Halo: Combat Evolved Anniversary

Medlem

Många gråtande PC-fanboys, kanske de fasar för att spelet som avslutade deras Guds era (PC) och banade väg för den nya tiden (konsoler) än en gång återvänder för att håna dagens PC-exklusiva skitspel

Halo ska spelas på konsol, då är det bäst. Banorna är långa, stora, öppna, visst är en del återanvänt men det är 10år gammal teknik och banorna r utan tveka 10ggr större än de i moderna spel som CoD eller BF. Ett spel fån tiden då man kunde gå vilse/tappa bort sig i ett fPS, inte som med dagens casualspel där spelet håller dig i handen och aldrig låter dig tänka själv.
Half Life var bra, men att jämföra ett stabilt FPs med grym multiplayer med ett Äventyrsspel med FPS-inslag är ganska långsökt, The Witcher är bra men man kan inte jämföra det med BF3 för det, trots att man kan "skjuta" saker.
Half Life, Deus Ex och på senare tid The Witcher är spel som fortfarande gör det värt att äga en PC. Men då allt ändå släpps till konsol numera, antingen port eller direkt utvecklat för, minskar det behovet. Det sagt som är Halo CE ett 10ggr bättre spel än Reach, på samma sätt som Bf2 10ggr bättre än BF3 och CoD 3/4 är 10ggr bättre än CoD 5/6

Era
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Många gråtande PC-fanboys, kanske de fasar för att spelet som avslutade deras Guds era (PC) och banade väg för den nya tiden (konsoler) än en gång återvänder för att håna dagens PC-exklusiva skitspel

Halo ska spelas på konsol, då är det bäst. Banorna är långa, stora, öppna, visst är en del återanvänt men det är 10år gammal teknik och banorna r utan tveka 10ggr större än de i moderna spel som CoD eller BF. Ett spel fån tiden då man kunde gå vilse/tappa bort sig i ett fPS, inte som med dagens casualspel där spelet håller dig i handen och aldrig låter dig tänka själv.
Half Life var bra, men att jämföra ett stabilt FPs med grym multiplayer med ett Äventyrsspel med FPS-inslag är ganska långsökt, The Witcher är bra men man kan inte jämföra det med BF3 för det, trots att man kan "skjuta" saker.
Half Life, Deus Ex och på senare tid The Witcher är spel som fortfarande gör det värt att äga en PC. Men då allt ändå släpps till konsol numera, antingen port eller direkt utvecklat för, minskar det behovet. Det sagt som är Halo CE ett 10ggr bättre spel än Reach, på samma sätt som Bf2 10ggr bättre än BF3 och CoD 3/4 är 10ggr bättre än CoD 5/6

Jag förstår inte vilket budskap du vill få fram. Du menar att de äldre spelen som utvecklades för PC var bättre men samtidigt försöker du håna PC-spelare och framhäva konsolernas förträfflighet? Du inser förstås att det är konsolernas fel att spelen ser ut som de gör idag?

Du framstår som en gammal PC-spelare som på något sätt försöker rättfärdiga bytet till konsol men inte riktigt lyckas.

Medlem

Gillar att ni använder uttryck som också var populära då. "Knäcker"

Medlem
Skrivet av Era:
Skrivet av Grumbledock:

Många gråtande PC-fanboys, kanske de fasar för att spelet som avslutade deras Guds era (PC) och banade väg för den nya tiden (konsoler) än en gång återvänder för att håna dagens PC-exklusiva skitspel

Halo ska spelas på konsol, då är det bäst. Banorna är långa, stora, öppna, visst är en del återanvänt men det är 10år gammal teknik och banorna r utan tveka 10ggr större än de i moderna spel som CoD eller BF. Ett spel fån tiden då man kunde gå vilse/tappa bort sig i ett fPS, inte som med dagens casualspel där spelet håller dig i handen och aldrig låter dig tänka själv.
Half Life var bra, men att jämföra ett stabilt FPs med grym multiplayer med ett Äventyrsspel med FPS-inslag är ganska långsökt, The Witcher är bra men man kan inte jämföra det med BF3 för det, trots att man kan "skjuta" saker.
Half Life, Deus Ex och på senare tid The Witcher är spel som fortfarande gör det värt att äga en PC. Men då allt ändå släpps till konsol numera, antingen port eller direkt utvecklat för, minskar det behovet. Det sagt som är Halo CE ett 10ggr bättre spel än Reach, på samma sätt som Bf2 10ggr bättre än BF3 och CoD 3/4 är 10ggr bättre än CoD 5/6

Jag förstår inte vilket budskap du vill få fram. Du menar att de äldre spelen som utvecklades för PC var bättre men samtidigt försöker du håna PC-spelare och framhäva konsolernas förträfflighet? Du inser förstås att det är konsolernas fel att spelen ser ut som de gör idag?

Du framstår som en gammal PC-spelare som på något sätt försöker rättfärdiga bytet till konsol men inte riktigt lyckas.

Det är inte konsolernas fel att spelföretag som hittade en extra inkomstkälla på konsolmarknaden som de inte vågar släppa för att skapa något nytt och exklusivt till pc. Spelföretagen tycker inte att pc marknaden ger dem tillräckligt med inkomst för sitt jobb med spelen och hittar på skäl att stanna kvar på konsol nivån, men pengar är den riktiga anledningen.
De kan lätt skapa nytt till pc med fet grafik osv men då förlorar de konsolspelarnas pengar och det vill ju ingen.

Piratmarknaden är ju också större på pc än konsolerna. Ja det piratas friskt på både konsoler och pc men det är onekligen ett större problem på pc än på konsolerna.

Inaktiv

Bra skrivet Jonas. Satt hela kvällen med mitt igår - tillochmed kinectstödet är verkligen mästerligt. Att ingen kommit på det tidigare att styra "bas" funktioner med rösten. Satt i forza motorsport och försökte öka kontrasten med rösten efter det. fail!!
Reload!!!

Ett tips till alla med PS3, köp detta (och en 360).

Medlem

Folk med ps3, varför skall dem köpa 360, bättre med emulator!

Det är kul att man kan jämföra grafiken mellan xbox och x360 med en knapptryckning, då ser man hur långt utvecklingen har gått.

Oavsett så slår Halo X högre än Halo 360, man är redan avtrubbad med Reach och Halo 3, så wowkänslan infinner sig inte längre, tyvärr.

Kul är det iaf!

/DT


signatur

Denon / Pioneer

Inaktiv

Halo var väl lite underhållande när det begav sig. Halo är väl inte direkt dåliga spel, men jag kan fortfarande inte förstå hur dessa småroliga FPS blivit en sån enorm succé, för det känns inte som dom håller samma kvalité som många andra FPS.

Medlem
Skrivet av Era:

Jag förstår inte vilket budskap du vill få fram. Du menar att de äldre spelen som utvecklades för PC var bättre men samtidigt försöker du håna PC-spelare och framhäva konsolernas förträfflighet? Du inser förstås att det är konsolernas fel att spelen ser ut som de gör idag?

Du framstår som en gammal PC-spelare som på något sätt försöker rättfärdiga bytet till konsol men inte riktigt lyckas.

Okej, det kanske blev lite rörigt men jag kan försöka dela upp det på ett bättre sätt
Jag menar att det på den gamla goda tiden fanns många bra PC-exklusiva, men att det idag är väldigt dött på den fronten, och det omvända gäller för konsol.
Jag menar att man inte kan jämföra ett FPs med bra story (Halo) med ett Äventyrsspel med FPS-inslag (Half Life).
Det är inte "konsolernas fel" att spelen ser ut som de gör, det är spelarnas. Hade PC-spelare köpt spel i samma utsträckning som hårdvara (och inte tankat), hade spel utvecklats för PC ännu. Dock är det viktigt att påpeka, även PC-exklusiva spel idag har klart sämre grafik och med lätthet skulel kunna vara konsolportar, då dagens PC marknad består till största delen av daterad hårdvara från MMO-världen och casual-spelande.
Sen är det ren idioti att bara bedöma ett spel på grafiken, i så Fall är Crysis världens bästa spel medan Super Mario Bros suger stenhårt, så även Half Life. "Felet" med dagens spel är INTE bristen på grafik, det är bristen på innehåll. Tung story, balanserade vapen, öppna världar etc. Sådant som ex. Halo erbjöd, sådant som dagens bäst säljande spel ofta inte erbjuder.

Spelarna bryr sig inte om kvalité, på PC ska det vara "snyggt" och överlag ska det vara "ego". Teamplay ska ut, rambo ska in, vinst spelar ingen roll så länge din k/d är bra. Det som gjorde Halo poulärt var just att det erbjöd det som tidigare var viktigt även på PC, det som börjat "tappas" bland andra spel (nu senast Batllefail 3).
I slutänden är allt spelarnas fel. Vi ville bli fler, ha med mormor/morsan/alla, vilket gjorde casuals till en större marknad, numera dominerande. CoD och BF3 säljer bättre (bara på namnet, inte kvalitén) spel som Homefront elle Deus Ex, som erbjuder mer "old school" gaming, om än grafiken inte är den bästa.

Är dagens spelare rädda för en utmaning?
Är det så hemskt att inte vara proffs från början utan måste "lära" sig om vapen, banor och taktik?
Är det så horribelt att riskera en negativ k/d om man tar objective, om man vinner matchen?
Är det så hemsk att inte ha perks som räddar dig, kunna ligga i en buske och "snajpra" hela matchen?
Är sniper den klass som du oftast tar i nya spel, använder mest och ser att 85% av laget har?
Ska spel erbjuda 30+ vapen, varav hälften ska låsas upp och vara klart OP, emn i slutenden används bara 3-5?
Minns du tiden då Assault var standard, och sniper inte var "the golden gun", inte var det bästa vapnet och dessutom inte var så löjligt lätt att använda, med avsmak?
JA, svarar de flesta, och där i ligger problemet.

Den gamla populationen core/hardcore gamers är spridda och skaffar "nischade" HC-spel för att ha kul, medan de köper kioskvältande dynga för att ha något att spela med polarna (CoD) eller något annat med "känt namn" om än kvalitén och gameplay är väldigt casual (Crysis 2, Bf3, MoH etc). Det fulaste är att xbox var just en gamer-konsol, den erbjöd (även 360) det som man börjat tappa. Teamplay var bättre än någonsin, de flesta hade (och använde) headset, man fick massvis med vänner att spela med, det var bara några år sedan (Halo 3 iaf).
Det jag saknade både hos PC som plattform och spelen allmänt, är just att man inte brydde sig om kul, skicklighet eller teamplay, allt var bara "jag, jag, jag" även i lagorienterade spel. Det slapp du (i alla fall initialt) och det var underbart, det var vad som gjorde Halo till den största spelserien, både casuals och hardcore kunde ha kul tillsammans, och lära av varandras misstag, casuals blev core, core blev hardcore genom träning. Halo erbjöd det gala BF hade, bra spel med teamplay som lever i många, många år. Reach var en fail (precis som Bf3) och av samma skäl, de inriktar sig på den nya vågen casuals.

Folk måste våga släppa greppet om mus/tangentbord, inse att konsolspelare och PC-spelare kan vara samma sak, och PC-spelare och andra PC-spelare kan vara lika. En HC-spelare på konsol har mer gemensamt med en HC-spelare på konsol, än någon av dem har med en casual på någon plattform.
Konsolerna är inte "problemet", halo eller till och med CoD är inte problemet, de är bara effekten av problemet, symptomen. Problemet är att spelare har för bråttom att fastna vid "min plattform är bättre än din" och liknande dynga. Det spelar ingen roll om jag spelar med 360 dosa på min 360, kopllar den till datorn eller använder mus/tangentbord, jag är samma person och mina åsikter/argument lika mycket värda. Det enda som spelar roll är vad vi spelar, huruvida vi bryr oss om kvalité eller bara "kända namn". Gamers är gamers på alla plattformer, och en äkta gamer spelar bra spel på konsol, mobil, dator, VR eller var de nu finns. En idiot dömer ut ett spel pga plattform.

12
Skriv svar