Vad kan en 16-åring göra i ett år utan gymnasium?

Medlem
Vad kan en 16-åring göra i ett år utan gymnasium?

Hallå alla på FZ!

Är en 16-åring som nu går första året på ett teknikprogram jag är otroligt missnöjd med. Har länge funderat på att byta till en distansgymnasieutbildning, men fick idag svar ifrån det gymnasiet och kan inte byta förens nästa läsår... Jag hade tänkt att söka samhäll där, och efter det söka till en yrkeshögskola vid namn "Future Academy", vilket är ett speldesign-gymnasie. Och det var inte förens ganska nyligen fick kontakt med den yrkeshögskolan, ocn då fick reda på att min gymnasieutbildning faktiskt inte spelar någon roll. Fast det betyder att jag måste lära mig mer saker på min fritid, men skulle nog inte vara några problem ifall jag gör utbildningen på distans.

Jag sökte bara till teknikprogrammet ifrån första början för att jag trodde att det var ett minimum för en grund för att kunna söka till en speldesign-linje, men så var det inte. Anledningen till att jag är så missnöjd med linjen är för att den är så ingenjörs-riktad. Gör det hela för svårt för mig eftersom att jag har svårigheter med matte, fysik och kemi. Speldesign linjen på LBS hade nog passat mig bättre, med tanke på att linjen gills som estet. + Att jag har hört att klasserna brukar vara ganska så små där? Har ingen bekräftelse på det, men skulle passa mig bättre då jag både är ruskigt skoltrött och har Aspergers, vilket gör att jag har riktigt svårt att arbeta i stora klasser. Men ja, anledningen till att jag är extra sugen på distans är för min extrema skoltrötthet, och att jag inte har någon lust att gå i en stor klass.

Men ja, nu kommer jag till det som tråden ska handla om! Vad kan jag, som en 16-åring göra ett helt år ifall jag nu skulle hoppa av? Vill inte vara hemma och göra ingenting, man märker redan på sommarloven hur tråkigt allting blir då till slut.. Finns det några mindre jobb man kan göra, eller kan man ta några andra kurser som inte har med gymnasiet att göra? Kan tänka mig vad som helst, så länge man kan göra något tills skolvalet 2012.

Mvh// Joel Ajax

Inaktiv

skaffa en lila epa-traktor med breda däck och plocka upp snygga brudar på stan?
och spela battlefield 3 ..

Medlem

Om du verkligen vill jobba med spel i framtiden så ska du definitivt ägna mycket tid på mods.

Medlem

Vad exakt hade du tänkt bli när du är färdigutbildad? Speldesignare säger inte speciellt mycket, såvida du inte gör spelet helt själv och således gör allt.

edit: Antar att det är här programmet du är intresserad av: http://www.lbs.se/wp-content/uploads/2011/10/poangplan_spelut...
Programmet har ju dom ämnen du har svårt för (och förvånansvärt lite programmering), så är du säker på att det här är det du vill?

Medlem

Funderat på att gå en iv linje ett år? Gjorde det själv när jag satt i samma sits och inte visste vad jag ville göra. Det fungerade väldigt smidigt Du kan ju då tex träna lite matte som du säger att du har svårt för, och dagarna är inte så långa så du har gott om tid att pyssla med lite mods.

Ta kontakt med dem och se vad dom har säga

Medlem

http://www.lbs.se/wp-content/uploads/2011/10/poangplan_spelde...

Du länkar till spelutveckling, är faktiskt detta jag tänker på! Och vad jag vill bli inom speldesign är en svår fråga, har just nu bara tänkt att jag vill arbeta med spel i framtiden. Men har också tänkt att byta till samhäll ifall jag nu skulle ångra mig tills framtiden. Går nu på ett specialutformat teknikprogram, vilket innebär att jag inte kan göra så mycket mer än att söka till yrkeshögskolor i framtiden. Om jag nu går samhäll så får jag fler val efter att jag har gått klart min gymnasielinje.

