Arma 2-utvecklarna avslöjar chockerande piratsiffror till pc

KoP
Medlem
Skrivet av Whimsical:

Tycker att man som pirat måste kunna bita i det sura äpplet och faktiskt erkänna att det man gör är fel och vara medveten om det. Det är det värsta med pirater tycker jag, inte själva nerladdningen men alla naiva och konstiga argument som de hittar på för att ursäkta sig med. Om man gräver riktigt jävla hårt så kan man hitta ursäkter till allt även om de är skitdåliga.

Det svider extra hårt när ett spel som ArmA 2 har så höga piratsiffror. ArmA 2 är nog det enda spelet som faktiskt lever kvar i en genre som nästan är helt död. En genre som jag älskar och säkert många av piraterna också gillar. Känns som att den går mot en säker död om detta fortsätter.

Skrivet av Saftnisse:

Pirater kommer alltid att försöka spela spel online gratis.. Att räkna dom som köpare är ju bara fail.. Dom flesta som laddar hem kommer aldrig att köpa spelet så ni förlorar inget på det.. gör intressantare online spel som folk bara måste spela så får ni fler köpare

Det där låter ju skittråkigt. Ska alla PC-spel behöva vara Ghost Recon Online och Battlefield Heroes. Ska en modell för ett bra spel slängas i papperskorgen och ersättas av någon dassig casual free-to-play modell där man köper kläder till sin avatar för att det finns för många pirater? Nä fyfan vad tråkigt.

Skrivet av mackanmeost:

det skulle vara intressant att se hur man kom fram till dessa siffror. Det kan ju t.ex. vara samma person som försöker koppla upp sig mer än en gång. Kan det vara så att alla misslyckande anslutningsförsök räknas? Man kan bevisa nästan vad som helst med siffror...

Mäts väl på samma sätt som man mäter besökare på hemsidor. Man mäter unika ip-adresser. Visst har väl många proxys och grejer så dessa siffror kanske inte är 100 % klockrena. Men att tro att det här är helt fabricerat för att smutskasta pirater och PC-spelare låter lite naivt.

Det är fan tragiskt att läsa igenom denna tråd där majoriteten försvarar piraterna av detta spel. "Gör bättre spel då!" Hur jävla bortskämt låter inte det. Låter som något en överviktig unge skulle säga som står och kastar i sig mat vid en buffé och när han blir anklagad för att inte betala så skriker han "gör bättre mat då!".

Jag förstår att folk laddar ner och inte pallar betala. Men stå för det då och skyll inte ifrån er med att spelen inte håller måttet och priserna är för höga för det är bara massa blaj. ArmA 2 hade ett demo som visade upp spelet väldigt väl. Testade man demot så visste man vad man fick. Om priserna är för höga så vänta tills de sjunker då. På webhallen kostar ett nytt PC-spel 370-430 kr. Det är fan inte dyrt om man bor i Sverige.

Vi är vuxna människor, måste vi hålla på och låtsas om att vi laddar ner av andra skäl än girighet? Det är mänskligt att vara girig och jag har förståelse för det. Men dessa ursäkter håller inte.

Riktigt bra skrivet! Det moraliska förfallet hos människor upphör aldrig att förvåna. Vill man ha något, ska man också betala för sig. Har alltid känts självklart för egen del.

Medlem

Att folk väljer att piratkopiera deras smörja är väl inte alarmerande?

Gör om, gör rätt, så kanske folket köper spelet istället.

Medlem
Skrivet av Whimsical:

Tycker att man som pirat måste kunna bita i det sura äpplet och faktiskt erkänna att det man gör är fel och vara medveten om det. Det är det värsta med pirater tycker jag, inte själva nerladdningen men alla naiva och konstiga argument som de hittar på för att ursäkta sig med. Om man gräver riktigt jävla hårt så kan man hitta ursäkter till allt även om de är skitdåliga.

Bra skrivet, håller med till fullo. Kolla exempelvis på killen några inlägg innan detta som drar börjar yra om att det finns större problem som pedofili och svält, som om det var mer accepterat hos gängse man än att snikladda ner spel. Man tar sig för pannan.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Whimsical:

Tycker att man som pirat måste kunna bita i det sura äpplet och faktiskt erkänna att det man gör är fel och vara medveten om det. Det är det värsta med pirater tycker jag, inte själva nerladdningen men alla naiva och konstiga argument som de hittar på för att ursäkta sig med. Om man gräver riktigt jävla hårt så kan man hitta ursäkter till allt även om de är skitdåliga.

Bra skrivet, håller med till fullo. Kolla exempelvis på killen några inlägg innan detta som drar börjar yra om att det finns större problem som pedofili och svält, som om det var mer accepterat hos gängse man än att snikladda ner spel. Man tar sig för pannan.

