Ritplattor, vilken djungel.. Någon med erfarenhet? :)

Medlem
Ritplattor, vilken djungel.. Någon med erfarenhet? :)

Tjenare alla!

Börjar ju dra sig mot jul, och julklappar därtill. Har kikat runt länge efter den perfekta julklappen till tjejen, och har nog slutligen hittat något jag tror skulle kunna bli riktigt bra. En ritplatta!

Hon pysslar mycket med artistiska ditton både på fritid och i skola, med allt ifrån foto och photoshop till att rita med kol och kalk till akvarell. Så min tanke då var, varför inte introducera ett medium som korsar det digitala och det klassiska? Någon som har någon direkt synpunkt baserat på erfarenhet av ritplattor?

Men den större frågan!
Vilken ritplatta rekommenderar Du, och varför? Den ska helst inte vara alltför dyr, typ en advanced entry level-variant. (Runt 1000-lappen var väl det jag tänkte mig från början, men det är inte hugget i sten liksom..)

Tack på förhand!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Jag har en gammal Wacom från år 2001 och den fungerar felfritt än idag (Win 98, XP, Win7).. Tänk på att de kanske håller länge och att de har drivrutiner till framtida operativsystem. En Wacom för 1000 lappen kanske du bör satsa på eftersom de bryr sig om drivrutinsuppdateringar.


signatur

Det var detta...

Medlem

Wacom är noterat, och verkar finnas hyfsat utbud där också.

Mera precis vilken model är det du har? Tänkte börja med lite utgångspunkt då jag inte har någon koll alls.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Wacom's Intuos4 är väl ritbordens flaggskepp i dagsläget. Prislappen ligger dock en bit över tusenlappen. Hur som helst kan man nog våga rekommendera alla Wacom-produkter. Jag är fruktansvärt nöjd med min Intuos4 Large.

Om personen i fråga gillar att rita i block etc kan jag tipsa om att slänga en blick på Wacom Inkling.. Jag har inte provat produkten själv men vad jag har hört funkar den fruktansvärt bra och är riktigt rolig att leka med. ( http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=3fQe0Y... )

Lycka till i letandet!

Medlem

Men herregud vilken underbar uppfinning! Ska ta en skarp titt på denna inkling! Tack för tipset!

Wacom verkar ju vara det som gäller iaf.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Japp, och viktigt att man stödjer företag som drivuppdaterar sina saker. Och även är bra på det. Jag har en Razer Mamba där programmet kraschar eller musen slutar fungera och blir värre för var uppdatering (gäller både Win 7 och Vista partitionen). Ingen Logitech kvalitet där på programvaran.


signatur

Det var detta...

Medlem

Japp. Helt sant.

Blir nog en Wacom Bamboo Pen & Touch Small Gen 3 sålänge ingen säger att det är ett dåligt val.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Verkar ju bra för om man blir trött på sladden står det: Möjlighet att köpa till trådlös adapter finns.

Bra pris också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=997175&o=inkfrakt
Tänk efter om storleken passar 278 × 11 × 176 mm - alltså bred som en linjal och nog ganska lagom.


signatur

Det var detta...

Medlem

Jo det verkar vara rätt lagom. Ska provkänna lite på den sen i butik också så.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar