Nästa generation snart här – 2012 levlar vi upp?

Medlem

Godmorgon Microsoft och Sony, kul att ni vaknade!

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av nils45:

Större upplösning skulle jag rösta för, ps3 och xbox använde väl sig av 800x600?

Tror det antingen var 1028x768 eller 1280x768 på Xbox 360. Men ja, upplösningen behöver ABSOLUT höjas...

Både PS3 och Xbox360 har HD upplösning, dvs 1920*1080. Sen är det långt ifrån alla spel som faktiskt renderas i HD upplösning. De flesta spel renderas i en lägre upplösning och skalas sen till HD.


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av jippo1:

Sägs att det ska vara Hexacore 2st AMD GPU 2GB Ram

Dubbla GPU doesn't make any sense. Extra värme, drivrutinkrångel, mer utrymme, micro-stuttering. Nix, singlecore blir det igen....

Men bara så att du vet så ger Dual-Core dubbelt så mycket mer kraft. Quad-Core ger dubbelt så mycket mer kraft än Dual-Core. 8-Core ger dubbelt så mycket mer kraft än Quad-Core. Säg inget när du aldrig kan förstå det vet ja.

Läs igen. Jag snackar om GPU, inte CPU. Att det blir fler CPU kärnor är att förvänta sig men dubbla GPU är inte vettigt... inte ur teknisksynvinkel och inte över kostnaden heller. Vågar nog påstå att jag kan hårdvara bra mycket bättre än de flesta.

Testpilot
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av jippo1:

Sägs att det ska vara Hexacore 2st AMD GPU 2GB Ram

Dubbla GPU doesn't make any sense. Extra värme, drivrutinkrångel, mer utrymme, micro-stuttering. Nix, singlecore blir det igen....

Men bara så att du vet så ger Dual-Core dubbelt så mycket mer kraft. Quad-Core ger dubbelt så mycket mer kraft än Dual-Core. 8-Core ger dubbelt så mycket mer kraft än Quad-Core. Säg inget när du aldrig kan förstå det vet ja.

Läs: CPU och GPU

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av LoyalCrystalean:
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av jippo1:

Sägs att det ska vara Hexacore 2st AMD GPU 2GB Ram

Dubbla GPU doesn't make any sense. Extra värme, drivrutinkrångel, mer utrymme, micro-stuttering. Nix, singlecore blir det igen....

Men bara så att du vet så ger Dual-Core dubbelt så mycket mer kraft. Quad-Core ger dubbelt så mycket mer kraft än Dual-Core. 8-Core ger dubbelt så mycket mer kraft än Quad-Core. Säg inget när du aldrig kan förstå det vet ja.

Läs: CPU och GPU

Ja, och det var 2x GPU som jag attackerade som en USEL idé, vilket det är och får det låta som rena spekulationer. Om det nu inte är så att de har typ fusion chip för 2d och annat lowend för att spara på energi. CL och crossfire lösningar är inte en bra idé på något sätt för konsoler.

Inaktiv

Förstår inte varför alla tycker att det är en god nyhet, nu kommer det ju att fortsätta vara multiplattform... sug på den.

Medlem

Tycker de mjölkat den nuvarande hårdvaran alldeles för länge nu. Man mår ju nästan dåligt av att se hur begränsade dagens konsoler är rent tekniskt och vilken konsekvens det får för hela spelmarknaden. Utvecklingen har stått helt still i ett halvt decennium. 256MB Ram? Så lite hade inte ens datorerna för 10 år sedan. Får hoppas de slänger på normalt med minne denna gång så vi slipper dessa utsmetade texturer. Minst 8GB (vilket får anses normalt för en ny dator), gärna 16GB om de tänkt att konsolen ska hålla mer än ett år eller två.

Sedan även genomgående stöd för tessellation så vi slipper dessa helt platta ytor och konstant raka linjer.

