Hur mycket fel får ett spel ha? Ska jag behöva bli pirat för de?

Inaktiv
Hur mycket fel får ett spel ha? Ska jag behöva bli pirat för de?

Har en sprillans ny dator men det går knappt att spela de jag verkligen vill spela, BF3
ALLA andra spel funkar utmärkt. Hur många som helst har problem med BF3.

Det är fabriksställningar och har inget modifierat.

Hur mycket ansvar måste spelutvecklarna ta? Kanske inte är deras fel?
Ska jag behöva bli pirat för att testa alla spel, eller åtminstone veta om jag ska vänta månader på patcher....

Nej klart man inte ska bli pirat men jag blir faktiskt frustrerad när jag lagt 400 kronor på detta och har lagt otaligt med timmar för att få det att fungera men får ändå 20 krascher/freezes per dag.

Har testat allt. Laddat ner vartenda drivrutin, installerat om windows 5 gånger(!) bara för bf3. Så skyll fan inte på min dator

Medlem

Ursäkta... Men det är Din Dator.

Jag har spelat BF3 som fan idag och inte krashat en enda gång...

Har GTX580 och i7 2.?? nått.

Medlem

Om du installerat om Windows 5 gånger för detta, så är det nog dessvärre du som gör något fel någonstans eller missar något. Har inte haft några problem sedan dag ett, och jag underhåller och har bra kontroll på datorn.

Posta dina specs!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

"installerat om windows 5 gånger(!) bara för bf3"

Lite grym nu, men, lol


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Nu är ni elaka mot honom
Funkar inte BF3 på hans burk, OM det är pga hårdvarukonfigurationen, så är det spelet det är fel på, oavsett om det funkar på de flesta andras dator. Halva nöjet att utveckla till PC är ju just att det ska funka med all hårdvara
Sen i detta fallet vet jag ju inget om varför det inte funkar på hans burk, men argumentet att eftersom det funkar för mig så är det inget fel på spelet håller inte riktigt för PC-spel i mitt tycke

Medlem

En sprillans ny dator behöver inte betyda en grym speldator.
Bf3 är ett krävande spel.
Har du själv byggt datorn kanske du bör kolla så det inte föreligger hårdvarufel.

Det är högst osannolikt om det är ditt spelexemplar det är del på.
Sorry!

Medlem

Spelutvecklarna tar ju sitt ansvar enligt spelets systemkrav kan man säga. Om datorn har det som krävs (minimum och över) så ska spelet fungera om inte mänsklig faktor spelar in. Dvs gfx kortet inte får tillräckligt med ström, felaktiga drivrutiner etc etc.

För min brorsa så kraschar spelet en gång vid varje spelkväll. Jag har varit med om ett par krashar på en veckas tid och det får mig att tro att när GFX minnet tar slut så kan inte spelet skriva över gammal information. Men det verkar som det inte rensas även om man stängt av spelet (varken jag eller brorsan stänger av datorerna).

Min bror har ett ATI 5970 2GB och jag ett GTX580 1.5GB, övrig hårdvara är i princip identisk.
Vi kör båda på high inställningen (med lite modifikationer) och enligt sweclockers analys av BF3 så krävs det lite mer än 1gb gfx för att spelet ska flyta på.

Om det kraschar så mycket för dig kanske det är ditt gfx som inte når upp till systemkraven?

DrAbraham.
Tyckte din kommentar om hårdvarukonfigurationen var lite konstig:
Om ens hårdvarukonfiguration inte uppnår minimum kraven så är det ju inte spelets fel.

Men utan att veta vad för specifikationer han har på sin dator så går det ju inte att komma med förslag om vad som kan vara tokigt.

Medlem

Kan mycket väl vara spelet också. Många har problem med krascher och dylikt. Har själv ett hyfsat ny dator som allt annat funkar utmärkt på och det gör BF3 också, nästan. Det kraschar ibland och får ofta flickering och olika grafikbuggar som är fruktansvärt irriterande.

