I Am Alive-utvecklarna: pc-spelarna bara bitchar

Medlem
Skrivet av b3pp0:

inte så konstigt att folk hellre laddar ner portade spel då dom är skit, kontrollerna är alltid sega och grafiken värdelös jämfört med pc spelens. att spel laddas ner alls är speltillverkarnas fel då dom släpper så otroligt mkt skräp som inte är nära värt priserna dom säljs för. skyrim och battlefield 3, det är prisvärda spel. inte fan lider dom av pengabrist inte.

Håller med om BF3, dock inte om Skyrim där det behövs bra mycket moddande för att få bort konsolkänslan och de lågupplösta orginaltexturerna.

Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Grimley:

Det kommer nog öka. Många yngre idag lirar konsol istället för pc för det är bara och köpa konsolen, koppla den till tvn och sätta i skivan. Samt så har priserna sjunkit rejält. Själv kör jag en gammal Ps2 ännu samt en Pc.

Även i min åldersgrupp (på gränsen till 30) upplever jag att folk går bort från PC till konsoller. De som tidigare var coregamers pallar inte lägre ta hand om/göra plats för en PC och väljer enkeltheten hos en konsoll.
Och för de som spelar spel mer sällan och är uppväxt i quakegenerationen så har en PS3 fortfarande helt fantastisk grafik.

Skulle vara intressant att se lite riktig statistik. Jag har en känsla att hardcore-pc är som starkast i gruppen 15-25 år.

Beror nog lite på, mina vänner (mellan 25-40år) kör alla PC sedan barnsben, de äger dock också någon konsol. Men de tycker mer som jag att vissa spel lämpar sig för konsol medans andra för PC. Vill man ha ett större djup (avancerat ui, exempel för rts eller liknande) och valmöjligheter (mods osv) i ett spel så är PC det enda valet. Vill man ha skönlir i soffan, ja då får det bli konsol.

Två skilda saker, varför måste man välja ett av dessa?

Skrivet av Horniak:

Två skilda saker, varför måste man välja ett av dessa?

Det är nog ändå en väldigt liten grupp (dock överrepresenterad i gamerkretsar samt här på FZ) som tycker att det är värt att äga fler platformar...

Medlem
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Broddi:
Skrivet av matte89:

Varför pratas det knappt om pirat verksamheten till konsolerna? Alla jag känner med Xbox kör med brända skivor.

Känns som det är mer "ok" att bränna en "backup" än att "cracka" ett PC spel, hör folk som pratar om den hemska piratvärlden på PC men har själva lämnat in krysslådan för flashning...

klipp dig och väx upp är mitt råd!

Väx upp och köp en PC är mitt råd, konsoler hade man när man va 10 år för PC var för avancerat/dyrt.


signatur

PC = Olympics, Consoles = Special Olympics
PC Master race

Medlem
Skrivet av NympH:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Broddi:
Skrivet av matte89:

Varför pratas det knappt om pirat verksamheten till konsolerna? Alla jag känner med Xbox kör med brända skivor.

Känns som det är mer "ok" att bränna en "backup" än att "cracka" ett PC spel, hör folk som pratar om den hemska piratvärlden på PC men har själva lämnat in krysslådan för flashning...

klipp dig och väx upp är mitt råd!

Väx upp och köp en PC är mitt råd, konsoler hade man när man va 10 år för PC var för avancerat/dyrt.

hörru grabben, ja är 34...uppvuxen med c64,amiga,pc
det finns annat i livet när du blir vuxen, än att sitta o dega framför datorn efter jobbet.

därför är det gutt med konsol


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av krad:
Skrivet av MachOne:

Jag måste faktiskt hålla med honom lite. 90-talet, aka PC-eran är över, och nu är det långt ifrån lönsamt att bara utveckla till PC, och många PC-gamers är jävligt bortskämda.

Jag vet inte om det har med ökandet av curlingföräldrar eller vad det nu kan vara men är inte ett spel utvecklat exklusivt mot PC så klagas det alltid på att det lider av konsolifiering och att det är fördummat. Varför ska man som utvecklare satsa på en plattform som kräver mer arbete och där mer än hälften bara klagar och tar för sig utan att betala?