Så du menar att det inte är det? Shit, det finns hur mycket pengar som helst i världen och företag som sitter på resurser. Ta tex spannmål, vad gör vi med överflödigt spannmål i Sverige? Vi bränner det för det kostar för mycket att forsla det dit det kan rädda liv. Det handlar om ekonomi och att göra vinst, gör man inte vinst finns den ingen anledning i att göra det. Folk svälter i världen, barn blir utsatta. Vad gör vi? Vi sitter och gnäller om att några kopierar ett multimiljons företags utvecklade spel. Jag ser fler höja ögonbrynen när det gäller piratkopiering än när man pratar om andra större vesentligare problem som förstör världen.

Det bildas ett parti som får massvis med röster i valet, som för Piratkopierings frågor. Ser du något sådant parti för svälten som händer i världen? Du ser ett företag som har som policy att hjälpa världen tex, Röda Korset. Det är deras affärsidé, för vem fick en enormt saftig lön och bonus för ett tag sen, jo Röda Korsets VD.

Det är ganska roligt att man köper ett spel, sedan får man inte låna ut det eller ge bort det till en vän för då sårar man utvecklaren. Men om jag går ut och köper ett par jeans och när jag är färdig med dem, har växt ur dem eller liknande. Så ska jag ge bort dem till organisationer som ska "hjälpa" utsatta, visst tanken är fin. Men många av dem som man skänker sina kläder till fixar till dem och säljer dem igen, och ger inte pengarna till behövande utan till sina anställda.

Dom är hjältar, men någon som lånar ett spel av en vän är skurkar?

Men det är väl klart, jag yrar ju bara. För pedofili och svält är inga stora problem här i trygga, rika Sverige.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Struggle:

Eller låt mig säga så här, ni ger tillbaka varenda krona ni får för mycket när ni handlar, ni har aldrig kört för fort, parkerat där man inte får, struntat i när vänner behöver er för att ni var trötta, etc?

Inte vad jag kommer ihåg. Jag känner inte igen mig i den bild som du påstår gäller för gemene man.

Påstår och påstår, men då ska jag väl svälja min stolthet och göra ett djärvt uttalande och våga chansa på att du inte tillhör gruppen "gemene man"?

Självklart finns det väl helt hederliga människor som har helt vitt mjöl i påsen. Men jag tror att de är väldigt få, väldigt.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Whimsical:

*snip*

Agreed. Folk sitter och fantiserar ihop alla möjliga anledningar för att rättfärdiga sitt piratande, alltifrån ideologiska skäl till att det är en mänsklig rättighet att få "fri kultur" till att gratis är gott till att spelet inte är tillräckligt bra och så vidare.

Resultatet är alltid detsamma, sämre förstäljning till PC leder till sämre/färre spel till PC (ingen säger att det råder 1:1 förhållande mellan nedladdat spel och tappad försäljning, kanske 3:1 vem vet?) något som samma människor sedan sitter och bitchar över när vissa spel portas från konsol eller inte ens släpps till PC.

Sen att vi lever i ett av världens rikaste länder och utan problem har råd med något/några spel i månaden...

Inaktiv

Om det tillverkas "några vettiga titlar till din plattform", antar jag att alla äckliga, icke-fungerande portningar inte räknas in? För det är så långt ifrån vettigt det bara går.

Medlem
Skrivet av Struggle:
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Whimsical:

Tycker att man som pirat måste kunna bita i det sura äpplet och faktiskt erkänna att det man gör är fel och vara medveten om det. Det är det värsta med pirater tycker jag, inte själva nerladdningen men alla naiva och konstiga argument som de hittar på för att ursäkta sig med. Om man gräver riktigt jävla hårt så kan man hitta ursäkter till allt även om de är skitdåliga.

Bra skrivet, håller med till fullo. Kolla exempelvis på killen några inlägg innan detta som drar börjar yra om att det finns större problem som pedofili och svält, som om det var mer accepterat hos gängse man än att snikladda ner spel. Man tar sig för pannan.

Så du menar att det inte är det? Shit, det finns hur mycket pengar som helst i världen och företag som sitter på resurser. Ta tex spannmål, vad gör vi med överflödigt spannmål i Sverige? Vi bränner det för det kostar för mycket att forsla det dit det kan rädda liv. Det handlar om ekonomi och att göra vinst, gör man inte vinst finns den ingen anledning i att göra det. Folk svälter i världen, barn blir utsatta. Vad gör vi? Vi sitter och gnäller om att några kopierar ett multimiljons företags utvecklade spel. Jag ser fler höja ögonbrynen när det gäller piratkopiering än när man pratar om andra större vesentligare problem som förstör världen.

Det bildas ett parti som får massvis med röster i valet, som för Piratkopierings frågor. Ser du något sådant parti för svälten som händer i världen? Du ser ett företag som har som policy att hjälpa världen tex, Röda Korset. Det är deras affärsidé, för vem fick en enormt saftig lön och bonus för ett tag sen, jo Röda Korsets VD.

Det är ganska roligt att man köper ett spel, sedan får man inte låna ut det eller ge bort det till en vän för då sårar man utvecklaren. Men om jag går ut och köper ett par jeans och när jag är färdig med dem, har växt ur dem eller liknande. Så ska jag ge bort dem till organisationer som ska "hjälpa" utsatta, visst tanken är fin. Men många av dem som man skänker sina kläder till fixar till dem och säljer dem igen, och ger inte pengarna till behövande utan till sina anställda.

