Fortsatt kritik mot Spotify

Medlem
Fortsatt kritik mot Spotify

Den brittiska musikdistributören ST Holding och 200 mindre bolag har hoppat av Spotify, tack vare för låg ersättning. Artisten Jon Hopkins tjänade exempelvis 90kr på 90 000 spelningar, till skillnad mot 600kr för en spelning på radion. Nu när Spotify har passerat 2,5 miljoner betalande kunder, så borde de kanske se över ersättningar. Sally Whatley på Spotify fortsätter att säga att de redan betalar väldigt mycket till rättighetshavarna, och vilka de är, och definitionen av "väldigt mycket" är osäker. Men nu när Google och Apple har gett sig in i leken, så behöver Spotify trappa upp ett par klasser, det räcker inte med att bara hålla konsumenterna nöjda, det kan vara bra om de som står för innehållet är det med.

Källa

#blogg

Medlem
Fortsatt kritik mot Spotify

Alternativet är väl 90kr för 90 000 spelningar eller 0kr för 90 000 nerladdade MP3:or?

Spotify och dylika tjänster är enda orsaken jag slutade ladda ner musik. Betalar mer än gärna för mig om det är rimlig kvalité till rimligt pris.

Tycker artister och skivbolag borde lägga till värdet av att få X antal mer personer som lyssnar på deras musik och på så sätt tjänar pengar på andra vägar, så som konsert, tröjor och annan "merchandise".

Varför är musik- och filmbranschen så otroligt korkade? Deras enda sätt att överleva (i sin nuvarande form) är att övergå till musiktjänster som Spotify. Lite självsanering i leden skulle nog göra dem gott. Ta in lite nytt blod som förstår sig på dagens teknik och på deras nya kundunderlag som inte accepterar att köpa en CD för 150:- riksdaler.

Medlem

Enligt källan har Coldplay tagit bort sin musik från Spotify. Stämmer verkligen det?

Edit - aha, de hade tagit bort senaste albumet.

Medlem

IceDust, vilket värde är du ute efter som du saknar i dagens musik? 150kr tycker jag är rimligt för 1-15 spår av konst, där ett spel lika gärna kan gå på det dubbla. Laddar du ner för att du inte orkar hålla på med CD-skivor, eller för att du inte gillar värdet av dagens musik?

Medlem

Om du läser vad jag skrev en gång till så kan du läsa, relativt klart och tydligt, att jag idag betalar för mig via tjänster så som Spotify och dylikt. Och med det sagt så är väl din fråga i sig inget att svara på.

MFZ
Medlem

det är ju onekligen korkat att ta bort sin musik från en tjänst som spotify (ok om man kanske inte har sitt senaste album uppe), då det är ju utmärkt för att få sin musik spridd över fler lyssnare och potentiella konsertbesökare etc.
duger inte det så kan dom ju alltid sälja sina senaste skivor via spotify's köpfunktion.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

MFZ
Medlem

för att addera... ta tex jon hopkins, som du nämnde i texten. jag har aldrig hört talas om honom innan, nu tack vare spotify kunde jag på direkten lyssna lite på honom, kolla om det är min bag eller inte. det lät väl lite sådär om jag ska vara ärlig, inget jag fastnar för på direkten men det hade väl ändå nån kvalité som jag kan uppskatta då jag är, eller iaf har varit, rätt inne på elektronisk musik i olika former. men tack vare spotify, så vem vet, kan jag bli ett potentiellt fan då jag kan ge musiken lite mer tid, kanske göra ett par lyssningar etc ist för om han tog bort den och helt förgjorde chansen till att ta till sig hans musik.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av IceDusT:

Om du läser vad jag skrev en gång till så kan du läsa, relativt klart och tydligt, att jag idag betalar för mig via tjänster så som Spotify och dylikt. Och med det sagt så är väl din fråga i sig inget att svara på.

Yes, det läste jag. Men hur såg du på det förr?

