Avalanche arbetar på "Project Mamba"

Robot
Avalanche arbetar på "Project Mamba"

Det nystartade New York-kontoret arbetar på en okänd titel. Kan det vara ett nytt Just Cause eller helt enkelt något helt nytt?

#avalanche-studios, #just-cause-2, #renegade-ops, #activision, #atari


Avalanche arbetar på "Project Mamba"

Just Cause 3 FTW!

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:

Just Cause 3 FTW!

låter som det, lär ju bli på nya konsoller med !

Inaktiv

Just Cause 2 släpptes mars 2010, och var en succé (sålt minst 1,5 miljoner exemplar). Sånt brukar leda till att en uppföljare börjar filas på rätt så direkt av samma studio som gjorde spelet. Jag undrar om det nya kontoret inte jobbar på något nytt och helt annat.

Medlem

Även om det är troligt att det är JC3, sa inte Avalanche att de inte äger varumärket och kunde då inte på eget bevåg börja fila på ett till spel? De ville gärna göra ett till JC men hade inget planerat med företaget som äger rättigheterna till Just Cause serien.

Som sagt skulle jag gärna vilja se ett till Just Cause, gärna med multiplayer + co-op samt SDK.

Inaktiv
Skrivet av Fuidama:

Även om det är troligt att det är JC3, sa inte Avalanche att de inte äger varumärket och kunde då inte på eget bevåg börja fila på ett till spel? De ville gärna göra ett till JC men hade inget planerat med företaget som äger rättigheterna till Just Cause serien.

Vilka andra än Eidos/Square Enix kan äga varumärket? De publicerade båda första spelen, och eftersom JC2 gick bra, borde de rätt snart säga ok till en uppföljare. Om det är en tredje part som äger varumärket så har någon gjort bort sig.

Medlem

Jag sa inget om att det var flera som äger Just Cause varumärket, bara att det inte är Avalanche Studios.

Om det är Square Enix som blir utgivaren så är det troligen JC3, men det stod inte vem det var så det kan vara vad som helst. Att en spelutvecklare arbetar på ett nytt spel är rätt uppenbart såvida de inte tyckte de skulle stänga företaget efter Renegade Ops.
Som du då nämner så är det Square Enix som äger Just Cause. Så man kan ju inget annat än hoppas att det är JC3 men det kan ju lika gärna vara ett nytt Renegade Ops, ett nytt "theHunter" eller ett helt nytt eget IP.

Det skulle varit mer upphetsande om det stod: Avalanche Studios utvecklar nytt spel med utgivaren XXXX.
Då är det lättare att spekulera om vad det är för spel.
Nu är ju inte Avalanche storproducenter av spel direkt och Just Cause är väl i princip den enda titeln de tjänat bra pengar på så ett JC3 är nog ingen högoddsare.

Inaktiv

Nej, jag kanske skulle struntat i att citera.

Vad jag menade var mest att det vore konstigt om Square (eller vem som nu har licensen) fick en hyfsad succé och sen satt 1,5 år utan att göra det klassiska med en uppföljare. Lite då och då är det ju så att om ett spel säljer blir det uppföljare, om det inte gick så bra så läggs det ner (och ibland studion också).

Medlem

Mjo jag hoppas det kommer ett JC3, med multiplayer.

Men JC2 var så otroligt repetitivt att jag inte pallat att köra till 100% Tror jag kommit strax över 50% men det är ju bara same sh*t hela tiden. Om det fanns möjlighet till Co-op så skulle bara det get spelet ett längre liv.

Inaktiv

Jo, man hoppas ju att en eventuell uppföljare tar till vara på allt som var bra och rättar till de grejer som var mindre bra. Vi får väl se, kanske kommer det något "announcement" nästa år.

Skrivet av Fuidama:

Att en spelutvecklare arbetar på ett nytt spel är rätt uppenbart såvida de inte tyckte de skulle stänga företaget efter Renegade Ops.
Som du då nämner så är det Square Enix som äger Just Cause. Så man kan ju inget annat än hoppas att det är JC3 men det kan ju lika gärna vara ett nytt Renegade Ops, ett nytt "theHunter" eller ett helt nytt eget IP.