Medlem

Att hårdvaran kommer att framstå som daterad i förhållande till en modern PC känns ganska givet. Jämförelsen blir haltande eftersom det är två olika saker och det går att mjölka betydligt mer ur hårdavaran i en konsol. Egentligen är det inte speciellt troligt med någon visuell revolution, vilket jag heller inte ser som nödvändigt även om förbättringar förstås är välkomna. Det var trots allt ett bra tag sedan man tappade hakan över ett konsolspel.

Jag tycker mig se en trend, inte minst hos ms, att de vill göra konsolen till en bredare mediamaskin. Hela familjen ska med på tåget! Tyvärr blir det nog mindre för hardcorelirarna och mer för den breda allmänheten. De verkar heller inte ha någon vidare bra känsla för/ bry sig om de som redan sitter med boxen för att lira och satsningarna för att göra 360 bredare haltar onekligen reält. Gillar inte!

Medlem

Jag hittade källan för multi core info jag läste för nästa generation konsoler på:
http://www.eurogamer.net/articles/2011-10-24-battlefield-3-di...

Verkar vi kommer ha:
- single processor to multi-processor
- multi-memory
- Single graphics card to multi-graphics card.

Zax
Medlem

För att releasen ska bli fullbordad räcker det inte med grym hårdvara utan det måste också se till att släppa absolut minimum 1 stand out spel med ruggig grafik. Vem vet det kanske går att ansluta mus och tangentbord, om så är fallet död åt datorspelandet ett tag framöver om nu termen konsoll vs dator är relevant då. Jag som är fattig vill ha en crackad sådan men jag tror det blir väldigt svårt för knäckarna om jag ska vara ärlig.

Medlem

På tal om bilden, är det kanske värt att köpa psn-spelet Tillbaka Till Framtiden? Demot var lite kul faktiskt...


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Testpilot
Skrivet av Kaleid:
Skrivet av Harakiri:

Läs: CPU och GPU

Ja, och det var 2x GPU som jag attackerade som en USEL idé, vilket det är och får det låta som rena spekulationer. Om det nu inte är så att de har typ fusion chip för 2d och annat lowend för att spara på energi. CL och crossfire lösningar är inte en bra idé på något sätt för konsoler.

Jupp håller med dig , Dual-GPU är en rätt dum ide som det ser ut i dagens läge.

Zax
Medlem
Skrivet av FUtech:

Godmorgon Microsoft och Sony, kul att ni vaknade!

Tja det är väl en jävla tur att vi lever i ett rikt land, det ligger mycket arbete bakom microsoft och sony.

Medlem

Hade gärna lånat ut en del el mot de där 1,21GW, men nu bor man ju i prisområde 4.... =P

Medlem

Som en trogen PC spelare så ser jag fram emot detta. Förhoppningsvis får vi snyggare och bättre optimerade spel

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Svanberg:

Kommer väl ändå vara gammal hårdvara i dom :/

Även ifall hårdvaran nu skulle vara precis "ny" vid lanseringen så dröjer det inte speciellt länge innan den är gammal.

Hur som helst så lär det ju vara en ordentlig uppgradering jämfört med dagens konsoler.

Fast oavsett vad det nu är för hårdvara så är det ju spelen som är intressanta. Menar... en superkonsol är ju typ lika sexig som en miniräknare ifall det saknas intressanta spel.

Sant. Fast ny och kraftfull hårdvara håller ju längre än sådan som är föråldrad redan vid release.

Hur det än blir med den delen kan vi i alla fall hoppas på en uppgradering och det behövs.
Dagens konsoller håller tillbaka utvecklingen grovt.

Zax
Medlem
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Svanberg:

Kommer väl ändå vara gammal hårdvara i dom :/

Även ifall hårdvaran nu skulle vara precis "ny" vid lanseringen så dröjer det inte speciellt länge innan den är gammal.

Hur som helst så lär det ju vara en ordentlig uppgradering jämfört med dagens konsoler.

Fast oavsett vad det nu är för hårdvara så är det ju spelen som är intressanta. Menar... en superkonsol är ju typ lika sexig som en miniräknare ifall det saknas intressanta spel.

Sant. Fast ny och kraftfull hårdvara håller ju längre än sådan som är föråldrad redan vid release.