Inaktiv

"Kul" att spotify och liknande tjänster har minskat piratkopieringen av musik men samtidigt får artisterna, dom som faktiskt skapar något inga pengar. Läste nyligen om en jämförelse mellan olika streamingtjänster, spotify betalar MINST. Sen väljer dom även att ha vitmakt musik så har sagt upp mitt abbonemang.

Inaktiv
Skrivet av Aresz:

"Kul" att spotify och liknande tjänster har minskat piratkopieringen av musik men samtidigt får artisterna, dom som faktiskt skapar något inga pengar. Läste nyligen om en jämförelse mellan olika streamingtjänster, spotify betalar MINST. Sen väljer dom även att ha vitmakt musik så har sagt upp mitt abbonemang.

Hur mycket pengar har inte artisterna redan?

Inaktiv

Finns ju fler artister än Coldplay och Madonna, alla drar inte in en massa pengar.
Och även om artister tjänar pengar så rättfärdigar det inte att Spotify snor åt sig det mesta.

Spotify "stjäler" på lagligt sätt från artisterna med sin befängda royaltyplan, och jag har hört många musiker säga att de gärna skippar de 9:- de får om deras låt spelas ett par tusen gånger, det hjälper varken för eller till. Den som använder Spotify rättfärdigar sitt användande genom att de betalar för tjänsten, men merparten av pengarna går ändå till riskkapitalisterna bakom tjänsten.

Tänk om vi hade haft en liknande tjänst för spel, vilka spelproducenter hade anslutit sig med stor glädje?

Om ni säljer 1.000.000 kopior av spelet får ni 100.000:- Grattis!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

MFZ
Medlem

lycka till att sälja cds idag säger jag bara till dom som är dumsnåla.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Skribent

Förstår om artisterna vill hoppa av, de får ju knappt någonting ändå som sagt. De stora pengarna går till skivbolagen och Spotify själva som, om man hårddrar det, tjänar enorma summor på någon annans verk.

Det finns en orsak till att många artister väljer att starta egna skivbolag, det är då pengarna börjar rulla in på riktigt.

Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:

lycka till att sälja cds idag säger jag bara till dom som är dumsnåla.

Jag köper de gärna

MFZ
Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Sheikh Plisken:

lycka till att sälja cds idag säger jag bara till dom som är dumsnåla.

Jag köper de gärna

Jo, men dom flesta tror jag har lagt det formatet bakom sig.
Så jag tror forfarande att en mindre artist gör bort sig om han/hon/dom tar bort möjligheten att få sin musik spridd och framförallt HÖRD.
Dagens melodi är i filformat, streamat eller lokalt, framför allt pga bekvämlighet.


signatur

“Blessed be the stonecutters. it took a quarry to bury the dreams.”

Medlem
Skrivet av Sheikh Plisken:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Sheikh Plisken:

lycka till att sälja cds idag säger jag bara till dom som är dumsnåla.

Jag köper de gärna

Jo, men dom flesta tror jag har lagt det formatet bakom sig.
Så jag tror forfarande att en mindre artist gör bort sig om han/hon/dom tar bort möjligheten att få sin musik spridd och framförallt HÖRD.
Dagens melodi är i filformat, streamat eller lokalt, framför allt pga bekvämlighet.

Ja, det är helt klart att folk föredrar det digitala formatet. Jag tycker däremot inte att en mindre artist behöver vara på Spotify, det finns andra bra alternativ att synas på. Men Spotify är helt klart bra marknadsföring. Jag tycker att utvecklingen har gått bakåt, om vi pratar ljudkvalitet, ofta så är det hemsk kvalité på streamade tjänster.

Ja, framtidens melodi är digital, men folk köper fortfarande vinyl idag och CD-skivor, folk vill fortfarande ha något konkret att hålla i, det är därför som jag är formgivare på heltid och kommer vara så till den dag då bilder inte behövs längre.

Jag samlar själv skivor och vill att man ska kunna ha tillgång till båda formaten, men då på ett bra och rättvist sätt för alla inblandade parter.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar