Jurassic Park The Game - Tankar och åsikter

Medlem
Jurassic Park The Game - Tankar och åsikter

Sådär, efter ett halvårs extra väntan sedan spelet sköts upp i våras så har jag nu äntligen fått ner det och hunnit spela igenom tre av fyra kapitel.

Än så länge är det en väldigt blandad upplevelse. Jag älskar än så länge storyn, som JP fanatiker så är det väldigt intressant och spännande att vara tillbaka på Isla Nublar med alla dinosaurier. Karaktärerna känns äkta och ju längre in jag kommer desto mer tätnar intrigerna och dramatiken.

Men, spelets största problem ligger i att det känns mer som en film än ett spel. Pusslen som finns är sinnessjukt simpla och de känns mer som tidsödslare än tankenötter och även om actionsekvenserna är väldigt intensiva och emellanåt sinnessjukt spännande, så har man som spelare väldigt liten input i dem. För de oinsatta så är sker all action genom quicktimeevents och det är svårt att känns sig delaktig när det enda man gör är att klicka på W, A, S eller D i rätt ordning. Misslyckas du kanske inget händer, eller så dör du och får försöka igen. Ibland blir det dock sinnessjukt intensivt, och man sitter verkligen på kanten av stolen när man springer från en T-rex och hamrar på W för att komma framåt.

Så för att sammanfatta, gameplayen är mer ett verktyg för att driva filmen som är Jurassic Park the Game. Missat tillfälle känns det som, men så långt som jag kommit så är det iaf en bra och intensiv historia.

Någon annan som hunnit lira det än?


signatur

Videomupp

Medlem

Nej skulle inte kommit på tanken att köpa spelet. Visste inte ens att det var släppt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag har lirat det lite och jag har väl också en liten delad uppfattning om spelet. Första episoden var rätt så skoj,

men när dom där legosoldaterna eller vad dom nu är kom in i bilden så tänkte jag bara, nej nu har mina pengar gått till spillo

Att spelet bara är ett QTE rakt igenom känns inte heller så skoj. Jag hade gärna velat ha möjligheten att gå runt med karaktären, som i Telltales tidigare spel, så min fråga är, när kommer det ett riktigt bra Jurassic Park spel? Det senaste som var bra är nog Operation Genesis, men det är ju ett CMS-spel, för ett actionspel så måste man nog gå tillbaka till SNES och Mega Drive tiden.

Ge oss ett spel som är lite som Jurassic Park: Trespasser, fast bra då förstås

Medlem

Jag har inte så mycket emot att spelet är QTE - Heavy Rain fungerade bra på det viset. Men jag skulle nästan önska att det hela hade lite mer konsekvenser än "du är död." Att om man te x missar en och en dinosaurie biter en så blir man skadad men istället är det antingen "ah, du missade, gör om" eller "Du missade, du är död."

Medlem
Skrivet av MachOne:

Jag har lirat det lite och jag har väl också en liten delad uppfattning om spelet. Första episoden var rätt så skoj,

men när dom där legosoldaterna eller vad dom nu är kom in i bilden så tänkte jag bara, nej nu har mina pengar gått till spillo

Att spelet bara är ett QTE rakt igenom känns inte heller så skoj. Jag hade gärna velat ha möjligheten att gå runt med karaktären, som i Telltales tidigare spel, så min fråga är, när kommer det ett riktigt bra Jurassic Park spel? Det senaste som var bra är nog Operation Genesis, men det är ju ett CMS-spel, för ett actionspel så måste man nog gå tillbaka till SNES och Mega Drive tiden.

Ge oss ett spel som är lite som Jurassic Park: Trespasser, fast bra då förstås

Ska väl sägas att jag tänkte lite samma med mercsen, men nu när jag kommit lite längre i storyn så måste jag säga att de lätt är de intressantaste personerna i storyn

Ett nytt Tresspasser hade varit toknajs, det är numera mer en historielektion i spelteknik än ett spel i sig men det fanns mycket potential där!

Mer påverkan i QTE hade också suttit fint som du nämner Jonathan. I Heavy Rain (inte lirat själv) så verkar det bättre implementerat då du inte kan göra om en misslyckad sekvens, i JP försöker du igen vilket gör att man inte känner att man påverkar spelet så mycket. Man blir ju inte bättre på spelet och när man dör så känner man inte direkt "Damn, det där hade jag kunnat göra bättre".