Dom är hjältar, men någon som lånar ett spel av en vän är skurkar?

Men det är väl klart, jag yrar ju bara. För pedofili och svält är inga stora problem här i trygga, rika Sverige.

Alltså, det här är ju otroligt. Ditt inlägg personifierar precis det Whimsical tryckte på i sitt inlägg; svamliga bortförklaringar. Pedofiler, verkställande direktörer hos hjälporganisationer, jeans, spannmål - i en diskussion om piratkopiering?!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Jag laddar hem spel för att testa dem, som ett bättre demo ungefär. Tack vare detta har jag besparat min spargris från många dåliga köp och där igenom köpt de spelen som jag ville lägga pengar på. Alla har vi köpt rena skitspel även fast dem blivit rosade av allehanda skribenter och detta är mitt vis att klämma på dem innan jag lägger deg på tvivelaktigheter. Sedan får folk böla om detta hur mycket dem vill men jag behöver ett vis för att få testa dem vilket piratkopiering erbjuder.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Detta är säkert sant angående just detta spelet, då det är ett sådant som folk inte riktigt "vågar" köpa. Men att det skulle gå 100 pirater och försök på tre Battlefield 3-spelare eller Left 4 Dead 2-spelare finner jag högt otroligt.

Medlem

Bortförklarar inte att piratkopiering är ett "problem", bara att det egentligen är ett skit problem om man jämför med viktigare saker. Det handlar i grund och botten om att företagen inte gör 40 miljoner vinst och istället gör 20 miljoner vinst, detta går man ut med och säger att man har gått back 20 miljoner. Det faktum att företaget fortfarande gått 20 miljoner plus, nämns inte.

Att göra 20 miljoner mindre vinst från föregående år är en jävla skillnad ifrån att gå back 20 miljoner. När ett företag gör mindre vinst tittar de på ursäkter och sätt att spara in och öka vinsten igen, i mitt fall tex varslade företaget +200 personer och tvingade istället återstående personal jobba övertid varenda helg. Även om företaget gick plus, och de 20 miljoner som gick back var investeringar så att nästa år skulle generera mera vinst. Det var i det läget synd om företaget, och arbetarna fick ta skiten.

Spelföretag, hittar som andra företag ursäkter. Om dom inte gnäller på piratkopieringen när det går dåligt, så gnäller dom på begagnatmarknaden, och i vissa extrema fall har dom till och med gnällt på konsumenten. Även om de gör vinst, så gör de så här för de gör inte tillräckligt med vinst. Det handlar om precis samma sak som piraterna har, girighet. Företagen är inte ett dugg annorlunda.

Piratkopiering är ett "problem" i den bemärkelsen att företagen tror att dom förlorar den del som piratkopieras. Visst, jag håller med om att en del av de som piratkopierar spelen kanske skulle köpt spelet istället om det inte gick att få tag i gratis. Men jag tror dessutom att vi inte hade haft en såpass stor bransch så som den faktiskt är idag, utan piratkopieringen. Folk hade inte suttit inne och spelat så pass mycket som de gör i dagens läge om de enbart haft tillgång till ett till två spel i månaden (baserat på ungefär en ungdoms barnbidrag). Bredbandsuppkopplingar etc tror jag inte heller hade utvecklats i lika rask takt, för behovet hade inte varit lika stort för det finns inga stora filer att dela.

Det är kul, att MP3 för att ta ett exempel har hjälpt flertalet företag och då ett av de största att bli rikare. Mp3 formatet bidrog till att nedladdning av musik var möjlig för vanliga svenssons, det var nedladdning som gjorde Mp3 så populärt som det är idag. Är det inte lite sjukt då att Apple, och många andra företag tjänade multum på iPod´s,Mp3-Spelare etc? Visst, det finns lagliga sätt att få tag på Mp3 filer men när det begav sig var det verkligen inte stort eller utbrett till den graden som det är idag. Det var baserat på att folk laddade ner, piratade musik.

På ett sätt kan man kalla det lite att dom spädde på vatten i bägaren. Men Apple hyllas så det skriker om det idag. För att dom kom på ett sätt att tjäna pengar på folks dåliga uppförande? Om vi inte laddat ner så mycket musik tror jag absolut inte iPod blivit så poppis som den blev.

Problem att företag tjänar lite mindre, visst. För företagen som sitter på upphovsskyddade materialet är piratkopiering ett av alla problemen, men jag tror inte det är det största är allt jag säger. Och för dig och mig, är piratkopiering ett egentligt litet problem, därav tycker jag det är viktigare att fokusera på viktigare saker här i världen. För mig är piratkopiering ett litet problem, men svält och orättvisor i världen är ett mycket större och ligger mycket högre på prioriteringslistan.

