Hur gör dom för att lägga in böcker i datorn?

Medlem
Hur gör dom för att lägga in böcker i datorn?

Hej på er alla! Jag har alltid undrat hur dom lägger in böcker/serie-tidningar/tidskrifter/osv i datorn.

Ta dom bara en vanlig scanner och gör det eller hur gör dom? Det ser ju riktigt nice ut när dom gör det också!

Någon som vet? Använder dom några speciella program också?


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Här kan du läsa lite:

http://tiny.cc/oh9ut

Tänk bara på att du aldrig får sprida upphovsskyddade verk som serietidningar, böcker eller tidsskrifter.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Hej på er alla! Jag har alltid undrat hur dom lägger in böcker/serie-tidningar/tidskrifter/osv i datorn.

Ta dom bara en vanlig scanner och gör det eller hur gör dom? Det ser ju riktigt nice ut när dom gör det också!

Någon som vet? Använder dom några speciella program också?

Öhhrrm allt görs direkt på datorn nu för tiden, även serietidningar.

Till det används desktop publishing programvara, t.ex Adobe InDesign för att sammanfoga skriven text och bilder till kompletta sidor.

-För att rita själva serierutorna används oftast ett vectorbaserat illustrationsprogram som Adobe Illustrator eller liknande.

-Om du däremot tänker på gamla tidningar från typ 80-talet och sånt ,så är dom inscannade med en vanlig scanner och efterbehandlade i t.ex Photoshop.

Edit: Ärrp, ninjad av Walter

Edit 2: Böcker skannas också, och körs genom ett OCR* program för att få ut text ur bilden som man sedan kan redigera i valfri texteditor.

*Google it


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

"...ninjad av Walter."

Det uttrycket ska jag lära mina vänner


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Oj... Där lärde man sig något nytt!! Tänk dom som scannar liksom 300 sidor... Hur orkar man liksom? Tänkte scanna av en bok på ca 50 sidor med en "hp photosmart plus b210" men det drömmer jag inte om nu xD

Skulle varit nice o tagit kort på alla sidor o lägga in dom i datorn sen känner ett program av texten o gör en egen bok typ


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Oj... Där lärde man sig något nytt!! Tänk dom som scannar liksom 300 sidor... Hur orkar man liksom? Tänkte scanna av en bok på ca 50 sidor med en "hp photosmart plus b210" men det drömmer jag inte om nu xD

Skulle varit nice o tagit kort på alla sidor o lägga in dom i datorn sen känner ett program av texten o gör en egen bok typ

När dom scannar böcker proffessionellt så har dom ofta en specialmaskin som scannar och bläddrar automatiskt i boken.

Det går ju även att göra med en digitalkamera, lite snabbare och lättare än en scanner.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Att scanna 50 sidor går fett snabbt med lite fingerfärdighet. Det är ju bara 25 uppslag, d.v.s. 25 stycken omgångar. Med schyssta pdf-program så kan du ordna en batch-operation så det bara är att scanna och sen får du ett samlat dokument.

Fast jag älskar mitt universitetsbiblioteks lilla kopiatorscanner som är uppkopplad. Man knappar in sin e-post och sen är det bara att börja scanna. Väl hemma är inkorgen fylld med kurslitteratur och man har råd med mer än enbart eldorado- och euroshopper-käk.

Givetvis scannar jag enbart delar av enstaka kapitel då. Vilket är tillåtet. *harkel*


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

Ska nog scanna den där boken på 50 sidor Den är rätt ovanlig och går knappt att få tag på biblioteket..

Undrar vad Fz säger om "piratkopiering " av böcker xD


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av andreashal91:

Ska nog scanna den där boken på 50 sidor Den är rätt ovanlig och går knappt att få tag på biblioteket..

Undrar vad Fz säger om "piratkopiering " av böcker xD

It's bad.

Very bad, don't go there.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fick hem boken igår Den var inte copyright på :D!!! lunga puckar asså

Ska även ha den på privat bruk Pdf i mobilen


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

1
Skriv svar