The Legend of Zelda: Skyward Sword

Robot
The Legend of Zelda: Skyward Sword

Innan Wii går i pension slår den ett sista slag för den rörelsekänsliga kontrollen. Och som den gör det! Zelda: Skyward Sword förvandlar wiimoten till ett svärd och tv:n till ett pusselparadis.

#super-mario-world, #the-legend-of-zelda-a-link-to-the-past, #nintendo, #the-legend-of-zelda-ocarina-of-time, #the-legend-of-zelda-twilight-princess, #the-legend-of-zelda-skyward-sword


Medlem
The Legend of Zelda: Skyward Sword

Oh! Har väntat på recensionen! Ska bli spännande att testa det på fredag Inte minst med kontrollen, jag hade lite svårt med att svinga med Links svärd så wii- moten inte riktigt ville lyda mina rörelser, då spelade jag hellre Z:TP på GC. Att testa nu med wiimotion plus ska bli intressant, enda nackdelen är ju att mitt Mastersword "fodral" till wii-moten inte kommer passa
Men hur är det med Navi/Tatl/Midna pratet som är som hjälp (lite väl mycket)? Är det med överhuvudtaget? Känner mig trött på att få reda på hur man ska lösa ett problem innan jag ens stött på det..

tack för en intressant recension Jag längtar enormt till fredag nu^^


signatur

Kul info om Japan ^^ http://www.lqua.net/

Medlem

Kommer att köpa! får se när bara! Har ju ett annat äventyr att spela igenom, Skyrim!! woho

Medlem

Ja detta får nog vänta lite... men blir helt klart ett köp


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem

Längtar tills fredag! ska bli kul att lira Zelda igen, dock så tycker jag det är synd att det finns en stamina bar :/

Medlem

Det blev ett collectors exemplar för mig. Kostar lika mycket i UK som den vanliga utgåvan gör i Sverige. :S


signatur

//Schmoo

Medlem

Dags att damma av Wii:et igen då.

Medlem

Det är väl ganska svårt att hitta på miljöer då man genom alla spel haft med det mesta redan. För att inte tala om att det fortfarande skall handla om samma Hyrule men i olika tidsåldrar.

Bra recension iallafall, det blir till att testa när polarn har lirat klart.

Medlem
Medlem

Är det bara jag som verkar tycka att den dagen det släpps ett Zelda-spel med röstskådespelare så går en hel del av charmen med Zelda förlorad? Inbillar jag mig iaf.

Jag personligen tycker att musiken, ljudeffekterna, ansiktsutryck och kroppsspråk på de olika karaktärerna i alla olika scener som annars skulle innehålla talad dialog passar mkt bättre in. Som en slags pantomin helt enkelt.

Medlem
Skrivet av mondo:

Är det bara jag som verkar tycka att den dagen det släpps ett Zelda-spel med röstskådespelare så går en hel del av charmen med Zelda förlorad? Inbillar jag mig iaf.

Jag personligen tycker att musiken, ljudeffekterna, ansiktsutryck och kroppsspråk på de olika karaktärerna i alla olika scener som annars skulle innehålla talad dialog passar mkt bättre in. Som en slags pantomin helt enkelt.

Endast om de fortsätter med Navi, Midna osv system. Jag skulle nog bli galen och slita mitt hår om Navi skulle poppa upp med en långt tal vid varje ny event. Tyckte det räckte gott o väl med alla dessa "Hey" Hello" "Listen" man drogs med i OoT.
Som tur är så störde det inte allt för mycket då OoT var ett grymt bra spel.

Låter fint! Är väldigt pepp på spelet, oroar mig bara för frakten från Storbritannien :/ Lär knappast få det före nästa vecka!

Medlem

Känns som Nintendo gör helt rätt i att inte ta ett stort steg från gamla spelet ... om de vill förnya måste de få med sig alla same-old-thing-fans som mig själv, och därför är kanske ett mellansteg, som detta förefaller vara, det smartaste de kan göra


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem
Skrivet av peak_performance:

Låter fint! Är väldigt pepp på spelet, oroar mig bara för frakten från Storbritannien :/ Lär knappast få det före nästa vecka!

Brukar gå att få gratis frakt från amazon, zavvi mm.

Skrivet av asdfg:

Brukar gå att få gratis frakt från amazon, zavvi mm.

Priset är lugnt men frakttiden blir tortyr menar jag

Medlem

Det är faktiskt först nu jag köper mitt wii.


signatur

[color=black]Useless corpse. Jesus loves you. Useless corpse.[/color]

Medlem
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av asdfg:

Brukar gå att få gratis frakt från amazon, zavvi mm.

Priset är lugnt men frakttiden blir tortyr menar jag

Nu är jag med!

Medlem
Skrivet av peak_performance:
Skrivet av asdfg:

Brukar gå att få gratis frakt från amazon, zavvi mm.

Priset är lugnt men frakttiden blir tortyr menar jag

Måste dock säga att senast jag beställde från Zavvi (10 spel) så damp de första ner efter 3 dagar och det sista efter 7 (efter de packats). DVS 4-8 dagar från beställning till leverans, samma frakttid som jag fick från CDOn när jag handlade här om dagen
Minns med fasa när Zavvi = 3-4veckors leveranstid ^^

Medlem

gillar verkligen zelda, men är det bara jag som INTE vill sitta och vifta i soffan när jag spelar, funkar i 20min sen tröttnar man

Skrivet av timon:

gillar verkligen zelda, men är det bara jag som INTE vill sitta och vifta i soffan när jag spelar, funkar i 20min sen tröttnar man

Jag tror många fortfarande är skeptiska till det. Jag har inte stört mig jättemycket på det även om jag med facit i handen inte tycker att motion controls levt upp till mina förhoppningar.

