48 chipset och femtioelva socklar .. vilkeet ska jag välja?

Inaktiv
48 chipset och femtioelva socklar .. vilkeet ska jag välja?

tänker bygga en ny dator, men längesen jag gjorde det , och inte särskilt insatt längre ..
Är man helt tappad bakom en vagn om man köper en ny burk utan 2011 sockel och sandybridge-e ? men finns bara 2 processorer att välja på till den sockeln .. men vanliga i7 med 4 kärnor börjar kännas så 2010 .. vad är mest framtidssäkert?
är det där tjafset om sandybridge kanske bara en tillfällig nyck .. ska man vänta på ivy bridge i början på nästa år och 22nm?

Medlem

Ivy Bridge eller i5 2500K + P67/Z68 moderkort blir nog bra. Du ska väl spela?

Medlem

Skulel nog vänta på Ivybridge, om inte annat så kommer priserna på nuvarande processorer att pressar rejält och du får också tid att veta om "uppföljaren" blir något i hästväg (värt att vänta på) eller om Ivy duger gott så länge

Inaktiv
Skrivet av jesterhead:

Ivy Bridge eller i5 2500K + P67/Z68 moderkort blir nog bra. Du ska väl spela?

spelar väl mest,
tänkte leka lite med blender också .. va därför jag va inne på sandy .. men såg processorerna kostar 9000 .. lekte lite med vätske och fysiksimuleringar, men man tröttnar rätt fort om datorn är seg ...samma med houdini .. datorn blir ägd när man försöker göra ngt intressant ..

Medlem

2600k lär räcka mer än väl?

Medlem

Vänta suger, det kommer alltid nytt


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Inaktiv
Skrivet av Comstedt:

2600k lär räcka mer än väl?

den är 50% segare i cinebench .. men å andra sidan så sparar man 7000 på bara processorn ;D

Medlem
Skrivet av riktigninja:
Skrivet av Comstedt:

2600k lär räcka mer än väl?

den är 50% segare i cinebench .. men å andra sidan så sparar man 7000 på bara processorn ;D

Mm, tror han klarar sig bra :P...

Medlem

Ivy Bridge-E kommer ju också, men då får du vänta ett tag. Sandy Bridge-E är bäst just nu om du ska köra Blender etc

Inaktiv

beslutsångest-panikångest-förmycktetattväljapå ;D

Medlem

Det blir lättare om du sätter en budget.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av jesterhead:

Ivy Bridge eller i5 2500K + P67/Z68 moderkort blir nog bra. Du ska väl spela?

Utmärkt val.

Mest fps för pengen, kompletera med 2x4gb minne och ett hyffsat gkort.
En ssd för systemet och några få spel/progg och en vanlig hdisk för resten, så är du hemma.

Bara ett typexempel att utgå ifrån : http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649116

Skrivet av Ladestam:

Vänta suger, det kommer alltid nytt

Exakt, så är det och kommer att vara.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av riktigninja:
Skrivet av jesterhead:

Ivy Bridge eller i5 2500K + P67/Z68 moderkort blir nog bra. Du ska väl spela?

spelar väl mest,
tänkte leka lite med blender också .. va därför jag va inne på sandy .. men såg processorerna kostar 9000 .. lekte lite med vätske och fysiksimuleringar, men man tröttnar rätt fort om datorn är seg ...samma med houdini .. datorn blir ägd när man försöker göra ngt intressant ..

Om du anser dig sitta tillräckligt mycket i simuleringsprogram etc att det är värt 1000kr extra för att få en prestandaökning ska du absolut titta på en 2600k, SB-E brukar vara way over budget för de flesta.
Annars är det 2500k som gäller!


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

1
Skriv svar