Medlem

Vill du spelen ska fungera utan strul, köp en konsol.
Ska man lira på PC får man stå ut med att det blir problem, det är kostnaden man betalar för bättre garfik etc. Testa uppdatera drivrutinerna till grafikkort och liknande, patcha spelet etc.

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Vill du spelen ska fungera utan strul, köp en konsol.
Ska man lira på PC får man stå ut med att det blir problem, det är kostnaden man betalar för bättre garfik etc. Testa uppdatera drivrutinerna till grafikkort och liknande, patcha spelet etc.

Detta är min främsta anledning till att jag spelar mer konsol idag. Har grävt i ett otal PC genom åren och enbart jävulen och jag vet hur många timmar jag lagt ner på att modda, bygga om, fixa och pilla, ställa in och ställa rätt för att kunna spela allt. Har tröttnat på detta. Har blivit en gringubbe som tycker att utvecklarna tamejfan kan fixa spel som i alla fall går att starta utan att behöva patchas direkt.


signatur

Jag vill ha page...

Skrivet av DrAbraham:

Nu är ni elaka mot honom
Funkar inte BF3 på hans burk, OM det är pga hårdvarukonfigurationen, så är det spelet det är fel på, oavsett om det funkar på de flesta andras dator. Halva nöjet att utveckla till PC är ju just att det ska funka med all hårdvara
Sen i detta fallet vet jag ju inget om varför det inte funkar på hans burk, men argumentet att eftersom det funkar för mig så är det inget fel på spelet håller inte riktigt för PC-spel i mitt tycke

I Agree
Det är klart det inte behöver vara hans dator utan kombinationen BF3 + hans spec som nånstans muppar till det.

"Nej det funkar för mig då är det din dator" resonemang är inte särskilt genomtänkta.
Ofta om man kollar på forum där folk har problem med nya spel kan man ju ibland ha identiska datorer på en funkar det och på den andra inte. Vad är fel ja ingen vet men nåt är det.
Jag tex hade problem med Call of Duty 4 när det kom pga att jag hade en bock på stereo ljud i kryssat på ljudalternativ i kontrollpanelen. Logiskt? - Nä inte ett dugg


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Ett spel får tydligen ha HUR mkt fel "buggar" som helst, du får helt enkelt ge det en chans och låta producenten köra en "3" garanti, om ditt spel buggar efter tre patchar så får du rätten att byta, annars är det surt, bara gilla läget och inse att du har blivit punked!

MEN, du får inte ens andas ut ordet P I R A T, för det är tabu, ett no no no

Det är bolagen själva som ser till att personer med god moral till och med tänker tanken att gå över till den mörka sidan för deras legitimt köpa spel / program inte fungerar rätt ur kartongen eller via nedladdningslänken.

Ta B2 som ett lyyysande exempel, när deras DLC i form av SF, European b la bla och ännu mera b la bla kom ut så fick jag för mig att köpa hela bunten, jodå, funkade det då, nope servercrash och vansinningt dålig bandbredd p.g.a. överbelastning, men betalt, ja det tog dem, så vad gjorde jag, jo laddade ned hela skiten och låste upp det med min köpta nyckel. Ett bevis på att sk olaglig nedladdning faktiskt kan vara till nytta, jag kan lova att om jag skulle förlitat mig på EA så hade jag suttit där än och försökt få kontakt med deras stenåldersserver.

EA = JURASSIC PARK, The bigger they are, the bigger they fall!

Och dem som beskyller Bittorrent för piratvågen har inte en jeffla aning om vad det handlar om, det finns mängder med information, spel, program, musik som delas ut lagligt varenda dag, så sluta kasta skit på det protokollet.

GRYMT bra

Ensam är ni svaga men tillsammans kan ni förskjuta berg, så sätt krav på dem som producerar dyngan som ni köpt för dyra pengar, och om dem inte hörsammar er, ja då finns det inget annat än att joina leaguen of dark forces!

