Arma 2-utvecklarna avslöjar chockerande piratsiffror till pc

Inaktiv
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av Mjauv:

Stötestenen för mig är DRM som jag vänder mig emot stenhårt - jag vägrar köpa spel som kräver att jag går ut och aktiverar min produkt på nätet

Om produkten inte uppfyller dina krav så avstå från ett köp.

Om du har ett så stort behov av att nyttja produkten, ta ställning till om du kan stå ut med defekterna och köp eller avstå från produkten.

Till piraterna: Det är inte en mänsklig rättighet att få den produkt som du drömmer om på dina villkor.

Jag avstår från redan från köp.
Din logik hade fungerat om koperingsskydd bara var något som enstaka spel hade men när varenda titel som släpps till PC har DRM så går det inte längre att välja - då står valet istället mellan att
A: sluta spela helt
B: spela ca 10 titlar årligen (merparten av dem små indie-titlar) som inte har den sortens DRM som jag är motståndare till
C: ge upp

Nej, det är ingen "mänsklig rättighet" att få som man vill men den nuvarande situationen är resultatet av en juridisk gråzon som i sin tur är ett resultat av lagstiftare som inte tar tag i problemet därför att de själva inte spelar och därmed saknar förståelse för problematiken.
Det är alltså ingen "mänsklig rättighet" att få sälja sina produkter under vilka villkor som helst heller.

Medlem

Hatar att säga det, men tvinga folk att vara uppkopplade mot internet för att spela sp osv.
Det låter hemskt jag vet. Men jag lever hellre med det, en att folk slutar utveckla spel till PC


signatur

Rwa?

Medlem
Skrivet av hardox:

Det är företagens ansvar att göra produkter som folk vill betala för. Piraterna är omgivningen som de måste rätta sig efter. Det är något som som är sant utanför nöjesindustrin också. Många spelföretag gör spel som kan liknas vid konsterter utan vakter och biljett kontroller. Och sen gnäller dom över att folk smyger och lyssnar utan att betala för sig.

De största piraterna är ju de med mer fritid än pengar, dvs ungdomar/barn/studenter. För att nå denna marknad måste inte göra ett bra spel. Man måste göra ett bra spel som de vill betala för.Ett köp måste erbjuda något som en piratkopia inte kan!

Jag köper mina spel men jag har inte mycket tid för dem längre så jag köper väldigt få spel. Jag köpte Arma 2 med en kompis på någon steamrea. Körde det bara en eftermiddag. Jag förstår folk som hellre lägger sina pengar på andra spel än ARMA.

*edit* Förstår helt att många företag överger PC marknaden. Det är trotsallt lättare att ge incitament för köp på konsol. Inget fel med det.

Ehh.. har du ens läst denna tråd? För jag är rätt säker på att det har diskuterats DRM mer än ett par gånger. Tror du verkligen att utvecklarna inte gör allt för att deras spel inte skall kopieras? Och tror du för övrigt att de flesta gör sitt absolut yttersta för att komma ut med ett så bra spel som möjligt? Hur ska utvecklarna kunna veta vad hela världens spelare vill spela? Och vad är det ett köpt spel skulle kunna erbjuda som en kopia inte kan? Som inte sedan kommer bli kopierat det med? Nej, spel som kostar pengar gör det av en anledning och det finns de som inte har det i sig att göra rätt för sig. Det finns inga ursäkter som kan rättfärdiga det.

Medlem

Även om det inte hade funnits sk Pirater så hade många programvaruhus fortsatt och producera skitspel och program.
Det är fakta, det enda som råder är hur mkt pengar man kan krama ur konsumenten.

Vi hade inte haft en bråkdel av dessa Piratgenerationer om priserna hade varit rimliga. Men nej, 500 - 600kr anses vara ok, det är skitsnack!

Spelproducenter är riskkapital annars hade man inte sysslat med detta, men det finns en del som tror att man kan skära guld med täljkniv, sorry dudes you have been broadsided by PIRATES!

Vad Bohemia beträffar så är jag inte det minsta vare sig imponerat eller bekymrad vad som händer med det företaget, seriöst, dem har fan inte ett enda bra spel / simulator under bältet.

Arma? phhhhf - skit!

/DT


signatur

Denon / Pioneer

Medlem
Skrivet av Jimpa_31:

Fattar inte att man kan tycka spel e dyra te PC .. 600 kr och vadå ? 8 - 10 h "underhållning" vissa brutalt mkt mer ..
Vart faen får man tag på 10 h underhållning för 600 kr ?

