Arma 2-utvecklarna avslöjar chockerande piratsiffror till pc

Robot
Arma 2-utvecklarna avslöjar chockerande piratsiffror till pc

På tre legitima Arma 2-spelare går det 100 misslyckade försök att spela med en piratversion – Bohemia kallar siffrorna "alarmerande".

#arma-2, #bohemia


dmn
Medlem
Arma 2-utvecklarna avslöjar chockerande piratsiffror till pc

Så om det inte fanns några pirater, men lika många legitima spelare som nu så vore skillnaden vad?

Medlem

Du menar om det inte gick att piratkopiera, utan att man var tvungen att köpa spelet om man ville spela? Troligtivs jävligt stor.

dmn
Medlem
Skrivet av Eight08:

Du menar om det inte gick att piratkopiera, utan att man var tvungen att köpa spelet om man ville spela? Troligtivs jävligt stor.

Nej, det är inte vad jag menar.

Medlem

gör spel som spelare VILL betala för då.

Medlem

Pirater kommer alltid att försöka spela spel online gratis.. Att räkna dom som köpare är ju bara fail.. Dom flesta som laddar hem kommer aldrig att köpa spelet så ni förlorar inget på det.. gör intressantare online spel som folk bara måste spela så får ni fler köpare

Medlem

Precis. Gör spel som folk är villiga att betala för då.
Om ett spel är tillräckligt bra, så köper folk det.
Jag köper nästan aldrig spel, på grund utav priset och att det helt enkelt inte är värt pengarna.
Skyrim däremot köpte jag, för det är värt pengarna.

Medlem
Skrivet av jamorro:

gör spel som spelare VILL betala för då.

Det finns en held del folk av den åsikten, samt andra som revolterar mot olidliga DRM-"skydd". Dock så är majoriteten av piratkopierare antagligen folk som bara tycker att det är onödigt att köpa spel när man kan "få" dem gratis.

Medlem
Skrivet av jamorro:

gör spel som spelare VILL betala för då.

Det funkar ju åt båda hållen. Gör du ett spel som folk vill köpa, gör du automatiskt också ett spel som folk vill ladda ner.


signatur

Imperator

Medlem

" Vår statistik från multiplayer visar att för varje tre legitima köpare som spelar sitt spel i flerspelarläget så finns det 100 misslyckade försök att spela med en piratversion"

så om någon försöker säg två eller tre gånger så är deras statestik meningslös?

Medlem

det skulle vara intressant att se hur man kom fram till dessa siffror. Det kan ju t.ex. vara samma person som försöker koppla upp sig mer än en gång. Kan det vara så att alla misslyckande anslutningsförsök räknas? Man kan bevisa nästan vad som helst med siffror...

Inaktiv

om dom gör ett spel som är värt att betala för så vore det ju en sak. köpte faktiskt Arma 2, men med tanke på vilken jävla Bugfest det fortfarande är så hade jag nog inte betalat för det i efterhand. Arma är ett roligt koncept, men tyvärr så klarar bohemia inte att göra kul spel av det.

Medlem

Alla är ju inte folk som skulle köpt det men många pirater skulle köpa om det var omöjligt att ladda ner. Pirater är en riktig anledning till att många spel säljer mindre på pc. De flesta jag känner som laddar ner gör det för att "Varför köpa när det är så enkelt att ladda ner gratis" De köper inga spel för att det är så extremt lätt att ladda ner till pc. Det är folk som säkert skulle köpt ett antal spel om det inte gick att pirata.

Medlem

Jag minns att Demigod råkade ut för liknande siffror.

Hela den här diskussionen är dock som att sparka på en död häst.
Pirater kommer alltid att försöka rättfärdiga det med "De förlorar ändå inget om vi piratkopierar deras spel då vi ändå inte hade köpt det" eller att "Jag ville bara testa". Även ifall endast en extra av dessa olegitima användare köpt spelet istället så går det att säga att företaget har förlorat inkomst.