Visst, det är tråkigt att det går utför för PC när det gäller kvalité, men som det ser ut nu så är det långt ifrån kul att bara utveckla spel till PC, både när det gäller optimering och att få intäkterna att rulla på. Detta är dock något som spelindustrin själv har skapat. Dom gör oss konsumenter allt mer osäkra och idag kan man inte ens lita på att högt respekterande speltillverkare som Id Software ska ge oss bra valuta för pengarna.

Så du tror att PC eran är över?

Vilka tror du du det är som får spel och teknik att utvecklas om inte det är hårdvarutillverkarna till PC. Konsol är en slaggprodukt av PC utvecklingen, utan PC kommer definitivt konsolbranchen gå under, eller så för ni nöja er att spela era begränsade spel som ligger 5-10 år bakom rent grafik / modemässigt...

Sen är det ju fjortisar och personer som inte vågat spela dataspel förut bara för att det var nördigt som köper konsol idag...

Fjortisar och personer som inte vågar spela dataspel?

Lägg av med fördomarna.. så jäkla barnsligt


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av NympH:
Skrivet av WarpGuN:
Skrivet av Broddi:
Skrivet av matte89:

Varför pratas det knappt om pirat verksamheten till konsolerna? Alla jag känner med Xbox kör med brända skivor.

Känns som det är mer "ok" att bränna en "backup" än att "cracka" ett PC spel, hör folk som pratar om den hemska piratvärlden på PC men har själva lämnat in krysslådan för flashning...

klipp dig och väx upp är mitt råd!

Väx upp och köp en PC är mitt råd, konsoler hade man när man va 10 år för PC var för avancerat/dyrt.

Är 17, anser fortfarande att PC är för avancerat och dyrt. Visst hade jag haft pengarna hade jag gärna haft både konsol och PC, som en del visa människor i den här tråden säger så är vissa lir bra till PC medans andra är bra till konsol.


signatur

Everybody needs help.

Ung kostym med spretigt hår som får agera ansikte utåt för finansinavel vars mål är att ruinera spelutvecklare som fortfarande lägger ner sin själ i sitt arbete & ersätta dem med ett androidstyrt löpande band som pumpar ur sig kommersiell dynga? Easy now...

Vet ingenting om spelet med det ser ut som typsikt Press X To Not Die skräp & sånt är hjärndött i sig så jag kan nog leva utan en efterbliven port till PC

Medlem

Vad förvånad man blir att Ubisoft fäller generaliserande kommentarer om PC-spelare. Det märks att de inte brytt sig om PC de senaste åren eftersom de bara släppt ren dynga som är DRM-infekterat, stress-portat och dåligt optimerat. Sedan att deras spel rent allmänt brukar vara fullständigt värdelösa och hypade till tusen är en annan femma.

80-talet ringde och vill ha tillbaka sina piratargument. Ja, piratkopiering minskar säkert potentiella intäkter i någon mån, men det har inte hindrat Minecrafts skapare från att bli miljonär. Det finns ett antal spelföretag som tycker PC-marknaden är tillräckligt lönsam för att ha PC som enda plattform (eller huvudsaklig plattform), så antingen ljuger Ubisoft oss rätt upp i ansiktet eller så... oj, glöm det, det finns inget andra alternativ. De är helt enkelt professionella lögnare och det kommer vi få leva med så länge folk luras av hypen (det är ju inte direkt så att spelbara demos existerar längre) och köper deras skräpspel i blindo.

Medlem

Och sen när spelet kommer sälja dåligt så fortsätter dem skylla på piraterna.

Inaktiv

Spelet ser väl inte vidare intressant ut heller. Sen betalar jag ogärna för portar, som han själv erkänner att spelet skulle vara och sen vägrar jag köpa spel med Ubisofts DRM.

Använder man drakonisk DRM till halvdana portar, då kan det vara svårt att gå runt. PC-spelare är sällan glada i varken drakoniska DRM eller halvdana portar.

Har faktiskt varit sugen på att köpa AC spelen på PC, HOMM6 och lite andra Ubisoft titlar... Men helt skippat dom spelen, bara för deras DRM.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Horniak:

Två skilda saker, varför måste man välja ett av dessa?

Det är nog ändå en väldigt liten grupp (dock överrepresenterad i gamerkretsar samt här på FZ) som tycker att det är värt att äga fler platformar...

Skojar du? Du menar alltså att har man konsol så är det väldigt få som har en dator också? Tror nog det är helt och hållet tvärt om. Har inte i stort sett alla i detta land en dator i hemmet?