Bra mastrade skivor med musik?
Då får man BRA mkt mer än 8-10h underhållning. Om man nu gillar det (vilket jag gör).
Runt 10h spelunderhållning är för lite i mitt tycke, för det kan jag tänka mig att betala runt 2-300:- och vad gör jag då? Jo jag avvaktar tills priset går ner.
Har ett spel däremot runt 30h speltid (pratar SP nu) ja DÅ är jag även beredd att betala mer.
Dock har en del krånglande DRM-skyddade (och även onlineservercheck-skydd) fått ngr filer utbytta, gör det mig till en pirat trota att jag köpt dem och SEDAN crackar dem för att jag vill kunna spela som jag vill? En del anser det, inte jag. Nog för att spelen kostae mig under 200kr/st så har de ändå inte funkat som de skall. Produkter jag BETALAT för. Då tröttnar man.

Skrivet av LoyalCrystalean:

"Budskapet torde vara uppenbart för alla och envar – är du pc-spelslirare så köp dina spel ifall du även i fortsättningen vill att det ska komma några vettiga titlar till din plattform."

Äntligen några som fattar att man ska KÖPA spelen för att få VETTIGA spel.

Skrivet av Whimsical:

Tycker att man som pirat måste kunna bita i det sura äpplet och faktiskt erkänna att det man gör är fel och vara medveten om det. Det är det värsta med pirater tycker jag, inte själva nerladdningen men alla naiva och konstiga argument som de hittar på för att ursäkta sig med. Om man gräver riktigt jävla hårt så kan man hitta ursäkter till allt även om de är skitdåliga.

Det svider extra hårt när ett spel som ArmA 2 har så höga piratsiffror. ArmA 2 är nog det enda spelet som faktiskt lever kvar i en genre som nästan är helt död. En genre som jag älskar och säkert många av piraterna också gillar. Känns som att den går mot en säker död om detta fortsätter.

Skrivet av Saftnisse:

Pirater kommer alltid att försöka spela spel online gratis.. Att räkna dom som köpare är ju bara fail.. Dom flesta som laddar hem kommer aldrig att köpa spelet så ni förlorar inget på det.. gör intressantare online spel som folk bara måste spela så får ni fler köpare

Det där låter ju skittråkigt. Ska alla PC-spel behöva vara Ghost Recon Online och Battlefield Heroes. Ska en modell för ett bra spel slängas i papperskorgen och ersättas av någon dassig casual free-to-play modell där man köper kläder till sin avatar för att det finns för många pirater? Nä fyfan vad tråkigt.

Skrivet av mackanmeost:

det skulle vara intressant att se hur man kom fram till dessa siffror. Det kan ju t.ex. vara samma person som försöker koppla upp sig mer än en gång. Kan det vara så att alla misslyckande anslutningsförsök räknas? Man kan bevisa nästan vad som helst med siffror...

Mäts väl på samma sätt som man mäter besökare på hemsidor. Man mäter unika ip-adresser. Visst har väl många proxys och grejer så dessa siffror kanske inte är 100 % klockrena. Men att tro att det här är helt fabricerat för att smutskasta pirater och PC-spelare låter lite naivt.

Det är fan tragiskt att läsa igenom denna tråd där majoriteten försvarar piraterna av detta spel. "Gör bättre spel då!" Hur jävla bortskämt låter inte det. Låter som något en överviktig unge skulle säga som står och kastar i sig mat vid en buffé och när han blir anklagad för att inte betala så skriker han "gör bättre mat då!".

Jag förstår att folk laddar ner och inte pallar betala. Men stå för det då och skyll inte ifrån er med att spelen inte håller måttet och priserna är för höga för det är bara massa blaj. ArmA 2 hade ett demo som visade upp spelet väldigt väl. Testade man demot så visste man vad man fick. Om priserna är för höga så vänta tills de sjunker då. På webhallen kostar ett nytt PC-spel 370-430 kr. Det är fan inte dyrt om man bor i Sverige.

Vi är vuxna människor, måste vi hålla på och låtsas om att vi laddar ner av andra skäl än girighet? Det är mänskligt att vara girig och jag har förståelse för det. Men dessa ursäkter håller inte.

ABSOLUT rätt! Jag brukar tanka hem spel för att testa spelet, om det är bra köper jag det, om det inte är så kul köper jag ej det, men behåller ej piratversionen på datorn.

Jag håller med er båda....
Jag saknar verkligen tiden då det släpptes demon INNAN spelet släpptes.
Det gav en en chans att prova det. Även om banorna var egna och ej fanns i spelet.
Var demot bra så gav det mersmak och man köpte spelet pålanseringsdagen.
Varför försvann då demos? En sak jag ser är att producenterna VET att de har dragit ner kvalitén för att pumpa ut fler spel och på så sätt tjäna mer pengar då de totalt säljer mer. Kvantitet före kvalitét.
Får det folk att vilja KÖPA fler spel? Tveksamt.....
Kan dra paralleller med bilindustrin. Funkar inte bilarna som de skall så vill ingen heller köpa dem. SÅ är det överallt.
Dock är det alltför få som är beredda att betala lite extra för att få bra kvalitét idag.
Allt skall vara billigt och de skall helst ha det i förrgår.....
Ngn sade det bra.......egot har blivit för stort hos människan.