Dessutom så leder massiv piratkopiering till problem för de som spelar spelen legitimt med. Demigod är ett bra exempel där onlineinloggningen under spelets första vecka var bombarderad av försök att logga in med piratversioner vilket ledde till svåra problem för deras nätverkstjänst med lagg och inloggningsproblem för legitima användare. Utöver detta kan de allt mer drakoniska DRM-systemen förstås förklaras med en allt grövre piratkopering.

Men det som är kärnan av problemet är enkelt: Det handlar om moral och etik. Har du inte råd med "lyxprodukter" så bör du inte heller konsumera dessa.

Medlem

Jag piratar alla mina singleplayerspel. Mest för att det är så dyrt, plus gratis är gott.

Medlem

Det är synd när det gäller just Bohemia och arma spelen då de faktiskt sticker ut som ett originellt spel i detta överflöd av mediokra "mainstreamspel".

Men arma spelen likt sin föregångare är ju även kända för sina enorma buggproblem och dåliga optimering så detta kan ju säkert också vara en anledning om nu just Arma2 är särskillt utsatt för piratkopiering.

Själv äger jag iaf ett legitimt exemplar av båda Arma spelen samt orginal Flashpoint i flera versioner så detta är jag inte skyldig till


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag köper mina spel och om jag någon gång skulle ladda hem ett spel så är det för att jag antagligen har väldigt tråkigt eller vill se vad det är för något spel.. Inte köper jag ett spel som jag antagligen blir uttråkad av efter kanske en timma.. Då har ju utvecklarna failat och lurat på mig ett tråkigt spel

Medlem

Blivit lite moment 22 av hela diskussionen. Folk började pirata, vilket blev ett starkt argument för utvecklarna att byta fokus till konsoler. Nu är ett av piraternas favoritargument att spelen är för konsolanpassade för att vara värda att betala för.

Medlem

Ni som kommer med det patetiska argumentet att folk inte laddar ner spel som är bra är antingen EXTREMT korkade eller bara lögnaktiga. Med eran "logik" så blir det MINDRE attraktivt att få ett spel gratis om det är ett jävligt bra spel? Naturligtvis kommer ett riktigt bra spel bli ännu mer ner laddat än ett dåligt. Det här handlar bara om dålig moral, dem som laddar ner spel förstör hela PC-spel branschen och är kräk i min mening.

Medlem

Jag har köpt ArmA 2.
Spelade det inte värst mycket, var inte så kul som jag hade hoppats på.

Medlem

Jag köper inte heller spel. Bara dom jag verkligen gillar.

tex.

Skyrim : Ska snart köpa det men då blir det skyrim collectors edition.

Battlefield 3: Värt pengarna och stödjer ju svenskar!

Wow: Men spelar det inte längre.

Ps3 spel


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

gör spelen till konsol istället så minskar piraterna avsevärt...däremot säljer man ju inte om det inte är ett bra spel, fortfarande...

Medlem

Vill bara lägga in mina 2cents, jag är en som köper och även laddar ner. För mig är det bristen av
demo som i pricnip alltid fanns förut till spel och att dom släppte ett demo innan release av spelet
vilket jag tror gör en hel del skillnad, som det är nu kommer "kanske" ett demo och gör det det så
kommer det alltid 1-2månader efter att spelet släppts. Den som laddar ner för att testa det kommer
inte stanna o säga "ja det här är ju värt o köpa" utan kommer nog spela klart spelet. Att det är dyrt med
spel är rätt, och därför bör man få "prova" produkten innan köp dvs ett demo.

Medlem

Tycker att man som pirat måste kunna bita i det sura äpplet och faktiskt erkänna att det man gör är fel och vara medveten om det. Det är det värsta med pirater tycker jag, inte själva nerladdningen men alla naiva och konstiga argument som de hittar på för att ursäkta sig med. Om man gräver riktigt jävla hårt så kan man hitta ursäkter till allt även om de är skitdåliga.

Det svider extra hårt när ett spel som ArmA 2 har så höga piratsiffror. ArmA 2 är nog det enda spelet som faktiskt lever kvar i en genre som nästan är helt död. En genre som jag älskar och säkert många av piraterna också gillar. Känns som att den går mot en säker död om detta fortsätter.