Intressant att ta tag och forska lite i är ju porrbranschen kanske för att jämföra, så jävla mycket porr som piratkopieras (ja, jag skulle nog våga påstå att det är mer än allt annat.). Ändå är porrindustrin den mäktigaste och rikaste branschen i världen? Jag vet inte, jag har inte sett att dom direkt klagar på piratkopieringen. Det kanske dom har, men dom hörs verkligen inte lika mycket.

Så för att svara kort, jag säger inte att piratkopiering inte är ett "problem" jag säger bara att det är en droppe i havet om man jämför med annat.


signatur

Nämen!

Medlem

Minns att Arma2 buggade ur och crashade under tutorial-uppdragen, dom som i teorin borde vara enklast och det första dom buggtestar, inte så underligt att folk inte betalar för så vinglig mjukvara ^^

Inaktiv

Inte konstigt när spelet faktiskt suger, hyr frostbite-motorn och gör Arma III på den istället..

Inaktiv

Att ArmA 2 säljer så dåligt i jämförelse med hur mycket det kopieras är absolut väldigt trist men jag vänder mig lite emot den här förmenta dikotomin mellan piraterna och de betalande kunderna. Jag kan erkänna att jag piratkopierar en hel del men jag köper en jävla massa spel också och det finns t o m bilder i någon tråd på min spelsamling som styrker det påståendet. Stötestenen för mig är DRM som jag vänder mig emot stenhårt - jag vägrar köpa spel som kräver att jag går ut och aktiverar min produkt på nätet och det gör jag inte bara pga. principskäl utan även pga. att de gånger jag gått emot mig själv så har jag gått och grämt mig i flera dagar efteråt och känt mig som en idiot som låter någon annan inskränka på min integritet och möjligheter att använda ett spel jag betalat för.
Jag har inga som helst problem med att köpa spel annars och min förhoppning nu är att GOG, när de väl kört igång sitt projekt att sälja nya spel, ska kunna ge mig möjlighet att köpa spel jag tidigare laddat ned för jag vill väldigt gärna supporta utvecklare vars spel jag gillar.
Ta som exempel en titt på forumet hos Frostbyte där användarna bönar och ber för att utvecklarna ska släppa en version av Trine 2 utan äckliga Steamworks. Jag är en av de användarna och om/när Frostbyte släpper en sådan version så kommer jag också stå där med plånkan redo för att göra rätt för mig.

Medlem
Skrivet av Struggle:

Bortförklarar inte att piratkopiering är ett "problem", bara att det egentligen är ett skit problem om man jämför med viktigare saker. *KLIIIIIIIPP*

Det kan man säga om allt. Nu är vi på ett spelforum och diskuterar spelbranschen. OK? Eller skall vi sparka in fler öppna dörrar?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Stötestenen för mig är DRM som jag vänder mig emot stenhårt - jag vägrar köpa spel som kräver att jag går ut och aktiverar min produkt på nätet

Om produkten inte uppfyller dina krav så avstå från ett köp.

Om du har ett så stort behov av att nyttja produkten, ta ställning till om du kan stå ut med defekterna och köp eller avstå från produkten.

Till piraterna: Det är inte en mänsklig rättighet att få den produkt som du drömmer om på dina villkor.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag laddar hem spelen innan jag köper dem för att jag har blivit blåst på så mycket pengar för ovärdiga spel vs. kostnaden att om jag inte kunnat ladda hem skiten innan jag köper det hade slutat spela helt och hållet. Hjälper ju inte att dom andvänder piratandet som en orsak att döda PC-marknaden heller. Byter de media till PS3 eller Xbox, så byter ju piraterna dit med. Jävla skitsnack alltihop. Är spelen bra så vill man ju betala för dem, man vill inte köpa produkter i blindo och sen bli förvånad när det ligger en gammal mc'donalds-hamburgare i förpackningen. Och ingen returrätt p.g.a "piratproblematiken"

Bara skit. Jag kommer aldrig sluta ladda hem, och de spel som är värda pengarna stödjer jag till fullo!

Medlem

Man ska faktiskt inte kunna ladda ner spel :). Men det finns väl lite rättvisa i det också, finns folk som lurar sina köpare, det har vi väl alla varit med om på ett eller annat sätt från filmer till saker, trailers som visar en häftig film som sedan visar sig vara halv färdig och helt olik trailern. För i mitt fall fungerar det så att om jag laddar ner ett spel som jag gjorde med Half-life2 och Battlefield2, så testar jag det, gillar jag det så köper jag spelen så jag får en äkta nyckel och utan problem. Det har funkat bra för mig och jag har tjänat pengar på det.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Struggle:

Bortförklarar inte att piratkopiering är ett "problem", bara att det egentligen är ett skit problem om man jämför med viktigare saker. *KLIIIIIIIPP*

Det kan man säga om allt. Nu är vi på ett spelforum och diskuterar spelbranschen. OK? Eller skall vi sparka in fler öppna dörrar?