Skrivet av Struggle:

Bortförklarar inte att piratkopiering är ett "problem", bara att det egentligen är ett skit problem om man jämför med viktigare saker. Det handlar i grund och botten om att företagen inte gör 40 miljoner vinst och istället gör 20 miljoner vinst, detta går man ut med och säger att man har gått back 20 miljoner. Det faktum att företaget fortfarande gått 20 miljoner plus, nämns inte.

Att göra 20 miljoner mindre vinst från föregående år är en jävla skillnad ifrån att gå back 20 miljoner. När ett företag gör mindre vinst tittar de på ursäkter och sätt att spara in och öka vinsten igen, i mitt fall tex varslade företaget +200 personer och tvingade istället återstående personal jobba övertid varenda helg. Även om företaget gick plus, och de 20 miljoner som gick back var investeringar så att nästa år skulle generera mera vinst. Det var i det läget synd om företaget, och arbetarna fick ta skiten.

Spelföretag, hittar som andra företag ursäkter. Om dom inte gnäller på piratkopieringen när det går dåligt, så gnäller dom på begagnatmarknaden, och i vissa extrema fall har dom till och med gnällt på konsumenten. Även om de gör vinst, så gör de så här för de gör inte tillräckligt med vinst. Det handlar om precis samma sak som piraterna har, girighet. Företagen är inte ett dugg annorlunda.

Piratkopiering är ett "problem" i den bemärkelsen att företagen tror att dom förlorar den del som piratkopieras. Visst, jag håller med om att en del av de som piratkopierar spelen kanske skulle köpt spelet istället om det inte gick att få tag i gratis. Men jag tror dessutom att vi inte hade haft en såpass stor bransch så som den faktiskt är idag, utan piratkopieringen. Folk hade inte suttit inne och spelat så pass mycket som de gör i dagens läge om de enbart haft tillgång till ett till två spel i månaden (baserat på ungefär en ungdoms barnbidrag). Bredbandsuppkopplingar etc tror jag inte heller hade utvecklats i lika rask takt, för behovet hade inte varit lika stort för det finns inga stora filer att dela.

Det är kul, att MP3 för att ta ett exempel har hjälpt flertalet företag och då ett av de största att bli rikare. Mp3 formatet bidrog till att nedladdning av musik var möjlig för vanliga svenssons, det var nedladdning som gjorde Mp3 så populärt som det är idag. Är det inte lite sjukt då att Apple, och många andra företag tjänade multum på iPod´s,Mp3-Spelare etc? Visst, det finns lagliga sätt att få tag på Mp3 filer men när det begav sig var det verkligen inte stort eller utbrett till den graden som det är idag. Det var baserat på att folk laddade ner, piratade musik.

På ett sätt kan man kalla det lite att dom spädde på vatten i bägaren. Men Apple hyllas så det skriker om det idag. För att dom kom på ett sätt att tjäna pengar på folks dåliga uppförande? Om vi inte laddat ner så mycket musik tror jag absolut inte iPod blivit så poppis som den blev.

Problem att företag tjänar lite mindre, visst. För företagen som sitter på upphovsskyddade materialet är piratkopiering ett av alla problemen, men jag tror inte det är det största är allt jag säger. Och för dig och mig, är piratkopiering ett egentligt litet problem, därav tycker jag det är viktigare att fokusera på viktigare saker här i världen. För mig är piratkopiering ett litet problem, men svält och orättvisor i världen är ett mycket större och ligger mycket högre på prioriteringslistan.

Intressant att ta tag och forska lite i är ju porrbranschen kanske för att jämföra, så jävla mycket porr som piratkopieras (ja, jag skulle nog våga påstå att det är mer än allt annat.). Ändå är porrindustrin den mäktigaste och rikaste branschen i världen? Jag vet inte, jag har inte sett att dom direkt klagar på piratkopieringen. Det kanske dom har, men dom hörs verkligen inte lika mycket.

Så för att svara kort, jag säger inte att piratkopiering inte är ett "problem" jag säger bara att det är en droppe i havet om man jämför med annat.

För att gå in på det där med företag och vinster.
En ej uppnådd BERÄKNAD vinst är en förlust i deras ögon.
Jag har sett det på nära håll alltför ofta.
Säg att ett företag har 100M som mål och de tjänar 80M......har de då gått med 80M i vinst?
Nej nej de har helt plötsligt gått med 20M i förlust. Speciellt när de talar mot föregående siffror.

Och ja.....spelproducenterna beskyller väldigt lätt konsumenterna när det går dåligt för dem.
Åter til bilindustrin.......beskyller biltillverkarna på kunderna när det går dåligt för dem?
Inte direkt eftersom folk ändå BETALAT för bilar, dock är det inte lika många som köper som innan. Alltså är det marknaden totalt som är boven. INTE slutkonsumenten.