Skrivet av Saftnisse:

Pirater kommer alltid att försöka spela spel online gratis.. Att räkna dom som köpare är ju bara fail.. Dom flesta som laddar hem kommer aldrig att köpa spelet så ni förlorar inget på det.. gör intressantare online spel som folk bara måste spela så får ni fler köpare

Det där låter ju skittråkigt. Ska alla PC-spel behöva vara Ghost Recon Online och Battlefield Heroes. Ska en modell för ett bra spel slängas i papperskorgen och ersättas av någon dassig casual free-to-play modell där man köper kläder till sin avatar för att det finns för många pirater? Nä fyfan vad tråkigt.

Skrivet av mackanmeost:

det skulle vara intressant att se hur man kom fram till dessa siffror. Det kan ju t.ex. vara samma person som försöker koppla upp sig mer än en gång. Kan det vara så att alla misslyckande anslutningsförsök räknas? Man kan bevisa nästan vad som helst med siffror...

Mäts väl på samma sätt som man mäter besökare på hemsidor. Man mäter unika ip-adresser. Visst har väl många proxys och grejer så dessa siffror kanske inte är 100 % klockrena. Men att tro att det här är helt fabricerat för att smutskasta pirater och PC-spelare låter lite naivt.

Det är fan tragiskt att läsa igenom denna tråd där majoriteten försvarar piraterna av detta spel. "Gör bättre spel då!" Hur jävla bortskämt låter inte det. Låter som något en överviktig unge skulle säga som står och kastar i sig mat vid en buffé och när han blir anklagad för att inte betala så skriker han "gör bättre mat då!".

Jag förstår att folk laddar ner och inte pallar betala. Men stå för det då och skyll inte ifrån er med att spelen inte håller måttet och priserna är för höga för det är bara massa blaj. ArmA 2 hade ett demo som visade upp spelet väldigt väl. Testade man demot så visste man vad man fick. Om priserna är för höga så vänta tills de sjunker då. På webhallen kostar ett nytt PC-spel 370-430 kr. Det är fan inte dyrt om man bor i Sverige.

Vi är vuxna människor, måste vi hålla på och låtsas om att vi laddar ner av andra skäl än girighet? Det är mänskligt att vara girig och jag har förståelse för det. Men dessa ursäkter håller inte.

Medlem

Inte en enda av dom piraterna hade ändå köpt spelet om det inte gick att pirata så.. plus minus noll

Medlem

Jag spyr på alla er som rättfärdigar ert piratande med att säga att det är speltillverkarnas fel att ni gör det. Stå för det ni gör istället! Det är såna som ni som förstör PC-plattformen.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Whimsical:

Tycker att man som pirat måste kunna bita i det sura äpplet och faktiskt erkänna att det man gör är fel och vara medveten om det. Det är det värsta med pirater tycker jag, inte själva nerladdningen men alla naiva och konstiga argument som de hittar på för att ursäkta sig med. Om man gräver riktigt jävla hårt så kan man hitta ursäkter till allt även om de är skitdåliga.

Det svider extra hårt när ett spel som ArmA 2 har så höga piratsiffror. ArmA 2 är nog det enda spelet som faktiskt lever kvar i en genre som nästan är helt död. En genre som jag älskar och säkert många av piraterna också gillar. Känns som att den går mot en säker död om detta fortsätter.

Skrivet av Saftnisse:

Pirater kommer alltid att försöka spela spel online gratis.. Att räkna dom som köpare är ju bara fail.. Dom flesta som laddar hem kommer aldrig att köpa spelet så ni förlorar inget på det.. gör intressantare online spel som folk bara måste spela så får ni fler köpare

Det där låter ju skittråkigt. Ska alla PC-spel behöva vara Ghost Recon Online och Battlefield Heroes. Ska en modell för ett bra spel slängas i papperskorgen och ersättas av någon dassig casual free-to-play modell där man köper kläder till sin avatar för att det finns för många pirater? Nä fyfan vad tråkigt.