Med tanke på hur många anställda dom har så har det troligtvis hänt mycket mer än The Hunter och Renegade Ops på Avalanche sen JC2...
http://www.dataspelsbranschen.se/media/120980/spelutvecklarin...

Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Med tanke på hur många anställda dom har så har det troligtvis hänt mycket mer än The Hunter och Renegade Ops på Avalanche sen JC2...
http://www.dataspelsbranschen.se/media/120980/spelutvecklarin...

The Hunter var Avalanche Studios andra spel som kom ut innan JC2 och Renegade Ops. Avalanche ska, enligt wikipedia, ha fem projekt igång.
Men de har till idag bara släppt 4 spel.

Antalet anställda säger ju inte mycket egentligen. Du kan ha 1 eller 1000 anställda och ändå bara jobba på en produkt åt gången.

DICE har ju tre gånger fler anställda än vad Avalanche har (baserat på siffrorna från PDF'en), men hur många projekt tror du att de jobbar på samtidigt?

Mirror's Edge 2 lär väl vara på gång och varit under utveckling samtidigt som BF3 var. Men utöver de så kan jag inte komma ihåg att de nämnt några andra projekt.
Och om nu även BF4 är under utveckling... två projekt om man får anta att Mirror's Edge 2 är på G.

Skrivet av Fuidama:

The Hunter var Avalanche Studios andra spel som kom ut innan JC2 och Renegade Ops. Avalanche ska, enligt wikipedia, ha fem projekt igång.
Men de har till idag bara släppt 4 spel.

Antalet anställda säger ju inte mycket egentligen. Du kan ha 1 eller 1000 anställda och ändå bara jobba på en produkt åt gången.

DICE har ju tre gånger fler anställda än vad Avalanche har (baserat på siffrorna från PDF'en), men hur många projekt tror du att de jobbar på samtidigt?

Mirror's Edge 2 lär väl vara på gång och varit under utveckling samtidigt som BF3 var. Men utöver de så kan jag inte komma ihåg att de nämnt några andra projekt.
Och om nu även BF4 är under utveckling... två projekt om man får anta att Mirror's Edge 2 är på G.

Antalet anställda säger en hel del, inte en chans att det behövdes nästan 100 pers för att göra Renegade Ops samt att slänga in ett nytt rådjur om halvåret i Hunter.

Visst kan det finnas projekt som det arbetar en person på. Men det kan absolut inte sitta tusen pers på ett litet XBLA-spel.

Medlem

Ooookej, trodde det var underförstått att det var generellt menat.
Men för att förtydliga det då:

Generellt sett KAN det vara 1 eller 1000 anställda som endast jobbar på ett projekt åt gången. Så antalet anställda inom företaget säger faktiskt ingenting om hur många projekt de håller på med.
De kan hålla på med 1 projekt, eller 1000.

Hur många är det inte som arbetar på Rovio? 2010 var de 40 anställda för att hålla på med Angry Birds. Dvs drygt halva Avalanche Studios styrka under det året.

Jag har inte sagt och säger inte att Avalanche använder si och så många till Renegade Ops eller de andra spelen de har.
Men ska man anta ditt påstående om antalet anställda hos Avalanche, så borde i princip DICE ha 15 projekt igång bara för att de är tre gånger fler anställda.

DETTA är mitt argument:
Alltså kan man inte göra antagandet att bara för att de har många anställda "så händer det mycket".

DICE vet vi arbetar redan på BF4 men även att de verkar jobba på Mirror's Edge 2.

I fallet med Avalanche så har de 5 projekt igång varav ett är Mamba.
Det var rykten för några veckor sedan att de utvecklar JC3 och med denna annonsering om Mamba så verkar det vara troligt att det är just JC3 de håller på med.

1
Skriv svar