/Kungens kapare!


signatur

Denon / Pioneer

Medlem

Skit i att köpa/stjäla de spel som EA distribuerar då. Tro fan att de skiter i vad de släpper ut. Miljoner med drägglande punks sitter i frossa inför spelsläpp som t.ex. BF3. Man köper, spyr och glömmer. Köper, spyr och glömmer osv...


signatur

Jag vill ha page...

Medlem

Lägga 400 kr på ett spel som inte fungerar kallas "tough luck".
Inte skäl att pirata ner det.

Mindre pengar i intäkter till tillverkaren = sämre kvalité på spelen.


signatur

Dryg och bitter.

Inaktiv

Det är en väldigt högpresterande dator men tycker det är tråkigt att det ska vara sådana problem inom datorvärlden. Det är inte första gången det är problem med datorn om vi säger så (inte just denna).

Ja men det är som ni säger, det är för mycket problem på PC...Sorgligt tycker jag. Men hur tror ni det ser ut i framtiden? Måste kunna lösa detta tycker jag. Eller är det så pass svårt att få spelen kompatibla till alla olika setups? Kanske kunde tillverkarna gå ihop och sälja färdiga paket som verkligen är bombsäkra till alla spel, vore nåt. Fast sen är det ju så klart mjukvara som krånglar också..

Känns som spel kommer riktas sig mer och mer till konsolvärlden då det är mycket billigare och mycket lättare att underhålla. Får la ta och fixa mus och tangentbord till krysset då.

Det jag har är

-i7 2600k 3.4 ghz
-Z68 gd65 G3 (jag såg att de stod på msi när jag letade upp min motherboard att det står i röd text "If you install on SSD with ACHI, enable Hot Plug" vet inte om det kan göra så stor roll"
-gtx 580 sli twin frozr II (testat att köra ett grafikkort var och det kraschar lika mycket)
-ssd crucial m4
-8 gb DDR3
Western Digital Caviar® Green™ 2tb
Cooler Master Silent Pro M1000 1000W
Corsair Obsidian 800D Big Tower

På vilket sätt fungerar det inte? Jag själv får några enstaka krascher då och då per dag, inget som är jättejobbigt, verkar som att dem jobbar på det...
Har en i7 920, 16GB ram (införskaffade dem nyligen då spelet tar från RAM-minnet när vRAM-en tar slut? och mina 6GB räckte inte riktigt till, tydligen) och 2st HD5870. En polare till mig har 2st GTX 580 och det fungerar lika bra för honom som det gör för mig så det ska ju knappast vara det... Vet däremot inte om han har 3GB eller 1.5GB varianten. Vilken upplösning kör du i? Vilka grafikinställningar? Är det hela datorn eller bara spelet som krånglar (menar om endast spelet kraschar eller om du t.ex. får blåskärm osv)?

Att det fryser har jag aldrig upplevt, men mina grafikkort har bara 1GB vRAM och det känns av om man spelar på Ultra textures alt. 4xAA, då kan det väl upplevas som att det fryser till då och då tills det till slut kraschar.


signatur

Out of everything I've lost, I miss my mind the most!

Medlem

Jag har också haft problem med BF3 på min nya, en reboot samt 2 ggr som spelet gjort skärmen svart och låst sig. Jag har dock inte testat med att plocka ur ett av graffekorten, en del säger att BF3 får knas när det är fler än ett graffekort.

Skrivet av Grumbledock:

Vill du spelen ska fungera utan strul, köp en konsol.

LOLz.... *host* skyrim *host* RROD *host* nätadapter *host* (list goes on...)