Är detta jag har tänkt att söka till ifall jag nu inte ångrar mig: http://futuregames.se/gameeducationprograms/game-design/ Mycket kan ändras på 3 år, men känns lättare att gå i skolan när man har ett mål..

Medlem
Skrivet av kenta2002:

Funderat på att gå en iv linje ett år? Gjorde det själv när jag satt i samma sits och inte visste vad jag ville göra. Det fungerade väldigt smidigt Du kan ju då tex träna lite matte som du säger att du har svårt för, och dagarna är inte så långa så du har gott om tid att pyssla med lite mods.

Ta kontakt med dem och se vad dom har säga

Låter som ett väldigt bra förslag! Ska kolla upp det!

Medlem

Du kan ju göra klart svenska/eng/matte/idrott A så slipper du det nästa år.


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem

Alla jag känner som arbetar inom spelindustrin säger att alla utbildningar, både gymnasiala och högskoleutbildningar, som heter någon med speldesign blah blah eller liknande är totalt slöseri med tid. Inga av de själva har gått den vägen och väldigt få av deras kollegor. Skulle satsa på en vettig naturkunskap utbildning om jag vore du, om du nu inte vill syssla med den mer artistiska sidan av spelutveckling.

Det är ett tips från mig personligen iallafall, det finns säkerligen andra åsikter här inne.

Inaktiv

Om du inte har någon annan möjlighet än att hoppa av så tycker jag att du ska läsa svenska/eng/matte/idrott A och typ historia och estet så får du ett riktigt chill schema hösten 2012.

En annan grej som kan göra är att satsa på körkortet. Hård plugga, köra på trafikskolan, köra hemma och verkligen kunna allt du kan göra risk 1, halkan. När du fyller 18 så har du teori och uppkörning och då sätter du godkänt direkt på dom

Medlem
Skrivet av TopHat:

Hallå fz!

<Wall of text of Doom>

Men ja, nu kommer jag till det som tråden ska handla om! Vad kan jag, som en 16-åring göra ett helt år ifall jag nu skulle hoppa av? Vill inte vara hemma och göra ingenting, man märker redan på sommarloven hur tråkigt allting blir då till slut.. Finns det några mindre jobb man kan göra, eller kan man ta några andra kurser som inte har med gymnasiet att göra? Kan tänka mig vad som helst, så länge man kan göra något tills skolvalet 2012.

Mvh// Joel Ajax

Skaffa dig ett jobb?
Tag en spade, gräv ett dike?

Medlem
Medlem

Svårt att f jobb när du är ung och outbildad, men vill du jobba kolla vård/omsorg, personlig assistent eller jobb på boenden finns alltid, och utbildning är inget krav. Sen skulel jag föreslå att du drar hem (köper så klart) program som är relevanta, eller skaffar gratis-versioner, till och med "knep och knåp" med UT 3 motorn eller liknande kan vara en given grund.
Testa med lite moddar eller ett enklare spel, se om det känns rätt för dig, en bra sak att ha i bagaget när du i framtiden söker jobb inom spelbranschen är att kunna visa på tidigare skapelser (spe, moddar etc)

Medlem

Jag är själv klar med gymnasiet och studerar nu till civilingenjör inom datateknik och kommer senare att göra en master inom spelprogrammering (mycket grafikprogrammering) och jag tycker att NV (inriktning matematik och data) var ett alldeles ypperligt gymnasieval (jag har även pluggat ett år på estet och några månader på teknik) för mig som är oerhört intresserad av speldesign.

Det finns många estetiska linjer som är oseriösa och om du hamnar på en sådan kan det sänka din ambitionsnivå. Det året jag pluggade estet var ett roligt år men det var inte särskilt utvecklande inom det utvalda ämnet (om något så var det utvecklande socialt). Är du skoltrött kan det vara värt att testa ett år. Om linjen känns oseriös kan du ju enkelt byta eller börja om ettan (vilket jag gjorde) efter det året.

