Skyrim kan nu spelas av folk med spindelfobi

Medlem

Hatar verkligen spindlar nu men gjorde inte det när jag var liten. Brukade bränna dem med förstoringsglas och som straff fick jag en fobi på senare år. Dang.
Men det skulle inte falla mig in att byta ut dem även om det faktiskt kryper lite i kroppen när jag slåss mot dem.

Skulle dock gärna velat se när en "Giant Spiderbear" ta sig ner från taket när man möter de riktigt stora spindlarna.
Det som gjorde dessa spindlar något okej, i alla fall de jag möt hittills, är att de inte har den stora feta röven som "vanliga" spindlar har. Dessa ser mer ut som en korsning mellan spindel och krypen från Starship Troopers

Inaktiv

Nu får folk säga vad dom vill till mig i don't give a f**ing shit. Varför ha fobi för en datoranimerad spindel? den kommer inte precis hoppa ut från skärmen och bita lös ansiktet. Jag kan förstå riktiga spindlar, har själv ingen spindelfobi men kan erkänna att det kan krypa smått i kroppen då fanskapen ska kräla på en då man inte märker det i första taget. Men det är som sagt ett spel.
Hur klarade ni er med fobin med tanke på alla spindlar i wow t.e.x? sprang ni omkring i rummet och skrek (Å NEJ GUD JAG VILL INTE!) ?

Kanske var lite okunskap från mitt håll men tycker fortfarande det innehåller lite sanning. Tycker det börjar gå för långt om fobin sätter sig i spel men men tur att inte alla blir drabbade av detta.

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Hatar verkligen spindlar nu men gjorde inte det när jag var liten. Brukade bränna dem med förstoringsglas och som straff fick jag en fobi på senare år. Dang.
Men det skulle inte falla mig in att byta ut dem även om det faktiskt kryper lite i kroppen när jag slåss mot dem.

Skulle dock gärna velat se när en "Giant Spiderbear" ta sig ner från taket när man möter de riktigt stora spindlarna.
Det som gjorde dessa spindlar något okej, i alla fall de jag möt hittills, är att de inte har den stora feta röven som "vanliga" spindlar har. Dessa ser mer ut som en korsning mellan spindel och krypen från Starship Troopers

Prylen är den att (det vet du säkert men det tål att betonas) fobi inte är logisk och resonabel. Alla är rädda för nånting men fobi är nåt helt annat. Mild fobi är en medpassagerare som ibland petar dig i revbenen och säger "BÖH!" när du är ute och kör. Grov fobi är din hjärna som lägger i handbromsen på motorvägen och slänger sig på ratten för att vejja ut i skogen. Du kontrollerar det inte och det backar inte för nån sorts logik. Jag har en kompis med grov fobi för hajar och hon har problem att ens kolla på vykort med dem avbildade på. Så jo, har man den överjävliga sortens fobi är den här sortens moddar en gudsgåva. Visst, det är lite kul att skoja om det om man inte sitter i den båten men om man inte förstår konceptet har man seriöst missat nåt.

Medlem

Härligt. Araknofobi är ett helvete att leva med, inget konstigt med att folk får ångest av stora, slemmiga jävlar i Skyrim. Jag led själv av spindelskräck ända tills jag tog mod till mig och kelade med Skansenakvariets fågelspindel Imse för några år sen. Trevlig krabat.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Skrivet av Pjotor:

Härligt. Araknofobi är ett helvete att leva med, inget konstigt med att folk får ångest av stora, slemmiga jävlar i Skyrim. Jag led själv av spindelskräck ända tills jag tog mod till mig och kelade med Skansenakvariets fågelspindel Imse för några år sen. Trevlig krabat.

Respekt!

Det hade jag aldrig klarat av. Var det en sådan där med håriga ben och vägde typ 1 kg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag är själv rädd för spindlar "irl", inte i spel precis, om dom inte lyckas smyga upp på mig, då lär det hända att jag skriker som en flicka.