Allvarligt, visst, det är mkt mindre krasher och liknande på konsol, men sedan så har konsoler flera andra negativa sidor som gör att jag hellre spelar på dator i allafall. BF3 är det första spelet på jättelänge som har krånglat för mig, vad det beror på är som sagt svårt att säga då både hård- och mjukvara varierar och kan påverka på flera olika sätt.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Spel brukade aldrig bugga, krasha och allt var de gör FÖRR

Det var bättre förr...

jo lite faktiskt


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Spel brukade aldrig bugga, krasha och allt var de gör FÖRR

Det var bättre förr...

jo lite faktiskt

Beror också lite på att det finns oändligt mycket mer konfigurationer idag att utveckla till än förr

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Apministern:

Spel brukade aldrig bugga, krasha och allt var de gör FÖRR

Det var bättre förr...

jo lite faktiskt

Beror också lite på att det finns oändligt mycket mer konfigurationer idag att utveckla till än förr

Jo sant.. men man blir så förgrymmad

T.ex. Innan idag så hängde sig mitt sprillans nya Skyrim sig (Xbox360)

Sånt brukade bara hända om man hade rejäla repor på skivan

Sånt ska bara inte hända ...


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Apministern:

Spel brukade aldrig bugga, krasha och allt var de gör FÖRR

Det var bättre förr...

jo lite faktiskt

Beror också lite på att det finns oändligt mycket mer konfigurationer idag att utveckla till än förr

Jo sant.. men man blir så förgrymmad

T.ex. Innan idag så hängde sig mitt sprillans nya Skyrim sig (Xbox360)

Sånt brukade bara hända om man hade rejäla repor på skivan

Sånt ska bara inte hända ...

Ska och ska. Så länge någonting är gjort av människor, så kommer det alltid att vara misstag och missar.

Medlem
Skrivet av Apministern:

Spel brukade aldrig bugga, krasha och allt var de gör FÖRR

Det var bättre förr...

jo lite faktiskt

Du var inte med på den tiden man var tvungen att skapa en bootdiskett för att kunna starta datorn med färre drivrutiner så att minne frigjordes för att ens kunna starta spelet?

Jag minns att jag det var något av Ultima-spelen som jag aldrig lyckades få igång.

Nja, jag är inte så säker på att det var bättre förr (inte när det gäller PC-spel i alla fall).

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Apministern:

Spel brukade aldrig bugga, krasha och allt var de gör FÖRR

Det var bättre förr...

jo lite faktiskt

Du var inte med på den tiden man var tvungen att skapa en bootdiskett för att kunna starta datorn med färre drivrutiner så att minne frigjordes för att ens kunna starta spelet?

Jag minns att jag det var något av Ultima-spelen som jag aldrig lyckades få igång.

Nja, jag är inte så säker på att det var bättre förr (inte när det gäller PC-spel i alla fall).

Uppväxt med konsoler


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Margy:
Skrivet av Apministern:

Spel brukade aldrig bugga, krasha och allt var de gör FÖRR

Det var bättre förr...

jo lite faktiskt

Du var inte med på den tiden man var tvungen att skapa en bootdiskett för att kunna starta datorn med färre drivrutiner så att minne frigjordes för att ens kunna starta spelet?

Jag minns att jag det var något av Ultima-spelen som jag aldrig lyckades få igång.

Nja, jag är inte så säker på att det var bättre förr (inte när det gäller PC-spel i alla fall).

Uppväxt med konsoler

En del av charmen och utmaningen med spel på 80-talet var just buggarna. I en del spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ett fåtal spel har jag köpt när de är nya. Man bör inte göra det. Man bör vänta ett par månader iallafall för det är fel på alla spel som släpps idag. Låt andra drabbas av den dåliga spelupplevlesen och glid in när det funkar rimligt bra efter ett par patchar. Nya spel borde vara billigare för att sedan stiga i pris när de blir spelbara och sedan dala igen när de blir gamla. Det tjänar ingenting till att vara arg över att spel är buggiga, vi vet ju att det är så. Antingen köper man vid släpp och får ett buggigt spel och får vara först eller så väntar man och slipper dåliga upplevelser och får ett bättre pris men blir inte först. Det är bara välja vad som känns prioriterat. Klaga hjälper inte.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Inaktiv
Skrivet av Paddington:

Ett fåtal spel har jag köpt när de är nya. Man bör inte göra det. Man bör vänta ett par månader iallafall för det är fel på alla spel som släpps idag. Låt andra drabbas av den dåliga spelupplevlesen och glid in när det funkar rimligt bra efter ett par patchar. Nya spel borde vara billigare för att sedan stiga i pris när de blir spelbara och sedan dala igen när de blir gamla. Det tjänar ingenting till att vara arg över att spel är buggiga, vi vet ju att det är så. Antingen köper man vid släpp och får ett buggigt spel och får vara först eller så väntar man och slipper dåliga upplevelser och får ett bättre pris men blir inte först. Det är bara välja vad som känns prioriterat. Klaga hjälper inte.