Nej....upp med kvalitén på såelen igen, ut med demos och ta bort alla ickefungerande piratskydd som strular till det för en betalande slutkonsument så skall de se att skutan vänder.

Medlem

Bör kanske nämnas att Arma 2 är F2P.

Medlem
Skrivet av Sevenix:

Bör kanske nämnas att Arma 2 är F2P.

F2P delen av Arma 2 är ju väldigt begränsad.

och denna undersökning är nog siffror ändå från lansering till nu.


signatur

Rwa?

Medlem

Och så vipps, får ArmA 3 ett retarderat DRM system, way to go buttpirates!


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av hallowalex78:

Ehh.. har du ens läst denna tråd? För jag är rätt säker på att det har diskuterats DRM mer än ett par gånger. Tror du verkligen att utvecklarna inte gör allt för att deras spel inte skall kopieras? Och tror du för övrigt att de flesta gör sitt absolut yttersta för att komma ut med ett så bra spel som möjligt? Hur ska utvecklarna kunna veta vad hela världens spelare vill spela? Och vad är det ett köpt spel skulle kunna erbjuda som en kopia inte kan? Som inte sedan kommer bli kopierat det med? Nej, spel som kostar pengar gör det av en anledning och det finns de som inte har det i sig att göra rätt för sig. Det finns inga ursäkter som kan rättfärdiga det.

Nej jag har inte läst denna tråd. Det skrivs samma saker som alltid skrivs i dessa trådar. Och jag skriver det jag alltid skriver.

World of Warcraft är ett bra exempel. Det går att lira på pirat servrar men det blir en mycket fattig upplevelse, därav betalar folk för sig och får mer nöje. The elder scrolls serien är ypperligt exempel på spel som inte erbjuder något mervärde för köp. De är mycket bra spel så de säljer bra ändå. Tänk dig en 15åring. Han har 500 kronor. Han älskar elder scroll och tycker om att köra COD med sina polare. Vad köper han? COD kräver cd keyn så han kan lira online. Medans skyrim bara behöver en crack för full upplevelse.

Bohemia är ett spelföretag. Deras affärsidé är utveckla och sälja spel. Jag vet inte mycket de har sålt och om de gör vinst eller inte. Om de tycker sig ha hög priatkopiering av deras produkter så är det alarmerande för dem helt klart. Det betyder att att de har investerat i en produkt som inte speciellt många vill betala för.

Jag är inte mycket för gnäll över hur orättvis världen är. Activision har gjort rätt och skrattar hela vägen till banken. Andra har satsat fel och går i värsta fall i konkurs. Det är så det ser ut utanför spelvärlden också.

ro
Medlem

Gillar man ett spel så köp det. Men, bara för att 100 pers laddar ner ett spel, betyder det inte att dom överhuvudtaget skulle köpa det.

Tyvärr verkar piratande mest drabba singleplayer spel, eftersom DRM är av ondå.

Jag hade varit helt okey med att logga in på en sida för att kunna spela singleplayer, men det hade inte stoppat piratandet.

Medlem
Skrivet av Svanberg:

Precis. Gör spel som folk är villiga att betala för då.
Om ett spel är tillräckligt bra, så köper folk det.
Jag köper nästan aldrig spel, på grund utav priset och att det helt enkelt inte är värt pengarna.
Skyrim däremot köpte jag, för det är värt pengarna.

Detta var bland det dummaste jag hört i hela mitt liv.


signatur

Håna en konsolspelare om dagen , det är bra för magen(och spelbranschen).

Medlem
Skrivet av hardox:
Skrivet av hallowalex78:

Ehh.. har du ens läst denna tråd? För jag är rätt säker på att det har diskuterats DRM mer än ett par gånger. Tror du verkligen att utvecklarna inte gör allt för att deras spel inte skall kopieras? Och tror du för övrigt att de flesta gör sitt absolut yttersta för att komma ut med ett så bra spel som möjligt? Hur ska utvecklarna kunna veta vad hela världens spelare vill spela? Och vad är det ett köpt spel skulle kunna erbjuda som en kopia inte kan? Som inte sedan kommer bli kopierat det med? Nej, spel som kostar pengar gör det av en anledning och det finns de som inte har det i sig att göra rätt för sig. Det finns inga ursäkter som kan rättfärdiga det.

Nej jag har inte läst denna tråd. Det skrivs samma saker som alltid skrivs i dessa trådar. Och jag skriver det jag alltid skriver.

World of Warcraft är ett bra exempel. Det går att lira på pirat servrar men det blir en mycket fattig upplevelse, därav betalar folk för sig och får mer nöje. The elder scrolls serien är ypperligt exempel på spel som inte erbjuder något mervärde för köp. De är mycket bra spel så de säljer bra ändå. Tänk dig en 15åring. Han har 500 kronor. Han älskar elder scroll och tycker om att köra COD med sina polare. Vad köper han? COD kräver cd keyn så han kan lira online. Medans skyrim bara behöver en crack för full upplevelse.

Bohemia är ett spelföretag. Deras affärsidé är utveckla och sälja spel. Jag vet inte mycket de har sålt och om de gör vinst eller inte. Om de tycker sig ha hög priatkopiering av deras produkter så är det alarmerande för dem helt klart. Det betyder att att de har investerat i en produkt som inte speciellt många vill betala för.

Jag är inte mycket för gnäll över hur orättvis världen är. Activision har gjort rätt och skrattar hela vägen till banken. Andra har satsat fel och går i värsta fall i konkurs. Det är så det ser ut utanför spelvärlden också.

Det var inte riktigt det som var min poäng. Jag vet hur det ser ut på marknaden och varför folk piratkopierar. Poängen är att om denna 15 åring inte kan betala för sitt spel ska han fanimej inte spela det heller. Om jag går in i en butik och ser nåt jag vill ha, men som är för dyrt, då kan jag tyvärr inte köpa det. Tufft läge. Men det ger mig inte rätten att stjäla det. Det spelar ingen roll om det inte är en direkt förlust för företaget, utan snarare ej intjänad beräknad vinst. Det är fortfarande stöld.

Medlem
Skrivet av Struggle:

Förlåt återigen om det varit för mycket offtopic och allt jag skrivit varit "dåligt"

Du behöver verkligen inte be om ursäkt och självklart har du rätt att hävda dina åsikter. Jag kanske brusade upp lite väl och för det ber jag om ursäkt för. Det är nog ingen som inte håller med dig om att pedofili och svält är allvarligare problem än piratkopiering. Men nu är vi i en tråd som är dedikerad för att diskutera piratkopiering.

Jag känner att man kan tillta den ursäkten när det gäller allt möjligt. Om jag torskar för en rattfylla så kan jag peka mot Afrika och säga "bry er om Afrika istället för mitt rattfylla, det är ju ingenting jämfört med fattigdomen i Afrika". Och det stämmer, en rattfylla är en fis i rymden när man jämför den med gigantiska problem. Men det håller inte som ursäkt. Det handlar om att ta ansvar för det man gör och reflektera över sina handlingar hur små och obetydliga de än är. Våga vara självkritisk och ärlig. Sen får folk ladda ner hur mycket de vill, men jag tål inte när de rättfärdigar sitt beteendet med brutalt svaga ursäkter som inte håller.

Och jag förstår att många känner att spelföretagen inte är något offer. Spelföretagen är bara giriga maskiner som endast är ute efter vinst därför känner nog många att de är någon slags Robin Hood när de laddar ner. Men i pyramiden av anledningar och ursäkter för nerladdning så är det alltid girighet som ligger högst upp fast än ingen erkänner det. Hur man sedan rättfärdigar sin girighet är upp till var och en. Vissa är bättre på det än andra men alla kommer från samma källa. Om jag någon gång fick höra en pirat säga att han laddar ner av ren och skär girighet så skulle jag ge honom en fet kram. Vi är alla giriga, det är mänskligt. Kan vi inte sluta låtsas.

Nu var den här kritiken inspirerad av dig och inte riktad mot dig direkt om du inte känner dig träffad såklart.

Självklart är du välkommen på detta forum. Du visar att du är villig att diskutera och lägga fram dina åsikter genomgående. Men du måste förstå att det blir lite fel när man går in på en tråd om piratkopiering och flyttar fokus till svält och pedofili.

Medlem
Skrivet av hallowalex78:

Det var inte riktigt det som var min poäng. Jag vet hur det ser ut på marknaden och varför folk piratkopierar. Poängen är att om denna 15 åring inte kan betala för sitt spel ska han fanimej inte spela det heller. Om jag går in i en butik och ser nåt jag vill ha, men som är för dyrt, då kan jag tyvärr inte köpa det. Tufft läge. Men det ger mig inte rätten att stjäla det. Det spelar ingen roll om det inte är en direkt förlust för företaget, utan snarare ej intjänad beräknad vinst. Det är fortfarande stöld.

Piratkopiering är vad det är, kopiering, inte stöld. och det är inte analogt med en stöld av en dvd från en affär. Frågan är om koperingen ska vara olaglig eller inte. Jag skulle säga att det inte bör vara det. Slösa samhällets resurser på en häxjakt av ungdomar pga hypotetiska förluster.Lika vidrigt som meningslöst. Bättre inse att detta är något existerar och företag får anpassa sig därefter, vilket de bevisligen har klarat väl generellt sett, trots alla försök att påvisa annat.

Medlem
Skrivet av QuedEx:

Vill bara lägga in mina 2cents, jag är en som köper och även laddar ner. För mig är det bristen av
demo som i pricnip alltid fanns förut till spel och att dom släppte ett demo innan release av spelet
vilket jag tror gör en hel del skillnad, som det är nu kommer "kanske" ett demo och gör det det så
kommer det alltid 1-2månader efter att spelet släppts. Den som laddar ner för att testa det kommer
inte stanna o säga "ja det här är ju värt o köpa" utan kommer nog spela klart spelet. Att det är dyrt med
spel är rätt, och därför bör man få "prova" produkten innan köp dvs ett demo.

håller helt med om detta. jag laddar ofta ner spel och provar en stund. är det riktigt bra köper jag det. är det bara ok väntar jag tills det hamnar på rea. är det skräp läggs pengarna på annat. hade det däremot funnits demoversioner hade jag ju inte haft nåt större skäl till att ladda ner.

Medlem

märkligt att så många "måste" ladda hem och testa först, då det finns massor med videorecensioner och gameplay videos där ute som ger en bra känsla för hur spelet är.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

"– Vår statistik från multiplayer visar att för varje tre legitima köpare som spelar sitt spel i flerspelarläget så finns det 100 misslyckade försök att spela med en piratversion. "

Aha ???

De menar att tre pers köpte spelet och en st kopiade det o försökte logga in 100 ggr ?

Det finns lögn, förbannad lögn och sen finns det statestik.

Med statestik kan man bevisa ALLT.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

märkligt att så många "måste" ladda hem och testa först, då det finns massor med videorecensioner och gameplay videos där ute som ger en bra känsla för hur spelet är.

Nej, långt ifrån tillräckligt. Ett demo t.om kan ge usel fakta om hur slutprodukten är och om då många demos är inte att lita på vad är då ingame-filmer?

F.ö så är det fler och fler som helt slutar göra demos och du borde veta att se på klipp eller spela själv och uppleva det helt olika saker.

Så då säger jag tillbaka "märkligt att så många "måste" köpa spel utan de fått en bra helhet om det.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Vänta nu...har inte de här ämnet diskuterats förut?
Kommer ni fram till något nytt som inte har avhandlats under årens lopp, grattis.
Själv sätter jag på mig lappen för ögat och häller upp en rom å cola
Skål kollegor!

Medlem

För att vara en riktigt grinig pessimist tycker att det sett till många av svaren i den här tråden blir ganska uppenbart att en stor mängd PC-spelare inte förtjänar nya spel ändå. Bara idioter som skyller på utvecklarna. Det här argumentet med att de skall "göra spel som folk vill betala för" är ju bara skrattretande korkat. Rättfärdigar "ett dåligt spel" att man istället kan ladda ned och spela det eller vad?

Likaså tycker jag det är HELT fantastiskt med folk som gnäller på DRM och liknande och uppger att det är därför de piratar. Actions and reactions, skyll på era piratande polare istället för utvecklarna för att de känner sig tvungna att implementera idiotiska kopieringsskydd som förstör spelupplevelsen för alla. Det kommer bara bli ännu värre, finns liksom inget rebelliskt i att istället ladda ned spelet som respons.

Som många andra skrivit innan mig, skulle ha en helt annan respekt för folk som laddar ned spel om de slutade rättfärdiga sitt beteende med korkade bortförklaringar och gliringar och istället står för att de är snåla gamers som inte bryr sig det minsta om PC-formatets framtid.

Medlem

Piraterna är och förblir snåljåpar som inte vill betala. Usch.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Ett spelföretag säljer sitt nya spel, du köper det och produkten är inte färdig. Får du då lämna tillbaks det och få tillbaks pengarna? Inte bara pirater som är giriga. Sen tycker jag det är osmakligt av FZ att ofta sitta och klanka ner på pirater, då jag vet vad halva eliten gjorde på 90-talet ute på ircen.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Whimsical:
Skrivet av Struggle:

Förlåt återigen om det varit för mycket offtopic och allt jag skrivit varit "dåligt"

Du behöver verkligen inte be om ursäkt och självklart har du rätt att hävda dina åsikter. Jag kanske brusade upp lite väl och för det ber jag om ursäkt för. Det är nog ingen som inte håller med dig om att pedofili och svält är allvarligare problem än piratkopiering. Men nu är vi i en tråd som är dedikerad för att diskutera piratkopiering.

Jag känner att man kan tillta den ursäkten när det gäller allt möjligt. Om jag torskar för en rattfylla så kan jag peka mot Afrika och säga "bry er om Afrika istället för mitt rattfylla, det är ju ingenting jämfört med fattigdomen i Afrika". Och det stämmer, en rattfylla är en fis i rymden när man jämför den med gigantiska problem. Men det håller inte som ursäkt. Det handlar om att ta ansvar för det man gör och reflektera över sina handlingar hur små och obetydliga de än är. Våga vara självkritisk och ärlig. Sen får folk ladda ner hur mycket de vill, men jag tål inte när de rättfärdigar sitt beteendet med brutalt svaga ursäkter som inte håller.

Och jag förstår att många känner att spelföretagen inte är något offer. Spelföretagen är bara giriga maskiner som endast är ute efter vinst därför känner nog många att de är någon slags Robin Hood när de laddar ner. Men i pyramiden av anledningar och ursäkter för nerladdning så är det alltid girighet som ligger högst upp fast än ingen erkänner det. Hur man sedan rättfärdigar sin girighet är upp till var och en. Vissa är bättre på det än andra men alla kommer från samma källa. Om jag någon gång fick höra en pirat säga att han laddar ner av ren och skär girighet så skulle jag ge honom en fet kram. Vi är alla giriga, det är mänskligt. Kan vi inte sluta låtsas.

Nu var den här kritiken inspirerad av dig och inte riktad mot dig direkt om du inte känner dig träffad såklart.

Självklart är du välkommen på detta forum. Du visar att du är villig att diskutera och lägga fram dina åsikter genomgående. Men du måste förstå att det blir lite fel när man går in på en tråd om piratkopiering och flyttar fokus till svält och pedofili.

Absolut, jag håller med dig.


signatur

Nämen!

Medlem
Skrivet av hardox:
Skrivet av hallowalex78:

Det var inte riktigt det som var min poäng. Jag vet hur det ser ut på marknaden och varför folk piratkopierar. Poängen är att om denna 15 åring inte kan betala för sitt spel ska han fanimej inte spela det heller. Om jag går in i en butik och ser nåt jag vill ha, men som är för dyrt, då kan jag tyvärr inte köpa det. Tufft läge. Men det ger mig inte rätten att stjäla det. Det spelar ingen roll om det inte är en direkt förlust för företaget, utan snarare ej intjänad beräknad vinst. Det är fortfarande stöld.

Piratkopiering är vad det är, kopiering, inte stöld. och det är inte analogt med en stöld av en dvd från en affär. Frågan är om koperingen ska vara olaglig eller inte. Jag skulle säga att det inte bör vara det. Slösa samhällets resurser på en häxjakt av ungdomar pga hypotetiska förluster.Lika vidrigt som meningslöst. Bättre inse att detta är något existerar och företag får anpassa sig därefter, vilket de bevisligen har klarat väl generellt sett, trots alla försök att påvisa annat.

Nu vet jag inte vilka lagar som gäller exakt för piratkopiering, endast den lilla om Copyright. Personligen anser jag att när man snackar stöld av mjukvara så gäller inte riktigt samma regler som i en stöld av något fysiskt föremål. Nu pratar jag inte juridiskt sett utan som jag själv tycker, precis som att jag TYCKER att piratkopiering är stöld. Eftersom att alla ex av ett spel som cirkulerar i butikerna/ på nätet är kopior blir det ju inte riktigt samma sak. Det är ju inte direkt så att man har programmerat varje spel för sig. Så jag återkommer till min lilla åsikt att allt man tar till sig själv som man egentligen skulle ha betalat för, är stöld.

Inaktiv
Skrivet av Svanberg:

Precis. Gör spel som folk är villiga att betala för då.
Om ett spel är tillräckligt bra, så köper folk det.
Jag köper nästan aldrig spel, på grund utav priset och att det helt enkelt inte är värt pengarna.
Skyrim däremot köpte jag, för det är värt pengarna.

Vilket kan liknas med att man tycker att Volvo inte gör tillräckligt bra bilar för att köpa en, så därför så stjäl man en Volvo bil istället för att köpa...

Antingen så köper man spelet eller så låter man bli, det finns inget mellanläge, annat än "stöld", och "brott".


signatur

The Year was 2027..

Inaktiv

Jag är en som både betalar för spel och laddar ner, vissa titlar är så pass bra att man får dåligt samvete för att man har tankat det. Och samtidigt räcker plånboken endast till inköp av spelen man vill köra online. Visst är man fullt medveten av att marknaden förstörs av just det man gör men det är lite som att röka, du vet att det inte är bra för framtiden men bara en sigg till.

Drygt 500kr per månad konsumerar jag på spel, skulle kunna tänka mig att jag tankar för dryga 1000kr.


signatur

The definition of insanity?

Medlem

Tycker argumenten från båda sidorna har sina brister, att ni som inte är pirater avfärdar argumneten som löjliga gör ju att vi aldrig kan ha en seriös diskussion.

Jag vet varför jag gör det, för att säkerställa kvaliten före köp och testa spel jag är nyfiken på.
Senast piratkopierade spel har varit Sonic Generations och Skyrim.

Bethesda har med Skyrim förbättrat det mesta som jag stört mig på i alla TES spel sen... någonsin, var ingen större fan av varken TES eller Bethesda, Oblivion köpte jag aldrig och hela Fallout 3 historian blir jag bara hopplöst deprimerad utav, var väldigt tveksam mot Skyrim samtidigt som jag var väldigt nyfiken.

