KRAV - Ekologisk - Organic

Inaktiv
KRAV - Ekologisk - Organic

De senaste åren har utbudet av ekologiska varor växt explosionsartat i livsmedelsaffärerna.
Överallt finns det små gröna skyltar med "Ekologisk/KRAV" etc.

Köper ni ekologiska varor?
Om så, varför?


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Köper det som är gott och billigt av god kvalité. KRAV, ekologiskt etc- är helt ointressant för mig då de fortfarande kan ha transporterats runt hela jorden.
Föredrar lokalproducerat, såvida inte priserna är oskäligt höga. Då de värsta gifter vi känner till är naturliga och alltså rent teoretiskt skulle kunna användas för att behandla KRAV/ekologiska varor känns det inte så tryggt. Men en kemikalie som testats noggrant och sedan valts ut då den är bäst på just det jobbet och inte har några kända hälso-risker, känns ganska lugnt.

Man ska alltid dö av något, luften är full av föroreningar från "ekologiska" transporter, den nyttiga fisken är fyldl med miljögifter, fett är dödligt, för mycket protein gör dig sjuk, grönsaker är besprutade. Hur du än gör kan du inte vinna, men du kan se till att göra ditt bästa av livet iaf och inte bara lita på random märkningar utan ta reda på lite fakta om produkten istället
Ett besök på produktionsorten (lätt ordnat med lokalproducerat) slår 10 000 "miljövänliga" märkningar.

Medlem

Lokalproducerat för mig med. KRAV är inte någon garanti för att allt ska vara Peach...
Skjut en älg, tugga o svälj.


signatur

Jag vill ha page...

Inaktiv

Lokalproducerat här med. Tror inte ett dugg på att KRAV-märkta och ekologiska varor är bättre på något sätt iom massproduktionen utav dom.

Inaktiv

Det bästa vore om det kunde vara både lokalproducerat som ekologiskt:
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3737&gr...

För det känns kasst om fodret de konventionella bönderna använder,
kommer ända ifrån Brasilien och dessutom är besprutade med gifter som vi inte får använda i europa.

Matens Pris reportrar blev prisade som årets miljöjournalistrar år 2010:
http://www.miljojournalisterna.se/2010/12/04/malin-olofsson-o...


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

1
Skriv svar