Skrivet av mackanmeost:

det skulle vara intressant att se hur man kom fram till dessa siffror. Det kan ju t.ex. vara samma person som försöker koppla upp sig mer än en gång. Kan det vara så att alla misslyckande anslutningsförsök räknas? Man kan bevisa nästan vad som helst med siffror...

Mäts väl på samma sätt som man mäter besökare på hemsidor. Man mäter unika ip-adresser. Visst har väl många proxys och grejer så dessa siffror kanske inte är 100 % klockrena. Men att tro att det här är helt fabricerat för att smutskasta pirater och PC-spelare låter lite naivt.

Det är fan tragiskt att läsa igenom denna tråd där majoriteten försvarar piraterna av detta spel. "Gör bättre spel då!" Hur jävla bortskämt låter inte det. Låter som något en överviktig unge skulle säga som står och kastar i sig mat vid en buffé och när han blir anklagad för att inte betala så skriker han "gör bättre mat då!".

Jag förstår att folk laddar ner och inte pallar betala. Men stå för det då och skyll inte ifrån er med att spelen inte håller måttet och priserna är för höga för det är bara massa blaj. ArmA 2 hade ett demo som visade upp spelet väldigt väl. Testade man demot så visste man vad man fick. Om priserna är för höga så vänta tills de sjunker då. På webhallen kostar ett nytt PC-spel 370-430 kr. Det är fan inte dyrt om man bor i Sverige.

Vi är vuxna människor, måste vi hålla på och låtsas om att vi laddar ner av andra skäl än girighet? Det är mänskligt att vara girig och jag har förståelse för det. Men dessa ursäkter håller inte.

+1

Skrivet av Whimsical:

Tycker att man som pirat måste kunna bita i det sura äpplet och faktiskt erkänna att det man gör är fel och vara medveten om det. Det är det värsta med pirater tycker jag, inte själva nerladdningen men alla naiva och konstiga argument som de hittar på för att ursäkta sig med. Om man gräver riktigt jävla hårt så kan man hitta ursäkter till allt även om de är skitdåliga.

Det svider extra hårt när ett spel som ArmA 2 har så höga piratsiffror. ArmA 2 är nog det enda spelet som faktiskt lever kvar i en genre som nästan är helt död. En genre som jag älskar och säkert många av piraterna också gillar. Känns som att den går mot en säker död om detta fortsätter.

Skrivet av Saftnisse:

Pirater kommer alltid att försöka spela spel online gratis.. Att räkna dom som köpare är ju bara fail.. Dom flesta som laddar hem kommer aldrig att köpa spelet så ni förlorar inget på det.. gör intressantare online spel som folk bara måste spela så får ni fler köpare

Det där låter ju skittråkigt. Ska alla PC-spel behöva vara Ghost Recon Online och Battlefield Heroes. Ska en modell för ett bra spel slängas i papperskorgen och ersättas av någon dassig casual free-to-play modell där man köper kläder till sin avatar för att det finns för många pirater? Nä fyfan vad tråkigt.

Skrivet av mackanmeost:

det skulle vara intressant att se hur man kom fram till dessa siffror. Det kan ju t.ex. vara samma person som försöker koppla upp sig mer än en gång. Kan det vara så att alla misslyckande anslutningsförsök räknas? Man kan bevisa nästan vad som helst med siffror...

Mäts väl på samma sätt som man mäter besökare på hemsidor. Man mäter unika ip-adresser. Visst har väl många proxys och grejer så dessa siffror kanske inte är 100 % klockrena. Men att tro att det här är helt fabricerat för att smutskasta pirater och PC-spelare låter lite naivt.

Det är fan tragiskt att läsa igenom denna tråd där majoriteten försvarar piraterna av detta spel. "Gör bättre spel då!" Hur jävla bortskämt låter inte det. Låter som något en överviktig unge skulle säga som står och kastar i sig mat vid en buffé och när han blir anklagad för att inte betala så skriker han "gör bättre mat då!".