Det som ska bli intressant med det här är att det inte längre bara är viftande utan att man måste vara mer precis. Jag tycker det är intressant men förstår om du inte tycker det. Spelet kanske kan vara värt att testa ändå ifall du tror du kan komma över det?

Medlem

Fredrik, dina åsikter verkar inte delas av resten av spelbranschens journalister och tur är väl det. Din slutsats är totalt motsatsen mot vad IGN t ex kom fram till. Häftigt att man kan ha så olika åsikter :).

Medlem

Skyward Sword är enda anledningen till att jag köpte Motion Plus adaptern för ett halvår sedan. Synd att detta är det första riktigt bra spelet till Wii med Motion Plus. Skulle gärna varit en Jedi och viftat med min ljussabel!

Medlem

Håller inte alls med om att Mario har utvecklats så mycket medan Zelda har stått still. Det där om att Zelda har kvar sina 1/4 - bitar, sina fiender, slangbellor och allt vad det kan vara, det säger jag inte emot. Men Mario har också kvar sina gamla grejer, som svamparna, dräkterna, tema på nivåerna med mera. Zeldaserien var tredimensionell från början medan Mario var platt, men i och med riktigt 3D-grafik har Zeldaspelen utvecklat sina pussel som involverat den tredje dimensionen mer och mer, samtidigt som världarna blivit ännu mer levande.

Grundformeln för Zelda är densamma, men kan inte samma sak även sägas om Mario? Man hoppar sig fram genom nivåerna mot ett mål, och det kryddas med nya idéer som med tiden använt sig av 3D eller rörelser. Men grunderna är desamma. Med Mario kan man kanske ta sig fler friheter eftersom serien inte är lika anrik. Det gör liksom inte så mycket om man skruvar till det lite i Marios värld, som redan är lite skruvad. Zeldas värld ska helst kännas mer enhetlig.

Att hela Hyrule känns som speldesign mer än en levande värld låter kanske negativt och tråkigt. Men annars gnälls det väl istället om tomma miljöer och transportsträckor. Hur kul är det med ett stort fält där inget händer? Bäst är väl att blanda lite. Jag tycker att Nintendo alltid har lyckats kombinera levande spelvärldar med strapatsrika färder genom landskap på ett naturligt sätt. Visst kan det kännas som speldesign ibland, men aldrig krystad speldesign. Ska man ta sig ända fram till Zoras domäner eller Gorons stad i Ocarina of Time får man forcera klippblock i vilda forsar eller ett ogästvänligt berg med rasande stenar. Tråkigt om spelet är så tillrättalagt som beskrivs, själv har jag svårt att se att jag kommer finna att det är ett problem för mig. Att grundkonceptet känns igen är nog en kritik som varenda spel som inte byter genre eller går från 2D till 3D i viss mån får brottas med. ibland kan man undra hur mycket man kan begära egentligen. Det Zeldaspel som förändrade mest var Zelda II (som var mer av ett "riktigt" RPG med mycket action än ett klurigt äventyrsspel med rollspelsinslag, man hade t.o.m. hp och Mp och en riktig kartskärm med i viss mån slumpgenererade strider). Vill vi att Zelda ska byta upplägg och genre helt och hållet, att det ska bli en stor spelvärld i klass med oblivion eller skyrim så att det knappt är Zelda längre utan istället något annat? Ja det vill vi kanske. Men då skulle vi väl gnälla på att Zelda förlorat sig självt istället.

Avslutningsvis så tror jag att den som är ny i Zeldaserien inte kommer att ha något problem alls med ovan nämnda invändningar. Super Mario World, för att dra ett annat exempel från Nintendo, är rätt likt SMB 3 men eftersom jag var ny spelare när jag spelade World var det ju inget jag brydde mig om (hade spelat SMB 1 innan dock, men det är ju så enkelt i jämförelse med sina korta ultralinjära nivåer). När jag spelade Link´s Awakening hade jag spelat A Link to the Past innan och de spelen är väldigt lika, men hade jag börjat med Awakening som vissa kompisar gjorde, så hade det ju spelat roll. Nu har Awakening en helt egen känsla eftersom Link är på en småskum ö istället för i Hyrule och kanske just därför kan Nintendo ta ut svängarna en hel del med just Awakening, men man känner igen den grundläggande designen väldigt väl.

Nåja, kanske är det så att man inte kan spela samma spelserie hur många gånger som helst utan att bli lite trött på den om den står stilla för länge. Men av det jag sett av Skyward Sword så tycker jag att det känns som den största förändringen i spelserien sedan Ocarina of Time (spelmässigt sett, Wind Waker var ju en stor skillnad rent utseendemässigt) om vi bortser från DS-spelen eller andra sidospår och tittar på de "riktiga" spelen, de stora nya releaserna. De är Ocarina of Time, Majoras Mask, Wind Waker, Twilight Princess och nu Skyward Sword. Det går ganska lång tid emellan varje nytt "riktigt" Zeldaspel. Kanske därför man förväntar sig mer nyheter än med andra spelserier. Men man kan ju också se det som att man istället bör förvänta sig en riktigt finslipad produkt snarare än något helt nytt varje gång. Ser man det så har Nintendo levererat varenda gång. Ja okej, att segla blev väl lite segt nån gång ibland i WW, annars har Zeldaspelen sett till presentation och genomförande varit klockrena varje gång. Då kanske man kan svälja att originaliteten inte alltid är den högsta.

Nu blir det intressant att se vad de gör med 3DS, som lär få nästa spel. Det blir nog ett spel närmare de "riktiga" Zeldaspelen snarare än ännu ett stylusstyrt spel med mycket pussel.

Medlem

har det dock inte kommit långt seg start.

1
Skriv svar