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av MachOne:

Jag har lirat det lite och jag har väl också en liten delad uppfattning om spelet. Första episoden var rätt så skoj,

men när dom där legosoldaterna eller vad dom nu är kom in i bilden så tänkte jag bara, nej nu har mina pengar gått till spillo

Att spelet bara är ett QTE rakt igenom känns inte heller så skoj. Jag hade gärna velat ha möjligheten att gå runt med karaktären, som i Telltales tidigare spel, så min fråga är, när kommer det ett riktigt bra Jurassic Park spel? Det senaste som var bra är nog Operation Genesis, men det är ju ett CMS-spel, för ett actionspel så måste man nog gå tillbaka till SNES och Mega Drive tiden.

Ge oss ett spel som är lite som Jurassic Park: Trespasser, fast bra då förstås

The Lost World till PS1 var ju också otroligt bra. I alla fall nu när jag tänker tillbaka på det. Jag var ung och tyckte spelet var skitläskigt!

Med tanke på att JP4 är planerat så vore det ytterst möjligt att det kan tänkas släppas ett spel i samband med filmen. Dock vet man ju inte ifall den ska baseras på nya filmen, eller på en/alla fyra. Får hoppas på alla, från början till slut

Trespasser har jag inte lirat, men det ser rätt lovande ut för att vara så gammalt. Operation Genesis har man lagt ner mycket timmar på som ung. Kommer ihåg att jag var en riktig CMS-fantast, då jag lirade OG, Theme Park World, Theme Park Inc, Rollercoaster Tycoon 3... Ah, ljuva tider

Medlem
Skrivet av bladefinor:
Skrivet av MachOne:

Jag har lirat det lite och jag har väl också en liten delad uppfattning om spelet. Första episoden var rätt så skoj,

men när dom där legosoldaterna eller vad dom nu är kom in i bilden så tänkte jag bara, nej nu har mina pengar gått till spillo

Att spelet bara är ett QTE rakt igenom känns inte heller så skoj. Jag hade gärna velat ha möjligheten att gå runt med karaktären, som i Telltales tidigare spel, så min fråga är, när kommer det ett riktigt bra Jurassic Park spel? Det senaste som var bra är nog Operation Genesis, men det är ju ett CMS-spel, för ett actionspel så måste man nog gå tillbaka till SNES och Mega Drive tiden.

Ge oss ett spel som är lite som Jurassic Park: Trespasser, fast bra då förstås

The Lost World till PS1 var ju också otroligt bra. I alla fall nu när jag tänker tillbaka på det. Jag var ung och tyckte spelet var skitläskigt!

Med tanke på att JP4 är planerat så vore det ytterst möjligt att det kan tänkas släppas ett spel i samband med filmen. Dock vet man ju inte ifall den ska baseras på nya filmen, eller på en/alla fyra. Får hoppas på alla, från början till slut

Trespasser har jag inte lirat, men det ser rätt lovande ut för att vara så gammalt. Operation Genesis har man lagt ner mycket timmar på som ung. Kommer ihåg att jag var en riktig CMS-fantast, då jag lirade OG, Theme Park World, Theme Park Inc, Rollercoaster Tycoon 3... Ah, ljuva tider

Jag tyckte också om The Lost World när man var ung, men så testade jag det för några månader sen och det var långt ifrån som man minns det Men det förtjänar kanske en hög placering pga att man kan spela som T-Rex

Medlem

Sådär, nu har jag klarat ut spelet, tog lite över 6 timmar totalt. Kan lätt säga att det är den bästa filmen jag någonsin spelat. Storyn kändes RIKTIGT bra rakt igenom och de flesta actionsekvenserna var sinnessjukt intensiva och spännande. Storyn och allt kändes Jurassic Park så det var najs! Kunde varit en fjärde film.

Men problemen är ju dom samma som jag nämnde innan, jag kommer ju inte spela om det för achievments direkt, man kan ju inte göra något mer utanför den första upplevelsen. Men vilken upplevelse det var!


signatur

Videomupp

1
Skriv svar