Absolut har du rätt, och vi ska diskutera spelbranchen. Jag tycker att piratkopieringen må vara ett av alla problemen, men det är absolut inte det största.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av Struggle:

Bortförklarar inte att piratkopiering är ett "problem", bara att det egentligen är ett skit problem om man jämför med viktigare saker. Det handlar i grund och botten om att företagen inte gör 40 miljoner vinst och istället gör 20 miljoner vinst, detta går man ut med och säger att man har gått back 20 miljoner. Det faktum att företaget fortfarande gått 20 miljoner plus, nämns inte.

Att göra 20 miljoner mindre vinst från föregående år är en jävla skillnad ifrån att gå back 20 miljoner. När ett företag gör mindre vinst tittar de på ursäkter och sätt att spara in och öka vinsten igen, i mitt fall tex varslade företaget +200 personer och tvingade istället återstående personal jobba övertid varenda helg. Även om företaget gick plus, och de 20 miljoner som gick back var investeringar så att nästa år skulle generera mera vinst. Det var i det läget synd om företaget, och arbetarna fick ta skiten.

Spelföretag, hittar som andra företag ursäkter. Om dom inte gnäller på piratkopieringen när det går dåligt, så gnäller dom på begagnatmarknaden, och i vissa extrema fall har dom till och med gnällt på konsumenten. Även om de gör vinst, så gör de så här för de gör inte tillräckligt med vinst. Det handlar om precis samma sak som piraterna har, girighet. Företagen är inte ett dugg annorlunda.

Piratkopiering är ett "problem" i den bemärkelsen att företagen tror att dom förlorar den del som piratkopieras. Visst, jag håller med om att en del av de som piratkopierar spelen kanske skulle köpt spelet istället om det inte gick att få tag i gratis. Men jag tror dessutom att vi inte hade haft en såpass stor bransch så som den faktiskt är idag, utan piratkopieringen. Folk hade inte suttit inne och spelat så pass mycket som de gör i dagens läge om de enbart haft tillgång till ett till två spel i månaden (baserat på ungefär en ungdoms barnbidrag). Bredbandsuppkopplingar etc tror jag inte heller hade utvecklats i lika rask takt, för behovet hade inte varit lika stort för det finns inga stora filer att dela.

Det är kul, att MP3 för att ta ett exempel har hjälpt flertalet företag och då ett av de största att bli rikare. Mp3 formatet bidrog till att nedladdning av musik var möjlig för vanliga svenssons, det var nedladdning som gjorde Mp3 så populärt som det är idag. Är det inte lite sjukt då att Apple, och många andra företag tjänade multum på iPod´s,Mp3-Spelare etc? Visst, det finns lagliga sätt att få tag på Mp3 filer men när det begav sig var det verkligen inte stort eller utbrett till den graden som det är idag. Det var baserat på att folk laddade ner, piratade musik.

På ett sätt kan man kalla det lite att dom spädde på vatten i bägaren. Men Apple hyllas så det skriker om det idag. För att dom kom på ett sätt att tjäna pengar på folks dåliga uppförande? Om vi inte laddat ner så mycket musik tror jag absolut inte iPod blivit så poppis som den blev.

Problem att företag tjänar lite mindre, visst. För företagen som sitter på upphovsskyddade materialet är piratkopiering ett av alla problemen, men jag tror inte det är det största är allt jag säger. Och för dig och mig, är piratkopiering ett egentligt litet problem, därav tycker jag det är viktigare att fokusera på viktigare saker här i världen. För mig är piratkopiering ett litet problem, men svält och orättvisor i världen är ett mycket större och ligger mycket högre på prioriteringslistan.

Intressant att ta tag och forska lite i är ju porrbranschen kanske för att jämföra, så jävla mycket porr som piratkopieras (ja, jag skulle nog våga påstå att det är mer än allt annat.). Ändå är porrindustrin den mäktigaste och rikaste branschen i världen? Jag vet inte, jag har inte sett att dom direkt klagar på piratkopieringen. Det kanske dom har, men dom hörs verkligen inte lika mycket.

Så för att svara kort, jag säger inte att piratkopiering inte är ett "problem" jag säger bara att det är en droppe i havet om man jämför med annat.

Jag håller med dig, jag tror också att piratkopiering har gynnat alla utsatta branscher på olika sätt samtidigt som den har skadat. Jag är inte alls emot piratkopiering. Piratkopiering pressade fram utvecklingen av en mängd saker. Sen tror jag att alla är väl medvetna om att företagen prioriterar vinst framför allt annat. Själva nerladdandet är inte det jag kritiserar, jag förstår att folk gör det och jag accepterar det. Mitt stora problem är just de konstiga ursäkter som pirater hittar på.

Men att du sen tar upp världssvält och pedofili gjorde bara att ditt inlägg tappade sin udd och trovärdighet. Om jag letade igenom din inläggshistorik skulle jag säkert kunna hitta ett inlägg där du kritiserar ett problem som i jämförelse med svält och pedofili skulle se ut som ett minimalt problem. Sen skulle jag kunna kalla dig en dum, obrydd svensk som lever i ett rikt och säkert land. Det är en larvig infallsvinkel.

Om du tycker att detta är rätt plats att försöka lösa dessa GIGANTISKA problem och att vi borde ignorera alla andra problem av mindre kaliber så är det nog inte ens värt att prata med dig.