Jag förstår att folk laddar ner och inte pallar betala. Men stå för det då och skyll inte ifrån er med att spelen inte håller måttet och priserna är för höga för det är bara massa blaj. ArmA 2 hade ett demo som visade upp spelet väldigt väl. Testade man demot så visste man vad man fick. Om priserna är för höga så vänta tills de sjunker då. På webhallen kostar ett nytt PC-spel 370-430 kr. Det är fan inte dyrt om man bor i Sverige.

Vi är vuxna människor, måste vi hålla på och låtsas om att vi laddar ner av andra skäl än girighet? Det är mänskligt att vara girig och jag har förståelse för det. Men dessa ursäkter håller inte.

Riktigt bra skrivet, Whimsical! Jag håller med till 100%.

Medlem

Jag trodde att Arma 2 var omöjligt att kopiera pga FADE som får spelet att fucka upp sig om det inte är äkta?

Medlem
Skrivet av Whimsical:

Tycker att man som pirat måste kunna bita i det sura äpplet och faktiskt erkänna att det man gör är fel och vara medveten om det. Det är det värsta med pirater tycker jag, inte själva nerladdningen men alla naiva och konstiga argument som de hittar på för att ursäkta sig med. Om man gräver riktigt jävla hårt så kan man hitta ursäkter till allt även om de är skitdåliga.

Det svider extra hårt när ett spel som ArmA 2 har så höga piratsiffror. ArmA 2 är nog det enda spelet som faktiskt lever kvar i en genre som nästan är helt död. En genre som jag älskar och säkert många av piraterna också gillar. Känns som att den går mot en säker död om detta fortsätter.

Skrivet av Saftnisse:

Pirater kommer alltid att försöka spela spel online gratis.. Att räkna dom som köpare är ju bara fail.. Dom flesta som laddar hem kommer aldrig att köpa spelet så ni förlorar inget på det.. gör intressantare online spel som folk bara måste spela så får ni fler köpare

Det där låter ju skittråkigt. Ska alla PC-spel behöva vara Ghost Recon Online och Battlefield Heroes. Ska en modell för ett bra spel slängas i papperskorgen och ersättas av någon dassig casual free-to-play modell där man köper kläder till sin avatar för att det finns för många pirater? Nä fyfan vad tråkigt.

Skrivet av mackanmeost:

det skulle vara intressant att se hur man kom fram till dessa siffror. Det kan ju t.ex. vara samma person som försöker koppla upp sig mer än en gång. Kan det vara så att alla misslyckande anslutningsförsök räknas? Man kan bevisa nästan vad som helst med siffror...

Mäts väl på samma sätt som man mäter besökare på hemsidor. Man mäter unika ip-adresser. Visst har väl många proxys och grejer så dessa siffror kanske inte är 100 % klockrena. Men att tro att det här är helt fabricerat för att smutskasta pirater och PC-spelare låter lite naivt.

Det är fan tragiskt att läsa igenom denna tråd där majoriteten försvarar piraterna av detta spel. "Gör bättre spel då!" Hur jävla bortskämt låter inte det. Låter som något en överviktig unge skulle säga som står och kastar i sig mat vid en buffé och när han blir anklagad för att inte betala så skriker han "gör bättre mat då!".

Jag förstår att folk laddar ner och inte pallar betala. Men stå för det då och skyll inte ifrån er med att spelen inte håller måttet och priserna är för höga för det är bara massa blaj. ArmA 2 hade ett demo som visade upp spelet väldigt väl. Testade man demot så visste man vad man fick. Om priserna är för höga så vänta tills de sjunker då. På webhallen kostar ett nytt PC-spel 370-430 kr. Det är fan inte dyrt om man bor i Sverige.

Vi är vuxna människor, måste vi hålla på och låtsas om att vi laddar ner av andra skäl än girighet? Det är mänskligt att vara girig och jag har förståelse för det. Men dessa ursäkter håller inte.

Grymt bra! Blir riktigt förbannad av piratkopieringen och vad är än värre är de förbannat klena ursäkterna.

Skriv svar