Sonic... behöver jag verkligen förklara mig varför jag var tveksam när det gäller den serien?

Båda riktigt bra spel som jag inte tvekade en sekund att betala för. Har inte haft så kul med ett Sonic spel sedan Sonic 3, och äntligen ett TES spel som tillfredställer min kanske något för höga standard.

Kan tänka mig mindre begåvade studior stör sig på det, de vill gärna att folk ska köpa spel i blindo (jag syftar inte på Bohemia här, jag har inte spelat ArmA 2).

Gillar jag inte det jag ser så köper jag inte, hade jag inte haft denna möjligheten hade jag förmodligen lagt handkontrollen på hyllan för längesedan, då hade branshen inte fått ett öre av mig.

Medlem

En stor hink salt på denna artikel du.

Ursäkta min nostalgi men..

Nån som kommer ihåg drm skyddet på starcraft och dess expansioner?

Inte?

Nä, för det fanns inget.
Ändå sålde det som smör.

Enligt vissa så skulle aldrig blizzard fått ett öre från det spelet eftersom "OMG nO DRM?!??"

Lite som Bio-argumentet : "Å nej, nu när folk tankar film kommer bion att dö ut..."
Jomenvisst, samma år som detta uttalande kom gjorde biograferna i sverige större förtjänst än de gjort de senaste 20 åren.
Busted.

Själv var det bättre förr när Demosarna fanns, men sen kunde ju inte ultrakapitalistsvinen hålla sig ifrån att sabba det konceptet också.
De som kommer ihåg, kommer säkert ihåg hur speldemos plötsligt slutade att demonstrera hur det fulla spelet skulle vara komprimerat på nån timme, utan snarare gjordes om till ännu en intäktsmöjlighet, och ett sätt att lura konsumenten att tro att det fulla spelet var en fullgod produkt.

Resultatet blev ju att folk sket i demo-versionerna, då slutade företagen att producera demos, gladeligen dessutom, för då var ju konsumenten äntligen blind och företagen kunde börja sälja bajs i plastförpackning..
Och det kvittar ju om du blir besviken när du faktiskt betalat för och provar spelet, För då har de ju dina pengar redan, och en uppföljare är redan på väg.

Handen på hjärtat nu, hur många gånger har ni köpt ett spel de senaste åren och tänkt efter nån timma
att det var ett slöseri med tid och/eller pengar ?

I dagens spelmarknad tillverkas det 90% ren skit, DE vet att det är skit, DU däremot vet ingenting förrän du pröjsat för det.
Och så kommer det att förbli, för DU har inget val om du inte vill bli en sådär oerhört hemskt människa som laddar ner (sic)...

Props till de företag som fortfarande ger ut bra demos,
Det räddade mig från att slösa pengar på Anno2070 t.ex. aldrig testat nåt Anno innan, och demot bekräftade att det inte var nåt för mig. Bara det ger dem en stjärna i kanten.

TL:DR
Förr i tiden fanns det Try before you buy.. detta är nuförtiden kriminaliserat mer eller mindre, eftersom konsumenten faktiskt får reda på att spelet är skit innan de pröjsat för det.

Jag tankar för att testa om det inte finns en demo som är mer än en reklampelare.
90% av tiden hade jag kastat pengarna i sjön om jag inte gjort så, och därmed bidragit till skitföretagens överlevnad. Ni som kör hårt på "corporate rules" modellen kan ju fundera på vad det scenariot slutar i.

Delvis pga detta som konsollerna satsas så hårt på, där har företagen full makt över konsumenten, så som de vill att det ska vara.
Ni som vill propagera emot, kan ju fundera på Sony spektaklet med ps3 en stund.

ro
Medlem

Folk är lite löjliga.

Man provar, sen köper man. Är det dåligt gör man det inte. Som att köpa kläder utan att prova dem först (om det nu är löjliga liknelser vi sysslar med).

Neraddade spel leder till ökad konsumtion av "bra" spel, i alla fall bland de jag känner. Speciellt när mer och mer content faktiskt är online, och man inte vill "hamna utanför" genom att pirata.

Medlem

en gång i tiden tankade jag också ned all min skit. MEN då var jag UTAN JOBB och EN FATTIGLAPP! Nu mer köper jag alltid mina spel och pga vettiga recensioner samt efterspanande. Ja då så vet jag dessutom vad jag gillar i förväg och/samt vet jag vad som är värt att lägga pengar på. Så FZ.se + alla andra spelhoror, spel nördar/geeks, betalda spel geeks/nördar ge mig mer info om spel innan släpp! Ni gör alla mina pengar värda och allt erat slit/"slit" medverkar till vettiga köp. KBK! Ge mig mer! Pöss & kram.

Skriv svar