Diskussioner behöver inte alltid gå ut på att lösa saker. Det kan också vara intressant att växla åsikter och höra vad andra människor har för tankar och idéer. Det är så man växer och lär sig nya saker samt får bredare perspektiv. Att uppmana folk att släcka diskussioner som inte är bajsviktiga eller faller en i smak ger ett intryck av någon som är ganska stängd.

Om du vill rensa världen från alla hemska orättvisor och saknar tålamodet för allt som inte är lika viktigt som världssvält så varför ens hänga på ett spelforum som är dedikerat för diskussioner om, hör och häpna, allt spelrelaterat?

Skrivet av Struggle:

Men det är väl klart, jag yrar ju bara. För pedofili och svält är inga stora problem här i trygga, rika Sverige.

Nej tyvärr, martyrkortet funkade inte denna gång. Inte när det kombineras med piratkopiering.

Medlem

Intressanta kommentarer, även om det egentligen bara är "Jag laddar ner för att det inte kommer några demos nu för tiden!" mot "PIRATERNA SÄNKER SPELINDUSTRIN!!!!"

Medlem

Köpa många PC-spel idag är som att skänka pengar till välgörenhet. Du betalar för spelet för att du vill att utvecklarna ska kunna fortsätta, så enkelt är det.

Varför skänker du inte 100:- i månaden till rädda barnen? Vill du att de stackars ungarna ska dö eller?
Nej! Självklart vill väl ingen det men vi är snåla så in i helvete.

Känner en del folk som håller på med just spelutveckling och surprise suprise dom piratkopierar precis som alla andra.

Här rättfärdigas ingenting, piratkopiering är fel. Men fatta hur människor fungerar och anpassa efter det! Jävla nötter.

Medlem

För att försvara mina nerladdningar kan jag säga att jag själv inte betalar skatt, den enda inkomst jag har är den som mina föräldrar kan ge mig. Jag kan inte tänka mig att en person som sitter med en lön på över 30 lax, kan ladda ner spel utan att ens tänka på vad det orsakar. Jag skulle inte köpa vissa spel, men jag vill gärna spela/testa dem på grund av min entusiasm av dem. Problemet är dock att plånboken inte alltid räcker till, jag har själv laddat ner ArmA 2 för att se om det fungerade bra på mitt system. Jag ville dock huvudsakligen testa plattformen för en Reality Mod som var på G, kan säga att jag definitivt skulle köpa spelet samt ett par av de expansioner de bjuder på om den modden blev väl etablerad i det spelet.

Med mer pengar i fickan skulle jag utan tvivel vela ha en scrollbar lista med spel på Steam och en fin hylla bredvid datorn. Jag skulle aldrig som en 25 år gammal individ sitta och leta upp crackade spel på The Pirate Bay, tycker man om motorcyklar så köper man en, det samma gäller båtar och spel - Film och musik också Skulle dock vela ladda ner en motorcykel och A-Körkort idag, synd att det inte går, hade varit skojjj... =(

Medlem

Imponerande att det fortfarande finsn folk som försöker spela piratkopierade spel online på de officiella servrarna, trodde alla visste att det var hamatchi (eller liknande) eller köp som krävdes för onlineverksamhet.
SKämmes pirater, gör om och gör rätt!

Är spelet bra nog för att ni ska ladda hem det och spela det, är det bra nog att köpa. Är du osäker, vänta tills det blir billigare. Allt annat är skitsnack...antingen har man lite heder/ryggrad och köper spelen (eller låter bli), eller så är man en löjlig och patetisk stackars p12a som piratar.
Med tanke på att spelen kostar en spottstyver efter 2-3månader och är nästa gratis (100-150kr) efter dryga 5-6 månader som högst så kan även de med Soc-bidrag ha råd att köpa flera spel varje månad.

Medlem
Skrivet av Whimsical:

Jag håller med dig, jag tror också att piratkopiering har gynnat alla utsatta branscher på olika sätt samtidigt som den har skadat. Jag är inte alls emot piratkopiering. Piratkopiering pressade fram utvecklingen av en mängd saker. Sen tror jag att alla är väl medvetna om att företagen prioriterar vinst framför allt annat. Själva nerladdandet är inte det jag kritiserar, jag förstår att folk gör det och jag accepterar det. Mitt stora problem är just de konstiga ursäkter som pirater hittar på.

Men att du sen tar upp världssvält och pedofili gjorde bara att ditt inlägg tappade sin udd och trovärdighet. Om jag letade igenom din inläggshistorik skulle jag säkert kunna hitta ett inlägg där du kritiserar ett problem som i jämförelse med svält och pedofili skulle se ut som ett minimalt problem. Sen skulle jag kunna kalla dig en dum, obrydd svensk som lever i ett rikt och säkert land. Det är en larvig infallsvinkel.

Om du tycker att detta är rätt plats att försöka lösa dessa GIGANTISKA problem och att vi borde ignorera alla andra problem av mindre kaliber så är det nog inte ens värt att prata med dig.