Hur som helst, i en dungeon så kom det spindlar från ett hål i taket, jag trodde jag dödat alla, sprang fram till stället, kollade upp... där var största jävla imba sick spindel jag någonsin sett, större än själva hålet.. men det visade sig vara en bug, när spindeln sen kom ner så va den liten igen. Men fan va jag sprang

Kan bara tänka mig hur den hade sett ut med en stor jävla pedobear som kommer ut ur ett hål i taket..hmm.. the nightmares.

Medlem
Skrivet av johannessam:

Gay ..... om dem är så rädda för dem varför dödar dem inte dem då ? lol vill inte ha några dåliga kommentarer som typ " dem är för rädda för att döda spindlarna -.-

Ta och väx upp, är du snäll...

OnT: trodde att modd-kitet fanns ute vid releasen... När skall den släppas?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av walter_iego:
Skrivet av Pjotor:

Härligt. Araknofobi är ett helvete att leva med, inget konstigt med att folk får ångest av stora, slemmiga jävlar i Skyrim. Jag led själv av spindelskräck ända tills jag tog mod till mig och kelade med Skansenakvariets fågelspindel Imse för några år sen. Trevlig krabat.

Respekt!

Det hade jag aldrig klarat av. Var det en sådan där med håriga ben och vägde typ 1 kg

Haha, tack! Njäe, hårig var den, men inte mycket större än en råtta. Skulle gärna bildlänka, men med tanke på nyhetsämnet kan jag få många liv på mitt samvete...


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Det behövs inga bilder, vi är rädda som det är


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Duffelbag:
Skrivet av Fuidama:

Hatar verkligen spindlar nu men gjorde inte det när jag var liten. Brukade bränna dem med förstoringsglas och som straff fick jag en fobi på senare år. Dang.
Men det skulle inte falla mig in att byta ut dem även om det faktiskt kryper lite i kroppen när jag slåss mot dem.

Skulle dock gärna velat se när en "Giant Spiderbear" ta sig ner från taket när man möter de riktigt stora spindlarna.
Det som gjorde dessa spindlar något okej, i alla fall de jag möt hittills, är att de inte har den stora feta röven som "vanliga" spindlar har. Dessa ser mer ut som en korsning mellan spindel och krypen från Starship Troopers

Prylen är den att (det vet du säkert men det tål att betonas) fobi inte är logisk och resonabel. Alla är rädda för nånting men fobi är nåt helt annat. Mild fobi är en medpassagerare som ibland petar dig i revbenen och säger "BÖH!" när du är ute och kör. Grov fobi är din hjärna som lägger i handbromsen på motorvägen och slänger sig på ratten för att vejja ut i skogen. Du kontrollerar det inte och det backar inte för nån sorts logik. Jag har en kompis med grov fobi för hajar och hon har problem att ens kolla på vykort med dem avbildade på. Så jo, har man den överjävliga sortens fobi är den här sortens moddar en gudsgåva. Visst, det är lite kul att skoja om det om man inte sitter i den båten men om man inte förstår konceptet har man seriöst missat nåt.

Jo jo. Min fobi är ganska jobbig ändå. Jag har det bara lite lättare när spindlarna är i ett spel för att jag kan gå runt situationen lättare då.

Som i t.ex. Skyrim kan jag inte köra i FPS när jag dödar dem. Ändrar faktiskt till 3rd person och zoomar ut till max X(.
Har svårt att se på spindlar på filmer/tv/bilder.
Harry Potter 2 var inte den roligaste filmen att se under de scenerna t.ex.

Enligt mig själv (endast en psykolog skulle kunna konstatera annat) så ligger ändå min spindelfobi (inte araknofobi då jag klarar av skorpioner t.ex.) någonstans mellan mild och grov.

Men jag tycker också att den här modden är riktigt bra. Men det betyder inte att jag inte kan se något komiskt med den.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av johannessam:

Gay ..... om dem är så rädda för dem varför dödar dem inte dem då ? lol vill inte ha några dåliga kommentarer som typ " dem är för rädda för att döda spindlarna -.-

Ta och väx upp, är du snäll...