Medlem
Skrivet av WarpGuN:

hörru grabben, ja är 34...uppvuxen med c64,amiga,pc
det finns annat i livet när du blir vuxen, än att sitta o dega framför datorn efter jobbet.

därför är det gutt med konsol

Att sitta och dega framför en konsol är bättre då?

Tycker inte det är så stor skilland att dega med en konsol eller dator. Mestadels spelen som är skillnaden, lite ytligare (oftast) på konsol så de blir lite skönare att lira och somna i soffan om möjlighet finns.

Skrivet av Horniak:

Skojar du? Du menar alltså att har man konsol så är det väldigt få som har en dator också? Tror nog det är helt och hållet tvärt om. Har inte i stort sett alla i detta land en dator i hemmet?

Nej jag skojar inte. Det är skillnad på en surfdator och en speldator. Jag tror att den överväldigande majoriteten av alla hemdatorer i landet är urådriga stationära, billiga bärbara, och andra system som knappt ens kan driva WOW.
Jag har väldigt svårt att tro att folk med "vanliga" datorbehov - att kolla facebook, köra Spotify och betala räkningar - i dagsläget skulle köpa något annat än en laptop som inte riktigt duger till spel.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Horniak:

Skojar du? Du menar alltså att har man konsol så är det väldigt få som har en dator också? Tror nog det är helt och hållet tvärt om. Har inte i stort sett alla i detta land en dator i hemmet?

Nej jag skojar inte. Det är skillnad på en surfdator och en speldator. Jag tror att den överväldigande majoriteten av alla hemdatorer i landet är urådriga stationära, billiga bärbara, och andra system som knappt ens kan driva WOW.
Jag har väldigt svårt att tro att folk med "vanliga" datorbehov - att kolla facebook, köra Spotify och betala räkningar - i dagsläget skulle köpa något annat än en laptop som inte riktigt duger till spel.

Så vänta nu, en PC är inte samma "platform" som en ..... PC?!?! ... Vem bestämmer vad som räknas som en speldator och vad som räknas som en surfdator? Vad är kriterierna? Säg att den används enbart för att spela CS 1.6. Surfdator eller speldator.. hmm..

Oavsett så har de jag känner tillräckligt med kräm i sina burkar för de senaste spelen, samt någon av de senaste konsolerna. Olika spel, på olika platformar.

Min åsikt är att sportspel, arcade, barnspel och crpg osv gör sig bäst på "tvspel" medans fps, rts, tbs och rpg gör sig bäst på pc.

Skrivet av Horniak:

Så vänta nu, en PC är inte samma "platform" som en ..... PC?!?!

Är PS2 och PS3 samma plattform? Det finns en viss kompabilitet mellan dem, men en PS2 kan inte köra PS3-spel.

Om vi ska gå in på semantik, så säger Wikipedia så här: "A computing platform includes some sort of hardware architecture and a software framework (including application frameworks), where the combination allows software, particularly application software, to run."

Men andra kan man t.ex. betrakta olika versioner av DirectX som olika plattformar.

Begreppet "PC" är egentligen alldeles för brett för att kunna betraktas som "en plattform" för spel. Linux brukar inkluderas. Jag skulle nog argumentera för att även Mac-datorer (sedan dom slutade använda PowerPC) är renodlade PC-datorer.

Medlem

Jag skulle aldrig lägga pengar på ett spel innan jag visste hur det var. T.ex. Duke Nukem: Forever sämsta spelet på länge. Inte ska jag behöva punga ut 500kr för att köpa ett spel som är så otroligt dåligt bara för att få ett dåligt företag att gå runt?
Om spelet är dålig så kan företaget lika gärna stängas ner, inte ska dom gå runt genom att göra skit spel och förpesta oss med mer skit spel?
Det finns en anledning till att bra företag som gör bra spel går runt ekonomiskt.

Inaktiv
Skrivet av Tybalt:

Sluta piratkopiera spel!

sluta porta spel från konsoller som inte utnyttjar den nyaste pc-hårdvaran till max

Medlem

Tack. Jag var osäker på om PC-spelare bitchade men efter den här tråden har ni bevisat att det stämmer.

Medlem

Ja såhär är det att vara kritisk mot skitföretag och deras skitspel och skitattityder. Då är man bitchig och inte värd att spela deras spel.
"The pot calling the kettle black." tycker jag passar här.

Medlem

Det är faktiskt lite så man skäms över att vara PC-spelare.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skriv svar