Diskussioner behöver inte alltid gå ut på att lösa saker. Det kan också vara intressant att växla åsikter och höra vad andra människor har för tankar och idéer. Det är så man växer och lär sig nya saker samt får bredare perspektiv. Att uppmana folk att släcka diskussioner som inte är bajsviktiga eller faller en i smak ger ett intryck av någon som är ganska stängd.

Om du vill rensa världen från alla hemska orättvisor och saknar tålamodet för allt som inte är lika viktigt som världssvält så varför ens hänga på ett spelforum som är dedikerat för diskussioner om, hör och häpna, allt spelrelaterat?

Nej tyvärr, martyrkortet funkade inte denna gång. Inte när det kombineras med piratkopiering.

"Okej" leta gärna, och kalla mig gärna dum, obrydd svensk. Ja visst, jag är ett avskum för att jag jämför mulitmiljons företag´s små problem med större problem. Det var fel av mig att ta upp svält och pedofili. Men det kanske är så jag känner och tycker, jag får väl uttrycka denna åsikten på ett svältrelaterat forum istället?

Det intressanta är att jag inte direkt påpekar att vi ska skita i att diskutera detta helt och hållet, det har jag väl aldrig gjort? Jag påpekar enbart att det finns större saker att bry sig om, då alla dessa diskutioner alltid blir att folk flyger på varandra. Jag irriterar mig på att det hela tiden framställs från ett håll, att det är så synd om spelföretagen. Men för det är jag en obrydd, stängd "svensk" som inte är värd att prata med?

Det är riktigt som du skriver, på forum diskuterar man för att få reda på vad andra människor har för ideér och åsikter. Jag har framfört min, är det fel på något sätt att jag tycker att pedofili och svält, är ett större problem än att rika giriga företag som redan tjänar enorma summor med pengar inte tjänar 10 % mer? I grund och botten är det jag diskuterar spelrelaterat då jag diskuterar om piratkopieringen och min syn på det.

Diskuterandet behöver inte leda till en lösning nej, absolut inte. Men jag skrev att istället för att gnälla och inte direkt tillföra något till diskutionen kan man väl försöka lösa problemet? Eller är det konstruktivt att gnälla?

Jag ber om ursäkt om det framstått så som att jag uppmanat folk till att tiga käft och inte diskutera detta mer, eller att folk inte har rätt att säga vad dom tycker. Det har jag aldrig menat, eller varit min avsikt. Jag skrev enbart för att framföra min åsikt och diskutera något som JAG TYCKER är ett relativt litet problem för spelutvecklarna.

Nej jag kom inte hit med intentionen att lösa dessa stora globala problem, jag tror inte att en ensam människa kan göra det. Men att upplysa människor om det är viktigt tror jag, och inte bara de som är involverade i svält frågan. Spelande människor också.

Är jag med andra ord inte välkommen till detta forum för att jag tycker att detta problem är mindre relevant? Att jag rent utav tycker det är löjligt att man ens bryr sig i så stor skala som man gör om det? Okej, jag saknar nog inte tålamodet det har jag nog visat prov på då jag försöker svara.
Och jag kanske hänger på forumet för att jag älskar spel, och spelar spel och har alltid gjort det ända sedan jag var liten? Men om jag tycker större problem är mer prioriterat är jag inte välkommen?

Jag antydde inte att jag skulle kalla dig eller någon annan dum,"svensk",stängd,ovärdig eller nått liknande för dina åsikter. Jag respekterar det du tycker och vad andra tycker, jag tycker det är löjligt och diskuterar emot vissa saker.

Och som jag skrev tidigare, jag tror inte piratkopieringen är det största problemet för spelföretagen. Även om det är ett av dem.

Ska sluta jämföra med svårare situationer och hålla mig så gott jag kan till problemet ifråga piratkopieringen och spelföretagen. Jag ber återigen om ursäkt att jag blåste problemet ur propertioner. Men det är ju det spelutvecklare också gör så, jag har väl lika rätt. Men återigen ursäktar jag mig för det.

Varför kalla mig martyr? Jag har inte tänkt att dö för detta? Inte heller har jag straffats, hotats eller blivit utsatt för övergrepp för mina åsikter i detta och det är givetvis ingenting jag vill bli i framtiden heller!

Förövrigt så tycker jag inte att vi bor i ett tryggt och rikt land. O jag känner mig inte direkt tillhörande till någon av grupperna, jag är sjukskriven och får lite pengar i månaden. Jag får bråttas med ett vårdsystem som försöker lura en och bedra en. Likadant med försäkringskassan. Det värsta med det är att folk tycker att jag inte är ett dugg bättre än en pirat, för jag "tar" bara pengar som andra jobbat ihop. Önskar verkligen att jag kunde bli frisk snabbare och börja bidra till det stora, men man känner sig verkligen som en skurk.

Förlåt återigen om det varit för mycket offtopic och allt jag skrivit varit "dåligt"


signatur

Nämen!