OnT: trodde att modd-kitet fanns ute vid releasen... När skall den släppas?

eeh lol ska jag ? är väl dem som ska det som inte ens vågar döda en spindel i ett jäkla spel -.-

Medlem
Skrivet av johannessam:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av johannessam:

Gay ..... om dem är så rädda för dem varför dödar dem inte dem då ? lol vill inte ha några dåliga kommentarer som typ " dem är för rädda för att döda spindlarna -.-

Ta och väx upp, är du snäll...

OnT: trodde att modd-kitet fanns ute vid releasen... När skall den släppas?

eeh lol ska jag ? är väl dem som ska det som inte ens vågar döda en spindel i ett jäkla spel -.-

Ja, det tycker jag du ska, då du uppenbarligen inte förstått vad en fobi är, än mindre lyckas forma en vettig mening.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

haha va?

Lustigt, men personligen skulle jag bli räddare om jag mötte en björn i grottan o_O

Medlem

Hahahah

Nästa pryl på klassificeringen blir, innehåller spindlar skorpioner, ormar, folk som rökar, stora myror och feta personer som äter. VARNING MC donalds är med i detta spelet, personer med hjärtprobelm eller stark hunger varnas!


signatur

Denon / Pioneer

Inaktiv

Äh, spindelfobi är ju jättelätt att bota. Sluta vara sånna fegisar och ta tag i problemet.

Själv tycker jag det är svinläskigt med spindlar i verkligheten. Gillar väl inte direkt spindeläckel i spel heller, men så länge det är "på låtsas" och man kan slå ihjäl asen med ett svärd eller valfritt tillhygge så känns det ganska okej. Då blir det nästan en kick att döda spindelfiender istället... Men om jag hittar en spindel hemma i verkligheten är jag inte lika tuff...

Medlem

Spindlar är mysiga.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det är bra att du är kaxig, men en "fobi" är ingen självvald rädsla utan är starkt förknippat med olika ångestsyndrom, du har säkert ett och annat som du räds göra, eller som skrämmer dig, men det vågar du nog inte berätta här?

Man kan ju också fundera över om man kan respektera de människor som lider av det här istället för att se allt svart och vitt, men det är också en fobi i sig att inte kunna göra det.

Visst har jag det, höjder och flygande insekter (getingar, bin etc). Så, nu har jag "kommit ut" ur garderoben ^^
Har man fobier som stör en kan man få hjälp/terapi så man slipper dem, och det bästa sättet att bli av med dem är att möta dem. Under en studieresa i gymnasiet var vi på ett kärnkraftverk och där skulel vi klättra upp i ett översiktstorn som var extremt högt, men det var bara att bita ihop. Visst känner jag instinktivt panik och känslan att fly när jag ser/hör surrande insekter men jag har lärt mig att behärska det, genom övning. Men, aldrig har jag blivit rädd för saker i TV-spel då jag "vet" att de inte är verkliga, och så bra är ändå inte grafiken.
Hoppar jag från en byggnad i ett spel så kittlar det i magen, men inte blir jag "rädd", återigen då min "moderna" hjärna kan styra den primitiva delen och påpeka att det inte är verkligt. Om en rädsla skulel hindra mig i min vardag så gör jag något åt den, så är det. Visst är det väl bra att man kan modda bort det, i sak, men det känns också väldigt löjligt. Man kan undvika att möta de fienderna, stänga av ljudet (största effekten) eller bara spela ett annat spel. Det är ju inte fienderna i spelet som är problemet, att byta ut dem är bara att fly från problemet.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Aha, det är i den här tråden man gör narr av folk med fobier?

Classy.

Nej, i denna tråden samlas folk som inte vet vad "fobi" är. De tror att fobi betyder att man "ogillar" något.

Inaktiv

Sök hjälp istället. Själv köpte jag mig en fågelspindel och blev av med min fobi.

Inaktiv
Skrivet av deep9:

Sök hjälp istället. Själv köpte jag mig en fågelspindel och blev av med min fobi.

Jag gjorde samma sak, tog tag i min spindelfobi genom att skaffa mig en spiderling att ta hand om. Funkade ju jättebra, gick från att inte kunna sova i samma rum som en spindel setts i till att pyssla på med spindlar och andra kryp som hobby.

Medlem

Hahaha.. Från spindlar till Pedo bears...


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

12
Skriv svar