personer med chippade 360 som inte köper ett enda spel på ärlig väg. Det är inte svårare att spela piratspel på 360 än på PC. Same shit, ladda ner och bränn.

Digitala lagliga nedladdningar av spel är något som jag tror minskar den illegala nedladdningen, men innan det kan bli ett riktigt bra alternativ till piratmarknaden måste priserna på lagliga spel som laddas ner bli bättre.
Det är inte rimligt att behöva betala 500:- för ett nedladdat spel via exempelvis Steam samtidigt som det kostar 3-400:- att beställa spelet på fysisk skiva. Halva poängen med digital försäljning är att kostnaderna minskas genom att man sparar in på bla distribution, konvolut, skivor, lagerhållning, frakt etc. Då ska priserna också sättas där efter. Skyrim för 500:- på Steam är inte prisvärt. The Sims 3 för 400:- på Cdon download är inte rimligt. Den som säger att illegal nedladdning inte har att göra med prissättning och tillgänglighet av produkter har fel. Det är väldigt viktiga faktorer.

Vem är det som tvingar någon att köpa från Steam då?
Problemet med digital nedladdning är att det finns inte lika många nedladdningsställen som det finns butiker som säljer fysiska boxar - därav dålig konkurrens. Orkar man inte vänta en dag på leverans - eller vad är det som gör digitalt oumbärligt.

Personligen tycker jag 3-400 kr för ett spel är busbilligt. Gå på bio kostar 100 spänn och ger 1.5-2 tim underhållning. Ett spel ger dig 10-50ggr mer underhållning.

De som har inställning som en parasit laddar ned pirat - och inga argument kommer någonsin att ändra det. De är barn som fastnat i utvecklingen och - jag vill ha - som är barnets perspektiv.

Den som blivit vuxen upplever glädjen i att kunna ge tillbaka något till den som uppenbarligen gjort något som man har glädje av.

Undanflykterna är många från parasitgänget - listan kan göras hur lång som helst.

Jag köper i regel bara rabatterade spel via Steam. Nya spel köper jag exempelvis från Cdon's download-tjänst och aktiverar sedan spelen på Steam (Som är en utmärkt plattform). Det är dock ett faktum att det främsta säljargumentet för online handel är just att priserna kan hållas lägre pga minskade omkostnader i form av lagerhållning etc. Det gäller dock inte nedladdningsbara spel som faktiskt ofta är dyrare än fysiska butiksexemplar. Så ska det givetvis inte vara. Det handlar inte om att det finns ett begränsat antal nedladdningsbutiker då det finns fler än tillräckligt.

3-400:- är absolut prisvärt för ett schysst spel. Jag köper alla de spel jag tycker är värda pengarna. Jag skulle dock vilja se fler speldemo och färre buggar i färdiga spel. Det är inte heller rimligt med fullpris för simpla uppföljare a lá EA-sports spelserier.

Huruvida illegala nedladdare är parasiter eller ej låter jag vara osagt. Faktum kvarstår att den illegala nedladdningen finns därför att den är tillgänglig. Det beror på flera olika faktorer så som missnöje, otålighet, nyfikenhet etc. Det är dock inte enbart de illegala nedladdarna som har ett ansvar. Speltillverkare, musikförlag etc har ett ansvar som går längre än till kvalité och pris. Är det kanske inte så att det är personer inom brancherna som faktiskt gör materialet tillgängligt till att börja med?

Inaktiv

Sluta nu fanboya ner i Bethesda och inse en sak.

Det är inte piraternas fel att skyrim är värdelöst optimerat för PC.
Det ät inte konsolernas fel att skyrim är värdelöst optimerat för PC.

Det är Bethesdas fel att skyrim är hälften av vad det kunnat vara till PC och ingen annans.

Så jävla trist är det.

Blir fan att pirata deras nästa spel, tänker fan inte köpa fler av deras beta versioner och sen vänta snällt på att mod communityn fixar spelen.

Medlem

Har nu spelat ännu mer Skyrim... AI:n är nästan oförlåtligt dum... Jag kastar en eldboll på olja på marken, min kompanjon skriker "Vafan gör du, jag står ju här i oljan", jag ryter tillbaka "men vafan flytta på dig då!", händer det något?

Nä, Lydia står kvar i oljan och brinner nästan upp. Vilken vettig person som helst skulle ha flyttat sig från elden.
Likadant är det med motståndarna, har de väl bestämt sig för att springa mot mig, så finns det inget eldhav i världen som skulle stoppa dem.
En fälla har triggat ca 20 gånger i fighten ändå vill min kompanjon och AI:n springa rakt över den knappen, trots att det är bra med plats på vardera sida.

Trots detta så gillar jag Skyrim, tur att jag lirar på PC så att jag har en chans att få detta fixat genom moddar.

Skriv svar