Medlem

Intressanta siffror men det skulle vara bra om de skrev hur detta test gick till, utan unika IP's så är det ju helt värdelöst och det verkar ju inte framgå från dem

Sedan angående piratkopiering så tycker jag att mycket av det är ett praktexempel på vad som händer i en mänsklig relation när A försöker stävja B genom förbud istället för mer kreativa lösningar (föräldrar och barn är väl det bästa exemplet). Det vill säga att effekten blir motsatt.

De två andra stora faktorerna som jag ser det är givetvis girighet men även att folk inte tar data på allvar i samma utsträckning som när det gäller rent fysiska objekt. Man brukar ju ofta se "Det är ju bara pixlar så det finns inte", "Spelunderhållning är bortkastad, gör något riktigt istället" och liknande argument i många diskussioner, och det är ju ännu en spegling på hur många som undermedvetet har denna åsikt.

Förlåt för smärre logikhopp, jag är yrvaken.

Medlem

Man kan bara hoppas att lagstiftningen snart kommer att göra det lättare att spåra upp och sätta dit alla som laddar ner olagligt....


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Jag vet att jag inte kommer att säga någonting som inte redan har sagts i denna tråd, men efter att ha borstat tänderna för att få bort spysmaken ur munnen, måsta jag nog ändå få häva ur mig nåt. Allt som rättfärdigar piratkopiering är ursäkter, och inget annat. Enda undantaget är om man laddar hem spelet för att bara testa det, om det är roligt eller om det funkar på burken. Har själv gjort det, men personligen kan jag inte njuta ordentligt av ett spel om jag har tankat det olagligt. Sedan kan man faktiskt lite grann gissa sig till om ett spel är bra eller inte. Jag har lirat i nästan tjugo år, så jag vet ungefär vad som är bra och vad som inte är det. Vad jag vill ha ut av ett spel och vad jag inte vill ha. Det finns även tusentals sidor på nätet som recenserar spel, och har ni hört talas om YouTube? Nej, de som piratkopierar får helt enkelt inte ursäkta sig med att "spelen borde bli bättre" och "spelen är för dyra". Om man inte har råd med ett nöje så får man hitta nåt annat. Sedermera är ju åsikter högst subjektiva. Smaken är kluven, som baken, och när ni säger att spelutvecklarna borde göra bättre spel som folk vill betala för så faller det på båda punkterna, enligt mig.
1: Hur ska spelutvecklarna kunna veta vad varenda spelare i världen vill spela? För det är ju i princip det ni begär...
2: De som tankar ner sina spel har inte den där moraliska spärren, så även om spelet är skitbra, varför betala för det när man bara kan trycka på en knapp och, simsalabim... Alternativt tycker jag att alla världens pirater ska gå ihop och göra ett "såhär bra måste ett spel vara för att jag ska betala såhär mycket för det" diagram. Hur ska utvecklarna annars kunna veta?? Nej, ett spel kostar vad det kostar och anser man inte att det är bra nog att köpa, så köper man det inte, simple as that. Spela nåt annat tills det kommer nåt du anser är värt att betala för. Det gör jag. Tänk dig att du går in i en klädesbutik och ser ett par riktigt schyssta jeans. Sen kollar du prislappen. 1500 spänn!!?? Är din nästa tanke att stoppa dem under jackan? För ett fåtal, kanske... Men de flesta skulle vänta tills de blev billigare eller handla ett annat par. Själv anser jag att stöld är att man tar nånting som man egentligen ska betala för.

Medlem

Det är företagens ansvar att göra produkter som folk vill betala för. Piraterna är omgivningen som de måste rätta sig efter. Det är något som som är sant utanför nöjesindustrin också. Många spelföretag gör spel som kan liknas vid konsterter utan vakter och biljett kontroller. Och sen gnäller dom över att folk smyger och lyssnar utan att betala för sig.

De största piraterna är ju de med mer fritid än pengar, dvs ungdomar/barn/studenter. För att nå denna marknad måste inte göra ett bra spel. Man måste göra ett bra spel som de vill betala för.Ett köp måste erbjuda något som en piratkopia inte kan!

Jag köper mina spel men jag har inte mycket tid för dem längre så jag köper väldigt få spel. Jag köpte Arma 2 med en kompis på någon steamrea. Körde det bara en eftermiddag. Jag förstår folk som hellre lägger sina pengar på andra spel än ARMA.

*edit* Förstår helt att många företag överger PC marknaden. Det är trotsallt lättare att ge incitament för köp på konsol. Inget fel med det.

Inaktiv

Egentligen tycker jag det är helt orelevant hur många som piratat ett spel, dom är ju faktiskt inte kunder eller legitima spelare. Det enda som är intressant är om spelet sålde bra eller inte, inte hur många pirater som sitter och dummar sig.

Jag köper då alltid mina spel och spelar på PC, kommer forsätta göra det också. Det enda som retar mig är vissa idiotiska DRM lösningar som helt enkelt får mig att bojkotta spelen. Sen förstår jag faktiskt inte dom som tankar pirat spel för att komma undan DRM, du har ju redan installerat DRM:et som skulle undvikas innan du sätter dit crack.

Skriv svar