Men ska vi tolerera att det är så? Hur kommer det sig att vissa spel fungerar MYCKET bättre än andra? Jo för att de kanske lägger ner mer tid på just det.

Någonstans kan man inte bara låta det gå förbi. Det är fortfarande 8 miljoner som köper ett spel, om du då säger man borde vänta med att köpa spelet, kan de lika gärna släppa det några månader senare. "Men för många funkar det ju111!!"
Ja visst men jag skulle säga att stor del av spelarna faktiskt upplever problem.

Genom att de kan släppa buggiga spel utan att någon klagar betyder ju bara att det är okej.

Medlem
Skrivet av M.Biiz:
Skrivet av Paddington:

Ett fåtal spel har jag köpt när de är nya. Man bör inte göra det. Man bör vänta ett par månader iallafall för det är fel på alla spel som släpps idag. Låt andra drabbas av den dåliga spelupplevlesen och glid in när det funkar rimligt bra efter ett par patchar. Nya spel borde vara billigare för att sedan stiga i pris när de blir spelbara och sedan dala igen när de blir gamla. Det tjänar ingenting till att vara arg över att spel är buggiga, vi vet ju att det är så. Antingen köper man vid släpp och får ett buggigt spel och får vara först eller så väntar man och slipper dåliga upplevelser och får ett bättre pris men blir inte först. Det är bara välja vad som känns prioriterat. Klaga hjälper inte.

Men ska vi tolerera att det är så? Hur kommer det sig att vissa spel fungerar MYCKET bättre än andra? Jo för att de kanske lägger ner mer tid på just det.

Någonstans kan man inte bara låta det gå förbi. Det är fortfarande 8 miljoner som köper ett spel, om du då säger man borde vänta med att köpa spelet, kan de lika gärna släppa det några månader senare. "Men för många funkar det ju111!!"
Ja visst men jag skulle säga att stor del av spelarna faktiskt upplever problem.

Genom att de kan släppa buggiga spel utan att någon klagar betyder ju bara att det är okej.

Nä det ska ju inte passera onoterat såklart. Men så länge köpare kastar sig på spel på releasedagen och dreglar över att få vara med och spela beta så kommer utgivare tjäna på att släppa spel så tidigt som möjligt. Det kan vi väl konstatera? De drabbas inte ekonomiskt av att spelare sen bli besvikna. Vissa menar att de till nästa spel blir drabbade pga tidigare badwill men jag är tveksam. Om vi skulle avvakta med att köpa spelet tills vi var säkra på att det var buggfritt (vissa måste gå före såklart) så skulle vi slippa köpa buggade spel och utgivarna börja anstränga sig mera för att ge ut ordentligt testade spel för annars skulle det drabba försäljningen på riktigt. Jag ser inget annat sätt.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Antingen köper du produkten eller inte. Passar inte villkoren köper du inte. Konsumentkraft.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag tycker inte det är ett bra argument för att bli pirat.
Om du köper en produkt i en affär som visar sig vara dålig, men sedan ångrar dig betyder det inte att du har rätt att stjäla samma produkt. Då köper man istället en annan produkt, eller ingen alls.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Jag tycker inte det är ett bra argument för att bli pirat.
Om du köper en produkt i en affär som visar sig vara dålig, men sedan ångrar dig betyder det inte att du har rätt att stjäla samma produkt. Då köper man istället en annan produkt, eller ingen alls.

Exaktamento!

12
Skriv svar