Eftersom du säger att du har svårt med matematik så bör du nog satsa på de estetiska aspekterna av ett spel; t.ex. grafiker eller animatör och det gör du nog bäst på egen hand. Men med det sagt tycker jag inte att en estetisk linje är det bästa valet.

Mina 5 cent: kör på en teknisk eller naturvetenskaplig linje oavsett vad du vill bli. Gymnasiet är inte särskilt tidskrävande och du kommer få gott om tid till att arbeta med spel om du så vill det.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:

Jag är själv klar med gymnasiet och studerar nu till civilingenjör inom datateknik och kommer senare att göra en master inom spelprogrammering (mycket grafikprogrammering) och jag tycker att NV (inriktning matematik och data) var ett alldeles ypperligt gymnasieval (jag har även pluggat ett år på estet och några månader på teknik) för mig som är oerhört intresserad av speldesign.

Det finns många estetiska linjer som är oseriösa och om du hamnar på en sådan kan det sänka din ambitionsnivå. Det året jag pluggade estet var ett roligt år men det var inte särskilt utvecklande inom det utvalda ämnet (om något så var det utvecklande socialt). Är du skoltrött kan det vara värt att testa ett år. Om linjen känns oseriös kan du ju enkelt byta eller börja om ettan (vilket jag gjorde) efter det året.

Eftersom du säger att du har svårt med matematik så bör du nog satsa på de estetiska aspekterna av ett spel; t.ex. grafiker eller animatör och det gör du nog bäst på egen hand. Men med det sagt tycker jag inte att en estetisk linje är det bästa valet.

Mina 5 cent: kör på en teknisk eller naturvetenskaplig linje oavsett vad du vill bli. Gymnasiet är inte särskilt tidskrävande och du kommer få gott om tid till att arbeta med spel om du så vill det.

De är de mer grafiska jag har tänkt att satsa på då jag hade tänkt att gå på speldesign-linjen på Future Academy efter gymnasiet! Är konceptet jag tycker låter mest intressant att arbeta med, men ska försöka få ganska mycket kunskap om speldesign överhuvudtaget så att man kan få möjlighet att kunna söka till flera yrkesgrupper. Går som jag sa tidigare teknikprogrammet nu, men linjen har inte alls passat mig. Har tagit ganska mycket kraft av en att hålla på med 3 stycken ämnen man har riktigt mycket svårigheter för. Därför jag tänker på att läsa samhäll på distans, då jag åtminstone har ett intresse för de ämnena. Och det är något jag eventuellt kan tänka mig arbeta med, men lägger spelbranschen före det!

Skrivet av showerguy:

Om du inte har någon annan möjlighet än att hoppa av så tycker jag att du ska läsa svenska/eng/matte/idrott A och typ historia och estet så får du ett riktigt chill schema hösten 2012.

Det är något jag funderar starkt på nu! Ska höra av mig till studievägledaren senare idag och kolla upp det. Visst, skoltröttheten kommer nog att ligga kvar och störa något.. Men känner nog att det blir mycket enklare när jag vet att det blir bättre tills nästa år.

Medlem

Du kan åka ut i vildmarken och leva på vad naturen har att ge... vänta nu. Det var en film tror jag. Killen dog. *sadface*


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ta tillfället i akt och stanna upp och känn efter.

en idé är ju att försöka komma i kontakt med företag som håller på med de saker du vill göra och höra efter om något ströjobb, även om det bara är att hämta kaffe, så får du ju se hur saker funkar där.

Drömjobbet är ju trots allt ett kneg, och sällan så glamoröst som man tror, så varför inte få lite insyn innan man slår in på en väg man kanske inte trivs med?

Att bara ploppa ner arslet i någon "fördivatiden"-utbildning i väntan på bättre saker är dumt.