Hur det än blir med den delen kan vi i alla fall hoppas på en uppgradering och det behövs.
Dagens konsoller håller tillbaka utvecklingen grovt.

Jag ska inte säga vad jag tycker om skyrim men grafiskt sätt är det inte mkt bättre än oblivion från 2006 men fy tusan vad det är stelt i menyer och styrsystem att det också hackade som fan gör inte inte saken bättre i7 4ghz vrålklockad gtx 460 8gb ram

Medlem
Skrivet av Zax:
Skrivet av Svanberg:
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Svanberg:

Kommer väl ändå vara gammal hårdvara i dom :/

Även ifall hårdvaran nu skulle vara precis "ny" vid lanseringen så dröjer det inte speciellt länge innan den är gammal.

Hur som helst så lär det ju vara en ordentlig uppgradering jämfört med dagens konsoler.

Fast oavsett vad det nu är för hårdvara så är det ju spelen som är intressanta. Menar... en superkonsol är ju typ lika sexig som en miniräknare ifall det saknas intressanta spel.

Sant. Fast ny och kraftfull hårdvara håller ju längre än sådan som är föråldrad redan vid release.

Hur det än blir med den delen kan vi i alla fall hoppas på en uppgradering och det behövs.
Dagens konsoller håller tillbaka utvecklingen grovt.

Jag ska inte säga vad jag tycker om skyrim men grafiskt sätt är det inte mkt bättre än oblivion från 2006 men fy tusan vad det är stelt i menyer och styrsystem att det också hackade som fan gör inte inte saken bättre i7 4ghz vrålklockad gtx 460 8gb ram

Det är på grund utav att det är byggt på samma motor, samt att det är en konsolport, därav de stela kontrollerna och menyer. Med andra ord, konsoller förstör för pc-spelare.

Inaktiv
Skrivet av benvilio:

xbox 720 kommer släppas julen 2013, tidigast! Det blev ju precis officelt att Halo4 kommer komma julen 2012 till 360..

Fortfarande rykten, Microsoft har icke gått ut med information om nästa generations Xbox.
Eller att den ens kommer heta 720.


signatur

The Year was 2027..

Zax
Medlem
Skrivet av john2376:
Skrivet av benvilio:

xbox 720 kommer släppas julen 2013, tidigast! Det blev ju precis officelt att Halo4 kommer komma julen 2012 till 360..

Fortfarande rykten, Microsoft har icke gått ut med information om nästa generations Xbox.
Eller att den ens kommer heta 720.

Synd för dem som hoppades på 1080. Med tanke på att inte dual core fanns när xbox fick triple core i 3ghz är det väl inte omöjligt om nästa xbox har 20kärnor

Medlem
Skrivet av neonille:

Så...dom ska alltså släppa en ny konsol SAMTIDIGT som Halo 4 kommer ut till Xbox 360???

Finns inte en chans...

Dom kanske släpper det på 360 och 720 samtidigt... think about it!

Medlem

Nu tillför väl inte de extra kärnorna i en CPU så mycket till spelen ? (Har jag för mig att jag har läst)

Medlem
Skrivet av Burtas:

Nu tillför väl inte de extra kärnorna i en CPU så mycket till spelen ? (Har jag för mig att jag har läst)

Nej det är inte många spel som använder sig av många kärnor eftersom det är svårt att skriva flertrådiga spel så det räcker gott och väl med fyra


signatur
Inaktiv
Skrivet av john92:
Skrivet av Burtas:

Nu tillför väl inte de extra kärnorna i en CPU så mycket till spelen ? (Har jag för mig att jag har läst)

Nej det är inte många spel som använder sig av många kärnor eftersom det är svårt att skriva flertrådiga spel så det räcker gott och väl med fyra

Förutom konsol spel som använder 2-8 kärnor samtidigt då konsol spel är olika PC-spel.
Kräver inte lika kraftfullt grafikkort heller för den delen som PC spel.


signatur

The Year was 2027..

12
Skriv svar