Ingen, kommer att fixa drömjobbet åt dig, så åk ut till de som gör de saker du kan tänka dig och fråga om du får göra besök och se hur de har det.
Svårare är det egentligen inte.
Kanske du kan få en liten prao, ta vara på chansen o fråga lite hur de som jobbar där gjorde, vilka skolor de gick, få lite tips osv..

Viktigaste är ju att du blir nöjd, det du gör de närmaste åren kommer ha stor inverkan på vilken riktning ditt liv tar sedan.

Speldesign är en kul grej.
Lovar dig dock, det handlar inte om att pilla sig i naveln och spela spel..
Det är en jäkla stress.. i kontorsmiljö.. Deadlines, löpande kompetenskrav. hänger du inte med åker du.. osv.

Lycka till

Medlem
Skrivet av riktigninja:

skaffa en lila epa-traktor med breda däck och plocka upp snygga brudar på stan?
och spela battlefield 3 ..

Är väl ingen med rätt antal kromosomer som sätter sig frivilligt i en epa?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

eller köp svart läppstift och en skinnrock som går ner till marken, och sätt dig bland gothbrudarna i parken

Inaktiv
Skrivet av arachnid:

Drömjobbet är ju trots allt ett kneg, och sällan så glamoröst som man tror, så varför inte få lite insyn innan man slår in på en väg man kanske inte trivs med?

jag trodde artdirector va att glida omkring med skägg och manchesterbyxor, och klämma på brudarna som ville in i reklambranchen

Medlem

Ha dock i åtanke att det finns MÅNGA talanger där ute som vill och kan det här med programmering med fullständiga gymnasiebetyg...

Datorspel kräver kunskaper i matematik. Det blir svårt att fippla med te.x datorgrafik utan kunskaper i bl.a linjär trasnformering av matriser.

Thb; jag hade varit _mycket_ tveksam att anställa en person som saknar fullständiga gymnasiebetyg.
Det säger inte så mycket om personens begåvning.
MEN.
Det säger betydligt mer om personens attityd till saker som ska vara avklarade med ett visst minimiresultat på inom ett visst tidsintervall under en viss uppsättning förhållanden.

Du säger te.x själv att du var missnöjd med utbildningen pga den den var för "ingenjörsinriktad".
Säger det att du är en flexibel person som lätt anpassar dig till oväntade förhållanden?

Det handlar helt enkelt om attityder. Jag vill te.x hellre anställa en person som är sjukt ivrig att lära nya saker och har en enorm arbetskapacitet, men kanske inte är vidare kunnig, än en person som redan är sjukt kunnig, men saknar drivet att jobba över 5 dagar av 7 och saknar arbetskapaciteten.

Mitt tips är att slutföra gymnasiet. Det är ett kvitto på att du faktiskt besitter kapaciteten som många arbetsgivare inom mer kvalificerade yrken kräver för att du ska vara intressant att anställa.

Lycka till


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Sen ska ju helst gymnasiebetygen vara relevanta också..
Inget spelföretag bryr sig om hur mycket möbelsnickeri du kan t.ex.

Det bästa är ju om man slår in på ett spår som man trivs med redan från början, för det blir kämpigt som f*n att sadla om senare i livet.

Eftersom du önskade design, och mer specifikt koncept-avdelningen inom spel: Är du extremt duktig på att rita redan från början och har relevant utbildning i ryggen + en livstids brinnande intresse för grafik, målning och konst så kan du ha en chans. Diverse konst / estet-linjer är vad du ska gå i så fall.
Börja gör en portfolio redan nu.

Dvs. Gör 100 jättebra skisser/målningar, lägg de tio bästa i portfolion, sen gör hundra till, osv..
Sen tar du till slut de tio bästa i portfolion och visar upp som exempel på vad du kan göra vid kontakter med utbildningarna.

Konkurrensen inom dina önskade befattningar är minst sagt mördande.

bra länk

Medlem

Angående design... vik foliehattar och sälj. De kommer att gå åt som smör!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar